Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

zo gestroomlijnd mogelijk smart-lights/home met zigbee?

Pagina: 1
Acties:

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:35
"Per ongeluk" ben ik aan de smart lights gegaan... ik zocht een platte lamp voor in de slaapkamer en ik vond een smart light van Ikea. Ik was eigenlijk direct verkocht, ondanks dat ik me altijd een beetje afzijdig had gehouden, ivm (gebrek aan) security, wildgroei aan standaarden en zo. Het lijkt er op dat er met zigbee een redelijk veilige (ehm..) en vooral gestandaardiseerde manier is om in ieder geval lampen te doen. Ook leuk is dat het mogelijk is om Osram, Ikea, Hue en zo nog wat meer merken te combineren met maar 1 bridge/hub/gateway. (termen die volgens mij voornamelijk hetzelfde betekenen, maar verbeter me als er verschil is)

Dus ik aan het nadenken hoe het in mijn apartement zou moeten werken, waarbij mijn jonge dochters en vrouw het ook snappen/leuk vinden/kunnen gebruiken zonder steile leercurve.

Voorlopig conclusie, ik heb als eerste nodig:
1-lampen met E27, E14 en GU-10 aansluitingen in wittinten
2-led strips, liefst met kleuren (om te beginnen met ongeveer 10 meter)
3-misschien voor later een paar lampen met kleur
-vervanging van lichtknoppen die er nu zijn, met:
4-een relais voor in de muur (al dan niet dimmer) voor plafondlampen die misschien niet smart te krijgen zijn
5-een switch voor waar de knop al zat, met inbouw, bovenop het relais (want daar gaan de handen automatisch al heen)
6-afstandsbedienbare stopcontacten

Ikea heeft al 1 en 3 (nu nog beperkt, wat 3 betreft), Osram en Hue hebben al 2 (en 1 en 3), maar het duurde even voor ik 4 en 5 gevonden had. Ik heb inmiddels ook een stopcontact besteld om mee te testen.

Ik heb nu de Ikea gateway en daarmee ook bediening via m'n FireTV afstandsbediening/Alexa en dat is, zoals jullie denk ik weten, leuk. Ik zie er alleen een beetje tegenop om minimaal 4 verschillende merken te hebben als dat zou betekenen dat ik ook 4 gateways en 4 apps nodig ga hebben om het allemaal te besturen (die al dan niet met Alexa samenwerken).

Ik lees hier dat iedereen bezig is met Osram en Ikea op de Hue Bridge. Maar kan het ook allemaal werken via bv de Ikea gateway? Ik wil zo min mogelijk apps nodig hebben (liefst maar 1) en ook graag Alexa integratie. Mijn vraag is dus... wat is wijsheid? Als alles Zigbee Light Link is, kan het dan met elke gateway werken? Kan ik het Osram stopcontact aan de Ikea gateway koppelen en vrolijk gebruiken?

Of is het nodig om een home automation centrale als Homey te kopen? Of is iets als een Echo Plus een handigere optie in mijn geval?

Ik sta nog aan het begin en wil met alleen belichting beginnen (later wellicht thermostaat en heeeeeeeeel misschien een slot of beveiliging), dus ik moet nu even goed nadenken over de keuzes, omdat het anders een heel dure hobby kan worden. (ik heb maar 10 lichtschakelaars in huis, maar 10x relais en enkele knop er bij is toch ook minimaal €1000) En om automatisering te gaan doen (met knoppen of via apps) met meerdere groepen in bepaalde settings voor bepaalde sferen zijn er ook nog weer andere zaken nodig.

Kortom, ik heb me een beetje geörienteerd, wil graag beginnen met alles op Zigbee Light Link en wil graag input voor de volgende stappen...

[ Voor 0% gewijzigd door mediumdry op 01-12-2017 21:34 . Reden: spelling ]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een paar punten om over na te denken:

Ik had veel meer (kleuren)lampen nodig dan ik dacht. Met simpele witte lampen had ik er aan 4 genoeg om het zitgedeelte te verlichten, nu gebruik ik 6 smart kleurenlampen en 2 witte. Ik wilde gewoon wat kleurtjes op een witte muur, maar voor een muur van een meter of 5 heb ik al 4 goede kleurenlampen nodig. En aan de andere kant ook 2, anders was er geen evenwicht.

Het zijn de subtiele verschillen/toevoegingen die je licht mooi maken. Als je kleur gebruikt, dan kan je dat onderstrepen met wit licht op een andere plek. Doe je dat niet, dan wennen je ogen meteen aan de kleur en zit je in zo'n monochroom stripboek. Verder is wit licht handig als je ook nog wat wilt lezen of bekijken. Als je gewoon al je lampen in één groep "woonkamer" gooit en ze allemaal exact dezelfde kleur geeft, wordt het net zoals op de reclamefoto's voor Hue en dat is echt saai (vind ik dan).

Verder liep ik bij de systemen van de bekende merken al snel tegen deze beperkingen aan:
  • Je kunt maar een beperkt aantal (+/- 10) sensors gebruiken per bridge
    en je kunt alleen de nogal dure sensors van het eigen merk kiezen (dus geen Zigbee-HA);
  • Bij lampen werkt lang niet elke combinatie van merken goed;
  • Meestal moet je de app op je telefoon vastzetten op één bepaalde bridge;
  • Lang niet alle systemen ondersteunen automatisch schakelen op zonsondergang,
    Hue ondersteunt dit bijvoorbeeld pas sinds een paar weken in de standaard app.
Het zou trouwens best zo kunnen zijn dat over een paar jaar Zigbee ingebouwd zit in de WiFi routers, net zoals dat je tegenwoordig bijvoorbeeld ook geen los kastje meer nodig hebt voor VoIP.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Ik zou niet tegen verschillende merken opzien, daar ontkom je uiteindelijk niet aan. Je wilt juist geen vendor lock-in hebben, maar juist kunnen mixen om de beste oplossing voor je idee nu, en in de toekomst. te hebben.

Juist nu is het een goed idee om eens met wat domoticasystemen te spelen die juist alles kunnen integreren tot één mooi platform waarin alles uiteindelijk samen kan werken. Je kan eens kijken naar opensource software, zoals OpenHAB of Home Assistant. Maar ook kant-en-klare hubs zoals de Homey.

Dan kun je dus uiteindelijk alles in 1 app houden. Alles integreren. En belangrijker, voor elk probleem de juiste oplossing pakken. Zo kun je mooie lichten kopen, maar el-cheapo action power schakelaars voor bijvoorbeeld stand-by killing. En vaak zitten er ook al andere zkaen in, zoals bijvoorbeeld Kodi integrsatie om bijv. lichten te dimmen als je een film start.

De keuze is reuze, maar het begint bij een goed overkoepelend domoticasysteem! Uiteindelijk heb je wellicht een aantal hubs nodig, maar die kun je dan in ieder geval samen laten werken.

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 02-12-2017 16:45 ]

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Ik ben erg benieuwd waar de TS uiteindelijk mee naar huis gegaan is.
Zijn je ervaringen dat het nu juist wel of niet goed samengaat met andere merken?

Ik vraag dit omdat ik zelf erg aan het twijfelen ben tussen het relatief duurdere Philips Hue of de moeilijk verkrijgbare Ikea smarthome-line.

Verwijderd

Even belangrijk voor 4, die werkt niet zonder 5. Ik wilde 4 in het plafond plaatsen boven de lamp, en dat kan niet want de Zigbee controller zit in 5, niet in 4!