Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-09 20:47
Beste,

Momenteel heb ik net niet voldoende bereik op de slaapkamer met de Ubiquiti AP Lite. Nu ben ik van plan een 2de AP te kopen te kopen voor boven zodat alles op 5Ghz werkt. Kan deze Lite samen werken met de Ubiquiti AP Pro of moeten dat allebei dezelfde typen Ubiquiti zijn? Ik vermoed dat het niets uitmaakt, maar ik wou toch even zeker zijn.

Ik wou dan beneden aan de main switch de nieuwe Ubiquiti Pro plaatsen en boven de Lite.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg,

cooLopke

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37
Ik zou anno 2017 geen verouderde UniFi UAP Pro aanraden, een UAP AC Lite zal in de meeste situaties betere prestaties leveren. Is dat onvoldoende? Ga dan voor de UniFi UAP AC Pro.

Mbt de vraag of alles samen gaat werken: hoogstwaarschijnlijk wel (dat is juist hele selling point van UnIFi), maar wees eens nauwkeurig en volledig over wat je nu hebt en wat je wiit gaan kopen, dan kunnen wij een eenduidig antwoord geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het maar voor een enkele gebruiker is (lees: iPad, iphone etc...) dan kan die 802.11 b/g/n goed uit de voeten met de huidige snelheden... (en NEE, een iPhone trekt echt je 300 Mbps glasvezel dicht). Dat doet een PC of Mac.

Maar je kan alle Unifi producten naast elkaar gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Thanks voor jullie reactie! Ik bedoelde inderdaad de UAP AC Pro. Ik merk dat er op de slaapkamer momenteel geen voldoende bereik is en de verbinding weg valt. (+/- schommelt tussen 1mbps/3mbps in de controller zie ik dat die toestellen via 2,4Ghz verbonden zijn op de slaapkamer)

Ik wou mbv een powerline boven en daarop een 2de unifi AP, het draadloos gebeuren uitbreiden naar boven zodat alles op 5 GHz werkt (veel 2,4Ghz interference). Via de powerlines meet ik 150mbps, dus dat zit dan wel oké volgens mij.

Ik woon in een appartement anders had ik uiteraard ethernet kabels getrokken. Ik zit nu natuurlijk met die leuke powerlines er tussen. Maar die 2de AP is nooit weggegooid en kan ik later ook gebruiken.

Maar het is dus goed om te weten dat ze samen kunnen werken. De UAP AC Pro en uac ac lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
Waarom de AC Pro en geen 2e lite?

De pro is sneller, maar als
- je clients het niet ondersteunen
- je powerline de bottleneck is

zie ik niet waarom je die zou nemen ipv een AC Lite.

Pas als je uplink sneller is (dus geen powerline maar een kabeltje, of desnoods moca) en je clients kunnen 3x3 aan dan heeft het nut om meer uit te geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Klopt maar de pro gaat hangen op de hoofdswitch van ubiquiti deze is rechtstreeks verbonden met de router. Misschien verkeerd geschreven. De bestaande Lite gaat dan naar boven die gaat achter een powerline hangen ;). Dus ik denk dat het wel dik oké is dan. Bedankt voor je argument wel !

[ Voor 16% gewijzigd door cooLopke op 02-12-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naast de uplink, die nu dan geen probleem is, moeten ook de clients die snelheden ondersteunen. De AC Pro heeft 3x3 MIMO, maar voor zover ik weet wordt dit alleen ondersteund door heel specifieke MacBooks. Als ik mij niet vergis alleen door oudere modellen, en tegenwoordig alleen nog op de modellen met touchbar. Voor de rest is er dus geen enkel apparaat wat 3x3 ondersteund, en dus ga je (hoogstwaarschijnlijk) die hogere snelheid niet behalen (tenzij je dus heel toevallig zo'n 3x3 client hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
3x3 kan wel helpen als meerdere apparaten de AP proberen te satureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
johnkeates schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:16:
3x3 kan wel helpen als meerdere apparaten de AP proberen te satureren.
Volgens mij niet? Bij gewone MIMO zijn alle antennes altijd exclusief voor een client bedoelt, binnen het timeslot. De ongebruikte antennes worden dus niet gebruikt om andere apparaten mee te bedienen. (mogelijk dat de overgebleven antenne(s) wel gebruikt worden om beter met ruis om te gaan, maar i.p.v. daarvoor extra een Pro kopen kun je beter 2 Lites halen en heb je gegarandeerd een beter bereik)

Hiervoor is er later dan ook MU-MIMO gekomen. Waarbij de MU staat voor multi user. Echter is dit nog vrij nieuw en ondersteund Ubiquiti dit alleen op de nieuwe modellen zoals de UniFi AP AC HD en UniFi AP AC SHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb hier thuis op zolder een AC-LR en in de woonkamer een AC-PRO.

