Na GPU update games op zwart en muis-ghosttrail

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denaike
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 20:17
Ik heb mijn GPU geüpgrade van GTX 750 2gb naar GTX 1050 ti 4gb OC. Overige Hardware (zie profiel) is gelijk gebleven. Pc wordt voor gaming gebruik via Gamestream/Moonlight.
Games die voorheen werkte (Dead Rising 4, GTAV starten nu op, maar na splashscreen gaan op zwart. Naruto start wel op, maar is laggy/choppy. Verder valt op dat de muispointer ineens een ghosttrail heeft.

Probleem is zowel via remote desktop alswel tijdens rechtstreekse aansluiting op monitor.

Windows 10 x64 volledig bij met updates.
Alle drivers zijn recent (GeForce Experience). Ik heb geprobeerd via DDU drivers te verwijderen en opnieuw vanaf meegeleverde cd te installeren en daarna te updaten.
Daarnaast na DDU de meest recente driver van zowel fabrikant (gigabyte) als Nvidia buiten Experience om van respectievelijke sites gedownload en geprobeerd.
Alles zonder resultaat.

Gezocht op internet naar verklaringen. Info die ik vind gaat nooit specifiek over de 1050, maar over GPU-upgrade in het algemeen. Er wordt dan vaak bij de PSU de schuld gezocht. Het verbruik van de GPU is echter in zowel in oude als nieuwe installatie gelijk, dus zou m.i. het verschil niet verklaren. Een vervangende PSU kopen zou daarom evt. een duur probeersel zijn.

Ik heb geen 2e rig om de kaart ook in testen om uit te sluiten dat die DOA is, maar Windows draait wel, dus daar ga ik eigenlijk (misschien naïf?) niet van uit.

Het doel was om soepeler games te runnen en streamen, maar de huidige situatie maakt games helaas onmogelijk. Daarom ten einde raad, val ik de community nu lastig.

Alle hulp is welkom! :)

NB: als ik tekort schiet me info aanleveren, vul ik graag aan!

Edit:
Tekortgeschoten in aangeven specs van het systeem:
CPU: AMD Athlon X4-845
GPU: Gigabyte GTX 1050 ti 4gb OC
MB: ASRock FM2A68M-DG3+
Werkgeheugen: 2x HyperX Savage DDR3-2133 8GB
SSD: Kingston UV400 240GB
PSU: be quiet! System Power B8 300W

[ Voor 7% gewijzigd door Denaike op 03-12-2017 22:43 . Reden: Onvolledig over systeemsamenstelling ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-10 10:45
Het zal misschien overdreven klinken: Maar formatteer je pc eens volledig?
En nadien alles mooi installeren: windows, drivers, geforce exp met direct correcte drivers.

Wat heb je te verliezen?
Het kan evengoed een driver probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denaike
Daar zat ik ook aan te denken, maar is relatief ingrijpend. Dank voor je tip, maar ik zie het als optie B in het geval er nog een optie A zou komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je hebt wellicht een wat oudere pc, het kan soms helpen om een bios update te doen. Bij oudere pc's is een bios update nodig om ervoor te zorgen dat nieuwere videokaarten werken die gebruik maken van PCI-E, hoewel je dit normalitair gelijk moet merken bij het opstarten als er problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denaike
Qinshi schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 13:24:
Het zal misschien overdreven klinken: Maar formatteer je pc eens volledig?
En nadien alles mooi installeren: windows, drivers, geforce exp met direct correcte drivers.

Wat heb je te verliezen?
Het kan evengoed een driver probleem zijn.
Volledige clean install van w10 gedaan en daarna uiteraard de drivers. Helaas geen verbetering...
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:24:
Je hebt wellicht een wat oudere pc, het kan soms helpen om een bios update te doen. Bij oudere pc's is een bios update nodig om ervoor te zorgen dat nieuwere videokaarten werken die gebruik maken van PCI-E, hoewel je dit normalitair gelijk moet merken bij het opstarten als er problemen zijn.
Dank voor je tip. Ga ik nu mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:24:
Dat is natuurlijk grote onzin, een 750 maakt ook al gebruik van PCI-E 3.0, dus niks anders dan die 1050TI die hij nu heeft, ook heeft hij een Asrock FM2+ bord, die zowel zijn processor als PCI-3.0 x16 native ondersteund.

