Vraag

• e_smits97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-12-2022
Hallo,

Ik ben een 3e jaars HBO-ICT student, (groentje in het vak) en ik ben reeds geïnteresseerd geraakt in mobile development. Ik heb een stage daarin afgerond, en ben nu met een themasemester mobile development bezig. Ik ben voornamelijk bezig geweest met JAVA (Android) development.

Nu ik in mijn 3e jaar zit begin ik mijzelf vragen over na mijn studie te stellen. Is mobile development de goede kant? Welke trends passen hierbij? Waar moet ik beginnen? loondienst? ZZP? Kortom wat is wijsheid?

Hebben jullie als ervaren rotten in het vak tips voor mij?

Beste antwoord (via e_smits97 op 01-12-2017 15:54)

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 21:28

Kajel

Development in Style

Niks mis met Mobile development als carrierekeuze. Niemand kan in de toekomst kijken, maar het is heel aannemelijk dat Mobile developers nog jaren enorm veel gevraagd gaan zijn. Probeer zowel ervaring in iOS als Android op te doen, en indien mogelijk ook wat React Native op te pikken. En probeer zo veel mogelijk vooraan te lopen met de ontwikkelingen. iOS = Swift, Android = Kotlin bv., en niet te lang blijven hangen in alleen Objective-C en Java.

Zoals al meer mensen hier zeggen: ZZP is een slechte keuze met jouw gebrek aan ervaring. Ga eerst een paar jaartjes in loondienst. Dat hoeft overigens - afhankelijk van je talent, prestaties en communicatievaardigheden - niet heel lang te duren. Ik ben zelf ongeveer 4 jaar na het afronden van mijn HBO informatica studie ZZPer geworden. Dat was ook omdat ik heel snel gegroeid ben en vlak voor ik ZZPer werd, eigenlijk al aan het plafond zat van wat ik in loondienst kon verdienen.
Ik merk wel dat wat mijn switch naar ZZPen vooral heel makkelijk is omdat ik - naast het nodige talent en kunnen als engineer - heel goed gebekt ben, mezelf goed kan verkopen en veel zelfvertrouwen en strategisch inzicht heb. Als je meer introvert bent, en niet makkelijk uit je schulp komt, is ZZPen een stuk lastiger.

Nog een opmerking over de keuze van waar je in loondienst zou moeten gaan. Ik zie de suggestie dat je bij een van de grote detacheerders moet gaan werken. Ik heb zelf nooit in loondienst gewerkt bij een van die detacheerders, maar heb wel vrienden die dat geprobeerd hebben. Daarnaast heb ik bij mijn huidige klant (KLM) veel te maken met gedetacheerd personeel van oa Cap Gemini en Atos. Ik kan helaas alleen maar concluderen dat dat niet de plekken zijn waar het echte talent zit. Speculatie over hoe dat komt:

- Echt talent gaat zich - mede door de aard van de opdrachten die je bij grote IT vendors krijgt - al snel vervelen en dan op zoek naar een betere plek. Dit is met een paar van mijn vrienden/conculega's gebeurt.
- Bij zo'n grote IT vendor is er veel minder ruimte om je ontwikkelen in een richting die specifiek bij jou past, en is er gewoon minder ruimte om uit te blinken. Je wordt verwachten om gewoon facturabele uren te draaien op een zo'n voorspelbaar mogelijke manier. Als je bv. bij een klant ziet dat ze eigenlijk veel beter hun architectuur anders kunnen opzetten, dan is daar vaak geen ruimte voor, want je wordt daar gewoon neergezet als "programmer-grunt".
Ik ben zelf begonnen bij kleinere bedrijven (75-100 man), en daar was er heel veel ruimte voor mijn eigen ideeën, en daar kon ik al snel maximale impact hebben met mijn werk. Mijn bijdragen "deden ertoe".

Ik werk zoals gezegd momenteel als ZZPer voor KLM, maar wel via een preferred supplier, die een van de grote IT vendors in NL en daarbuiten is. Het is sprekend dat om aan de vraag van KLM te voldoen, die vendor het buiten hun eigen personeelsbestand moest zoeken, en zo bij mij terecht kwam :) Dat leidt overigens tot de constructie dat ik als ZZPer door die vendor ingehuurd wordt, en dan weer voor hun klant werk, maar dat is weer een heel ander drama-verhaal :')

[Voor 4% gewijzigd door Kajel op 01-12-2017 11:49]

Alle reacties

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:37
Volg je interesse, dat is het allerbelangrijkst :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ja heel leuk als je interesse op werkloosheid lijkt. Dan had je beter datgeen kunnen volgen wat je ook erg interessant vind, maar net iets minder, en waar wel werk in is. Dan kan je dat eerste altijd nog als hobby behouden.

