Nieuwe videokaart, drivers + Windows update = problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 19:15
Hi Tweakers,

Ik post niet gauw problemen met m'n PC hier, maar deze keer zit ik toch echt met de handen in m'n haar. Het gaat om het volgende:

Eergisteren heb ik een nieuwe videokaart aangeschaft (RX580), om mijn oude HD7970 te upgraden. Kaart kwam binnen, direct in de kast gezet en de PC opgestart. Niks aan 't handje: ik genoot van dat ik nu eindelijk weer games op Ultra kon spelen met veel FPS :) Echter viel bij mij op een gegeven moment op dat FreeSync niet lekker werkte (beeld flikkert in games). Op verschillende fora kwam ik erachter dat dit een bekend probleem is en driver-related. Aangezien ik al een tijdje m'n drivers niet een update had gegeven dacht ik dat het eens tijd werd.

Dus: update gedownload en geinstalleerd. Gelijk ook maar ff Windows 10 Creators update geinstalleerd, die stond al klaar dus ik dacht ach ik ben nu toch al bezig. Computer rebooten en ik merkte al dat zodra het lockscherm zeg maar van Windows tevoorschijn kwam het scherm op zwart ging, paar seconden, en weer aan. Dit deed hij een paar keer. Ik dacht: goh kan gebeuren laten we ff een game testen. Battlefield 1 start ik op: in de menu's niks aan de hand. Zodra ik een game in kom, flikkerend zwart beeld + bureaublad (BF1 is niet gecrashed die staat nog wel op de taakbalk).

Zelfde geldt voor andere games. Sterker nog: op een gegeven moment was het beeld compleet zwart en kon ik niks meer. Wat ook vreemd is: nog maar enkele van mijn USB poorten lijken te werken? Ik wou een backup maken met m'n externe HDD en hij deed het maar op de onderste rij van de USB poorten achterop.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
- Met DDU alle drivers verwijderen en opnieuw installeren (meerdere malen)
- Oudere AMD drivers teruggezet
- Windows 10 update revert kon ik helaas niet doen, ik heb een kleine SSD en heb dus gelijk windows.old weggegooid...
- Windows 10 schone installatie
- Kabels nagelopen van videokaart, andere kabels ook geprobeerd

Wat kan ik nu doen? Ik vind het moeilijk te geloven dat het probleem bij de videokaart ligt, vooral omdat hij het wel een avond goed heeft gedaan. Maar wat er dan wel aan de hand is...

Mijn set up:
- i7 2600K
- Gigabyte GA-P67A-UD3P-B3
- Corsair 8 GB DDR3-1600 kitje
- Cooler Master Silent Pro M 700W
- RX580 videokaart (net nieuw)

Met uitzondering van mijn videokaart komen de onderdelen uit 2011. Is dus niet meer het nieuwste.

Ik zelf neig naar hardwarematig issue met de voeding of het moederbord. Wat denken jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was een tijdje aan de orde dat sommige RX videokaarten teveel juice van de PCI-E slot trokken en hierdoor problemen kregen. Met name mensen met wat oudere hardware liepen tegen problemen aan. Ik zou een andere videokaart testen en kijken of je daarmee tegen problemen aan loopt tijdens een stress test. Als dit geen problemen geeft dan zou ik verder gaan kijken naar een eventueel probleem met het moederbord, RAM of voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Check eens:

Start -> System -> Advanced System Settings -> Hardware -> Device Installation Settings -> vink NO aan.