Eerst even naar bios, en controleren of GPU in correcte slot zit (1), en of hij daadwerkelijk op PCI-E 3.0 X-16 staat (Als die optie er niet is, dan moet je idd WEL een BIOS update doen, maar jouw mbr ondersteund het standaard, dus lijkt me geen logische optie), dan in device manager controleren (windows) of er geen foutmelding staat, dan GPU-Z (downloaden/)draaien, om te controleren hoe het systeem je GPU aanspreekt (geeft details over kaart (1050TI dus), bus (Zou 1 moeten zijn), protocol (zou PCI-3.0 x16 moeten zijn, als hij x8 weergeeft, en hij wel in slot 1 zit, dan draait hij waarschijnlijk op PCI-2.0, en dan moet je dus Firmware en/of drivers updaten)

En hou er sowieso rekening mee dat je X4-845 als eerste gaat bottlenecken bij games, dus controleer ook even je CPU load als je problemen ondervindt (Task Manager -> performance)

En je Vid. kaart heeft een TDP (Thermal Design Power, max. wattage) van 75watt, normaliter als hij niet overgeklokt is zit hij eerder op de 65W, dat moet je Be-Quiet B8 makkelijk trekken met jouw config.

[ Voor 49% gewijzigd door zion op 03-12-2017 17:41 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

zion schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:43:
[...]

Dat is natuurlijk grote onzin, een 750 maakt ook al gebruik van PCI-E 3.0, dus niks anders dan die 1050TI die hij nu heeft, ook heeft hij een Asrock FM2+ bord, die zowel zijn processor als PCI-3.0 x16 native ondersteund.
}:O

Juist, alleen heb ik al meerdere tweakers hiermee kunnen helpen. Dus vertel me maar hoeveel onzin dat is. Voor je wat post zorg er dan voor dat je zelf geen onzin plaatst.
Ook bij borden waar je native al PCI-E 3.0 hebt kan het soms helpen.

Grote kans dat hij dat bord heeft alleen ga ik niet bij iedere tweaker kijken wat voor systeem hij heeft. Ik ga er van uit bij een post dat als iemand problemen heeft dat hij zijn machine specificaties plaatst. Je kan niet uitgaan van een inventaris, die is niet altijd actueel.
Het is zijn uitgebreide OP dat ik hem help, als het 3 regels waren zonder specificaties had ik een glazen bol reactie geplaatst :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:53:
[...]

}:O

Juist, alleen heb ik al meerdere tweakers hiermee kunnen helpen. Dus vertel me maar hoeveel onzin dat is. Voor je wat post zorg er dan voor dat je zelf geen onzin plaatst.
Ook bij borden waar je native al PCI-E 3.0 hebt kan het soms helpen.

Grote kans dat hij dat bord heeft alleen ga ik niet bij iedere tweaker kijken wat voor systeem hij heeft. Ik ga er van uit bij een post dat als iemand problemen heeft dat hij zijn machine specificaties plaatst. Je kan niet uitgaan van een inventaris, die is niet altijd actueel.
Het is zijn uitgebreide OP dat ik hem help, als het 3 regels waren zonder specificaties had ik een glazen bol reactie geplaatst :P.
Nou er staat letterlijk "SYSTEM NEW", en zowel de 1050TI als de 750 staan er in, dan mag ik logischerwijs er toch wel van uitgaan dat de inventaris geupdate is, ook al ben ik het eens dat het netjes is om die gewoon even in de OP te zetten.

En, mocht het dan toch niet correct zijn wat in zijn inventaris staat, en hij vervolgens er wel naar refereert, omdat hij hulp wil hebben, dan krijgt hij dus verkeerd advies, waar hij niks aan heeft, dus wat schiet hij daar mee op?

En ter uwer informatie, niks wat ik in deze topic geplaatst heb is onzin geweest, anders mag u me gerust wijzen op wat in uw optiek dat wel was.