Ik heb de AC-PRO alleen gekozen omdat de iMac het ondersteund (en kon hem voor dezelfde prijs scoren als de LR).

Alles buiten de begane grond (eerste, zolder en vliering) kiest of voor de LR of voor de PRO met dezelfde snelheden van de LR. Dit door beton / deuren / insertietswatstoort

Voordeel nu? 1,3Gbps TX en 1,05 RX rate op de iMac, op de overige telefoons / tablets / laptops in huis verschilt het van een TX/RX van 144Mbps tot bijvoorbeeld de iPhones / iPads met een TX/RX van 867Mbps.

Het is dan van belang dat je die snelheden wel haalt op de connectie waar het accesspoint op aangesloten zit, het heeft weinig nut als je deze connected speeds hebt en er op de achterliggende infrastructuur maar 100Mbit/s max haalt (zonde en je moet bedenken dat je AP dus verkeer moet tegenhouden...)

Devies blijft, bekabeld zonder powerline te gebruiken, je merkt het in de responstijden van bijvoorbeeld het openen van Facebook, websites met veel connecties etc... (tenzij je internet met 20Mbit/s is.. dan maakt het weer niet zoveel uit..alhoewel de responstijden wel merkbaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Ik kan moeilijk gaten gaan beginnen boren hier in het appartement :D. Maar jou setup kan ik idd later toepassen. Nu ben ik er nog niet uit of ik voor een 2de LiTe of Pro ga gaan. Bedankt voor jullie antwoorden!

Wat ik begrijp is dat die 1,3 gbps van de AC Pro enkel mogelijk is bij clients die 3x3 MIMO ondersteunen tegenover de 867mbps van de lite

[ Voor 26% gewijzigd door cooLopke op 03-12-2017 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
RobertMe schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:13:
Naast de uplink, die nu dan geen probleem is, moeten ook de clients die snelheden ondersteunen. De AC Pro heeft 3x3 MIMO, maar voor zover ik weet wordt dit alleen ondersteund door heel specifieke MacBooks. Als ik mij niet vergis alleen door oudere modellen, en tegenwoordig alleen nog op de modellen met touchbar. Voor de rest is er dus geen enkel apparaat wat 3x3 ondersteund, en dus ga je (hoogstwaarschijnlijk) die hogere snelheid niet behalen (tenzij je dus heel toevallig zo'n 3x3 client hebt).
"Geen appaaraat" is erg bot gezgd. Ja, 3x3 MiMo clients zijn zeldzaam, maar zeker desktops met WIFi hebben vaker 3x3 dan niet, en ook qua laptops komt het zeker voor in, met name in de zakelijke lijn. Ik heb hier o.a. een oude Dell D430 die 3x3 doet, en had een HP Probook 6550b die het ook had.

Maar er is alsnog een goede reden om - als het past binnen budget enzo - 3x3 te nemen zelfs zonder een enkele client die het ook ondersteunt :o

MiMo kan namelijk in drie manieren werken. Het kan meerdere fysieke streams leveren, maarook dmv antenna diversity hetzelfde signaal via meerdere antennes ontvangen en zo een betere signaal-ruisverhouding te creeren. Als je een 2x2 signaal met een 3x3 array ontvangt win je ongeveer 2dB. Dat klinkt niet aardschokkend, maar kan het verschil betekenen tussen een instabiele verbinding en een stabiele. Netto win je dus stabiliteit, dekking en snelheid, zelfs met 1x1 of 2x2 clients.

