Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste Tweakers,

Graag zou ik wat advies krijgen bij het volgende; in en om een winkelpand van ongeveer 40 bij 50 meter moeten 30 camera's geplaatst worden. Het beeld hiervan zou een week bewaard moeten kunnen worden, en de camera's zouden op afstand te benaderen moeten zijn. Bekabeld aansluiten is helaas niet mogelijk. Het oude pand bestaat uit veel kleine ruimte's met dikke muren en hier en daar wat hoogteverschil. Er zijn wel stroompunten aanwezig. Ook zou er een wifi netwerk met wireless roaming moeten komen voor medewerkers/klanten. Is dit qua camera's überhaupt mogelijk?

Ik zat zelf aan het volgende te denken:
4 x https://tweakers.net/pric...-dual-band/specificaties/
1 x https://tweakers.net/pric...toughswitch-ts-5-poe.html

Deze opstelling moet dan de 30 IP camera's, en de medewerkers/klanten van wifi voorzien.
Ik heb nog geen specifieke camera's en NVR op het oog. Suggesties zijn zeer welkom.

Het is heel misschien mogelijk om bijvoorbeeld 5 switches strategisch op te hangen en per switch 6 camera's bekabeld aan te sluiten. Maar de voorkeur gaat heel sterk uit naar draadloos.

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met een site survey van het pand uit te voeren. Zeker met die "dikke muren met hier en daar wat hoogteverschil" kan niemand op voorhand zeggen wat gaat werken en wat niet.

Vervolgens de vraag wat voor bandbreedte de streams van de IP-cameras gebruiken, en hoeveel medewerkers/klanten erop verwacht worden en wat voor bandbreedtes voor hen voorzien zijn. Dan weet je hoe het netwerk gedimensioneerd moet worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
Bedankt, dit zal inderdaad nog moeten gebeuren. Ik schat dat het aantal gebruikers op piekmomenten zo'n 25 zullen zijn. Is een stream van een Full HD IP camera niet ongeveer 6/8 Mbps?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
oh boy....

Ik weet even niet zo goed hoe ik moet beginnen en snap heel goed dat je de opdracht wilt aannemen en dat begint met het gesprek over bekabeling.

camera's (of het nou 1 is of 100) verdienen ALTIJD !!!! de utp kabel, vooral als het om iets gevoeligs gaat als het beveiligen van een winkel.

dus ik denk dat je (zoals ik al eerder zei) eerst eens om tafel moet om het feit dat alle camera's bekabeld aangelegd moeten worden (hoe en wat is even wat anders)

(een verzekering kan ook eisen dat je beveiligings apparatuur aan een kabel gaat zoals sensoren enzo)

daarnaast heb je ook de wens voor een draadloos netwerk voor gasten en personeel... dit is heel goed mogelijk met ubiquity apparatuur...echter moet je dit netwerk wel gescheiden houden van je camera systeem.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:02
En dan lopen ze met een Wi-Fi jammer de zaak binnen en je hebt niks op beeld staan.
Niet echt een betrouwbare oplossing lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
mathy_ schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:41:
En dan lopen ze met een Wi-Fi jammer de zaak binnen en je hebt niks op beeld staan.
En anders knippen ze een kabeltje door en weg is het signaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
Ik ben het zeer eens met de bekabelde optie. De genoemde punten heb ik ook al aangedragen, maar ik ga het maandag nog een keer proberen. Op een gegeven moment houdt het op, de keuze ligt bij de klant. Ik heb ook het idee dat het meer gaat om live-monitoren van klanten, dan de beveiliging buiten openingstijden. Hoe dan ook, de klant is voldoende geïnformeerd.

Ik ben vooral benieuwd of zo'n opstelling gaat werken. Ervan uitgaande dat de dekking overal voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:33:
Bedankt, dit zal inderdaad nog moeten gebeuren. Ik schat dat het aantal gebruikers op piekmomenten zo'n 25 zullen zijn. Is een stream van een Full HD IP camera niet ongeveer 6/8 Mbps?
Mijn BluRay HD films doen 60Mbps, broadcast-quality HD doet ~12Mbps, Netflix beweert dat 3Mbps al "HD" is. Doet er allemaal niet toe, wat relevant is wat camera's in kwestie exact uitpoepen. Zonder die info kun je niet eens weten waar je aan begint.

25 gebruikers met meerdere AP's is nagenoeg verwaarloosbaar, maar ook hier: wat gaan ze doen? Zeker als een van de medewerkers films van de HD cams gaat kijken kan het snel toenemen :o
Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:51:
Ik ben het zeer eens met de bekabelde optie. De genoemde punten heb ik ook al aangedragen, maar ik ga het maandag nog een keer proberen. Op een gegeven moment houdt het op, de keuze ligt bij de klant. Ik heb ook het idee dat het meer gaat om live-monitoren van klanten, dan de beveiliging buiten openingstijden. Hoe dan ook, de klant is voldoende geïnformeerd.

Ik ben vooral benieuwd of zo'n opstelling gaat werken. Ervan uitgaande dat de dekking overal voldoende is.
Dekking is bij high-density, high-bandwidth installaties bijna irrelevant. Natuurlijk is dekking voldoende als je ook maar in de buurt komt van het kunnen leveren van de gewenste bandbreedte. Je moet dan ook dimensioneren op capaciteit, niet enkel op dekking.

Ook zo'n relevante: welke WiFi-standaarden ondersteunen de camera's in kwestie? En welke frequentiebanden?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
Ook zo'n relevante: welke WiFi-standaarden ondersteunen de camera's in kwestie? En welke frequentiebanden?
De camera's in kwestie moeten nog geselecteerd worden... Budget is ongeveer 80,- per camera. Ik begin te twijfelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13
shure-fan schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:37:
oh boy....

Ik weet even niet zo goed hoe ik moet beginnen en snap heel goed dat je de opdracht wilt aannemen en dat begint met het gesprek over bekabeling.

camera's (of het nou 1 is of 100) verdienen ALTIJD !!!! de utp kabel, vooral als het om iets gevoeligs gaat als het beveiligen van een winkel.

dus ik denk dat je (zoals ik al eerder zei) eerst eens om tafel moet om het feit dat alle camera's bekabeld aangelegd moeten worden (hoe en wat is even wat anders)

(een verzekering kan ook eisen dat je beveiligings apparatuur aan een kabel gaat zoals sensoren enzo)

daarnaast heb je ook de wens voor een draadloos netwerk voor gasten en personeel... dit is heel goed mogelijk met ubiquity apparatuur...echter moet je dit netwerk wel gescheiden houden van je camera systeem.
Heeft helemaal gelijk!
Niet doen met wifi!
Dat gaat gewoon niet werken. Bedenk maar iets met PoE of desnoods via powerline. Die dingen hebben toch ook electriciteit nodig dus dan moet je ook met kabels in de weer. En als dat kan. Dan kan PoE of powerline ook hoewel dat laatste ook niet gaat werken zonder een hoop gedoe dus kom je op PoE uit.

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 02-12-2017 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
Vrees ik ook. Ben toch benieuwd wat er gebeurd als er 30 van deze: https://tweakers.net/pric...am-fi9851p/specificaties/ via wifi gekoppeld worden aan een PC met Ispyconnect. Zal wel veel te simpel gedacht zijn...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 01:08:
[...]

De camera's in kwestie moeten nog geselecteerd worden... Budget is ongeveer 80,- per camera. Ik begin te twijfelen...
Het ging al flink de verkeerde kant op toen je zei "wifi", maar nu je ook nog 's geen budget hebt is 't al helemaal uitzichtloos. Niet doen dit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Weet je hoeveel 30 is?
Aangezien er zoveel camera's komen betreft dit ook een aanzienlijk winkelpand of met meerdere afzonderlijke ruimtes.
In al die ruimtes of per 5 camera's heb je in ieder geval minimaal een AP (Accesspoint nodig) die ook weer ergens zijn signaal vandaan moet krijgen. Heb je daar al over nagedacht.

