Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 980259

Topicstarter
Hallo, Ik heb onlangs een M.2 gekocht van 250 GB maar ik had al 2 harde schijven van elk 1 TB. Ik wil nu mijn Windows 10 overzetten op mijn m.2 zonder mijn hele harde schijf te clonen. Dus alleen mijn Window 10. Weet er iemand hoe ik dat doe?

m.v.g

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat is dan wel erg simpel....
Zet de m2 erin, koppel alle andere schijven los, en dan instaleer je windows.

Zorg er wel voor dat die m2 ook daadwerkelijk op nr 1 in de bootvolgorde staat als alle andere schijven weer zijn aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:35
Reepje schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:52:
Dat is dan wel erg simpel....
Zet de m2 erin, koppel alle andere schijven los, en dan instaleer je windows.

Zorg er wel voor dat die m2 ook daadwerkelijk op nr 1 in de bootvolgorde staat als alle andere schijven weer zijn aangesloten.
Maar dan heb je toch twee Windows-installaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee hoor. Dan heb je er 1.

Op de oude HD staat dan wel windows, maar als die daar niet van boot, doet die niets meer. Die kan je dan ook rustig verwijderen.

Windows die op de boot schijf staat, die kan je niet wissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 13:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Neem aan dat je de handleiding dus al bij het grofvuil hebt gemikt en/of niet de moeite hebt genomen de site van Samsung te bezoeken?

Je kan gratis de Data Migration Wizard downloaden; dan kan je (delen van) je oude disk clonen naar je nieuwe disk. Aangezien Windows best lastig kan doen; moet je alleen wel even inlezen in BCDEDIT en/of je UEFI-BIOS snappen.

Vergeet niet van te voren op je bestaande Windows in ieder geval eventuele drivers te installeren voor de Samsung.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@Reepje TS bedoelt het overzetten van zijn Win10, geen verse install.

@Anoniem: 980259 Probeer eens https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html. Hiermee kan je eenvoudig je huidige Win10 partitie overzetten naar je M.2. Wel even drivers ergens van te voren neerzetten, zoals @MAX3400 al aangaf.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zou een schone installatie doen, als de TS echt handig was geweest had hij dit zelf wel gevonden.
Plus: een schone installatie zal altijd kleiner zijn dan zelfs een selectieve kloon.

Maar hij kan het ook als een uitdaging zien om het te proberen, goed lezen, wel zorgen dat je backups in orde zijn... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danabanana19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07 14:27
beide schijven in systeem plaatsen.
Vervolgens via Macrium reflect de oude schijf naar je M.2 migreren, met deze software heb ik zelf erg goede ervaringen.
Kan je vervolgens je oude schijf formatteren zodat je deze weer kan gerbruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke partitioning software het is boeit eigenlijk niet eens zo veel. Er zijn er nu drie genoemd. Ik neem aan dat TS daar wel een keuze uit kan maken en zijn ding kan doen.
Snapt ie dat niet, dan is zoals al genoemd een verse install het makkelijkste. Moet je ook de rest van de software opnieuw installeren uiteraard. Oude windows install mik je dan weg :)

Meer opties zijn er niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:35
Reepje schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:23:
Nee hoor. Dan heb je er 1.

Op de oude HD staat dan wel windows, maar als die daar niet van boot, doet die niets meer. Die kan je dan ook rustig verwijderen.

Windows die op de boot schijf staat, die kan je niet wissen.
Ok, ik snap dat je op je oude schijf dan de map Windows eraf kunt gooien, maar gaat je nieuwe Windows ook je oude "mijn documenten" ed vinden? En als er op die oude schijf meer programma's geïnstalleerd stonden, blijven die het ook doen?

Zit namelijk zelf met een soortgelijke vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 896479

migchiell schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:38:
gaat je nieuwe Windows ook je oude "mijn documenten" ed vinden?
De locatie van 'Mijn Documenten' is te wijzigen.
En als er op die oude schijf meer programma's geïnstalleerd stonden, blijven die het ook doen?
Afhankelijk van de gebruikte programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:39
Volgens mij heeft dit weinig te maken met Storage en alles met Windows.

@Anoniem: 980259
En volgens mij moet je je eens inlezen over "Windows migratie assistent", voor het meenemen van je data naar de M2 nadat je daarop een verse Windows hebt geïnstalleerd.

Als ik het hier zo lees, ben je geen ervaren expert in het manipuleren van Windows i.r.t. programma's en data.
Daarom geef ik je ter overweging (ondanks je stellige opmerking daartegen) om toch je huidige Windows te clonen naar de M2 (dus Windows met data en programma's), en daarna aanpassingen uit te voeren aan die installatie i.r.t. het gegeven dat Windows van een harddisk naar een M2 SSD gaat.

Als je dat niet wil (bv. door ruimteproblemen), rest je niets anders dan het hierboven in dit topic geschetste pad te volgen van een verse Windows 10 installatie, gevolgd door (al dan niet via de migratieassistent) installeren van data en programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 13:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Renault neem aan dat je de User State Migration Tool bedoelt? Die is vrij handig doch omslachtig, zeker voor "beginners".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:39
Ik weet het, maar wat de Hulk precies wil, is ook niet iets voor "beginners", m.n. alle programma's meenemen naar een andere Windows installatie, zonder herinstallatie uit te willen voeren ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@MAX3400 heeft aangegeven hoe dat zou kunnen met de Data Migration Wizard, aan de TS om het wel of niet te doen. Voor niet ervaren mensen blijft zoiets altijd een flinke uitdaging, maar ja je zoekt wel dit forum op, anders had je de buurjongen of de winkel op moeten zoeken... :+ Als de stap op Tweakers te groot is, lijkt me het Helpmij forum een lagere drempel te zijn. Over het algemeen wordt hier meer van jezelf verwacht.

PS: Had nog geen ervaring met deze Data Migration Wizard, wel handig dat je delen terug kunt zetten, als het echt even zo moet bijvoorbeeld, maar anders lijkt me de voorkeur een schone installatie.
Theoretisch zou je met een systeem image van Microsoft zelf het ook moeten kunnen. Moet je wel een DVD of USB hebben, de recovery stick/dvd, om het karwei af te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 02-12-2017 14:18 ]

Pagina: 1