Nu kan ik TS niet helpen helaas met zijn vragen. Behalve dat ik verwacht dat als ZZP'er beginnen erg lastig zal zijn: Zonder echt netwerk en ervaring voldoende werk binnenhalen en dat tot goed einde brengen. Loondienst lijkt mij logischer om mee te beginnen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als jonkie zou ik ZZPer nog iets te hoog gegrepen vinden. Ik zou beginnen bij een van de detacheerderstoko's, daar veel certificaten en andere leuke papiertjes halen en daarna je eigen weg kiezen. Met de ervaring die je opgedaan hebt kan je dan als ZZPer een stuk sterkere positie innemen. Nog belangrijker is, wat wil je zelf? Wil je de stabiliteit en zekerheid van loondienst? Of wil je liever voor jezelf gaan werken?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij mobile leuk vind, gewoon in de smiezen houden. Als je afgestudeerd bent zijn er ook nog wel mobieltjes ;)
ZZP ben je nog te jong voor en heb je sowieso werkervaring voor nodig die je ontbeert (sorry kerel, stage telt niet). Maar kan altijd nog. Ik werk nu 15 jaar en ga misschien ooit nog wel eens ZZP'en, niks mis met loondienst.

Verder zou ik eens op sites als udemy kijken als je meer mobile dev cursussen voor weinig wilt zien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:43
Hoe beviel je stage eigenlijk? Daar zijn juist die momenten voor om uit te vinden of je het iets vind ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Niks mis met Mobile development als carrierekeuze. Niemand kan in de toekomst kijken, maar het is heel aannemelijk dat Mobile developers nog jaren enorm veel gevraagd gaan zijn. Probeer zowel ervaring in iOS als Android op te doen, en indien mogelijk ook wat React Native op te pikken. En probeer zo veel mogelijk vooraan te lopen met de ontwikkelingen. iOS = Swift, Android = Kotlin bv., en niet te lang blijven hangen in alleen Objective-C en Java.

Zoals al meer mensen hier zeggen: ZZP is een slechte keuze met jouw gebrek aan ervaring. Ga eerst een paar jaartjes in loondienst. Dat hoeft overigens - afhankelijk van je talent, prestaties en communicatievaardigheden - niet heel lang te duren. Ik ben zelf ongeveer 4 jaar na het afronden van mijn HBO informatica studie ZZPer geworden. Dat was ook omdat ik heel snel gegroeid ben en vlak voor ik ZZPer werd, eigenlijk al aan het plafond zat van wat ik in loondienst kon verdienen.
Ik merk wel dat wat mijn switch naar ZZPen vooral heel makkelijk is omdat ik - naast het nodige talent en kunnen als engineer - heel goed gebekt ben, mezelf goed kan verkopen en veel zelfvertrouwen en strategisch inzicht heb. Als je meer introvert bent, en niet makkelijk uit je schulp komt, is ZZPen een stuk lastiger.

Nog een opmerking over de keuze van waar je in loondienst zou moeten gaan. Ik zie de suggestie dat je bij een van de grote detacheerders moet gaan werken. Ik heb zelf nooit in loondienst gewerkt bij een van die detacheerders, maar heb wel vrienden die dat geprobeerd hebben. Daarnaast heb ik bij mijn huidige klant (KLM) veel te maken met gedetacheerd personeel van oa Cap Gemini en Atos. Ik kan helaas alleen maar concluderen dat dat niet de plekken zijn waar het echte talent zit. Speculatie over hoe dat komt:

- Echt talent gaat zich - mede door de aard van de opdrachten die je bij grote IT vendors krijgt - al snel vervelen en dan op zoek naar een betere plek. Dit is met een paar van mijn vrienden/conculega's gebeurt.
- Bij zo'n grote IT vendor is er veel minder ruimte om je ontwikkelen in een richting die specifiek bij jou past, en is er gewoon minder ruimte om uit te blinken. Je wordt verwachten om gewoon facturabele uren te draaien op een zo'n voorspelbaar mogelijke manier. Als je bv. bij een klant ziet dat ze eigenlijk veel beter hun architectuur anders kunnen opzetten, dan is daar vaak geen ruimte voor, want je wordt daar gewoon neergezet als "programmer-grunt".
Ik ben zelf begonnen bij kleinere bedrijven (75-100 man), en daar was er heel veel ruimte voor mijn eigen ideeën, en daar kon ik al snel maximale impact hebben met mijn werk. Mijn bijdragen "deden ertoe".