Een een simpele PC die 30 camera's moet gaan serveren? Dat wordt het hem ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
In al die ruimtes of per 5 camera's heb je in ieder geval minimaal een AP (Accesspoint nodig) die ook weer ergens zijn signaal vandaan moet krijgen. Heb je daar al over nagedacht.
Dit wou ik doen dmv:

De AP's worden bekabeld aansloten. Budget is er wel. Maar klant is koning...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• shure-fan
Quote: budget is er wel, maar klant is koning..

Als er serieus budget is dan is er ook een manier om op een goede manier bekabeling weg te werken (je kunt dan een hoogwerker huren en afwerkmaterialen, en vragen of je in de nachtelijke uren dit werk mag doen (wat de klant niet ziet boeit hem niet, als je het maar netjes achterlaat)

Daarnaast, met 30 kwaliteits camera's van minimaal 3MP en minimaal full hd... Daar kan ik bijna een woonwijk van in de gaten houden, het gaat met camera's puur om het strategisch plaatsen van deze dingen.

Nu de vraag er achter: wat is er zo groot en belangrijk in het pand waarvoor jij 30 camera's nodig hebt?
Over wat voor winkel hebben we het? Is er een floorplan aanwezig?

Hou ook er rekening mee dat als je 30 wilt plaatsen dat alle infrastructuur ook veilig en netjes opgeborgen moet worden dus hou maar rekening met een minimaal 20HE patchkast die ergens vastgebout word aan een betonnen vloer ofzo waar de switches in komen, samen met een ruim bemeten ups en niet te vergeten een bfs (big fucking server) die de data moet gaan opslaan...

Over data opslaan gesproken: wat wil je dat de retentietijd word (in jip en janneke taal: hoelang wil je dat de beelden bewaard worden?)

Nog ff iets over de klant: klant is koning... Snap ik volledig en ben ik met je eens MAAR jij moet op dit moment bij je klant op de rem gaan trappen betreffende het wifi gebruik voor camera's, wil hij nog steeds voor wifi gaan dan ben jij degene die gaat zeggen dat hij op zoek moet gaan naar een andere installateur if leverancier (hoe je het noemen wilt) want je snijdt jezelf hiermee gigantisch in de vingers als je hiermee doorgaat

Ik heb zelf voor bevriende bedrijven diverse camera systemen geplaatst en mag dus wel zeggen dat ik enige ervaringen heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 02:12:
[...]

Dit wou ik doen dmv:

Als je AP's bekabeld aansluit is er dus bekabeling binnen een paar meter van de camera's
dan kunnen de camera's toch ook bekabeld.
Wat voor plafond is er?
Als er een systeemplafond is gooi je ze er toch gewoon bovenop. Kost niet veel. Wat is het probleem eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
Het pand betreft een woonwinkel, met keuken. Ik ben er zelf nog niet geweest, krijg deze vraag van een bevriende elektricien/installateur. Er hangen nu 20 (waarschijnlijk) cctv camera's, maar dit is niet voldoende. Mijn eerste reactie was dat UTP de enige optie zou moeten zijn, maar er is mij herhaaldelijk aangegeven dat als het maar enigszins mogelijk is, het draadloos moet. Ik was benieuwd of dit technisch mogelijk is, maar mijn vermoeden dat dit heel lastig wordt, is bevestigd. Dank hiervoor.

Ik heb laatst bij mijn vader 2 wireless IP camera's geïnstalleerd. Deze komen van Ali; 960p, PAN/tilt optie, infrarood, 25,- p/stuk. Deze staan in een losstaande schuur achter op het erf. Via een set powerline-adapters maken deze verbinding met de router in de woning. Via de tablet kan mijn vader hiermee kijken of de kippen zich gedragen.

Dit werkt tot mijn verbazing prima. Dus ik ben eigenlijk benieuwd waar de bottleneck zou zitten, als je 30 van deze camera's via 5 Ubiquiti UniFi AP AC LR's zou aansluiten, en via een PC met bijv. Ispyconnect zou benaderen.

Ik ga nog in overleg, en de precieze toepassing/doel van de camera's uitzoeken. En het veiligheidsniveau wat gehanteerd moet worden. Maar een bfs lijkt met wel wat. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boyette
De bottleneck is dat een kippenschuur achter een huis totaal iets anders is dan een winkel waar als ik het zo hoor tientallen mensen tegelijkertijd aanwezig zijn met mobieltjes die de boel flink gaan verstoren en interferentie veroorzaken.

Bovendien is zoiets ook nog te jammen. Die camera's komen er niet voor niets te hangen. Als je 30 camera's nodig hebt dan heb je kennelijk iets te beveiligen.
Als de eerste de beste persoon die daar binnen loopt met kwade bedoelingen ziet dat daar wifi camera's hangen dan loopt de volgende persoon met een "jammer" naar binnen en ligt de boel plat.

En dat zijn maar 2 van de 100 redenen waarom je dit niet moet doen.

Zelfs bekabeld is dit al een bittere kluif. De wifi problemen wil je er echt niet ook nog bij hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 02-12-2017 04:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
Bedankt voor de reacties, wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
kan wel wezen, maar dat wil nog niet dat jij iets moet aanleggen wat niet, of gebrekkig gaat werken. de koning vindt heus wel een ander slachtoffer dat hier in meegaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:02
nino_070 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:49:
[...]

Van 30 camera's? Valt toch wel op als iemand aan de camera's gaat zitten, meer dan iemand die binnen komt lopen met een rugtas en je geen idee hebt waar de storing vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vroeger ging het verhaal wel op altijd bekabeld maar tegenwoordig als het echt niet kan is het met goede wifi oplossingen zoals Ubiquiti ook goed te doen, ze hebben ook oplossingen waar mobieltjes e.d. minder storing op geven, mijn ervaring is dat het vele malen beter werkt dan via powerline homeplugs

Ook al jammen ze de boel of is de connectie soms wat slechter moderne cams hebben tegenwoordig SD kaartjes erin met failover recording dus valt de verbinding weg dan synchroniseert ie weer zodra de verbinding terug is dat werkt erg goed.

Let op, voor live te monitoring zou ik het zeker niet adviseren ook al gebeurt hiet niet vaak er is altijd een kans dat er iemand met een jammer rond gaat lopen.
Maar voor standaard bewaking om achteraf terug te kijken is het best te doen maar wel erg prijzig dus met je budget ga je zeker niet uitkomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 01:57:
Vrees ik ook. Ben toch benieuwd wat er gebeurd als er 30 van deze: https://tweakers.net/pric...am-fi9851p/specificaties/ via wifi gekoppeld worden aan een PC met Ispyconnect. Zal wel veel te simpel gedacht zijn...
Dit is low-end consumentenmeuk, zeker niet geschikt voor grootschalige zakelijke toepassing. Reken je even mee...

WiFi-bgn, oftewel 2.4GHz only :X

Qua bitrate lees ik dat je "4M, 2M, 1M" kunt instellen. Ik veronderstel dat dat Mbps is. Lagere bitrate = lagere kwaliteit. You choose...

Nu, in de 2.4GHz heb je welgeteld 3 non-overlappende kanalen - 1, 6 en 11. Dat betekent dat je met 30 camera's 10 per kanaal hebt. 10 x 4Mbps = 40Mbps, wat niet al te dramatisch klinkt, maar...

WiFi-n kan met 20MHz kanalen (en met zoveel devices wil je echt alledrie de kanalen gebruiken, dus 40MHz is geen optie) max 72Mbps per fysieke stream leveren, en deze camera heeft maar een enkele radio, dus dat is ook max wat je kunt halen. Met perfect signaal. Die camera's gaan geen perfect signaal hebben, als ik uitga van de helft van die snelheid op locatie heb je per kanaal per AP misschien 36Mbps aan capaciteit (ongeacht of een AP met MiMo of 5GHz meer aankan, daar kunnen deze camera's geen gebruik van maken, dus irrelevant voor de capciteitsberekening). Alleen al voor de camera's heb je dus minimaal twee AP's per kanaal nodig, dus je hebt er minstens 6 nodig.

