Anoniem: 1003215

Topicstarter
Hallo Tweakers,
Mijn vraag:

Is het mogelijk dat mijn systeem automatisch meer MB toewijst aan mijn videokaart wanneer ik mijn RAM-geheugen verhoog naar 8 GB of 16 GB?

Op de site van Apple wordt namelijk dit omschreven:
De Intel HD Graphics 3000 wijst een basishoeveelheid geheugen toe aan de geïntegreerde GPU op basis van hoeveel systeemgeheugen is geïnstalleerd:
2 GB RAM: 256 MB toegewezen
4 GB RAM: 384 MB toegewezen
8 GB RAM: 512 MB toegewezen.
--> https://support.apple.com/nl-nl/HT204349

Relevante software en hardware die ik gebruik

- MacBook Pro (13-inch, begin 2011)
- Processor 2,3 GHz Intel Core i5
- Geheugen 4 GB 1333 MHz DDR3
- Opstartschijf Macintosh HD
- Videokaart Intel HD-video 3000 384 MB

Wat ik ook gevonden heb is dit: https://www.youtube.com/watch?v=l5EKzHq4pAk.

Links om of rechts om, meer MB's voor mijn Intel HD-video 3000 384 MB is het doel.

ik lees graag jullie mening, ervaring en kennis.

groet'n Gabriël :)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Als Apple dat zegt zal het zo zijn ;)

Waarom wil je meer videogeheugen trouwens? Wordt de HD3000 niet sneller van. Is nogal een traag ding van zichzelf :)

I reject your reality and substitute my own

Topicstarter
Ik vraag me dat dus af, of het automatisch toewijzen ook gebeurt als ik zelf mijn macbook upgrade. Ik zit te denken aan een SSD + 8 GB werkgeheugen. Maar als het VRAM geen verschil maakt.... Heeft de SSD en extra geheugen dan wel zin?

Want daarmee wil ik graag wat soepeler videobewerken, geld voor een nieuwe MBP zit er niet in. Dus upgraden lijkt me een prima 2e plan.

Nu hapert mijn videobewerkingsprogramma Final Cut Pro nog wel eens.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Lijkt mij dat dergelijke programma's ook graag CPU power hebben. Met een 6 jaar oude laptop, heb je denk ik intussen wel wat weinig 'power' in de MacBook. Of je moet gebruik maken van Quick Sync, maar ik weet niet of dat supported is op de CPU, zonder een exacte type aanduideling te weten.

Topicstarter
Maar video editing (meestal 1080p 24 fps) moet toch wel lukken op een macbookpro met 8gb Werkgeheugen en een SSD en intel hd3000. Of mis is dan toch echt teveel CPU power?

Quick sync ben ik niet bekent mee helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Anoniem: 1003215 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:59:
Maar video editing (meestal 1080p 24 fps) moet toch wel lukken op een macbookpro met 8gb Werkgeheugen en een SSD en intel hd3000. Of mis is dan toch echt teveel CPU power?

Quick sync ben ik niet bekent mee helaas.
Quicksync is de technologie van Intel die videorendering versnelt. Final Cut maakt hier gretig gebruik van en je MacBook Pro en HD3000 ondersteunen dit, dus dat zit wel snor. Let wel, dit heeft geen invloed op de bewerking van video, alleen op de uitvoersnelheid van je export. Daar zal je i5 altijd een beetje hakkelen. Op zich niet heel gek of erg. Dit zal in Adobe Premiere veel erger zijn.
Anoniem: 1003215 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:25:
Ik vraag me dat dus af, of het automatisch toewijzen ook gebeurt als ik zelf mijn macbook upgrade. Ik zit te denken aan een SSD + 8 GB werkgeheugen. Maar als het VRAM geen verschil maakt.... Heeft de SSD en extra geheugen dan wel zin?
Die automatische toewijzing zal in de EFI zitten ingebakken dus dat zou goed moeten gaan. Extra geheugen en SSD hebben zeker zin. Daar krijg je een complete transformatie van, qua prestaties.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1