Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compleet gerenoveerd huis, radiatoren te weinig vermogen?

Pagina: 1
Acties:

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik heb een jaren 30 huis compleet laten renoveren, maar we moesten uiteraard op de centen letten.
Nu, na anderhalf jaar gesodemieter, wonen we er met veel genoegen - maar ik vind de verwarming belabberd.
Nu het winter wordt is het op de slaapkamer op de 2e verdieping 13 graden.
We hebben daar de vliering weg laten halen zodat de slaapkamer mooi uitkijkt aan de binnenkant op het puntdak, maar er zit slechts een radiator van 2 ramen breed - wat is dat, 120 cm? - onder de ramen van de dakkapel - voor een kamer van 5x5 meter met puntdak 4m hoog.

Verder zit op dezelfde 2e verdieping mijn man-cave (waar ik nu zit te typen), zegge en schrijve 3x4.5m, met een radiator onder het raam die ongeveer 80x50cm is.

Tussen de slaapkamer en de man-cave zit een kleine badkamer waar uberhaupt geen verwarming is (maar wel een passieve ventilatie-pijp), en daar is het sochtends momenteel 11 graden.

Ik heb het idee om er in de slaapkamer een radiator bij te plaatsen, de retourleiding daarvan door te trekken naar de badkamer en daar een passieve radiator te plaatsen (zodat de badkamer "gratis" verwarming mee krijgt van de slaapkamer zonder een thermostaat te hebben), en eventueel de radiator in de man-cave te vervangen door een groter/breder iets.

Suggesties? Maak ik een denkfout?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 20:27
De bestaande radiator wordt die wel goed warm.. en dan bedoel ik gloeiend heet? Van onder tot boven en van links tot rechts?

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Wat voor radiator hangt er? En hoe zit het met de isolatie?

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:55
5x5m en 4m in de nok klinkt me erg groot voor een 120cm radiator. Op welke watertemperatuur is de CV ingesteld, en wat is de isolatie? Verder kun je last hebben van verkeerd aangesloten radiatoren, of domweg van een woonkamer die snel warm is. Het kan echt van alles zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:48
@LDenninger Begin eens met waterzijdig inregelen van je radiatoren om de installatie in balans te brengen, 99% kans dat dat niet (goed) gebeurd is: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

En wat voor radiatoren hangen er?
Afbeeldingslocatie: https://www.radiatorprijsvechter.nl/image/catalog/radiator/radiatormaten.jpg

Als het bijv. een type 11 is dan kan het lonen om hem te vervangen door een type 21/22. Ik ga dat binnenkort ook doen (kennis had een radiator over) en dan heb je op dezelfde afmetingen ineens bijna 2-3x zoveel vermogen. Betekend ook weer dat je met lagere aanvoertemperatuur kunt stoken = efficiënter.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-11 19:34
Als de radiatoren goed heet worden dan doet de ketel in ieder geval zijn werk goed. Als de ketel halverwege het stoken afschakelt omdat de retourtemperatuur te hoog is dan doen de radiatoren hun werk niet goed genoeg. Ruimer bemeten radiatoren zijn in beginsel de oplossing.

Vanwege verschillende leidinglengtes kan er ook een onbalans ontstaan tussen radiatoren onderling. In dat geval zul je de doorstroom van radiatoren dichtbij de ketel moeten beperken. Ook helpt het om kleine radiatoren wat te knijpen. Als het goed is komt er dan meer warmte terecht bij de andere radiatoren. De radiatoren met lange aanvoerleidingen en grotere radiatoren. Dan loopt de retourtemperatuur niet te snel op en zal de ketel langer blijven stoken en efficiënter stoken.

Het is even tweaken om het juiste resultaat te verkrijgen. Maar als je het in de vingers hebt dan zal je het verschil gaan merken. Verbetering van comfort en een gunstiger energiegebruik.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:55

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Er zijn best wel wat tools om uit te rekenen of je radiator voldoende capaciteit heeft (bv https://www.cvtotaal.nl/b...ETQ_L5oKq2GRoCrgkQAvD_BwE)

Je zou hiermee kunnen inschatten wat je met je bestaande radiatoren ongeveer kunt verwachten, mits er geen duidelijk probleem in het systeem zit.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
In hoeverre is er geisoleerd tijdens de renovatie en op welk niveau? Als je de vliering weghaalt krijg je behalve een veel ruimere kamer ook meer inhoud om te verwarmen. Als je radiatoren daar niet op berekend zijn krijg je het niet warm.