Daar komt vervolgens bij dat je niet alleen de camerastreams wilt vervoeren, maar ook een intern netwerk voor medewerkers en een gastennetwerk. Je zou met goede QoS instellingen ervoor kunnen zorgen dat de camera's prio krijgen, maar dan hou je een hemeltergend trage netwerk over voor de overigen - oh, en ik zie nergens dat die camera's QoS ondersteunen, dus dat gaat sowieso niet vliegen :o

Tenslotte barst de 2.4GHz van potentiele storingsbronnen. Goede kans dat alle camera's eruit vliegen als ma in de keuken iets in de microgolfoven opwarmt. Dat is namelijk ook 2.4GHz...

En afhankelijk van de layout van het gebouw kan het zijn dat de twee AP's per kanaal elkaar ook nog storen. Gevolg daarvan is nog eens halvering van de beschikbare capaciteit (want overlappende netwerken op zelfde kanaal delen bandbreedte).

TLDR: met dit soort toepassing in deze hoeveelheden moet je *echt* zorgen voor 5GHz support. Daarnaast is QoS een must. 2x2 MiMo is een duidelijke pre want dan zou je aantal camera's per AP kunnen verdubbelen. Eis aan je AP's is ook DFS support, zodat je veel meer kanalen beschikbaar hebt om elk AP een eigen 40MHz kanaal te kunnen geven in de 5GHz. Dan heb je geen last van overlap.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Tuurlijk klant is koning maar de techinsiche beperking zijn er ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 09:45
Op basis van de afstanden/afmetingen die je noemt is bekabelen wel een optie (zeker als er een verlaagd plafond is) en gebruik je direct ook POE waarmee je een stabiel en minder storingsgevoelig geheel krijgt. Op huis-tuin-keuken wifi AP's zoveel clients tegelijk aansluiten gaat geheid tot problemen leiden op het AP.

30 stopcontacten aanleggen zal je meer gaan kosten dan 30 patchkabels en een POE switch. En frustratie als net die ene camera via wifi niet werkte toen er iets opgenomen had moeten worden....

Een plattegrondje met daarop het type ruimtescheidingen (beton/gips) zou al helpen een betere inschatting te maken van het aantal AP's voor gasten.

Ik heb een keer, toen budget (is erg relatief) ook een puntje was, een combinatie gemaakt van deze zaken:

- pricewatch: Foscam FI9853EP
- pricewatch: Synology DiskStation DS418
- pricewatch: WD Red WD30EFRX, 3TB
- pricewatch: Camera License Pack 4x Retail
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W

Alles met vaste ip adressen en alleen internet gasten dhcp van de router van de provider vai apart vlan.

ik zou voor 720p gaan bij 15 FPS en H.264 codec.(je stelt de camera en NAS in op 3 Mbit/s en dan heb je echt prima beeld). FullHD is echt overkill en geeft heel veel data die je ook moet verwerken/opslaan.

Met de Synology calculator kun je nog wat zaken proberen. Nu heb je voor 7 dagen bewaren 8TB nodig. Dus met vier 3TB disken in Raid-5 zou je net uitkomen. Met motion-detection kun je nog wel lager komen (aangezien er niks opgenomen wordt als er niks beweegt). De processor krijg het dan wel zwaar van de NAS. Je kunt dit ook per camera instellen/kiezen.

https://www.synology.com/nl-nl/support/nvr_selector

En dan nog een berg patchkabels, maar dat is een paar euro per stuk voor 20m kabels. Die leg je gewoon boven het plafond.

Mooie hiervan is dat je gelijk een managed switch hebt en dus met Vlan's kan werken voor je wifi en camera's om het echt te scheiden van elkaar. Als je een AP kiest dat ook Vlan's aan kan (lees: duurder) dan kun je ook nog een 'eigen' wifi netwerk op de juiste manier uitzenden waarbij het verkeer dus volledig los staat van de gasten en je bijv. met een laptop de camera's kunt configureren.

Je kunt ook kleinere POE unmanged layer-2 switches nemen maar dan ben je dit voordeel kwijt en zul je het anders moeten regelen.

NB: besef je ook dat als je 30 streams
'live' wilt volgen in je browser dat je ook wel met een beetje vlotte pc moet aankomen. Hier staat e.e.a. beschreven:

https://www.synology.com/...illance_Station_Live_View

succes!

[ Voor 5% gewijzigd door BuG2FiX op 02-12-2017 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BuG2FiX schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 09:56:

ik zou voor 720p gaan bij 15 FPS en H.264 codec.(je stelt de camera en NAS in op 3 Mbit/s en dan heb je echt prima beeld). FullHD is echt overkill en geeft heel veel data die je ook moet verwerken/opslaan.

succes!
Tegenwoordig heb je al H265 en H265+ scheelt aanzienlijk met H.264.

Je hebt met Axis bijvoorbeeld ook zipstream, die maakt een plaatje van het geheel en neemt alleen op wat er in beeld komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:02:
[...]

Tegenwoordig heb je al H265 en H265+ scheelt aanzienlijk met H.264.

Je hebt met Axis bijvoorbeeld ook zipstream, die maakt een plaatje van het geheel en neemt alleen op wat er in beeld komt.
Ja goede aanvulling, H.265 is betere keuze kan de bandbreedte/opslag halveren of meer. Dit was al een tijdje geleden, toen had je MJPEG of H.264 in deze prijsklasse camera's/NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom ip camera's ga er slimmer mee om er zijn namelijk gewoon HD camera's die over de bestaande coax kabel werken. Deze sluit je aan op een geschikte recorder die je vervolgens over ip kan benaderen.
Grote Voordeel gescheiden traffic van je camera's geen bandbreedte probleem maar wel centraal te monitoren. Dit is je leidraad wil je meer info PM mij maar, begrijp mij goed advies moet ook gewoon betaald.
Kijk dus vooral verder dan alleen IP camera's

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Frogmen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:14:
begrijp mij goed advies moet ook gewoon betaald.
Is het een betaald forum tegenwoordig dan ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:46

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Wificams in een professionele opstelling, ik raad het af. De beperkingen zijn hierboven al genoemd en eigenlijk voel je ook wel aan dat dit niet echt lekker gaat werken.

Maar stel dat het toch lukt en na bv. een half jaar klaagt men over wegvallende streams... Wat doe je dan? Dat los je waarschijnlijk niet even op met wat wifi-kanaaltjes omprogrammeren. Men verwacht dan wél dat jij het even oplost denk ik?
Daarbij denk ik dat een budget van EUR 80,- per cam je automatisch in het consumentenspul laat kiezen.

Het is een woonwinkel? Leg ze uit dat ze een Chesterfield verwachten voor een Leen Bakker prijs. Dat is gewoon niet realistisch en gaat jou waarschijnlijk hoofdpijn kosten in de nabije toekomst.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:27:
[...]

Is het een betaald forum tegenwoordig dan ? :+
Nee maar voor niets wil ik best de weg wijzen, maar bordjes langs de hele route zetten kost tijd en als het je bron van inkomsten is, dus ook geld. Zeker als het om een verder ook commercieel project gaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Joepla schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:28:
Wificams in een professionele opstelling, ik raad het af. De beperkingen zijn hierboven al genoemd en eigenlijk voel je ook wel aan dat dit niet echt lekker gaat werken.

Maar stel dat het toch lukt en na bv. een half jaar klaagt men over wegvallende streams... Wat doe je dan? Dat los je waarschijnlijk niet even op met wat wifi-kanaaltjes omprogrammeren. Men verwacht dan wél dat jij het even oplost denk ik?
Daarbij denk ik dat een budget van EUR 80,- per cam je automatisch in het consumentenspul laat kiezen.

