Warmtepomp en warm tapwater: gaat dat wel samen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
De afgelopen weken heb ik mij verdiept in de warmtepomp (WP) materie.
Helaas is er op het internet weinig te vinden als het op de praktijk aan komt.
En hier op Tweakers worden er soms zoveel afkortingen in een reactie gebruikt dat het voor een leek onbegrijpelijk is.
NB, ik ben een leek op WP gebied maar niet in de elektrotechniek; ik ben al weer 30 jaar elektromonteur in utiliteit en industrie.

Wat weet ik inmiddels? een WP werkt met de grootste efficiency als het in en uit gaande temperatuur verschil klein is, en omdat een WP hoofdzakelijk wordt ingezet voor de (vloer) verwarming is de temperatuur van het water laag, zo'n 35 graden.
Via een buffervat maak je systeem stabieler (minder pendelen van de WP).
Dat is uiteraard te laag om heet tapwater van te maken.

Een speciale WP boiler zou dan nodig zijn maar mijn vraag is nu:
Hoe maakt zo'n boiler met een aanvoer temperatuur via de WP van 35 graden... tapwater van pakweg 65 graden?
Dat kan toch alleen maar door in die boiler het tapwater extra elektrisch bij te verwarmen?

Is het niet handiger om via een warmtewisselaar (een extra spiraal in een buffervat?) koud water vóór te verwarmen tot de WP temperatuur van 35 gaden en vervolgens via een externe elektrische doorstroom boiler de temperatuur verder op te voeren tot de wettelijke voorgeschreven temperatuur voor warm water?
Dan heb je 'onbeperkte' hoeveelheid warm water!, dit in tegenstelling met een speciale boiler voor een WP waar de hoeveelheid warm (65 graden) tapwater niet erg groot is, of niet soms?
Helaas in beide gevallen koste het mij extra elektrische stroom om warm water te maken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Precies
En sww (warm water) maakt een wp (warmtepomp)of wpb (warmtepomp boiler) met een COP 2 dus kan je er voor kiezen om een doorstroom verwarmer of elektrische boiler te gebruiken.

Voordeel dat de wp gewoon door kan warmen voor het huis dus je kritische punt komt bij een lagere buitentemperatuur te liggen.

Nadeel dat je iets meer verbruik hebt en 3 fasen voor de doorstroom verwarmer van 11-15kW
E-boiler kan wel op 1 fase

Ik heb een overbemeten wp van 7kw maar maak er geen sww mee, ik wil dat extra geluid in zomer en winter niet, een e-boiler in gebruik dus, die op 75-85 graden met een mengventiel naar 45 en je kan super lang douchen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@frisianstar
En je noemt nu "mijn" installatie op.
Aankomende week heb ik 3-fase en de 11 kW Wijas ligt al klaar om aangesloten te worden.

Verder WP met RVS buffervat en 3-spiralen. Buffervat op zijn kop, zodat grootste (zonneboiler spiraal) boven in zit. En dus alle 3 de spiralen als voorverwarmer voor de wijas.

Het is dan En/En verwarmen en niet OF/OF op hetzelfde moment.
Kijk eens naar een Hellmann FSK vat met koperen hygienespiraal (betere warmteoverdracht dan RVS)
Helaas kon ik die hier niet kwijt, te groot, te lomp en te zwaar voor op zolder.
Je kan er dan altijd nog voor kiezen een zonnecollector erop aan te sluiten, zodat de WP grotendeels uit blijft in de maanden buiten cv-verwarming. (maar we mogen nog salderen...)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2017 11:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:18:
en omdat een WP hoofdzakelijk wordt ingezet voor de (vloer) verwarming is de temperatuur van het water laag, zo'n 35 graden.
Volgens mij mis je een deel, namelijk dat er meerdere buffervaten zijn. Wij krijgen twee buffervaten, eentje voor tapwater (55 graden) en eentje voor vloerverwarming (lagere temperatuur). De warmtepomp houdt deze beiden gevuld en op temperatuur.

Er zijn genoeg hele wijken in Nederland met warmtepompen. Als dat niet met warm tapwater zou gaan, had je dat wel kunnen vinden ;). Na-verwarming is alleen nodig als je buffervat te klein is en dus te snel leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Skating_vince schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:12:
[...]

Er zijn genoeg hele wijken in Nederland met warmtepompen. Als dat niet met warm tapwater zou gaan, had je dat wel kunnen vinden ;).
Juist daarom, ik begrijp nog steeds niet hoe dat 55 graden warme tap water met een waterpomp met slechts 35 graden circulatie water tbv vloerverwarming opgewarmd wordt. misschien met de elektrische hygiëne spiraal?

Een WP kán heet water leveren (>60 graden), maar dan moet dat hete circulatie water voor de vloerverwarming afgekoeld worden 8)7

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Skating_vince schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:12:
[...]

Er zijn genoeg hele wijken in Nederland met warmtepompen. Als dat niet met warm tapwater zou gaan, had je dat wel kunnen vinden ;).
Juist daarom, ik begrijp nog steeds niet hoe dat 55 graden warme tap water met een WP met slechts 35 graden circulatie water tbv vloerverwarming opgewarmd wordt. misschien met de elektrische hygiëne spiraal?

