Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dimmer aansluitschema dilemma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moeilijk kan het zijn? Nou, best lastig blijkbaar:
Ik wil deze dimmer aansluiten https://www.ecobright.nl/...led-dimmer-aansluiten/14/.
Er staat dat je hiervoor het aansluitschema moet volgen, maar daar kom ik niet uit.
Situatie: Uit de meterkast komt een twee aderige kabel naar de dimmer. Daarop wil ik twee led lampen (6w) aansluiten. Dus uit/aan drukken en vervolgens dimmen.
Het aansluitschema en de gewenste situatie zien er zo uit: https://myalbum.com/album/2mzbXvHti7kl

Waar wordt nu de binnenkomende (wisselstroom)kabel aangesloten en waarop de uitgaande naar de lampen (2 bij elkaar?)?

Alle reacties

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 15:29
Volgens mij moet het zo. Maar let op, ik ben geen installateur.

Vanuit de meterkast sluit je alleen de fasedraad aan op de dimmer. De nuldraad moet rechtstreeks naar de lamp(en). Vanaf de dimmer trek je een schakeldraad naar de lamp(en) die je daar aansluit met de nuldraad.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
loeberce schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:54:
Volgens mij moet het zo. Maar let op, ik ben geen installateur.

Vanuit de meterkast sluit je alleen de fasedraad aan op de dimmer. De nuldraad moet rechtstreeks naar de lamp(en). Vanaf de dimmer trek je een schakeldraad naar de lamp(en) die je daar aansluit met de nuldraad.
Aangezien het een inbouwdimmer betreft vermoed ik dat er een bestaande (niet dimmende) schakelaar vervangen gaat worden door een dimmer.

Indien dit het geval is zal je al een fasedraad/schakeldraad hebben zoals je beschrijft.

Edit; volgens mij zit de uitdaging hier in het aansluiten van twee LED lampen? Geen idee hoe dat moet.

Een enkele lamp heb ik ook wel eens zelf aangesloten op een dimmer, en dan is het gewoon het stappenplan volgen wat meegeleverd wordt met de dimmer.

[ Voor 17% gewijzigd door XyritZz op 01-12-2017 17:01 ]

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Verwijderd

Topicstarter
Er is geen oude situatie, vanuit de kelder/meterkast komt een twee aderige kabel naar de dimmer en vandaaruit moeten twee led(buiten)lampen gedimd worden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wil je de twee lampen tegelijkertijd dimmen? Dan moet je niet deze dimmer/handleiding volgen.

Wil je de twee lampen apart van elkaar kunnen dimmen en schakelen? Dan moet je deze handleiding volgen, samen met de tekening in je myalbum link.

In het geval je de twee lampen tegelijkertijd wilt aanzetten en dimmen zorg je voor het volgende:
Van je losse snoer moet de bruine draad in de aansluiting waar L bij staat. Dit is de L van Line, oftewel fase in het Nederlands.

Dan zorg je er voor dat een zwarte draad naar de lamp(en) toe gaat die je aan het onderste contact van de lampfitting bevestigt.
Het contact aan de zijkant van de lampfitting sluit je een blauwe draad aan vast die terug gaat naar je losse snoer. De blauwe draad van je losse snoer verbind je met een passend hulpmiddel aan de blauwe draad die vanaf je lamp komt.

De tweede lamp kun je parallel zetten aan de eerste lamp. Dus bij de eerste lamp komen 4 draden in totaal: 2 zwarte en 2 blauwe.

Met dergelijke wattages kun je prima een parallelschakeling maken zodat de dimmer beide lampen tegelijkertijd gaat dimmen. Het enige waar je goed op moet letten is dat je een geschikte dimmer hebt en niet een halogeendimmer bijvoorbeeld.

• Frosty15
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Je kunt met deze dimmer een wisselschakeling maken.
Sluit de bruin aan op het L contact en de draad die naar je lamp gaat op de ~.
Ik denk niet dat het uitmaakt op welke van de 2 je de draad aansluit.

De nul las je achter je dimmer door met de nul die naar je lamp gaat.

De 2e lamp zet je parallel op de 1e lamp:
http://vanstappen.org/img/serieparallel.png

[ Voor 28% gewijzigd door Frosty15 op 01-12-2017 18:42 ]

Pagina: 1