Ik werk zoals gezegd momenteel als ZZPer voor KLM, maar wel via een preferred supplier, die een van de grote IT vendors in NL en daarbuiten is. Het is sprekend dat om aan de vraag van KLM te voldoen, die vendor het buiten hun eigen personeelsbestand moest zoeken, en zo bij mij terecht kwam :) Dat leidt overigens tot de constructie dat ik als ZZPer door die vendor ingehuurd wordt, en dan weer voor hun klant werk, maar dat is weer een heel ander drama-verhaal :')

[Voor 4% gewijzigd door Kajel op 01-12-2017 11:49]

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 21:46
Ik zelf heb jou situatie min of meer anderhalf jaar geleden gehad,

Mijn interesse lag ook bij mobile development en ben toen begonnen met een Minor en vervolgens een afstudeerstage in die trant.

Inmiddels ben ik afgestudeerd en ik kan je vertellen dat er genoeg werk in te vinden is. Ik wordt vaak gebeld door recruiters (waar ik niet op zit te wachten overigens want ik zit prima waar ik zit).

Mocht je verder willen met Android development, zou ik zeker aan de slag gaan met Kotlin het is erg in opkomst nu in Android land en het zou me niets verbazen als er straks veel vraag naar is.

Het belangrijkste is dat je iets gaat doen wat je leuk vind anders hou je het niet vol.

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• Kajel

Kajel

Development in Style

MrDucky schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:53:
Het belangrijkste is dat je iets gaat doen wat je leuk vind anders hou je het niet vol.
Dit inderdaad! Er wordt hierboven iets gezegd als "maar wat nou als er geen werk te krijgen is", maar dat is natuurlijk puur hypothetisch, want zolang je in de IT hoek blijft, is er sowieso werk te vinden. Dus dan kun je maar beter binnen de IT kiezen voor de richting die je het leukste vindt!

• MrDucky
Het zelfde dat sommige mensen een kant kiezen omdat ze daar bruto 400 euro meer mee verdienen maar na een half jaar het zo beu zijn dat ze alsnog switchen....

AMD Ryzen 9 5900X, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

• veltnet
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 14:04
Ik zou beginnen met een paar jaar detachering omdat je daar veel (diverse) ervaring mee opdoet.
Daarna kijken wat je echt wilt, doorgaan als ZZP-er of bij een bedrijf werken dat goed bij jou past.

• e_smits97
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-12-2022
Laat ik beginnen met wauw!

Bedankt voor al jullie reacties. _/-\o_ Het is fijn om wat antwoorden uit "de echte wereld" te krijgen. Ik zie in dat ZZP'er nog geen optie is, en dat inderdaad kotlin nu opkomt. En ook dat interesse het belangrijkste gedeelte is. Mijn stage was overigens leuk, en heeft me een boost in motivatie gegeven. Maar ik zie nu ook in dat, dat bedrijf niet zo goed geregeld was. Ik zit nu bij een groter bedrijf aan een mobile project voor school, en merk toch echt dat zaken daar goed geregeld zijn, en naar mijn mening meer zekerheid zal bieden. Maar inderdaad een kleiner bedrijf geeft meer ademruimte om te groeien, en krijg je ook een meer een groepsgevoel (kleiner aantal collega's).

Ik denk dat er dus geen gouden weg is :P . En dat het per situatie verschilt.

Nogmaals bedankt!

• MrDucky
Waar ik voor gezocht heb bij mijn eerste bedrijf is een bedrijf waar ik vooral nog veel kan leren, de ruimte om te groeien of een hoger salaris te krijgen vond ik voor nu nog irrelevant. Ik wil eerst ervaring opdoen en dan kan je daarna altijd nog naar een andere werkgever.

• Morgan4321
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-06-2018
Of Kotlin echt doorbreekt hangt denk ik vooral af van de uitkomsten van de rechtszaken die Oracle tegen Google voert. Als Oracle wint is Kotlin de winner, anders moet ik het nog zien want een echt grote voordelen boven Java heeft het technisch gezien niet, en Android is ondertussen al zo volwassen dat er een stevige geschiedenis en veel softwarebibliotheken bestaat.

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33

macnerd

No Apples please :-)

Naast ervaring kun je in loondienst ook een buffertje opbouwen. Als je dan ZZP-er wordt dan heb je iets om op terug te vallen als je niet zo snel aan een opdracht komt.

MacNerd

• KareltjeW
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-01-2019
Je kan ook in de richting van Android development en security kijken.
Het wordt steeds belangrijker om data te beschermen en program execution te beschermen.
Mocht het je interesseren kan je ook verder kijken naar IoT security en alles wat daar bij komt kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee