Niks mis met Mobile development als carrierekeuze. Niemand kan in de toekomst kijken, maar het is heel aannemelijk dat Mobile developers nog jaren enorm veel gevraagd gaan zijn. Probeer zowel ervaring in iOS als Android op te doen, en indien mogelijk ook wat React Native op te pikken. En probeer zo veel mogelijk vooraan te lopen met de ontwikkelingen. iOS = Swift, Android = Kotlin bv., en niet te lang blijven hangen in alleen Objective-C en Java.
Zoals al meer mensen hier zeggen: ZZP is een slechte keuze met jouw gebrek aan ervaring. Ga eerst een paar jaartjes in loondienst. Dat hoeft overigens - afhankelijk van je talent, prestaties en communicatievaardigheden - niet heel lang te duren. Ik ben zelf ongeveer 4 jaar na het afronden van mijn HBO informatica studie ZZPer geworden. Dat was ook omdat ik heel snel gegroeid ben en vlak voor ik ZZPer werd, eigenlijk al aan het plafond zat van wat ik in loondienst kon verdienen.
Ik merk wel dat wat mijn switch naar ZZPen vooral heel makkelijk is omdat ik - naast het nodige talent en kunnen als engineer - heel goed gebekt ben, mezelf goed kan verkopen en veel zelfvertrouwen en strategisch inzicht heb. Als je meer introvert bent, en niet makkelijk uit je schulp komt, is ZZPen een stuk lastiger.
Nog een opmerking over de keuze van waar je in loondienst zou moeten gaan. Ik zie de suggestie dat je bij een van de grote detacheerders moet gaan werken. Ik heb zelf nooit in loondienst gewerkt bij een van die detacheerders, maar heb wel vrienden die dat geprobeerd hebben. Daarnaast heb ik bij mijn huidige klant (KLM) veel te maken met gedetacheerd personeel van oa Cap Gemini en Atos. Ik kan helaas alleen maar concluderen dat dat niet de plekken zijn waar het echte talent zit. Speculatie over hoe dat komt:
- Echt talent gaat zich - mede door de aard van de opdrachten die je bij grote IT vendors krijgt - al snel vervelen en dan op zoek naar een betere plek. Dit is met een paar van mijn vrienden/conculega's gebeurt.
- Bij zo'n grote IT vendor is er veel minder ruimte om je ontwikkelen in een richting die specifiek bij jou past, en is er gewoon minder ruimte om uit te blinken. Je wordt verwachten om gewoon facturabele uren te draaien op een zo'n voorspelbaar mogelijke manier. Als je bv. bij een klant ziet dat ze eigenlijk veel beter hun architectuur anders kunnen opzetten, dan is daar vaak geen ruimte voor, want je wordt daar gewoon neergezet als "programmer-grunt".
Ik ben zelf begonnen bij kleinere bedrijven (75-100 man), en daar was er heel veel ruimte voor mijn eigen ideeën, en daar kon ik al snel maximale impact hebben met mijn werk. Mijn bijdragen "deden ertoe".
Ik werk zoals gezegd momenteel als ZZPer voor KLM, maar wel via een preferred supplier, die een van de grote IT vendors in NL en daarbuiten is. Het is sprekend dat om aan de vraag van KLM te voldoen, die vendor het buiten hun eigen personeelsbestand moest zoeken, en zo bij mij terecht kwam

Dat leidt overigens tot de constructie dat ik als ZZPer door die vendor ingehuurd wordt, en dan weer voor hun klant werk, maar dat is weer een heel ander drama-verhaal

[Voor 4% gewijzigd door Kajel op 01-12-2017 11:49]