Maar als je gewoon in elk topic het advies geeft om een bios update te doen, dan zal je vast wel "sommige" tweakers geholpen hebben, dat is een beetje hit-or-miss scenario, en in mijn (not-so) humble opinion onzin. (net zoals je PC formateren voordat je zeker weet dat het aan je OS ligt overigens)

Het zou veel behulpzamer zijn als je me attendeerde op het feit dat een GTX750 2GB op een PCI-2.0 bus nog full-speed zou kunnen draaien, en een 1050TI niet meer, dus het zou kunnen dat zijn systeem nog nooit juist ingesteld is geweest, maar ja.... O+

[ Voor 30% gewijzigd door zion op 03-12-2017 18:31 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

zion schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:05:
[...]
Nou er staat letterlijk "SYSTEM NEW", en zowel de 1050TI als de 750 staan er in, dan mag ik logischerwijs er toch wel van uitgaan dat de inventaris geupdate is, ook al ben ik het eens dat het netjes is om die gewoon even in de OP te zetten.

En, mocht het dan toch niet correct zijn wat in zijn inventaris staat, en hij vervolgens er wel naar refereert, omdat hij hulp wil hebben, dan krijgt hij dus verkeerd advies, waar hij niks aan heeft, dus wat schiet hij daar mee op?

En ter uwer informatie, niks wat ik in deze topic geplaatst heb is onzin geweest, anders mag u me gerust wijzen op wat in uw optiek dat wel was.

Maar als je gewoon in elk topic het advies geeft om een bios update te doen, dan zal je vast wel "sommige" tweakers geholpen hebben, dat is een beetje hit-or-miss scenario, en in mijn (not-so) humble opinion onzin. (net zoals je PC formateren voordat je zeker weet dat het aan je OS ligt overigens)
De andere reden is dat als mensen een probleem hebben met een GTX 1050Ti om wat voor reden dan ook en met google of tweakers search hier terecht komen. Dan kan het 3 jaar later zijn en dan is system new wellicht een Ryzen 3600 of iets dergelijks :p.

Wellicht wat doorgeschoten met mijn reactie, maar plaatst dan ook niet dat ik onzin plaats (dat was het enige wat ik onzin vond aan jouw reactie, de rest is valide). Ik kom hier net zoals jij(?) vaker, met name in het videokaart gedeelte. Zover ik weet heb ik een reputatie van eerst alles opzoeken en als ik twijfel het bij mijn reactie erbij zetten.

Laatste ben ik het enigzins mee eens, aangezien andere drivers nog niet hadden geholpen leek dit mij een minder ingrijpender stap het mij een betere stap dan gelijk je hele Windows installatie opnieuw te doen.

Dingen zoals geheugen, cpu en moederbord kan je eigenlijk al direct uitsluiten aangezien het met zijn oude kaart prima werkt. PSU lijkt mij ook geen valide optie, zoals de OP als zelf aangeeft is deze kaart geen grootverbruiker.

Hij heeft de standaard DDU route al gekozen, drivers lijken mij dus niet direct het probleem.

Wat de TS nog kan proberen is kijken of de kaart wel goed in het slot zit, indien deze niet correct zit dan kunnen er ook rare dingen optreden. Sommige kaarten zitten niet goed in hun slot doordat de bracket in lengte afwijkt met de kast (heb ik hier helaas, dus iets verbuigen helpt).
Ga ook de temperatuur eens na van je kaart, als het koelblok niet goed contact maakt met de gpu dan kan hij gaan throtlen.

Edit:
Op jouw edit, was nog aan het tikken. Ik denk dat het met een GTX 750Ti en met de GTX 1050Ti niks uitmaakt. Zelfs een GTX 1080Ti ondervind nauwelijks een bottleneck in tragere PCI-E sloten.
Maar goed zoals ik al aangaf, een iets te felle reactie van mijn kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 03-12-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 3 december 2017 @ 18:42:
[...]

De andere reden is dat als mensen een probleem hebben met een GTX 1050Ti om wat voor reden dan ook en met google of tweakers search hier terecht komen. Dan kan het 3 jaar later zijn en dan is system new wellicht een Ryzen 3600 of iets dergelijks :p.