Is dat de meerprijs waard? Dat hangt helemaal af van hoe hoog die meerprijs exact is, en wat de (on)mogelijkheden zijn om meer APs's te hangen. Als we de UAP AC Lite en UAP AC Pro vergelijken is de meerprijs ruim 75%, wat best fors is. Ipv de Lite gaan voorde Pro kost je dus ruim anderhalf keer zoveel, en levert bescheiden winst op. Als je betere prestaties wilt dan met je voorziene Lites kun je voor minder dan dat bedrag anderhalf keer meer Lites ophangen, wat je veel grotere winst gaat opleveren qua stabiliteit, dekking en snelheid. Maar... als je geen aansluitpunten hebt daarvoor moet je die ook meerekenen en kan het omslaan richting Pro's. Idem als je echt geen aansluitpunten meer kunt of wilt maken. Dan is upgraden naar een Pro de enige manier om binnen de UniFi-lijn een verbetering te realiseren.
RobertMe schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:17:
[...]

Volgens mij niet? Bij gewone MIMO zijn alle antennes altijd exclusief voor een client bedoelt, binnen het timeslot. De ongebruikte antennes worden dus niet gebruikt om andere apparaten mee te bedienen. (mogelijk dat de overgebleven antenne(s) wel gebruikt worden om beter met ruis om te gaan, maar i.p.v. daarvoor extra een Pro kopen kun je beter 2 Lites halen en heb je gegarandeerd een beter bereik)

Hiervoor is er later dan ook MU-MIMO gekomen. Waarbij de MU staat voor multi user. Echter is dit nog vrij nieuw en ondersteund Ubiquiti dit alleen op de nieuwe modellen zoals de UniFi AP AC HD en UniFi AP AC SHD.
Yep. Komt bij: clients moeten het ook ondersteunen. Recente high-end smartphones doen dat, maar grootste deel van wat nu nog in het veld is niet.
Vorkie schreef op zondag 3 december 2017 @ 09:36:
[..]

Het is dan van belang dat je die snelheden wel haalt op de connectie waar het accesspoint op aangesloten zit, het heeft weinig nut als je deze connected speeds hebt en er op de achterliggende infrastructuur maar 100Mbit/s max haalt (zonde en je moet bedenken dat je AP dus verkeer moet tegenhouden...)
Hangt er vanaf... omdat een kanaal in de lucht bij WiFi een gedeelde omgeving is, gaat het met name om hoeveel airtime een station gebruikt (dus hoe lang het het kanaal bezet houdt). Hoge link rates leiden tot lage airtime usage. Zelfs als de uplink van de AP een bottleneck vormt voor de throughput hou je hiermee iig de lucht schoon. Komt bij dat een hoge link rate indicatief is voor hoge SNR, dus een stabiele verbinding.

Natuurlijk wil je een goede wired backhaul hebben, maar zelfs waar die ontbreekt is goed signaal op hoge link rate voor alle devices beter dan het tegenovergestelde.
Devies blijft, bekabeld zonder powerline te gebruiken, je merkt het in de responstijden van bijvoorbeeld het openen van Facebook, websites met veel connecties etc... (tenzij je internet met 20Mbit/s is.. dan maakt het weer niet zoveel uit..alhoewel de responstijden wel merkbaar zijn)
:Y
cooLopke schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:06:
Ik kan moeilijk gaten gaan beginnen boren hier in het appartement :D.
Jawel, dat kun en mag je wel. Je huurt een woonruimte en dit hoort bij normaal gebruik ervan. Enige wat een verhuurder kan eisen is dat je voor vertrek de gaten met stopverf onzichtbaar maakt.
Maar jou setup kan ik idd later toepassen. Nu ben ik er nog niet uit of ik voor een 2de LiTe of Pro ga gaan. Bedankt voor jullie antwoorden!

Wat ik begrijp is dat die 1,3 gbps van de AC Pro enkel mogelijk is bij clients die 3x3 MIMO ondersteunen tegenover de 867mbps van de lite
Klopt, maar zie verhaal hierboven. Ook bij clients die geen 3x3 ondersteunen heb je er meerwaarde van. Dat is een kleinere meerwaarde dan een derde AC Lite voor minder geld zou leveren, maar als je moeilijk doet over gaten boren, is twee Pro's het overwegen waard.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 03-12-2017 13:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:12:
[...]

