Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Storend apparaat in netwerk, VLAN?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mohawkje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-10 20:27
Hoi!

Onlangs is bij onze vereniging een netwerk probleem ontstaan, en tot op heden is deze nog niet opgelost. De situatie is als volgt:

Er is 1 kantoor en 1 kroeg-gedeelte. Internet komt via 1 router binnen, en deze verbinding is verdeeld via een aantal switches. In het kroeg-gedeelte staat 1 server en zijn meerdere tap-punten door middel van deze switches met deze server verbonden voor betalings-registratie. Vanuit de router loopt 1 kabel naar de kroeg, die daar verder verdeeld is, 4 - 5 andere kabels lopen door naar het kantoor. In principe is het dus 1 groot netwerk

Nu is het zo dat als het kantoornetwerk aan staat (alle kantoorkabels in de router), het kroeg gedeelte (of in ieder geval de server die daar staat), geen verbinding meer heeft. Staat het kantoorgedeelte uit, dan werkt het kroeg gedeelte prima. Nu is ons door het bedrijf dat de software voor het tap systeem levert vertelt dat dit komt door een storend apparaat in het kantoorgedeelte. Oplossing hiervoor zou zijn het aanschaffen van een router die als het ware 2 aparte netwerken creëert (aanbevolen was een Sophos XG115). Gezien de kosten van zo'n apparaat, en het feit dat mijn kennis over netwerken erg beperkt is leek het me een idee om de situatie hier eens voor te leggen. Ik zie namelijk ook switches en routers met VLAN die ver beneden het prijskaartje van de genoemde Sophos liggen, zou hiermee hetzelfde doel behaald kunnen worden? Indien niet, zijn er nog andere oplossingen die we mogelijk kunnen proberen?

Wat momenteel nog getest wordt is het 1 voor 1 unpluggen van de verschillende apparaten in het kantoorgedeelte om te kijken of we op die manier de boosdoener kunnen vinden.

Zou iemand hier nog ideeën over hebben hoor ik dat graag!

Alvast bedankt!

Mohawkje

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Is het niet gewoon een IP conflict? Dus 1 apparaat dat hetzelfde IP heeft als de server?

Of wellicht een dubbele DHCP server.

Ik zou iig eerst alle apparaten daar eens op controleren.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Er is niet stiekem een loop gecreëerd in het kantoorgedeelte? Dat bijvoorbeeld 2 van de 4-5 kabels op een switch uitkomen? Ik zou eerst even beginnen met het netwerk goed in kaart brengen (en dan niet gissen maar echt de kabels volgen). Is het puur de server die niet meer benaderbaar is of gaat het complete netwerk down?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Check eerst met : http://www.roadkil.net/program.php/P10/DHCP%20Find

Deze laat zien of er meerdere DHCP servers aanwezig zijn.

Welke modem heb je? b.v. de FB7360 kan op b.v. Lan4 een 'guest vlan' hebben zodat je netwerken gescheiden zijn.

En je hoeft echt geen Sophos ding van 600 euro te kopen om een netwerk te scheiden, het kan al met een simpele router van Cisco/Netgear/Ubiquiti ofzo.

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Deze wel eens geïnstalleerd en voldoet in de meeste situaties.

[ Voor 40% gewijzigd door prutser001 op 30-11-2017 18:41 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• unezra

unezra

Overigens begrijp ik niet goed waarom je die netwerken zou willen scheiden. Er zijn redenen om netwerken al dan niet virtueel (vlan) van elkaar te scheiden maar ik vraag me af of dit er 1 van is.

Het klinkt meer alsof je het netwerk even goed onder de loupe moet nemen en misschien opnieuw moet inrichten.

Om wat voor omgeving gaat het precies? Aantal werkplekken, servers, etc?

Verwijderd

@unezra De locatie/toepassing staan de topicstart. Ik denk dat vlannen hier wel zinvol is.

Maar ook zonder vlan zou dit probleem er niet moeten zijn.