Wellicht wat doorgeschoten met mijn reactie, maar plaatst dan ook niet dat ik onzin plaats (dat was het enige wat ik onzin vond aan jouw reactie, de rest is valide). Ik kom hier net zoals jij(?) vaker, met name in het videokaart gedeelte. Zover ik weet heb ik een reputatie van eerst alles opzoeken en als ik twijfel het bij mijn reactie erbij zetten.
Als je het nou in eerste instantie zo beschreven had, dan had ik het niet zo snel
onzin genoemd, ondanks dat natuurlijk elk nieuwer systeem alleen maar waarschijnlijker standaard PCI-E 3.0 x16 ondersteund, maar goed, ik begrijp dat je ietwat gevoelig bent voor kritiek, dus zal ik daar in het vervolg beter op letten.
En ja, heb nog steeds registratienummer 531 op Tweakers.net, dus ik kom hier wel eens vaker inderdaad (zo'n ruime 18 jaar), en ik geef wel eens onzin commentaar, maar niet als ik mensen probeer te helpen.
Laatste ben ik het enigzins mee eens, aangezien andere drivers nog niet hadden geholpen leek dit mij een minder ingrijpender stap het mij een betere stap dan gelijk je hele Windows installatie opnieuw te doen.

Dingen zoals geheugen, cpu en moederbord kan je eigenlijk al direct uitsluiten aangezien het met zijn oude kaart prima werkt. PSU lijkt mij ook geen valide optie, zoals de OP als zelf aangeeft is deze kaart geen grootverbruiker.
Geheugen en CPU kan je idd direct uitsluiten, MBR kan dus evt. nog een firmware nodig hebben als het nog nooit goed heeft gefunctioneerd, PSU kan je absoluut niet uitsluiten, omdat hij ondanks dat hij geen grootverbruiker is, wel net even meer op een van de rails kan leunen dan zijn oude kaart, maar is niet de eerste verdachte, want zou normaliter resulteren in freezes, maar hoogst onwaarschijnlijk dat dat ghosttrails van zijn muis oplevert.
Hij heeft de standaard DDU route al gekozen, drivers lijken mij dus niet direct het probleem.
Van OP:
Windows 10 x64 volledig bij met updates.
Alle drivers zijn recent (GeForce Experience). Ik heb geprobeerd via DDU drivers te verwijderen en opnieuw vanaf meegeleverde cd te installeren en daarna te updaten.
Daarnaast na DDU de meest recente driver van zowel fabrikant (gigabyte) als Nvidia buiten Experience om van respectievelijke sites gedownload en geprobeerd.
Alles zonder resultaat.
Hij heeft DDU gedraaid, GFE gedraaid, daarna drivers gedownload van zowel Gigabyte en nVidia, buiten GFE om, dat maakt dus 3 driver installaties (4 als je de standaard W10 drivers meerekent), dus drivers kan je ook zeker niet uitsluiten.
]Wat de TS nog kan proberen is kijken of de kaart wel goed in het slot zit, indien deze niet correct zit dan kunnen er ook rare dingen optreden. Sommige kaarten zitten niet goed in hun slot doordat de bracket in lengte afwijkt met de kast (heb ik hier helaas, dus iets verbuigen helpt).
Ga ook de temperatuur eens na van je kaart, als het koelblok niet goed contact maakt met de gpu dan kan hij gaan throtlen.
Beide inderdaad ook nog een optie, alhoewel je bij beide opties ook random BSOD's/Reboots/Game freezes zou/kan verwachten, maar hoeft niet persé.

[ Voor 29% gewijzigd door zion op 03-12-2017 22:21 ]

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denaike
Inmiddels weer online na een goed besteedde winterse zondag.

Vooropgesteld mijn excuses voor de brakke OP. Ik hoopte het er mee weg te komen door inderdaad mijn inventaris bij te werken i.p.v. netjes in de OP alles op te sommen. Had me niet gerealiseerd welke aannames en vragen dit kan oproepen. Ter info: inventaris is inderdaad actueel (dagelijks tweaksers.net en GoT bezoeker, maar zelden participerend).
Dank voor alle tips in ieder geval!

Status update:

Na de OS (misschien onnodig) opnieuw te hebben geïnstalleerd, heb ik de bios een update gegeven (2.40 naar 2.60). Kon dus geen kwaad, doch werd het probleem niet verholpen.

Verdere research leidde tot een suggestie dat W10 de GPU niet voor alle taken (zoals iedere game) inschakelde, maar de geïntegreerde graphics van CPU voor aanwees. Dit zou wel verklaren waarom Naruto (weliswaar choppy) voorbij het splashscreen nog beeld gaf en de andere games in het geheel niets.
Om dit te verhelpen zou een instelling in Nvidia Control Center uitkomst bieden. Die instelling kreeg ik echter niet. Heeft enige tijd gekost om te achterhalen waarom, maar het blijkt veroorzaakt te worden door ChromeRemoteDesktop. De opties verschenen plots toen ik het systeem aansloot via HDMI aan een flatscreen.
Daar W10 geforceerd de 1050 voor alles ingeschakeld. Dit geeft het bemoedigende resultaat van in ieder geval een vloeiende muiscursor. Op dit moment ben ik GTAV opnieuw aan het installeren om te bezien of die nu wel te draaien is.