Het is een woonwinkel? Leg ze uit dat ze een Chesterfield verwachten voor een Leen Bakker prijs. Dat is gewoon niet realistisch en gaat jou waarschijnlijk hoofdpijn kosten in de nabije toekomst.
Als je IP loslaat gaat het best lukken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Frogmen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:31:
[...]

Nee maar voor niets wil ik best de weg wijzen, maar bordjes langs de hele route zetten kost tijd en als het je bron van inkomsten is, dus ook geld. Zeker als het om een verder ook commercieel project gaat.
Pffff...

Een groot deel van de mensen op fora als Tweakers werken in de ICT en geven gratis advies. Waarom? Omdat ze er net zo hard gratis advies halen en het 2 kanten op werkt.

Met zo'n opmerking disqualificeer je je wat mij betreft echt direct als serieuze gesprekspartner.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• borbit
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-06 13:27
Spreek gewoon af dat er maar 1 klant per keer de winkel in mag. En plak die een goPro op zijn / haar hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Frogmen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:31:
[...]

Volgens mij zit je hier dan verkeerd.
Frogmen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:32:
[...]

Als je IP loslaat gaat het best lukken.
Hij geeft aan dat er geen kabels getrokken kunnen worden hoe wil je dat dan met coax doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:41:
[...]

[...]

Hij geeft aan dat er geen kabels getrokken kunnen worden hoe wil je dat dan met coax doen ?
Lezen is een kunst er hangen nu al 20 cctv camera's!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Frogmen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:42:
[...]

Lezen is een kunst er hangen nu al 20 cctv camera's!!!!
Dat zijn er geen 30 .... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
[quote]Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:41:
[...]

Jij zegt ondernemer te zijn, ik weet niet waarin maar alles gratis weggeven kan je niet van leven. Een ander op weg helpen is wat anders en dat doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:44:
[...]

Dat zijn er geen 30 .... :X
Maak je een mix!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Frogmen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:44:
[quote]Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:41:
[...]

Jij zegt ondernemer te zijn, ik weet niet waarin maar alles gratis weggeven kan je niet van leven. Een ander op weg helpen is wat anders en dat doe ik ook.
Ik leef er heel goed van en deel graag mijn kennis, net zoals ik hier van andere veel leer.

Met ondernemen is het geven en nemen, je geeft advies en als het goed bevalt dan kan je daar een klant mee binnen halen, met de opmerking zoals jij het zegt krijg je nooit klanten.
En ik zit hier niet om klanten te werven ik heb in 20 jaar nog nooit hoeven werven als je goed werkt komen de klanten vanzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BuG2FiX
Gaan jullie even via PM de flamewar houden met elkaar, blijf ff ontopic en constructief svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als je nu cctv camera's hebt hangen, zou je met moca+een paar switches mogelijk het bedradings probleem op kunnen lossen. Ben je wel gelijk over je budget heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Hoe had je dat trouwens gedacht met de voeding? Al die "daadloze" camera's moeten op een of andere manier ook prik krijgen.

Als de coaxkabels (voor de bestaande cctv camera's) in buizen liggen kun je daar natuurlijk ook UTP-kabels doorheen trekken. Op locaties waar je meer dan één camera nodig hebt kun je vast wel een PoE switch wegwerken.

/dev/null

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:43
Wat is ik hier lees gaat echt alle perken te buiten!

Als het echt zo belangrijk is om een bedrijf te beveiligen ga dan eerst met een echt gespecialiseerd beveiligingsbedrijf praten. Deze bedrijven hebben gecertificeerde deskundigen in dienst die een gedetailleerde projectie kunnen maken van de zaken die beveiligd moeten worden. 30 camera's is wel héél véél!

En met alle respect voor iedereen die hier wil helpen. Beveiligen is een vak, dat doe je er niet "zomaar" even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Houden we het lekker Ontopic, en blijven we weg van de discussie over al dan niet gratis advies weggeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 11:50
Ik zou onderzoeken of je de bestaande analoge CCTV kunt uitbreiden met een digitale video server. Een grote kast met 32 ingangen of twee bakken met ieder 16 ingangen. En dan analoge camera's bijplaatsen.

WiFi gaat echt een probleem worden. Ga er even vanuit dat je per access point maximaal 10 camera's kunt koppelen. Je zult dus minimaal drie access points nodig hebben. Misschien wel vijf om een goede dekking te verkrijgen.

En dan zijn er nog powerline adapters. Die zetten het ethernet signaal op elektriciteitsdraad. Ook niet direct ideaal want het resultaat hangt af van de kwaliteit van de bedrading en hoe deze door de panden loopt.

De beste keuze is absoluut UTP. Het liefst nog met POE omdat je dan geen 230 Volt naar iedere camera hoeft te brengen. Het geld wat je daar bespaart kun je dan steken in betere kwaliteit camera en betere netwerk switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
dion_b schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:24:
Begin eens met een site survey van het pand uit te voeren. Zeker met die "dikke muren met hier en daar wat hoogteverschil" kan niemand op voorhand zeggen wat gaat werken en wat niet.
Heb je een bouwkundige tekening van het pand van waaruit je een projectie kunt maken?
Budget is er wel. Maar klant is koning...
Wat is het budget? Als je geen goede informatie hebt over het budget kun je ook geen plan maken.
Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 04:15:...maar er is mij herhaaldelijk aangegeven dat als het maar enigszins mogelijk is, het draadloos moet. Ik was benieuwd of dit technisch mogelijk is, maar mijn vermoeden dat dit heel lastig wordt, is bevestigd. Dank hiervoor.
Wie heeft dit aangegeven? een deskundige of de budgethouder?
Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 04:15:Ik ga nog in overleg, en de precieze toepassing/doel van de camera's uitzoeken. En het veiligheidsniveau wat gehanteerd moet worden.
Met alle respect, weer je wel op welk niveau er beveiligd moet worden? Wie is de eisende partij, de klant of de verzekering?

Maak voor jezelf een lijstje met vragen die jezelf of je klant eerst moet beantwoorden:

-Wat moet er worden beveiligd
-Waarom moet er worden beveiligd
-Is het te beveiligen pand / de te beveiligen spullen bouwkundig goed te beveiligen
-Wie is de eisende partij? Klant of verzekering
-Gelden er wettelijke normen waaraan je moet voldoen? Als de verzekering een certificaat vraagt kun jij die dan afgeven?
-Budget? Is de klant zicht er van bewust dat beveiligen geld kost? Een camera van aliexpress is een observatiecamera, geen professionele beveiligingscamera.
-Hoe ga jij een beveiligingsinstallatie beveiligen, heb je daar ook over nagedacht? Waar staan de camera's, waarstaat de NVR? staat ie in een kluis of staat ie in een beveiligde ruimte?

Moet ik nog verder gaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Unifi reeks van Ubiquiti is wel mooi. Camera's zijn goed, verschillende modellen.

Een NVR is ZEER aan te raden, alhoewel je dat ook op een bestaande server kan draaien. Die NVR kan makkelijk 500 camera's aan. De traffic van de camera is ongeveer 250kBps per camera.

En zoals bijna iedereen hier zegt: BEDRAAD aansluiten. Geen WiFi! (die Ubiquiti camera's hebben ook geen WiFi aan boord).

Ander voordeel: Als een camera gek doet, of vast gelopen is, kan je de UTP stekker in de server ruimte eruit trekken, even wachten en er weer in steken. Over een minuut of zo is de camera weer op. Over die UTP gaan namelijk óók voeding voor de camera's.

Eenmaal bedraad aangesloten, vergeet je dit project voor de eerst volgende xxx jaar. Geen gezeik met "de buurman heeft een 5 watt Chinese WiFi kast neergezet, en nu werken mijn camara's niet meer. HELP!!!"
Drie keer raden wie zij gaan bellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:59:
De Unifi reeks van Ubiquiti is wel mooi. Camera's zijn goed, verschillende modellen.