Een WP kán heet water leveren (>60 graden), maar dan moet dat hete circulatie water voor de vloerverwarming afgekoeld worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:57
De WP kan net als een cv-ketel via een drieweg klep schakelen om het cv-water te verwarmen of het via een spiraal verwarmen van sww in een boiler. Vaak is er dan ook nog een elektrisch element om de temperatuur nog een laatste zetje te geven, vooral bij het wekelijkse legionella programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Een drieweg klep maakt het inderdaad mogelijk, bedankt! zal ik verder uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:49
AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:42:
@frisianstar
En je noemt nu "mijn" installatie op.
Aankomende week heb ik 3-fase en de 11 kW Wijas ligt al klaar om aangesloten te worden.

Verder WP met RVS buffervat en 3-spiralen. Buffervat op zijn kop, zodat grootste (zonneboiler spiraal) boven in zit. En dus alle 3 de spiralen als voorverwarmer voor de wijas.

Het is dan En/En verwarmen en niet OF/OF op hetzelfde moment.
Kijk eens naar een Hellmann FSK vat met koperen hygienespiraal (betere warmteoverdracht dan RVS)
Helaas kon ik die hier niet kwijt, te groot, te lomp en te zwaar voor op zolder.
Je kan er dan altijd nog voor kiezen een zonnecollector erop aan te sluiten, zodat de WP grotendeels uit blijft in de maanden buiten cv-verwarming. (maar we mogen nog salderen...)
Let je er op bij de installatie dat je eerst zorgt dat er volledig water doorheen gaat, voordat je hem aanzet. Anders is het snel gebeurd met de wijas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• travel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-06 15:46
Duurzaamgebouwd meldt: "De Q-ton warmtapwater warmtepomp maakt 90ºC warm tapwater met de energie uit de buitenlucht, zonder aardgas. Duurzaam Gebouwd-partner Coolmark presenteerde resultaten uit een onderzoek over deze pomp."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:31

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Travel je eerste post in 4 jaar, gefeliciteerd!, maar is je account niet gehackt? :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Nielson schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:55:
De WP kan net als een cv-ketel via een drieweg klep schakelen om het cv-water te verwarmen of het via een spiraal verwarmen van sww in een boiler. Vaak is er dan ook nog een elektrisch element om de temperatuur nog een laatste zetje te geven, vooral bij het wekelijkse legionella programma.
Maar stel je dat je in de zomer wil koelen via het verwarmingscircuit en tevens warm wil douchen. Laat je dan je WP op bijvoorbeeld twee momenten ('s ochtends en 's avonds') je buffervat voor tapwater verwarmen en de WP de rest van de tijd je verwarmingscircuit koelen?

Is het niet simpeler en minder storingsgevoelig om tapwater en verwachting te scheiden? Het 1e via een WP-boiler (evt. gekoppeld aan zonnecollectoren) en het 2e via een L/W WP? De band KISS doet me niet zo veel, van het principe KISS (keep it simple, stupid) ben ik fan.

Betekent wel weer een extra buitenunit... ander voordeel kan zijn dat de WP-boiler gebruik kan maken van de ventilatielucht (die is doorgaans warmer dan buitenlucht) omdat je met 2.5 kW uit je ventilatielucht je huis niet kan verwarmen maar mogelijk wel je tapwater. Ventilatielucht is een redelijk constante warmtebron.

Nog een mogelijk voordeel: in de zomer kun je met een WP boiler warm tapwater maken en met de flow van koude lucht je woning een beetje koelen. Als het kouder is buiten (dan wil je geen koude lucht binnen), geleid je die koude lucht naar buiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Dieken Taffert op 31-05-2019 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Oud topic hoor! inmiddels ben ik veel beter op de hoogte van de warmtepomp materie.

Na de bouwvak gaan de aannemer met mijn huis beginnen, er komt een Panasonic WP in uitsluitend voor de verwarming, een Atlantic Explorer3 WP- boiler voor warm tapwater en in de keuken een kleine laag-vermogen elektrische boiler voor echt heet water (65 graden of meer), aangesloten uitsluitend via zonnestroom.
Zoals het nu lijkt JA Solar halve cel zonnecellen á 325 watt; zijn helaas niet volledig zwart, omvormer ntb...

Koeling, sunscreens zuid en west kant, als echt te gek wordt komt er wel echte airconditioner, misschien wel via de wtw ventilatie.

De vragen van de vorige poster laat ik even open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj_smit
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-06 17:09
Maar stel je dat je in de zomer wil koelen via het verwarmingscircuit en tevens warm wil douchen. Laat je dan je WP op bijvoorbeeld twee momenten ('s ochtends en 's avonds') je buffervat voor tapwater verwarmen en de WP de rest van de tijd je verwarmingscircuit koelen?
Dat lijkt me niet reëel, maar hoe het technisch wel werkt weet ik ook nog niet.
Kan iemand het kort samenvatten? (Gezien de titel van deze topic.)
Pagina: 1