"Geen appaaraat" is erg bot gezgd. Ja, 3x3 MiMo clients zijn zeldzaam, maar zeker desktops met WIFi hebben vaker 3x3 dan niet, en ook qua laptops komt het zeker voor in, met name in de zakelijke lijn. Ik heb hier o.a. een oude Dell D430 die 3x3 doet, en had een HP Probook 6550b die het ook had.
Nja, voor mijn gevoel zijn er in ieder geval meer clients die MU-MIMO ondersteunen dan apparaten die 3x3 MIMO ondersteunen. Ik heb inderdaad niet specifiek uitgezocht hoeveel apparaten, buiten MacBooks (van gelezen) het zouden hebben.
MiMo kan namelijk in drie manieren werken. Het kan meerdere fysieke streams leveren, maarook dmv antenna diversity hetzelfde signaal via meerdere antennes ontvangen en zo een betere signaal-ruisverhouding te creeren. Als je een 2x2 signaal met een 3x3 array ontvangt win je ongeveer 2dB. Dat klinkt niet aardschokkend, maar kan het verschil betekenen tussen een instabiele verbinding en een stabiele. Netto win je dus stabiliteit, dekking en snelheid, zelfs met 1x1 of 2x2 clients.
Hoe zit het in dit geval eigenlijk met de andere kant? Het AP kan het signaal dan wel beter ontvangen, maar dat geldt natuurlijk niet voor de telefoon/laptop/.. Een beetje hetzelfde verhaal als het opschroeven van het vermogen, waardoor de client wel het signaal van het AP ontvangt, maar de client niet harder terug zend dus het AP nog niks ontvangt, alleen in dit geval dus andersom. Het AP is gevoeliger, maar komen de signalen die het AP verzend nog wel aan bij de client (zonder dat het teveel verstoord is)?
[...]

Yep. Komt bij: clients moeten het ook ondersteunen. Recente high-end smartphones doen dat, maar grootste deel van wat nu nog in het veld is niet.
Van wat ik heb gezien is er juist vanuit, in ieder geval Qualcomm, extreem veel aan SoCs wat het ondersteund, waardoor zelfs goedkopere telefoons het al hebben. En mij lijkt dat een techniek als MU-MIMO ook voornamelijk bedoeld is voor situaties met veel langzame clients. Dus bv event locaties etc waar er vrij veel telefoons aanwezig zijn. En er zo 3 1x1 clients tegelijk bedient kunnen worden en er dus meer clients (telefoons) verbonden kunnen zijn met 1 AP. Bij veel gebruikers die wel aan 3x3 (MU-)MIMO doen maakt het niet uit omdat het AP, lijkt mij, dan nog steeds de volledige 3x3 setup inzet om 1 client te bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
RobertMe schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:52:
[...]

Hoe zit het in dit geval eigenlijk met de andere kant? Het AP kan het signaal dan wel beter ontvangen, maar dat geldt natuurlijk niet voor de telefoon/laptop/.. Een beetje hetzelfde verhaal als het opschroeven van het vermogen, waardoor de client wel het signaal van het AP ontvangt, maar de client niet harder terug zend dus het AP nog niks ontvangt, alleen in dit geval dus andersom. Het AP is gevoeliger, maar komen de signalen die het AP verzend nog wel aan bij de client (zonder dat het teveel verstoord is)?
De beperkende factor bij bijna iedere WiFi-verbinding met een mobile client is het verkeer van client naar AP, aangezien apparaten op accu zelden op maximaal toegestane vermogen zenden.

Dat is waarom opschroeven zendvermogen AP zo weinig zoden aan de dijk zet, terwijl opschroeven gevoeligheid AP dat juist wel doet.
[...]