Een NVR is ZEER aan te raden, alhoewel je dat ook op een bestaande server kan draaien. Die NVR kan makkelijk 500 camera's aan. De traffic van de camera is ongeveer 250kBps per camera.
Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig een harde plasser krijgt van Ubiquity.....
De camera's zijn wel mooi maar zijn het beveiligingscamera's?

Over welk merk/type NVR heb jij het eigenlijk? NVR die "makkelijk" 500 streams kunnen verwerken zijn uniek, en in beveiliging zijn er niet veel die dat echt goed kunnen.

Wat ik dus wil zeggen: Maak eerst een plan en kijk daarna of je het wilt/kunt uitvoeren en met welke spullen je het wilt doen. Als je echt, heel echt. een object met 30 camera's wilt beveiligen dan blijven er maar 3, misschien 4 merken over die dit kunnen. Axis, Bosch en Sony. En qua platform kom je dan heel snel op BVMS of Genetec.

[ Voor 19% gewijzigd door Oortjes op 02-12-2017 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Als er nu al coax ligt en er geen mogelijkheid is/wil is om UTP te leggen dan zou ik zeker die coax gebruiken.
Moca weer daaroverheen is onnodig en duur, gebruik dan HDVCI / HDTVI / HD-SDI

Hoeveel moet er echt? Als je die 20 coaxaansluitingen kunt hergebruiken (desnoods verlengen) ben je al een heel eind. Of is die 30 camera's echt een harde eis? (Vraag me af wat voor pand het dan is)

Als ze het perse over wifi willen zou ik persoonlijk bedanken voor de klus. Ik zou niet kunnen garanderen dat het goed en stabiel werkt. Tevreden klant staat voorop, en imho een goed advies dus ook. Meegaan in de wens van de klant waarbij je weet dat het ellende wordt krijg je op termijn 3x zo hard spijt van.

Bijkomend voordeel van POE is overigens dat de voeding ook geregeld is. 1 UPS en de hele handel draait door, ipv overal losse voedingen. (Kan ook een meerwaarde voor je klant zijn: Bij stroomuitval draait de hele handel door)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
DJSmiley schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:52:
Als er nu al coax ligt en er geen mogelijkheid is/wil is om UTP te leggen dan zou ik zeker die coax gebruiken.
Moca weer daaroverheen is onnodig en duur, gebruik dan HDVCI / HDTVI / HD-SDI

Hoeveel moet er echt? Als je die 20 coaxaansluitingen kunt hergebruiken (desnoods verlengen) ben je al een heel eind. Of is die 30 camera's echt een harde eis? (Vraag me af wat voor pand het dan is)

Als ze het perse over wifi willen zou ik persoonlijk bedanken voor de klus. Ik zou niet kunnen garanderen dat het goed en stabiel werkt. Tevreden klant staat voorop, en imho een goed advies dus ook. Meegaan in de wens van de klant waarbij je weet dat het ellende wordt krijg je op termijn 3x zo hard spijt van.

Bijkomend voordeel van POE is overigens dat de voeding ook geregeld is. 1 UPS en de hele handel draait door, ipv overal losse voedingen. (Kan ook een meerwaarde voor je klant zijn: Bij stroomuitval draait de hele handel door)
Had het niet beter kunnen verwoorden. Wat ik er nog aan wil toevoegen is het managen van verwachtingen met betrekking tot het budget. Tijd en geld besparen door betere apparatuur, minder storingen en downtime. De klant duidelijk maken dat een hogere initiële investering voor een meer gedegen systeem zorgt voor lagere kosten op de lange duur. Als je er niet uitkomt met de klant dan inderdaad de klus niet aannemen. Dat is het beste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Als overal al coax ligt, kan dat toch gewoon vervangen worden door UTP? Sure, het is een klus maar coax is niet veel dunner dan UTP dus lijkt me dat vooral een budgettaire beperking.

Verder eens met dat UTP een *groot* voordeel is, juist ook vanwege PoE en een UPS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Ga eerst eens aan de gang met een plattegrond/bouwtekening en een goede gradenboog.
Teken alle camera's in daarna met de gradenboog even de kijkhoek juist afbakenen per camera,
Wifi op een netwerk waar ook de klanten lopen te appen/prijs vergelijken wil je niet dus apart Vlan is zeker aanbevolen ook als je toch kiest voor lan bekabelen wil je die camera's niet op een klantennetwerk.
Maar laat dit over aan ervaren bedrijf die ook gewoon kan garanderen dat alles 24/7 stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:20:
Als overal al coax ligt, kan dat toch gewoon vervangen worden door UTP? Sure, het is een klus maar coax is niet veel dunner dan UTP dus lijkt me dat vooral een budgettaire beperking.

Verder eens met dat UTP een *groot* voordeel is, juist ook vanwege PoE en een UPS.
coax is net zo goed als UTP zo niet beter in sommige situaties, als het er ligt en je kan met dit soort dingetjes coax omzetten naar UTP
https://www.axis.com/us/e...dia-converters/axis-t8640
o.a. Dahua is nog volop bezig met coax.

ik las hier nog wat berichten over verzekeringen en gecertificeerde bedrijven, in camera/cctv land voor deze situaties is dat er niet, het is nog steeds een beroep wat iedereen zo kan doen.
bij o.a. alarm installaties is dat er wel maar of je daar blij van wordt.... het is zelfs zo dat als je een gecertificeerd geïnstalleerd alarm systeem hebt laten instaleren en je bent per ongelijk vergeten het in te schakelen en er wordt ingebroken, dan keert de verzekering niks uit, plus de korting die je krijgt ben al ruim kwijt aan een meldkamer, terwijl ze wel uitkeren als je geen alarm zou hebben thuis.
1 grote commerciële bende die certificeringen waar alleen maar geld aan wordt verdiend.
Het stelt ook echt niks voor om die certificeringen te halen, kost alleen maar geld is geen goede toezicht op helaas.

Maar goed topic is wel erg offtopic geraakt met hoe en hoe het niet moet topic starter heeft genoeg input gehad, en het is duidelijk dat gezien het budget een wifi oplossing niet gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:06:
[...]
coax is net zo goed als UTP zo niet beter in sommige situaties, als het er ligt en je kan met dit soort dingetjes coax omzetten naar UTP
https://www.axis.com/us/e...dia-converters/axis-t8640
o.a. Dahua is nog volop bezig met coax.
Hoe denk je precies iets als PoE te gaan doen over Coax?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:08:
[...]

Hoe denk je precies iets als PoE te gaan doen over Coax?
:)
Heb je dat linkje wat ik poste al gelezen ? je kan gewoon PoE over coax doen maar dan heet het PoC ...
je kan zelfs langere afstanden halen dan met UTP.

[ Voor 12% gewijzigd door Slux op 02-12-2017 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Slux schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:10:
[...]

Heb je dat linkje wat ik poste al gelezen ? je kan gewoon PoE over coax doen ...
je kan zelfs langere afstanden halen dan met UTP
*kuch* Sorry... Ik zie het idd.
Dan heb ik niets gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowter81
Dank voor alle reacties! Dit wordt zeer gewaardeerd. Collega en opdrachtgever zijn om. Het wordt PoE. De huidige coax kabels zijn niet geschikt om te hergebruiken. Deze lopen van de camera's naar verschillende dvr's in het pand. Dit moet anders. De nvr gaat in een afgesloten ruimte komen. Dit wordt waarschijnlijk een nvr met losse PoE switches.

Voor Wi-Fi gaan we voor 4 of 5 Ubiquiti UniFi AP AC LR's.

Ik hoop nog een floorplan te ontvangen, deze zal ik hier delen. Maandag is de volgende afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
klinkt alsof je je nog niet verdiept hebt wat er allemaal bij professionele wifi netwerken komt kijken. Heb vooral niet de instelling, ik knal d'r gewoon een paar AP's in waar iedereen enthousiast over is en het komt wel goed.

Begin met een design (heb zelf goede ervaring met ekahau) en ga daar vanuit aanschaffen en bouwen.

ps verstanding om de camera's te bekabelen..PS let wel even op het vermogen wat de camera vraagt en wat de switch per poort maar ook totaal kan leveren..

