Accu HP Pavilion

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieuwertje96
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo

Ik heb sinds 2 weken de HP Pavilion 15-cc593nd laptop. Op papier echt een prima laptop, met Intel Core i5, een grafische kaart, 8GB RAM, 128GB SSD en 1TB HDD. Ook zeggen de specificaties dat de batterij 8 uur mee zou moeten gaan. Ik gebruik hem alleen voor de studie, dus voornamelijk Word, Excel, Google Chrome en Spotify.

Nu heb ik de laptop 2 weken geleden besteld en na 2 dagen zag ik al dat de batterijduur van de laptop +/- 2 uur was, daarna viel de laptop uit. Ik vond dit absurd, maar ik kon in het batterij verbruik per app enkel zien dat Google Chrome en Spotify de hoofdverbruikers waren, maar het lijkt mij niet dat deze apps ervoor kunnen zorgen dat de laptop binnen 2 uur van 100% naar 0% gaat. Dus ik gebeld naar Coolblue, zij dachten dat het een productfout was dus de laptop ingewisseld voor hetzelfde model. Nu heb ik dit model dus weer, en hetzelfde probleem doet zich WEER voor! Als ik reviews lees op verschillende websites ben ik kennelijk de enige met dit probleem (zij spreken van een batterijduur van 6/7 uur bij licht gebruik). Ik heb dus werkelijk geen idee waar het aan kan liggen.

Ik heb al de fabrieksinstellingen terug gezet, vervolgens kon ik updates niet installeren omdat Intel Core kennelijk zelf een anti-virus software op de laptop installeert naast Windows Defender, dus McAfee er maar vanaf gegooid (via een unistall download). Alle updates geïnstalleerd en ook op de Microsoft website de nieuwste updates handmatig geïnstalleerd, dit maakt allemaal geen verschil. De hele dag batterijbesparing aan zetten verlengt de batterijduur met een half uurtje. Ik heb ook weer contact gehad met Coolblue en zij zeggen dat ik hem weer mag inwisselen en dit keer voor een ander model, maar ik ben bang dat ik dan weer hetzelfde probleem krijg. Heeft iemand enig idee wat deze mega battery drain kan veroorzaken? :(

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Je kunt overwegen contact op te nemen met HP, zij kunnen je hierover beter informeren dan Coolblue. De aangegeven batterijduur is echter een indicatie onder ideale omstandigheden, dus deze zal in de praktijk vrijwel altijd lager uitvallen. Je kunt natuurlijk zelf wel een aantal dingen proberen:
  • de instellingen van je grafische kaart wijzigen zodat deze uitgeschakeld is wanneer je deze niet gebruik (kun je fixen in (uitgaande van Nvidia controle paneeltje)
  • CPU koeling op passief in plaats van actief zetten, dit beïnvloed uiteraard wel je prestaties omdat de CPU minder goed gekoeld wordt maar het verlengd wel je accuduur. Tevens kun je proberen de maximale klokfrequentie aan te passen maar dit is wel erg extreem
  • drivers updaten (Intel, Nvidia/AMD, Windows)
  • energieschema wijzigen in een batterij-besparend schema
  • helderheid naar beneden zetten
  • overbodige programma's sluiten
  • toetsenbord verlichting uitschakelen
Mijn ervaring met HP laptops is dat de accuduur eigenlijk altijd lager uitvalt (= tegenvalt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PascalDutch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:48:
Je kunt overwegen contact op te nemen met HP, zij kunnen je hierover beter informeren dan Coolblue.
Een tweede advies is nooit weg; waarschijnlijk (aanname) hoeft HP niet te helpen omdat het waarschijnlijk een particuliere aankoop is. In ieder geval het eerste jaar zal/mag Coolblue het issue moeten aanhoren en proberen op te lossen.

@Dieuwertje96 Ik vraag me wel af wat de laptop staat te doen de hele tijd. Je geeft aan geen zware programma's te draaien maar heb je al eens gekeken middels Task Manager of/waarom een proces heel druk bezig is misschien? Heb je al een malware-scan gedaan; er zijn de laatste tijd een paar internetsites/advertenties die zogenaamde crypto-miners starten waardoor je CPU zwaar belast wordt zonder dat je het doorhebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:53:
[...]

Een tweede advies is nooit weg; waarschijnlijk (aanname) hoeft HP niet te helpen omdat het waarschijnlijk een particuliere aankoop is. In ieder geval het eerste jaar zal/mag Coolblue het issue moeten aanhoren en proberen op te lossen.

@Dieuwertje96 Ik vraag me wel af wat de laptop staat te doen de hele tijd. Je geeft aan geen zware programma's te draaien maar heb je al eens gekeken middels Task Manager of/waarom een proces heel druk bezig is misschien? Heb je al een malware-scan gedaan; er zijn de laatste tijd een paar internetsites/advertenties die zogenaamde crypto-miners starten waardoor je CPU zwaar belast wordt zonder dat je het doorhebt.
Technische dienst van HP wil graag helpen is mijn ervaring dus even bellen kan nooit kwaad. Het is inderdaad wel de vraag waarom de accu zo snel leeg is, zeker de nieuwere laptops moeten toch zeker vier uur mee kunnen lijkt mij.