Tenminste, voor een aantal Intel-systemen levert dat een hoop minder gedoe op met drivers omdat Microsoft en Intel elkaars drivers/ideeen nog wel eens door de war gooien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
Thanks voor de reacties beiden. Leek erop dat het aan de Displayport kabel lag, heb hem nu tijdelijk met een HDMI kabel aangesloten en het probleem is weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Toch weer een kick. Heb nu een nieuwe DisplayPort kabel maar exact dezelfde problemen. Met een HDMI kabel niks aan de hand, maar dat vind ik persoonlijk de mindere optie omdat DP 144hz ondersteunt (en freesync). Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:44
dan is het niet zo moeilijk toch?
aansluiting van je gpu is kapot. of de aansluiting van je monitor is kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
Zit die voeding wel goed aangesloten op de videokaart?
Of trekt dat ding nu meer door dat pci slot waardoor ook die usb poorten gek gaan doen

[ Voor 44% gewijzigd door boyette op 06-12-2017 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
Bios update voor het moederbord al geprobeerd? Wil soms wel eens vreemde problemen oplossen met nieuwere videokaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
Ligt aan die creators-update. : https://answers.microsoft...tion=1511627547110&auth=1

Clean install doen dus van vorige build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Het probleem ontstond voor de update .. als ik het goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:48
Problemen kwamen na de Creators Fall update, zoals ik het lees. Het is bekend dat die update erg erg slecht is. Heb er zelf ook problemen mee gehad, een racesim wou niet meer fullscreen draaien, sommige geluidsinstellingen gereset, logitech gaming software gaf problemen. Kon het handmatig allemaal oplossen gelukkig.

Zoals iemand eerder zei: indien mogelijk terug naar de oude windows build (liefst clean install) of anders hopen op nieuwe windows updates.

Als je pech hebt, verander je precies rond de fall update iets aan je pc en dan is het soms lastig zoeken naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
eerst freesync probleem na plaatsen nieuwe videokaart
om het probleem op te lossen maar gaan updaten

toen werd het erger.. maar dat komt denk ik omdat het bestaand probleem meer tijd kreeg om zich te profileren in zijn pctje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 18:08
boyette schreef op woensdag 6 december 2017 @ 05:25:
eerst freesync probleem na plaatsen nieuwe videokaart
om het probleem op te lossen maar gaan updaten

toen werd het erger.. maar dat komt denk ik omdat het bestaand probleem meer tijd kreeg om zich te profileren in zijn pctje
Hij had eerst een klein probleem. Vervolgens zijn graka driver geupdate en besloten om gelijktijdig ook maar de Creators Update te installeren, toen namen de problemen toe. Die Creators-build is echt troep. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Lootbox schreef op woensdag 6 december 2017 @ 05:28:
[...]

Hij had eerst een klein probleem. Vervolgens zijn graka driver geupdate en besloten om gelijktijdig ook maar de Creators Update te installeren, toen namen de problemen toe. Die Creators-build is echt troep. _/-\o_
als je een griepvirus te pakken hebt dat begint ook met hoofdpijn of een verstopte neus..
symptomen moeten de kans krijgen om te verschijnen

[ Voor 5% gewijzigd door boyette op 06-12-2017 05:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
Wat een reacties ineens, thanks jongens! Ter aanvulling: dat die USB poorten het ineens niet deden kwam omdat blijkbaar de drivers corrupt waren. Heb nu clean install van Windows 10 en drivers opnieuw geinstalleerd en de USB poorten werken weer goed.
jeppekroezen schreef op woensdag 6 december 2017 @ 02:00:
dan is het niet zo moeilijk toch?
aansluiting van je gpu is kapot. of de aansluiting van je monitor is kapot.
Goede tips. Andere GPU aangesloten: geen succes. Aansluiting van monitor kan inderdaad zijn, wel vreemd aangezien ik een monitor van enkele maanden oud heb.
boyette schreef op woensdag 6 december 2017 @ 02:03:
Zit die voeding wel goed aangesloten op de videokaart?
Of trekt dat ding nu meer door dat pci slot waardoor ook die usb poorten gek gaan doen
Heb met verschillende kabels en GPU's getest, iedere x hetzelfde probleem...
skipe schreef op woensdag 6 december 2017 @ 03:00:
Bios update voor het moederbord al geprobeerd? Wil soms wel eens vreemde problemen oplossen met nieuwere videokaarten
Nog niet geprobeerd. Heb er wel een vrij oud moederbord inzitten en heb geloof ik een jaartje geleden nog een update gedaan. Maar zal eens kijken of er nog een update voor beschikbaar is idd :)
Playa del C. schreef op woensdag 6 december 2017 @ 05:24:
Problemen kwamen na de Creators Fall update, zoals ik het lees. Het is bekend dat die update erg erg slecht is. Heb er zelf ook problemen mee gehad, een racesim wou niet meer fullscreen draaien, sommige geluidsinstellingen gereset, logitech gaming software gaf problemen. Kon het handmatig allemaal oplossen gelukkig.