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:19:
@unezra De locatie/toepassing staan de topicstart. Ik denk dat vlannen hier wel zinvol is.

Maar ook zonder vlan zou dit probleem er niet moeten zijn.
In de TS staat helemaal niets over de omvang, enkel dat het om een vereniging gaat met een kantoor en een kroeg gedeelte. Ik zie niet goed waarom je dat zou moeten scheiden van elkaar.

Hooguit als in de kroeg een gasten wifi is maar dan wil je *dat* op een apart vlan en daar gaat dit topic nu weer niet over. :)

Het zou zonder vlans prima moeten werken, klinkt meer als een loop in het netwerk, dubbele IP adressen, etc.

• Mohawkje
Bedankt voor alle antwoorden! Ik zal morgenmiddag even uitgebreider reageren. @unezra, Er staan ongeveer 6 pc's in het kantoor, in het kroeg-gedeelte 1 server met ik meen 12 aangesloten tapjes :), er is geen gasten-wifi. Router betreft een Fritzbox, exacte model weet ik even niet uit mijn hoofd. Loop zal ik proberen op te sporen, nogmaals bedankt :).

• unezra

unezra

@Mohawkje Met zo'n aantal lijkt me een gescheiden vlan behoorlijk overbodig.
Minder dn 24 apparaten duw je nog makkelijk op 1 switch weg.

Hoe zijn de switches onderling verbonden? Zit er een kabel tussen of heb je een centraal patchpaneel waarop alles zit?

Opsporen van een eventuele loop is een stuk makkelijker als een globale layout bekend is.

• Mohawkje
Ik heb nog niet de kans gehad om langs te gaan, dus daarover later meer :). De reden waarom naar vlan gehint wordt is omdat wat er in de toekomst ook met het kantoornetwerk gebeurd, het kroeg-gedeelte daar nooit last van mag hebben. Als de kosten hiervoor relatief laag zijn, is dat iets waar naar gekeken kan worden, al snap ik heel goed dat het niet perse nodig is. De route die genomen wordt vanaf router naar kantoor is vanwege vroegere aanpassingen enigszins omslachtig (zitten ook een aantal apparaten tussen), het gaat even duren voordat ik dat helemaal uitgeplozen heb.

De tip van @prutser001 ga ik ook nog na :)

@unezra De switches zijn onderling verbonden met een kabel.

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 09:13

Kabouterplop01

chown -R me base:all

maar om even terug te gaan naar het begin; er is onlangs een netwerkprobleem ontstaan.
Om maar niet gelijk met oplossingen te komen:
-Wat is er veranderd?
Een probleem ontstaat niet zomaar.

• unezra

unezra

@Mohawkje Ok. Is dat 1 kabel, of zijn dat twee kabels?

Met een vlan *en* een router die vlans aan kan, zou je het verkeer inderdaad tot aan de router kunnen scheiden. Daar komt het wel samen. Nadeel van een vlan is, dat het daadwerkelijk een apart netwerk is. Mocht je bij de server in de kroeg willen komen, kan dat niet zo maar. :) (En zorg je er voor dat het kan, ben je mogelijk weer een deel van de security die je door een vlan krijgt kwijt.)

Ander nadeel van vlans gebruiken is dat je netwerk setup meteen een stuk ingewikkelder word. Als je, zoals je zelf zegt, er niet heel veel verstand van hebt is het de vraag of je dat moet willen. Gaat het mis, mag jij het wel oplossen. :) Als je dat leuk vind en de tijd er in wil stoppen is dat uiteraard prima maar wees bewust dat je dus echt je netwerk ingewikkelder maakt.

Even terug naar de situatie, om te troubleshooten is het nuttig tekeningen te hebben. Je zegt dat er tussen kantoor en router een aantal (!) apparaten zitten. Zou je die kunnen intekenen? (En wat voor apparaten zijn het precies?)

[ Voor 12% gewijzigd door unezra op 02-12-2017 16:52 ]

Pagina: 1