[ Voor 5% gewijzigd door hajee999 op 02-12-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Denk ook na over hoe je die beelden bij bijvoorbeeld je beveiligingsbedrijf gaat krijgen. Neem aan dat zij op afstand en als het pand verlaten is mee willen kijken? (Zodat ze op basis van camerabeelden kunnen zien wat er aan de hand is als het alarm af gaat.)

Ik denk echt dat je dit niet zelf moet willen uitdokteren maar hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in camerabewaking moet inschakelen.

EDIT: Ander ding: Hoe krijg je die beelden offsite?
Als de beveiligde ruimte word gecompromitteerd ben je alsnog zoek als je beelden alleen daar staan...

[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 02-12-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:26:[...]

Voor Wi-Fi gaan we voor 4 of 5 Ubiquiti UniFi AP AC LR's.
Je kiest voor de LR, terwijl het hele verhaal tot nu toe wijst op veel kleine ruimtes. Dan ga je die Long Range toch totaal niet benutten...
Ik hoop nog een floorplan te ontvangen, deze zal ik hier delen. Maandag is de volgende afspraak.
Doe dat ja. Ik vermoed sterk dat UAP AC Lite en Pro als enige zinnige opties uit de bus komen als je voor UniFi gaat. Dan nog: schaf NIETS aan op basis van enkel een floorplan. Eerst site survey, dan pas bestellen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Kijk ook naar HDCVI camera’s kan je gewoon de coax hergebruiken en is een stuk goedkoper dan die Axis Coax POE kit. Kosten en kwaliteits technisch zeker een goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Laat het over aan een expert. Wat jij over het hoofd ziet, doet hij dat niet.

Ik heb dat bij een klant ook gehad en met deze man ook gesproken en het bleek dat camera's te bleef overlap hadden en veel dode hoeken waardoor de camera's niet voldoende zeker zijn. Ook daarnaast als er een zekerheidscertificaat nodig hebt dan mag je niet.
Dan adviseer ik je sowieso een PoE switch en sowieso bedraad en neem wel voldoende poorten/switches. Mocht je van Bosch bv kiezen dan moet je een werkstation van minimaal € 3000 gaan bestellen om live videobeelden te bekijken. Dan heb ik het nog niet over de opnameapparatuur waar je ook nog flink voor moet betalen. Dan de camera's op basis motion is heel erg duur want daar is al die troep van Unifi, Chineze zooi etc echt niets bij. Dat is leuk als je GEEN beelden wilt opslaan of houtje touwtje manier het wilt doen. Budgetteer maar rustig op ruim € 12.500-€ 15.000 met alles erbij.
Vergeet je wet op de privacy niet. Dan moet je zorgen dat je een behoorlijke 19 inch kast hebt met koeling.

[ Voor 23% gewijzigd door itsalex op 03-12-2017 15:16 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
Oja,

Als je dan toch besluit om deze uitdaging aan te nemen is verstandig om te weten dat als je nieuwe camera's gaat monteren met lenzen in een 16:9 beeldverhouding, je niet zomaar de lenzen met de bijbehorende brandpunt afstanden van de oude 4:3 camera's kunt overnemen. Alles moet je opnieuw bereken.

Persoonlijk zou niet blindelings kiezen voor Ubiquiti. Ik raad je aan een gedegen vermogens berekening te maken en te kijken welke POE-switch dit vermogen kan leveren en nog belangrijker, dit vermogen ook in één keer kan schakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het verschil tussen een camera en een beveiligingscamera?

En waarom zou een switch dit vermogen in één keer moeten schakelen? Moeten de camera's in één keer aan of zo?
Ieder camera wordt met een power adapter geleverd. Of neem een switch die behalve 48V doet, óók nog 24V passief PoE doet. Missschien niet makkelijk te vinden, maar wel beschikbaar. Je kan ook een passive switch nemen, en een industriële power supply (een stuk of 10A of zo), en die erop zetten. Ik zal wel even op e-bay of ali express kijken.

Hier een switch met een losse voeding:

https://www.ebay.nl/itm/8...91e80d:g:Zv4AAOSw4A5Y0lXE

OK, hij is 8 poorts maar.

En trouwens, als iedere camera een stream van 200-250 kbps stuurt door het LAN, dan is dat met 30 camera's gelijk aan 6 Mbps. Nou, als een dedicated NVR dat niet aan kan? Tja....

Die kleine PC van Ubiquiti, heeft een Gbit poort aan boord, draait op Debian, en werk feilloos. Volgens Ubiquiti kan deze makkelijk 100 of meer camera's aan.

Vergeet niet, dat je de camera's alleen laat draaien als er beweging is. Dus niet 24 uur per dag continu draaien. Dat is onzinnig, en lastig later iets terug te vinden. Je kan zelf in het plaatje de gevoeligheids regio instellen. Dus bv. als een camera op een deur uit kijkt, wil je dat hij pas gaat opnemen als de deur open gaat. En niet de rest meenemen. Je kan dan een vierkant tekenen waarin de camera "kijkt". Daarnaast kan je ook aangeven dat hij bij beweging bv de voorgaande 10 seconden meeneemt, en 20 seconden na blijft opnemen nadat de boef weg is gegaan.

Ook is het mogelijk dat jij een mailtje krijgt, als er beweging is. Kan je meteen op je smartphone zien wat er voor beweging is.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:08:
Wat is het verschil tussen een camera en een beveiligingscamera?
Hier kom ik later op terug
En waarom zou een switch dit vermogen in één keer moeten schakelen? Moeten de camera's in één keer aan of zo?
Uit ervaring: Na een spanningsval (storing in het net van de leverancier) ging een switch in rook op, deze kon het vermogen van de hoeveelheid camera's niet schakelen.
Vergeet niet, dat je de camera's alleen laat draaien als er beweging is. Dus niet 24 uur per dag continu draaien. Dat is onzinnig, en lastig later iets terug te vinden. Je kan zelf in het plaatje de gevoeligheids regio instellen. Dus bv. als een camera op een deur uit kijkt, wil je dat hij pas gaat opnemen als de deur open gaat. En niet de rest meenemen. Je kan dan een vierkant tekenen waarin de camera "kijkt". Daarnaast kan je ook aangeven dat hij bij beweging bv de voorgaande 10 seconden meeneemt, en 20 seconden na blijft opnemen nadat de boef weg is gegaan.
Je gaat er nu van uit dat de topicstarter camera's besteld met motion detection. Uit porjecteringsoogpunt zou het zomaar kunnen zijn dat er diverse, of bepaalde camera's wel 24/7 opnemen.
Ook is het mogelijk dat jij een mailtje krijgt, als er beweging is. Kan je meteen op je smartphone zien wat er voor beweging is.
Klopt. Er zijn meerdere mogelijkheden. Maar de topicstarter heeft (nog) niet aangeven was de doelstelling is van deze grote hoeveelheid camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:04
Die grote PoE switches ben ik eigenlijk helemaal niet zo'n fan van, veel te vaak kunnen ze het vermogen niet voor langere duur leveren. 1-2 normale goede switches en elke cam op zijn eigen PoE injector is toch veel veiliger? Alles aansluiten op 1 of 2 overmaat UPSsen van beetje kwaliteit (liefst on-line ivm omschakeltijd) en je hebt een enigzins redunant systeem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Losse injectoren per camera is een enorme ellende kwa kabels en indirect kwa beheer. Een POE switch (iig een managed) kun je gewoon remote een camera een powercycle geven.

