Brom in actieve speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tandarts
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zit met een probleem waar ik niet uit kom. Dus hopelijk kan iemand me helpen.
Ik ben verhuisd waarbij ik mijn speakers wil aansluiten op het aanwezige geluidssysteem.
Het is een huis waarin er in verschillende ruimtes speakers zijn ingebouwd door de vorige eigenaar. Er is een versterker die de verschillende kamers apart én tegelijkertijd kan aansturen (NuVo Essentia NV-E6DMS-DCEX).
Met de ingebouwde (passieve) speakers werkt alles naar behoren.
Maar met mijn eigen actieve speakers (Beolab 3) heb ik mogelijk een probleem.
De Essentia heeft een aansluiting waarmee ik de actieve speakers kan aansluiten én het volume kan regelen met het aanwezige domotica systeem.
Alleen heb ik nu gelijk een flinke brom als ik de speakers aansluit.
Nu lopen er loze leidingen naar de plek waar ik de speakers neer wil zetten, maar voordat ik daar kabels voor aanschaf wil ik wel weten of het probleem op te lossen is.

Sluit ik de aux kabel van Bang en Olufsen op mijn iPhone dan klink alles goed.
Maas sluit ik deze aux kabel aan op de versterker, dan hoor ik bij geen geluid al een stevige brom.

Als ik dit probleem probeer te googlen, dan lijkt het op een 'ground loop'.
Alleen snap ik dit niet helemaal. De speakers hebben een euro stekker, dus geen aarde. En de versterker geeft zowel bij een geaard als een ongepaard stopcontact hetzelfde probleem.

Wat kan ik nog proberen om er achter te komen waar het probleem precies vandaan kom?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:17
Loopt er een electrakabel parallel of vlakbij de aux kabel? Aux is namelijk een lijnsignaal, wat door de lage spanning veel gevoeliger is voor storende invloeden dan speakerkabel.

Aan een afbeelding te zien, is de essentia versterker geaard. Zit deze ook op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tandarts
  • Niet online
Tnx voor het meedenken!
De essentia is verbonden met een geaard stopcontact. Maar als ik deze via een niet geaard verlengsnoer aansluit blijft de brom gelijk.
Eens kijken of de aux kabel verplaatst kan worden, en of dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gebruik je de tulpstekkers of de powerlink aansluitingen? Die laatste hebben een aparte pool voor het signaal om ze aan en uit te zetten wat de brom voorzaakt. Werkt andersom ook; als jij B&O powerlink naar tulp laat verlopen en dan je audio uit zet, krijg je een uitschakelplop.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tandarts
  • Niet online
Inmiddels wat verschillende dingen geprobeerd.
Allereest alles uit het kastje gehaald waar alles in staat zodat kabels niet langs elkaar lopen om het probleem te vinden.
Als ik alle stekkers uit de versterker haal en er alleen stroom op zet én de speakerkabel er in doe voor de Beolab 3 hoor ik maar een hele zachte brom. Bijna niet waarneembaar.
Máár als ik de RS232 kabel aan sluit die de versterker via domotica aanstuurt komt er gelijk een harde brom.
Deze is dus duidelijk de oorzaak, en zonder deze kabel kan ik niks met de versterker.

Is dit dan een ground loop? Of een ander probleem?
Want met een ground loop isolator zou dit namelijk te verhelpen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tandarts
  • Niet online
Inmiddels is het probleem gevonden.
Na contact met de B&O dealer blijkt dat alle actieve speakers met ICE versterkers een dubbele ground in de aansluiting moeten hebben. Bij de 7 polige DIN kabel moet ook het blauwe draadje aan de ground/massa verbonden worden. Hierna was gelijk de brom helemaal weg.
Dus mocht iemand nog tegen ditzelfde probleem aanlopen...
Pagina: 1