CPU fan draait continue voluit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nostal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-06 13:36
Heeft iemand een goede tip voor een cpu fan die continu op volle toeren blijft draaien.
Er zijn geen instelmogelijkheden te vinden in de bios, en ik heb dat ook nooit eerder hoeven doen met mijn eerdere pc. dat ging vanzelf. Ook in slaapstand blijven de fans vol draaien.
...

Intel Q77 chipset oem moederbord micro atx
American megatrend bios

CPU i72600K

Cooler Noctua NH-L9x65
...

[ Voor 18% gewijzigd door Nostal op 06-12-2017 14:36 . Reden: systeem info aangepast ]

Alle reacties

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou beginnen met controle van de temperaturen van de CPU.
Heb je programma's draaien die de snelheid kunnen aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
http://www.tomshardware.c...fan-running-100-time.html
http://www.tomshardware.c...-3078850/cpu-fan-100.html
http://www.tomshardware.c...an-100-speed-startup.html

er is een hoop over te vinden,

wat is je moedebord fabrikant? en heb je echt niks kunnen vinden in je BIOS? het hoort er te staan.
is de CPU fan 3 of 4 pins?(het snoertje van je cpu fan)

[ Voor 7% gewijzigd door Derekboy2000 op 01-12-2017 09:22 ]

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
Hallo Derekboy,

Het is een eenvoudig intel oembord Q77 chipset, in de bios is niets te vinden over instellingen hoewel die bios recent is.
DMI Baseboard
vendor INTEL Corporation
model PH67
revision V1.04
serial serial: MB-201706292017

DMI BIOS
vendor American Megatrends Inc.
version 4.6.5.3
UEFI 2.3;PI1.2
date 06/29/2017
ROM size 2560 KB
geinstalleerd is bios project version H61Z Ver:1.0

Over het moederbord zelf is praktisch niets te vinden.

Speedfan ziet helemaal geen fans

Het is een 4 pins aansluiting aan beide aansluiting en stekker, deze fan deed het voorheen gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:08
misschien eens de fan van de 4pins afhalen en dan op een andere 4 pins aansluiten, kijken wat ie dan doet.
kan zijn dat je mobo de koeler niet ziet en daarom maar volle voltage er tegen knalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:47
Wat is er eigenlijk precies aan de hand.
Bedoel je niet dat je pc voorheen in standby ging en dat toen de fans ook uit gingen terwijl die nu blijven draaien?

In plaats van dat je fans continu voluit draaien.. dat is namelijk wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
Hallo Boyette,

In mijn start topic vraag staat het probleem:

"Heeft iemand een goede tip voor een cpu fan die continu op volle toeren blijft draaien.
Er zijn geen instelmogelijkheden te vinden in de bios, en ik heb dat ook nooit eerder hoeven doen met mijn eerdere pc. dat ging vanzelf. Ook in slaapstand blijven de fans vol draaien."

Ik vrees dat er iets met het mobo is en ben al op zoek naar een andere stille cpu fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:25
Vinkje weg halen bij beste antwoord , anders denken met dat het opgelost is...

Wat hier al eerder genoemd is. Wat voor fan zit er aangesloten op de header is het een 3 pins of 4 pins?.

Heb je de cmos al gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
Kun je de bios instellingen terug zetten naar fabrieksinstellingen? En kijken of hij het dan nog steeds doet

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nostal
Heb de bios teruggezet naar advanced default, er zijn geen instellingen te vinden voor de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
Fan is gewoon op de 4-pins cpu header aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
Zoals ik al eerder aangaf, probeer eens de 4pins op een andere aansluiting te zetten. kijken of je dan een melding krijgt cpu fan niet gevonden.
of haal hem er even af en kijk wat er dan gebeurd., zolang er een koelblok opzit zou die niet direct verbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nostal schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:37:
Heb de bios teruggezet naar advanced default, er zijn geen instellingen te vinden voor de fan?
Naar het antwoord op deze vraag ben ik ook benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Er is altijd een instelling voor de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nostal schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:07:
Hallo Boyette,

In mijn start topic vraag staat het probleem:

"Heeft iemand een goede tip voor een cpu fan die continu op volle toeren blijft draaien.
Er zijn geen instelmogelijkheden te vinden in de bios, en ik heb dat ook nooit eerder hoeven doen met mijn eerdere pc. dat ging vanzelf. Ook in slaapstand blijven de fans vol draaien."