Eens dat je een goede switch moet nemen en op het totale vermogen moet letten. Maar een switch met bv 375W POE budget kan dat ook gewoon continue leveren. Dat is juist het idee. Je moet 'm alleen goed configureren.
Enige waar je rekening mee moet houden (maar da's ook met losse injectoren): De ruimte en warmte. POE switches zijn diep, en een berg spaghetti met losse injectoren = hitteopstapeling (wil je niet)

Imho gewoon goede POE switches nemen en er is niets aan de hand. Wel goed opletten dat je het vermogen goed verdeeld. Dus niet uitgaan van het verbruikte vermogen van een camera, maar van de datasheet (Dus de max load met IR aan, eventueel PTZ enz)

Kwa bandbreedte enz: Ligt eraan hoe je het configureerd. Als je alle intelligentie in de recorder/software doet dan gaat het verkeer wel naar je recorder toe. 250Kbit per camera vind ik wel erg laag ingeschat. Tegenwoordig is het toch 2-4Mpixel camera's en dan is 2-4Mbit per camera geen gek iets als je wat detail wilt houden.

De handel in een eigen vlan zetten is idd zeker iets wat je moet doen. En TS: Al camera's uitgezocht?
Reken goed de benodigde lenzen uit, en kijk naar je eisen mbt verlichting (IR nodig? Externe IR lampen? Low-light camera's?). Staar niet op Mpixels, een 2Mpixel ding kan een stuk betere gevoeligheid in het donker hebben dan een 4Mpixel ding.

En zorg dat je niet de basisfouten maakt:
- Camera's die in het schemer 0.0 beeld geven
- Niet de juiste lenzen toepassen
- Te hoog monteren waardoor je er netto nog niets aan de beelden hebt
- Verkeerd gebruik of configuratie van IR verlichting (reflecties, hotspots enz)
- CCA/CCS kabel gebruiken waardoor je met POE ellende en rebootende camera's krijgt
- Parallelimport gebruiken waardoor je camera's sloopt bij essentiele FW updates enz.
- POE switches die niet passen in een ondiep rack, vroegtijdig sterven door onvoldoende koeling

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 03-12-2017 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:42
Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 01:08:
[...]

Hier zou ik nooit aan beginnen. Met dit budget per camera zal je naar mijn mening nooit een oplossing kunnen leveren waarbij de klant tevreden gaat zijn over beeldkwaliteit/ondersteuning.

Als je hiermee in zee gaat, vrees ik dat je marge (die wel minimaal moet zijn met het budget per camera) snel verdampt door het regelmatig resetten/upgraden van crappy camera's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Politie klaagt ook over ondernemers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten met brakke camerabeelden:
https://nos.nl/l/2197030
https://www.politie.nl/ni...betere-camerabeelden.html
https://hetccv.nl/onderwe...excellent-cameratoezicht/

Niet aan beginnen, als er geen budget is.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:59:
Die grote PoE switches ben ik eigenlijk helemaal niet zo'n fan van, veel te vaak kunnen ze het vermogen niet voor langere duur leveren. 1-2 normale goede switches en elke cam op zijn eigen PoE injector is toch veel veiliger? Alles aansluiten op 1 of 2 overmaat UPSsen van beetje kwaliteit (liefst on-line ivm omschakeltijd) en je hebt een enigzins redunant systeem.
Elke camera een eigen PoE injector, dus tig PDU's of verloopkabels naar 30 blokjes en dan maar uitzoeken welke het is die niet werkt :+ Doe dan op zijn minst een midspan oid als je het los van de switch wilt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dan heb je je eigen installatie niet goed gebouwd. Elke injector zit genummerd op een rail met floorplan bij welke camera die hoort. Eronder zit een verdeelslof zonder elektronica 2x 16 voudig met normale schuko. Komt geen PDU bij kijken. Kan me voorstellen dat je bij ruimtegebrek waar alles in een rack moet persé een switch of midspan wilt gebruiken echter gebruik er dan op zijn minst 2 voor redunantie. Als je inderdaad per camera een powercycle mogelijkheid wilt hebben zit je hier ook aan vast. Die noodzaak heb ik dan niet gehad. Kan de 2 sloffen wel schakelen dmv de UPSoutputs overigens. Maar iedereen bouwt het natuurlijk weer anders, er zijn meerdere wegen naar Rome.

[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 03-12-2017 13:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:28:
Dan heb je je eigen installatie niet goed gebouwd. Elke injector zit genummerd op een rail met floorplan bij welke camera die hoort. Eronder zit een verdeelslof zonder elektronica 2x 16 voudig met normale schuko. Komt geen PDU bij kijken. Kan me voorstellen dat je bij ruimtegebrek waar alles in een rack moet persé een switch of midspan wilt gebruiken echter gebruik er dan op zijn minst 2 voor redunantie. Als je inderdaad per camera een powercycle mogelijkheid wilt hebben zit je hier ook aan vast. Die noodzaak heb ik dan niet gehad. Kan de 2 sloffen wel schakelen dmv de UPSoutputs overigens. Maar iedereen bouwt het natuurlijk weer anders, er zijn meerdere wegen naar Rome.
Maar wat is daar dan het voordeel van, behalve dat je nu 30 PSU's hebt die elk kapot kunnen en geen management hebt?
Verder kan je prima een redundant PSU in een midspan hebben, waar voegen losse injectors iets toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het voordeel van losse injectoren is dat wanneer de PoE switch in rook opgaat (wat dus was gebeurd) niet de halve/gehele installatie uitvalt. Er valt maximaal 1 camera uit. Meerdere (4) midspans/PoE switches bieden ongeveer dezelfde bescherming + dan heb je wel management alleen waren de injectoren al bij de camera's geleverd dus vandaar voor die optie gekozen. Maar het is natuurlijk maar net hoe belangrijk de uptime is, een object met grote geldstromen is wat anders dan een winkeltje met snuisterijen met 4 camera's & klein budget. Een enkele midspan met dubbele PSU & input lijkt mij niet handig aangezien je bij interne sluiting nog steeds een single point of failure hebt. (beide PSU's vallen dan uit). Ik zou eerder dan voor 2 midspans kiezen met een enkele of redunante PSU (met een A en B voeding vanaf UPS hok) en de camera's dan slim verdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jim423 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 22:59:
Huh? Dan heb je gewoon een underspecced PoE switch gekocht en bezuinigd op de verkeerde dingen.

Wij draaien al onze IP telefoons op PoE switches (24p en 48p) en dat werkt als een malle. Maar je moet in principe wel een berekening doen van wat je opgenomen vermogen is van wat je er aan hangt en of je switch dat kan leveren.

Ook heeft een beetje PoE switch een dubbele voeding die je aan een dubbele UPS hangt. Doe je dat goed, is het enige probleem dat je de meeste IP cams volgens mij niet op 2 ethernet aansluitingen kunt hangen waardoor je altijd daar een SPOF hebt.

Eigen PoE injector per cam lijkt me nogal verkeerd ontwerp. Dat is nuttig als je 1 of 2 PoE devices hebt en geen PoE switch wilt aanschaffen. Hier gaat het om 30 camera's. Daar zet je een goede 24p of 48p PoE switch voor in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb helemaal niks gekocht ik kwam er pas toen dat ding gesmolten was :P Hij was overigens niet undersized of van slecht merk, alles kan natuurlijk kapot, van welk merk dan ook. Wanneer er een probleem met een camera is of de kabel daarnaartoe valt er 1 uit. Geen big deal normaal gesproken. Wanneer er een component (explosief) faalt na de dubbele PSU in je PoE switch valt je gehele installatie uit, dat is eigenlijk het punt(je). Met 47 camera's wil je dat niet hebben neem ik aan, vandaar dat ik zeg dat dat iets is om rekening mee te houden, en of je dat nou op lost met losse injectoren of meerdere switches/midspans maakt voor het eindresultaat niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:53:
Ik heb helemaal niks gekocht ik kwam er pas toen dat ding gesmolten was :P Hij was overigens niet undersized of van slecht merk, alles kan natuurlijk kapot, van welk merk dan ook. Wanneer er een probleem met een camera is of de kabel daarnaartoe valt er 1 uit. Geen big deal normaal gesproken. Wanneer er een component (explosief) faalt na de dubbele PSU in je PoE switch valt je gehele installatie uit, dat is eigenlijk het punt(je). Met 47 camera's wil je dat niet hebben neem ik aan, vandaar dat ik zeg dat dat iets is om rekening mee te houden, en of je dat nou op lost met losse injectoren of meerdere switches/midspans maakt voor het eindresultaat niet zoveel uit.
En hoe vaak heb je gezien dat intern beide voedingen opblazen? Als er een probleem is met een camera of de kabel daarnaartoe valt er 1 uit, dat heeft niks te maken met injectors/midspan/PoE switch en gaat bij alle drie hetzelfde ;)
Overigens lost jouw plan dat ook niet op, als jouw switch zichzelf opblaast hebben de camera's wel leuk nog PoE maar geen signaal...
De kans dat een goede PoE switch of midspan al zijn voedingen etc. opblaast vs de kans dat 1 van de 30 injectors kapot gaat, dat is geen eens een keuze :+
De PoE injectors zoals jij ze hebt laat precies de enige situatie zien waar je die gebruikt: ze kwamen er al bij.
Als je al begint met 30 camera's is er geen enkele reden om met losse injectors te gaan.