Zoals iemand eerder zei: indien mogelijk terug naar de oude windows build (liefst clean install) of anders hopen op nieuwe windows updates.

Als je pech hebt, verander je precies rond de fall update iets aan je pc en dan is het soms lastig zoeken naar de oplossing.
Heb gelezen dat de Creators Fall update inderdaad grote bende is. Toch vind ik het lastig aan te nemen dat het puur aan die update ligt. Ik heb bijvoorbeeld samen met een maat van me precies dezelfde videokaart gekocht en hij zit ook op de Creators Fall update en heeft nergens last van. Of ik moet pech hebben dat het (ondanks meerdere clean installs) bij mij nog steeds problemen oplevert of het is een hardware probleem.

Het probleem is dus heel makkelijk te reproduceren:

DisplayPort kabel erin: ellende
HDMI kabel erin: niks aan 't handje

Mijn volgende acties worden:
- Moederbord updaten
- Identieke videokaart van m'n maat in m'n PC zetten (om uit te sluiten dat het aan m'n GPU ligt)

Zo langzamerhand begin ik ook m'n scherm een beetje te wantrouwen. Misschien dat ik te grof ben geweest met het koppelen/afkoppelen van de DP kabel? Het duurde een paar seconden dat ik doorhad dat je iets moet indrukken voordat je die kabel eruit kan trekken maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel schade direct kan aandoen. Nou ja er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is dus die andere videokaart aan te sluiten en kijken of die ook problemen geeft of niet.

Nogmaals dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:44
succes, ik denk dat het je monitor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Nog weer een update: ik heb een laptop via Mini DP kabel aangesloten op de monitor en dan werkt het prima. Vervolgens diezelfde Mini DP kabel gebruikt voor m'n PC ook prima. Lijkt dus niet aan mijn monitor te liggen? Misschien dan toch de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 13:37

Zorian

What the fox?

Stop de videokaart eens in een andere pc en kijk wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
als je jou ouwe HD7970 terug stopt, heb je dan nog steeds het zelfde probleem ?

Misschien videokaart instellingen in de software die je misschien kan/moet aanpassen ?

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
Laatste update: waarschijnlijk is het toch het scherm wat de problemen geeft. Gisteren heb ik 3 verschillende PC's aangesloten gehad en alle 3 geven ze dezelfde problemen op m'n scherm (icm DisplayPort). Draaiden allen op verschillende Windows versies/drivers en verschillende GPU's uiteraard. Ook voor de grap een andere RX580 in mijn PC gezet en het probleem blijft bij mijn scherm.

Vermoeden is dus dat er iets mis is in mijn scherm zodra er beeld weergegeven moet worden dmv DisplayPort. Oftewel: scherm moet helaas ter reparatie opgestuurd worden.

Dank iedereen voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryProtter
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-08 09:43
Wellicht is de DisplayPort-kabel het probleem. Ik had een jaar geleden ook rare problemen bij het gebruiken van een DP-kabel (zie mijn reddit thread), waarbij achteraf bleek dat die kabel de oorzaak was. De 20e pin van die kabel zorgde voor problemen.
"There are apparently a lot of Displayport cables that connect pin 20, which is not supposed to be done. Connecting pin 20 feeds 3.3v back into your video card, which causes issues, and may even damage the video card so that it may affect whatever else you plug into it later."
Nadat ik die DP-kabel had vervangen met een iets duurdere waarbij de 20e pin niet was aangesloten, werkte alles naar behoren.
Pagina: 1