Van wat ik heb gezien is er juist vanuit, in ieder geval Qualcomm, extreem veel aan SoCs wat het ondersteund, waardoor zelfs goedkopere telefoons het al hebben.
QCA zit eerder bovenin de markt dan onderin, maar inderdaad, alle chipset vendors ondersteunen ondertussen met hun nieuwste ontwerpen MU-MIMO (of het ook werkt is een tweede, bij QCA iig wel, maar heb bijv nog nergens gelezen dat Broadcom het voor elkaar heeft :X ), maar onderschat niet hoe lang het duurt voor nieuwe chipontwerpen in telefoonontwerpen terechtkomen, en hoe lang het duurt voordat ook de mid- en low end die nieuwste telefoons heeft. Als je inderdaad een Galaxy S8 of vergelijkbaar koopt zit het er wel in, maar neem bijv een midranger als de Samsung Galaxy A5 2017 of LG G5 SE: Geen MU-MIMO. Oh, en Apple ondersteunt het helemaal niet, zelfs niet op de iPhone X :/
En mij lijkt dat een techniek als MU-MIMO ook voornamelijk bedoeld is voor situaties met veel langzame clients. Dus bv event locaties etc waar er vrij veel telefoons aanwezig zijn. En er zo 3 1x1 clients tegelijk bedient kunnen worden en er dus meer clients (telefoons) verbonden kunnen zijn met 1 AP.
Het is inderdaad een maatregel om capaciteit efficienter te benutten, maar thuis kun je er ook voordeel van hebben omdat neveneffect is lagere latencies (clients hoeven niet op elkaar te wachten maar krijgen tegelijk hun downstreamverkeer). 802.11ac MU-MIMO is wel nog beperkt tot de downstream, dus juist dingen als gamen waarvoor upstream latency bepalend is moeten wachten tot 802.11ax waar MU-MIMO beide kanten op gaat. Of gewoon bedraad aansluiten, is nu en in de toekomst altijd beste optie :z
Bij veel gebruikers die wel aan 3x3 (MU-)MIMO doen maakt het niet uit omdat het AP, lijkt mij, dan nog steeds de volledige 3x3 setup inzet om 1 client te bedienen.
Klopt, dat is ook waarom je ziet dat er nauwelijks 3x3 MU-MIMO chips zijn. In de low-end heeft 2x2 zin (want dan twee telefoons tegelijk bedienen), daarboven wil je 4x4 hebben om ofwel twee 2x2 laptops te doen danwel 3x3 + 1x1.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dion_b schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:26:
[...]

QCA zit eerder bovenin de markt dan onderin, maar inderdaad, alle chipset vendors ondersteunen ondertussen met hun nieuwste ontwerpen MU-MIMO (of het ook werkt is een tweede, bij QCA iig wel, maar heb bijv nog nergens gelezen dat Broadcom het voor elkaar heeft :X ), maar onderschat niet hoe lang het duurt voor nieuwe chipontwerpen in telefoonontwerpen terechtkomen, en hoe lang het duurt voordat ook de mid- en low end die nieuwste telefoons heeft. Als je inderdaad een Galaxy S8 of vergelijkbaar koopt zit het er wel in, maar neem bijv een midranger als de Samsung Galaxy A5 2017 of LG G5 SE: Geen MU-MIMO. Oh, en Apple ondersteunt het helemaal niet, zelfs niet op de iPhone X :/
Ik zie hiertussen anders best wel wat 'antieke' apparaten staan. Zoals mijn huidige OnePlus 3, die dan wel niet zo heel oud is en inzet op high end. Maar ook de oude OnePlus One en OnePlus X, of de Sony xperia Z3. Of de laagvlieger Microsoft Lumia 640 die IIRC alweer tegen de twee jaar oud is en inzette op mid range/low end.

Dus of die lijst klopt niet, of sommige fabrikanten doen zo ongeveer hun best om expliciet naar SoCs te zoeken waar het niet op zit. Want dat het op bv een Lumia 640 zit 'bewijst' dat het niet duur hoeft te zijn of exclusief voor high end telefoons is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
RobertMe schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:50:
[...]

Dus of die lijst klopt niet, of sommige fabrikanten doen zo ongeveer hun best om expliciet naar SoCs te zoeken waar het niet op zit. Want dat het op bv een Lumia 640 zit 'bewijst' dat het niet duur hoeft te zijn of exclusief voor high end telefoons is.
Die lijst klopt prima, maar is alleen QCA, en QCA was met ruime marge eerste chipvendor om MU-MIMO support te leveren. De Samsung Galaxy A, LG G5 SE en die ik hierboven noemde hebben Broadcom chipsets waar het niet supported is. Apple heeft een eigen ontwerp en blijkbaar is MU-MIMO voor Apple nog geen prioriteit.