Is tijdens de renovatie uberhaupt het verwarmingssysteem aangepakt? Meer info is welkom om wat zinnings te roepen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Bezuiniger schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 08:12:
5x5m en 4m in de nok klinkt me erg groot voor een 120cm radiator. Op welke watertemperatuur is de CV ingesteld, en wat is de isolatie? Verder kun je last hebben van verkeerd aangesloten radiatoren, of domweg van een woonkamer die snel warm is. Het kan echt van alles zijn.
Ik zit ongeveer in eenzelfde ruimte, zonder isolatie onder de pannen, en een 1,8m type 21 krijgt het hier 26 graden bij 0 graden buiten. (gisteravond). Een 1,2m type 21 zou dus voldoende moeten zijn mits je cvaanvoer warm genoeg is. (50+ gr) Als je met een WP oid werkt kan dat niet altijd maar een HR ketel zou daar geen problemen mee mogen hebben. Als er geen type 10 rad. hangt zou ik het elders zoeken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 14:19
Probeer de radiatoren eerst eens warm te krijgen, en te houden.
Zit de thermostaat beneden?
Als het daar op temperatuur is gaat de ketel uit.
Draai de radiatorkranen in de kamer dicht en zet de thermostaat hoger.
Dan zouden de radiatoren warm moeten worden, en blijven, als ze dan ook niet warm worden moet je verder zoeken.
Lucht in de installatie, afsluiters die dicht staan, bedenk maar wat.
Gezien het formaat van de radiatoren moeten ze het met deze buitentemperaturen toch wel warmer kunnen krijgen dan een graad of 13...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:25

Theo

moederbord

LDenninger schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 02:39:
Ik heb een jaren 30 huis compleet laten renoveren, maar we moesten uiteraard op de centen letten.
Nu, na anderhalf jaar gesodemieter, wonen we er met veel genoegen - maar ik vind de verwarming belabberd.
Nu het winter wordt is het op de slaapkamer op de 2e verdieping 13 graden.
We hebben daar de vliering weg laten halen zodat de slaapkamer mooi uitkijkt aan de binnenkant op het puntdak, maar er zit slechts een radiator van 2 ramen breed - wat is dat, 120 cm? - onder de ramen van de dakkapel - voor een kamer van 5x5 meter met puntdak 4m hoog.

Verder zit op dezelfde 2e verdieping mijn man-cave (waar ik nu zit te typen), zegge en schrijve 3x4.5m, met een radiator onder het raam die ongeveer 80x50cm is.

Tussen de slaapkamer en de man-cave zit een kleine badkamer waar uberhaupt geen verwarming is (maar wel een passieve ventilatie-pijp), en daar is het sochtends momenteel 11 graden.

Suggesties? Maak ik een denkfout?
Hoe warm het is in huis hangt van twee zaken af, en enkel twee zaken:
1) Hoeveel warmte lekt er uit het verblijf weg? (isolatie en ventilatie)
2 Hoeveel warmte wordt er aan het verblijf toegevoegd.

Zolang 2) groter is dan 1) is het warm :)

Aan 1) kun je niet zoveel meer doen, dan heeft gewoon te maken met isolatie van je woning. Heb je balansventilatie die uitblaast in de slaapkamer? Meet dan de temperatuur van deze lucht. Als deze <85% is van je gemm temp in huis dan moet je deze goed inregelen. (hoe verleidelijk het mag zijn, mocht je ventilatieroosters hebben boven je ramen, doe deze NIET dicht).
Wil je zeker weten of de isolatie goed is bekijk dan je muren met een warmtebeeldcamera

Aan 2) kun je veel doen. Hoeveel uren per dag is de radiator warm? Indien maar een paar uurtjes, probeer 'm eens de hele dag warm te hebben, of vervang je radiator voor een zwaarder type. Heb je al een type 21/22 verwarming, plaats dan een vracht met stille 80mm fans op/onder de verwarming. Hiermee krijg je ongeveer tweemaal zoveel warmte uit je radiator.
Als de radiator warm is; is deze ook echt warm over de hele lengte, en niet enkel bij de kraan? Kijk in het CV tuning topic dat Thinkpad aanhaalde.

Mijn slaapkamer lijkt qua afmetingen zeer veel op die van jou; 18m2 en tot de nok is het 4 meter. Het dak en drie van de vier muren grenzen aan buiten. Ook een oud vrijstaand huis dat aangepakt is. Dak heeft 12cm glaswol, muren zijn met parels geïsoleerd en dubbel glas in de balkondeuren. Ik heb een radiator staan van 1.5 meter type 22 met een vracht ventilatoren erop. Dit omdat het CV water niet boven de 35 graden is (warmtepomp). Met de CV ketel (water is 70°C) krijg ik de ruimte in no-time warm.

Aannemend dat je isolatie wel goed zit:
- Vervang radiator voor een type 21 of 22
- Plaats een vracht ventilatoren op/onder de radiator.
- Kijk in het Gas besparen door middel van CV tuning deel II om je CV installatie (beter) in te regelen.
- En controleer je isolatie met een warmtebeeldcamera.

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Inderdaad de goeie webshops hebben altijd wel een calculator of een tool om de benodigde wattage te berekenen en het juiste radiator te matchen.
Na een snelle aanmelding op dit forum kan ik lekker mijn eigen sites spammen...

Webshops:
knipperdeknip

Hopelijk heb je er wat aan.

Succes!

Groetjes,

Richard

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 27-04-2019 17:08 ]

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 17:15
Ehm, hoop dat de TS dat inmiddels na bijna anderhalf jaar zelf wel opgelost heeft :+

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:00
DePaul schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 17:49:
Ehm, hoop dat de TS dat inmiddels na bijna anderhalf jaar zelf wel opgelost heeft :+
Helaas heeft ie dat nooit laten weten, bezweken onder de kou?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 17:15
Laten we het hem vragen @LDenninger

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Pagina: 1