Ik vrees dat er iets met het mobo is en ben al op zoek naar een andere stille cpu fan.
dit indiceert dat het een bios setting is die dit veroorzaakt tenzij je een of ander wazig tooltje hebt draaien die de boel bestiert.

ik zou je bios maar eens factory default maken of anders eens goed zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
Hallo Jeppe en boyette,
Het is een eenvoudig intel q77 chipset oem bord met een bios die ik volledig heb nagelopen er zit in deze bios geen enkele fan instelling. Ik heb er ook nog iemand anders naar laten kijken.
Verder is deze fan ook al op de casefan aansluiting geweest en een andere fan uitgeprobeerd. Het zou kunnen zijn dat er een of andere rare bedrijfsbios op zit, bios datum is heel recent (zie boven).
Of zou dit mogelijk met de voeding of montage van de fan te maken kunnen hebben, is pas door een bedrijfje in elkaar gezet. Of toch een kapot moederbord?

Staat terug op advanced default setting er staat geen andere mogelijkheid in de default mogelijkheden, van de dealer mag ik het bord terugsturen maar alles is geïnstalleerd.

Er verschijnen geen meldingen over de fan en fanspeed ziet helemaal geen fans, software is niet in gebruik!

Ik ga straks een andere stille fan van noctua halen en ga die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
Hallo,
Fan van Noctua is geinstalleerd hetzelfde verhaal, er zit een adapter bij voor een lager toerental gelukkig!
Stuk stiller nu met silencer erop. Maar verder geen ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
ik heb indd ook een OEM pctje staan, en in die bios is niks maar dan ook echt niks te vinden.

maar als die aansluiting zegt dat hij 100% moet draaien is of de temparatuur te hoog. of ergens ie een sensor kapot en dat ie daarom maar 100% geeft als preventie voor oververhitting.

als alles verder werkt en de temps zijn OK, dan gewoon een fan controllertje erin zetten of op een casefanheader aansluiten en zelf de RPM regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
jeppekroezen schreef op woensdag 6 december 2017 @ 01:44:
ik heb indd ook een OEM pctje staan, en in die bios is niks maar dan ook echt niks te vinden.

maar als die aansluiting zegt dat hij 100% moet draaien is of de temparatuur te hoog. of ergens ie een sensor kapot en dat ie daarom maar 100% geeft als preventie voor oververhitting.

als alles verder werkt en de temps zijn OK, dan gewoon een fan controllertje erin zetten of op een casefanheader aansluiten en zelf de RPM regelen
Ja.. Of het moederbord zegt gewoon dat hij voluit moet gaan.. en dat vermoeden heb ik.. maar hoe kan dit opeens..

zit er ook geen temp info in de bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
bij mijn OEM bordje zie ik indd helemaal niks.

tja misschien net die ene sensor die het begeven heeft. of hij krijgt een foute waarde en daardoor geeft ie gewoon aan dat die 100% moet gaan draaien. want mocht de cpu wel te warm worden dan kan ie hem beter op 100% hebben staan dan 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
welke cpu heb je precies?
die temp moet je ook handmatig kunnen uitlezen

zit dat ding wel goed bevestigd met wat koelpasta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Ga eens met deze alles nakijken :

http://openhardwaremonitor.org/

Daar kan je heel wat uit leren.
Hierboven lees ik nergens de temperatuur van je CPU....
Als de CPU te warm is, koeler zit scheef, koelpasta niet goed, (zoals boyette hierboven al aangeeft) dan gaat je koeler proberen te compenseren en bijgevolg zeer hoog in de toeren.

Laat ons eens weten wat hier uit komt ?

[ Voor 0% gewijzigd door floorcleaner op 06-12-2017 02:47 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compagnon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-12-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
Ik lees de temperatuur uit van de cpu op fanspeed dat staat allemaal op koel rond
cores tussen de 28 en 35 graden bij normaal gebruik.

Dit zijn de metingen met de noctua koeler met adapter voor lager toerental (silencer).
Ik zal het opensource programma ook nog eens proberen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
http://openhardwaremonitor.org/ detecteert hogere core temperaturen tussen 34 tot 41 graden voornamelijk core 1 heeft de hoogste temperatuur?

Verrassing.... dit programma ziet wel een cpu fan die op 30% draait (vanwege de silencer denk ik).
Cooler is op dit toerental mooi stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostal
CPU is i72600K gaat tot 95 graden had ik begrepen, op intel Q77 chipset. is ongeveer gelijk aan H77 met wat meer mogelijkheden.
Pagina: 1