Overigens ook benieuwd wat voor PoE switches jij dan hebt gehad, welk merk was dat die niet voor langere duur vermogen kan leveren? Nog nooit gehoord van PoE switches die na enkele uurtjes? op zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Ik heb wel eens wat gefrituurde Netgears gezien.

Maar dat lag niet zozeer aan de switches maar aan de installateur. Als je de voedingen ergens diep tussen de kabelspaghetti legt zodat de adapter z'n warmte niet kwijt kan, en dan ook nog een 8-poorts ding (70W totaal ofzo) voldrukt met camera's... Dan gaat je piekvermogen wel ruim over de 70W.

De wat grotere POE switches hebben gewoon actieve koeling, en als je goed op het totale powerbudget let dan gaat dat prima. Zolang je maar rekent met het maximale wat je camera trekt en niet het echte gebruik (Dan gaat het namelijk mis als ze allemaal tegelijk opstarten).

Een goede POE switch (Cisco, Huawei, Juniper, desnoods Zyxel) of een goede POE midspan (Powerdsine) is gewoon niets mis mee.
Sommige Zyxels, Netgear, TPLink enz vind ik persoonlijk wat minder kwa betrouwbaarheid (vnl de voedingen) maar de budgetmerken of modelletjes met 8 poortjes zet je toch niet in de situatie als TS neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

nino_070 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:49:
[...]

Leuk, en dan staan er nog 3 andere camera's mee te gluren. En hoe waarschijnlijk is het dat de opslagserver bij de ingang staat? Beetje vergezocht ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DJSmiley schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:16:
[...]

maar de budgetmerken of modelletjes met 8 poortjes zet je toch niet in de situatie als TS neer.
Met het budget wat hij tot nu toe noemt is dat waarschijnlijk wel enige haalbare :X

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 07-09 18:45
Met een wifi jammer is het beeld al zwart voordat de dader het pand binnen is. En eigenlijk kan je dat nog vrij geruisloos doen ook, tenzij er live meegekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Hoop ge-emmer over switches en weet ik veel, lijkt alsof iedereen zijn gelijk wil halen terwijl er meerdere wegen naar Rome lijden en iedereen zijn eigen manier van werken heeft... Dat kan idd uitlopen op verschillende scenario's.

Ts gaf al aan dat hij morgen een gesprek heeft met zijn eventuele opdracht gever en ik hoop echt serieus voor hem dat hij niet alleen naar de euro tekens gaat kijken want dan ben ik nog steeds serieus van mening dat hij zichzelf in de vingers gaat snijden (onder het mom van "ik moet deze opdracht hebben want het lijkt me zo leuk")

De keren die hij dan terug mag komen om storingen op te lossen zorgen er snel voor dat zijn winstmarge heel erg snel verdampt en dat hij vanaf de kant van de opdrachtgever niet meteen als een betrouwbare partij word gezien voor de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door shure-fan op 03-12-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Graag bespreken in het topic. Je bent niet de enige expert hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de software van de Unifi camera zie ik strak 250 kBps stream. Ook als ik in de Mikrotik kijk, zie ik rond dezelfde waarden aan traffic voorbij komen.

Dit betreft de UVC en UVC-G3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:55

doc

Ubiquiti camera's zijn idd fijn spul, betaalbaar. Hoe ga je de camera's voeden? Voordeel van bedraad aansluiten is dat ze voeding vanuit de switch kunnen krijgen (uiteraard heb je dan een stuk grotere switch nodig). Mocht je toch (deels) voor wi-fi willen gaan:

https://www.ubnt.com/unif...fi-video-camera-g3-micro/ wordt nog wel gevoed via PoE, maar dat kan met een adapter. Deze ondersteunen ook 5Ghz. Geen PTZ, maar met zoveel camera's heb je waarschijnlijk alle hoeken al wel te pakken.

Als je deze kan combineren met een aantal vaste camera's die wel bedraad zijn, kom je waarschijnlijk een heel eind, maar is nog wel heel afhankelijk van de NVR. De Unifi NVR heeft tegenwoordig 2TB ipv 500GB, maar ik denk dat hij wat performance tekort komt voor 30 camera's.

Kies wel voor de unifi switch, dat maakt beheer een stuk makkelijker dan met de verouderde toughswitch.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Wowter81 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:26:

Gister had je dus een afspraak met je potentiele opdrachtgever, wat is hier uitgekomen?

Ik wil dit topic graag volgen van begin tot einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

doc schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:26:
Ubiquiti camera's zijn idd fijn spul, betaalbaar. Hoe ga je de camera's voeden? Voordeel van bedraad aansluiten is dat ze voeding vanuit de switch kunnen krijgen (uiteraard heb je dan een stuk grotere switch nodig). Mocht je toch (deels) voor wi-fi willen gaan:
Valt mee. Met zoiets kom je al een heel eind:
pricewatch unsorted: HPE Aruba 2930F 24G PoE+4SFP Swch

Kost net iets minder dan €1000. (Is waarschijnlijk ook een 48p variant van. Nadeel is dat ze niet stackable zijn, het zijn vrij basis switches.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

unezra schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:20:
[...]

Valt mee. Met zoiets kom je al een heel eind:
pricewatch unsorted: HPE Aruba 2930F 24G PoE+4SFP Swch

Kost net iets minder dan €1000. (Is waarschijnlijk ook een 48p variant van. Nadeel is dat ze niet stackable zijn, het zijn vrij basis switches.)
Als hij toch binnen de Ubiuiti lijn blijft is deze waarschijnlijk handiger (en goedkoper)

pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 500W PoE+)

of de 48 poorts

pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (48-poorts, 750W PoE+)

[ Voor 11% gewijzigd door doc op 05-12-2017 15:57 ]

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@doc Als je met Ubiquity aan de slag gaat wel. :) Al ben ik zelf nog in dubio of ik Unifi voor switches wel zo'n goed idee vind. Ik zou daar eerder kiezen voor de edge series omdat die niet afhankelijk zijn van een centrale controller voor wijzigingen. Maar da's denk ik vooral een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc

doc

@unezra
Klopt, denk dat het in deze omgeving qua management wel het meest overzichtelijk is, omdat het puur een systeem is voor de monitoring, je hoeft dan over het algemeen weinig te configureren.

Maar waar is de TS gebleven?

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
mathy_ schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 00:41:
Veel camera's nemen de beelden ook gewoon lokaal op hoor, zeker als je een wat luxer model neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

doc schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:22:
@unezra
Klopt, denk dat het in deze omgeving qua management wel het meest overzichtelijk is, omdat het puur een systeem is voor de monitoring, je hoeft dan over het algemeen weinig te configureren.

Maar waar is de TS gebleven?
Ja, ik ben wel benieuwd naar die plattegronden nu. :)

@Wowter81 Ben je al verder gekomen?

Pagina: 1