Overigens begrijp ik dat mijn CPU (net als mijn MB) niet de meest krachtige is. Maar de performance issue link ik daar niet aan, aangezien er ook geen sprake was van bottlenecking bij de gtx 750.

PS: ik update de OP met de specs van het huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Aangezien het een quadcore en je een Nvidia kaart hebt wordt er door de driver gebruik gemaakt van multithreading. Hierdoor zal je iets minder snel last hebben van een cpu bottleneck voor het maken van drawcalls. Daarentegen, andere dingen zoals de mainloop of bijv AI zouden wel de boel kunnen vertragen als die erg zwaar zijn.
Omdat je nieuwe kaart een stuk sneller is zal je wel iets eerder last hebben van een bottleneck.

Als je het serieus wilt weten dan kan je een review van je kaart bekijken met de resolutie die je gebruikt en een vergelijking maken met jouw eigen gehaalde fps. Ik denk dat GTAV een goede indicator zal zijn, dit spel is behoorlijk zwaar voor de cpu.
https://tweakers.net/revi...a-v-en-the-witcher-3.html
http://www.tomshardware.c...e-gtx-1050-ti,4787-4.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denaike
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:25:
Aangezien het een quadcore en je een Nvidia kaart hebt wordt er door de driver gebruik gemaakt van multithreading. Hierdoor zal je iets minder snel last hebben van een cpu bottleneck voor het maken van drawcalls. Daarentegen, andere dingen zoals de mainloop of bijv AI zouden wel de boel kunnen vertragen als die erg zwaar zijn.
Omdat je nieuwe kaart een stuk sneller is zal je wel iets eerder last hebben van een bottleneck.

Als je het serieus wilt weten dan kan je een review van je kaart bekijken met de resolutie die je gebruikt en een vergelijking maken met jouw eigen gehaalde fps. Ik denk dat GTAV een goede indicator zal zijn, dit spel is behoorlijk zwaar voor de cpu.
https://tweakers.net/revi...a-v-en-the-witcher-3.html
http://www.tomshardware.c...e-gtx-1050-ti,4787-4.html
Thanks. Maar vooralsnog gebruik ik geen enkele resolutie in games ;)
De moeite mocht dus niet baten. Noch GTA noch Naruto geven beeld (waar laatstgenoemde eerst nog wel beeld gaf, maar met 5FPS...).
Volgende stap is de kaart opnieuw in de bracket plaatsen; al eerder geprobeerd, maar baat het niet, dan schaadt het niet...

Ik heb het gevoel dat we toewerken naar de conclusie dat ik met de winkel in discussie mag... :’(

Eventueel nog alternatieve oplossingsrichtingen?

Update: winkel doet niet moeilijk om omruiling. Dit nu vast laten leggen en in tussentijd proberen alsnog een oplossing te vinden. Alle input is welkom uiteraard

[ Voor 5% gewijzigd door Denaike op 04-12-2017 17:00 . Reden: Update 4-12-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denaike
Probleem bleek hardware-gerelateerd. Ik heb sinds vandaag de GTX 1050 Ti 4GB maar dan van MSI geïnstalleerd en het draait als een zonnetje. Ik veronderstel niet dat het aan het merk ligt, maar eerder dat de Gigabyte DOA was.
Dank voor alle suggesties heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 19:28
Misschien nog overbodig, maar werk je ook je chipset drivers bij?
Dit zag ik in geen enkele post concreet benoemd namelijk.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denaike
Wylana schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:40:
Misschien nog overbodig, maar werk je ook je chipset drivers bij?
Dit zag ik in geen enkele post concreet benoemd namelijk.
Terecht opgemerkt, was inderdaad niet gebeurd.

Edit: ik neem aan dat je het hebt over de X4 845? MB en GPU zijn wel helemaal bij (zoals beschreven)

[ Voor 15% gewijzigd door Denaike op 08-12-2017 09:46 ]

Pagina: 1