Nu, ik heb geen idee hoeveel telefoons voorzien worden van een Broadcom-chip, maar het is zeker een nonzero aantal (n=1 mijn eigen Asus ZE551ML heeft er ook al eentje). Als je daaraan toevoegt de 30% aandeel van Apple, en de telefoons die nu verkocht worden die ofwel zelf oud zijn, danwel legacy chipsets aan boord hebben en ik durf te beweren dat nu, eind 2018, ruim de helft van telefoons die nieuw verkocht worden nog geen MU-MIMO ondersteunen. En dan hebben we het nog niet over de installed base. MU-MIMO is nu nog een zeldzaamheid en zal voorlopig nog niet vanzelfsprekend worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Ok, dus ik heb nu de AC Pro gekocht en mijn conclusie is dat deze op één of ander manier trager is dan de Lite versie. Ik haal nu met speedtest 100mbps en +/- 8ms hogere latency over deze AP. Enig idee hoe dit kan? Ik ga dus waarschijnlijk toch maar in de plaats mij een 2de Lite aanschaffen. Wat ik wel merk is dat de range iets beter is met deze pro. Daar ben ik dus totaal niets mee aangezien ik er nu 2 heb.

Ik dacht eerst dat het aan het kanaal lag, maar dit geeft gewoon hetzelfde resultaat met hetzelfde kanaal. Als ik dan de Lite insteek vliegt deze weer er door. Ik begrjip er niets van. Getest met laptop AC wifi kaart en smartphone AC wifi kaart.

edit: oké, iets gevonden als ik bij users kijk zie ik staan dat ik op de 2,4Ghz frequentie zit en niet op de 5Ghz frequentie. Dat is blijkbaar het probleem. Bij de andere AP plaats die mijn laptop met AC kaart onmiddellijk op 5Ghz. Ik zie ook dat ik verbonden met n ipv ac..

edit2: probleem gevonden en opgelost door een aparte WLAN group te maken voor 5GHz en inderdaad, hiermee verbindt deze met wifi AC en zijn de snelheden weer dik in orde!

Er scheelt dus gelukkig niets met het AP, nu is mijn vraag hoe kan ik dit oplossen zodat dit zoals voorheen seamless werkt en dat deze automatisch switcht tussen 2,4 Ghz en 5 GHz?

Alvast bedankt!

edit3: gevonden! Enable band steering en dan force 5GHz. Solved!

[ Voor 50% gewijzigd door cooLopke op 12-12-2017 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
cooLopke schreef op maandag 11 december 2017 @ 23:12:
[...]

edit: oké, iets gevonden als ik bij users kijk zie ik staan dat ik op de 2,4Ghz frequentie zit en niet op de 5Ghz frequentie. Dat is blijkbaar het probleem. Bij de andere AP plaats die mijn laptop met AC kaart onmiddellijk op 5Ghz. Ik zie ook dat ik verbonden met n ipv ac..
Gelukkig. Ik vond het al zo'n raar verhaal.
edit2: probleem gevonden en opgelost door een aparte WLAN group te maken voor 5GHz en inderdaad, hiermee verbindt deze met wifi AC en zijn de snelheden weer dik in orde!

Er scheelt dus gelukkig niets met het AP, nu is mijn vraag hoe kan ik dit oplossen zodat dit zoals voorheen seamless werkt en dat deze automatisch switcht tussen 2,4 Ghz en 5 GHz?

Alvast bedankt!

edit3: gevonden! Enable band steering en dan force 5GHz. Solved!
Ben zelf niet enorm te spreken over band steering. Op een of ander manier kwam ik thuis met de Pro steeds in 2.4GHz terecht, ondanks overal zeer goede dekking op beide banden. Ik heb daarom thuis gewoon twee aparte SSID's gemaakt voor de twee banden en 5GHz-capable apparaten alleen op de 5GHz laten aanmelden. Zolang je dekking voldoende is zou ik dit boven band steering aanraden. Ik kan iig op bank bij speeltuin 70m verderop in het plantsoen zitten en nog met de AP achter m'n raam verbonden zijn in 5GHz, dus voor mij werkt het prima :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1