RobertMe schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:13:
Naast de uplink, die nu dan geen probleem is, moeten ook de clients die snelheden ondersteunen. De AC Pro heeft 3x3 MIMO, maar voor zover ik weet wordt dit alleen ondersteund door heel specifieke MacBooks. Als ik mij niet vergis alleen door oudere modellen, en tegenwoordig alleen nog op de modellen met touchbar. Voor de rest is er dus geen enkel apparaat wat 3x3 ondersteund, en dus ga je (hoogstwaarschijnlijk) die hogere snelheid niet behalen (tenzij je dus heel toevallig zo'n 3x3 client hebt).
"Geen appaaraat" is erg bot gezgd. Ja, 3x3 MiMo clients zijn zeldzaam, maar zeker desktops met WIFi hebben vaker 3x3 dan niet, en ook qua laptops komt het zeker voor in, met name in de zakelijke lijn. Ik heb hier o.a. een oude Dell D430 die 3x3 doet, en had een HP Probook 6550b die het ook had.
Maar er is alsnog een goede reden om - als het past binnen budget enzo - 3x3 te nemen zelfs zonder een enkele client die het ook ondersteunt
MiMo kan namelijk in drie manieren werken. Het kan meerdere fysieke streams leveren, maarook dmv antenna diversity hetzelfde signaal via meerdere antennes ontvangen en zo een betere signaal-ruisverhouding te creeren. Als je een 2x2 signaal met een 3x3 array ontvangt win je ongeveer 2dB. Dat klinkt niet aardschokkend, maar kan het verschil betekenen tussen een instabiele verbinding en een stabiele. Netto win je dus stabiliteit, dekking en snelheid, zelfs met 1x1 of 2x2 clients.
Is dat de meerprijs waard? Dat hangt helemaal af van hoe hoog die meerprijs exact is, en wat de (on)mogelijkheden zijn om meer APs's te hangen. Als we de UAP AC Lite en UAP AC Pro vergelijken is de meerprijs ruim 75%, wat best fors is. Ipv de Lite gaan voorde Pro kost je dus ruim anderhalf keer zoveel, en levert bescheiden winst op. Als je betere prestaties wilt dan met je voorziene Lites kun je voor minder dan dat bedrag anderhalf keer meer Lites ophangen, wat je veel grotere winst gaat opleveren qua stabiliteit, dekking en snelheid. Maar... als je geen aansluitpunten hebt daarvoor moet je die ook meerekenen en kan het omslaan richting Pro's. Idem als je echt geen aansluitpunten meer kunt of wilt maken. Dan is upgraden naar een Pro de enige manier om binnen de UniFi-lijn een verbetering te realiseren.
RobertMe schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:17:
[...]
Volgens mij niet? Bij gewone MIMO zijn alle antennes altijd exclusief voor een client bedoelt, binnen het timeslot. De ongebruikte antennes worden dus niet gebruikt om andere apparaten mee te bedienen. (mogelijk dat de overgebleven antenne(s) wel gebruikt worden om beter met ruis om te gaan, maar i.p.v. daarvoor extra een Pro kopen kun je beter 2 Lites halen en heb je gegarandeerd een beter bereik)
Hiervoor is er later dan ook MU-MIMO gekomen. Waarbij de MU staat voor multi user. Echter is dit nog vrij nieuw en ondersteund Ubiquiti dit alleen op de nieuwe modellen zoals de UniFi AP AC HD en UniFi AP AC SHD.
Yep. Komt bij: clients moeten het ook ondersteunen. Recente high-end smartphones doen dat, maar grootste deel van wat nu nog in het veld is niet.
Vorkie schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:36:
[..]
Het is dan van belang dat je die snelheden wel haalt op de connectie waar het accesspoint op aangesloten zit, het heeft weinig nut als je deze connected speeds hebt en er op de achterliggende infrastructuur maar 100Mbit/s max haalt (zonde en je moet bedenken dat je AP dus verkeer moet tegenhouden...)
Hangt er vanaf... omdat een kanaal in de lucht bij WiFi een gedeelde omgeving is, gaat het met name om hoeveel airtime een station gebruikt (dus hoe lang het het kanaal bezet houdt). Hoge link rates leiden tot lage airtime usage. Zelfs als de uplink van de AP een bottleneck vormt voor de throughput hou je hiermee iig de lucht schoon. Komt bij dat een hoge link rate indicatief is voor hoge SNR, dus een stabiele verbinding.
Natuurlijk wil je een goede wired backhaul hebben, maar zelfs waar die ontbreekt is goed signaal op hoge link rate voor alle devices beter dan het tegenovergestelde.
Devies blijft, bekabeld zonder powerline te gebruiken, je merkt het in de responstijden van bijvoorbeeld het openen van Facebook, websites met veel connecties etc... (tenzij je internet met 20Mbit/s is.. dan maakt het weer niet zoveel uit..alhoewel de responstijden wel merkbaar zijn)

Jawel, dat kun en mag je wel. Je huurt een woonruimte en dit hoort bij normaal gebruik ervan. Enige wat een verhuurder kan eisen is dat je voor vertrek de gaten met stopverf onzichtbaar maakt.
Maar jou setup kan ik idd later toepassen. Nu ben ik er nog niet uit of ik voor een 2de LiTe of Pro ga gaan. Bedankt voor jullie antwoorden!
Wat ik begrijp is dat die 1,3 gbps van de AC Pro enkel mogelijk is bij clients die 3x3 MIMO ondersteunen tegenover de 867mbps van de lite
Klopt, maar zie verhaal hierboven. Ook bij clients die geen 3x3 ondersteunen heb je er meerwaarde van. Dat is een kleinere meerwaarde dan een derde AC Lite voor minder geld zou leveren, maar als je moeilijk doet over gaten boren, is twee Pro's het overwegen waard.
[
Voor 9% gewijzigd door
dion_b op 03-12-2017 13:46
]