Beneden vloerverwarming boven radiatoren, boven koud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb beneden alleen vloerverwarming als hoofdverwarming. Dit zijn verschillende lussen maar beschouw ik als 1 verwarming.

Boven op de 1e verdieping twee slaapkamer radiatoren en 1 badkamer radiator. Op de 2e verdieping twee slaapkamer radiatoren. Alle radiatoren zijn voorzien van thermostaatknoppen.

Simpele thermostaat (geen klokmodel, hangt op begane grond) is van het type Opentherm, ketel ook. Nu is het vaak zo dat het beneden lekker warm is maar boven steenkoud. De thermostaat heeft natuurlijk niet in de gaten dat het boven koud is dus die stuurt geen signaal. Omdat het ook niet snel afkoelt staat de ketel niet vaak aan.

Heb al geprobeerd om de thermostaatkraan op de vw beneden lager te zetten om zo 'boven' ook de tijd te geven warm te worden, maar merk dat dit ook niet optimaal werkt.

Mijn ketel ondersteunt naast de OT thermostaat ook gelijktijdig een aan/uit thermostaat. Voor de geinteresseerden, hier de handleiding zie blz 22.Nu zat ik te denken om in de hoofdslaapkamer een aan/uit thermostaat te hangen en hiermee de CV te kunnen schakelen. Deze kamer is eigenlijk de enige kamer waar we langere tijd zitten, het is dus niet nodig om per kamer nog afzonderlijk temperaturen te kunnen regelen.

Nadeel is dan wel dat de vloerverwarming beneden ook weer warmte krijgt, maar ik denk dat dit wel lekker is omdat deze toch ook wel eens opgewarmd moet worden.

Heb wel gekeken naar het Evohome systeem maar denk dat dit overkill is voor mijn probleem. Daarnaast wil op termijn naar een lucht/water warmtepomp en is het dan maar de vraag of het daarmee samenwerkt.

Mijn vragen:
1. Is mijn oplossing werkbaar?
2. Hoe doen anderen dit met de situatie vloerverwarming+thermostaat beneden en radiatoren boven?
3. Is het mogelijk om de slaapkamer thermostaat draadloos te krijgen omdat ik anders een kabel moet wegwerken?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je probleem is dat je regelt op temperatuur op de beneden verdieping.
Een l/w warmtepomp laat je langdurig op lage temperatuur lopen en verwarm je heel je huis mee.
En dat kan al zonder thermostaat...of thermostaatknoppen.
Enige wat je moet doen is de flow bepalen naar de diverse ruimten en daarmee naar wens de temperatuur onder controle houden. Flow=temperatuur

Probleem opgelost? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2017 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Wolly
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:06:
Je probleem is dat je regelt op temperatuur op de beneden verdieping.
Een l/w warmtepomp laat je langdurig op lage temperatuur lopen en verwarm je heel je huis mee.
En dat kan al zonder thermostaat...of thermostaatknoppen.
Enige wat je moet doen is de flow bepalen naar de diverse ruimten en daarmee naar wens de temperatuur onder controle houden. Flow=temperatuur

Probleem opgelost? ;)
Die wp heb ik nog niet 😲, die komt er in de toekomst. Daarom wil ik niet al teveel investeren omdat een wp inderdaad meer een continuverwarming is dan een cv.

Voor nu wil ik het met de cv gewoon boven ook behaaglijk hebben, ik begrijp ook niet hoe een bouwer nou huizen zo kan opleveren met vw beneden en radiatoren boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:35
gewoon een 2e thermostaat boven (evt draadloos) en een klep die de warm water toevoer naar de VV dicht zet als alleen boven warmte vraagt (dus als beneden warmte vraagt -> klep open).

Vereist in beginsel 2 thermostaten, (minimaal) 1 klep en wat ontvangers.. 2heat heeft best een breed aanbod daarvan. Google dat, krijg je ook voorbeelden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Staan de thermostaatkranen boven wel altijd open of worden die incidenteel opengedraaid?

Als het dat eerste is, is er dan niet gewoon een flow probleem wat met inregelen aangepakt moet worden?

Worden de kamers wel warm wanneer de vloerverwarming uit staan en er met de thermostaat warmtevraag geforceerd wordt? Welke temperatuur hebben aanvoer en retour bij de radiatoren dan? Hoe lang duurt het voordat de kamer warm wordt?

• Wolly
  • Niet online
Tasma schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:45:
gewoon een 2e thermostaat boven (evt draadloos) en een klep die de warm water toevoer naar de VV dicht zet als alleen boven warmte vraagt (dus als beneden warmte vraagt -> klep open).

Vereist in beginsel 2 thermostaten, (minimaal) 1 klep en wat ontvangers.. 2heat heeft best een breed aanbod daarvan. Google dat, krijg je ook voorbeelden.
Ga ik opzoeken, bedankt. Is het niet makkelijker om de pomp van de vloerverwarming alleen aan te (laten) schakelen als de thermostaat beneden warmte vraagt? Zoals gezegd, het blijft een tijdelijke oplossing omdat ik op termijn toch over wil gaan op een warmtepomp.

Er zit momenteel al een Tercal pompschakelaar op welke de pomp pas aanzet als de aanvoerleiding >25c is, dit om de stroom van altijd draaiende pomp te vermijden.
Rukapul schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:56:
Staan de thermostaatkranen boven wel altijd open of worden die incidenteel opengedraaid?

Als het dat eerste is, is er dan niet gewoon een flow probleem wat met inregelen aangepakt moet worden?

Worden de kamers wel warm wanneer de vloerverwarming uit staan en er met de thermostaat warmtevraag geforceerd wordt? Welke temperatuur hebben aanvoer en retour bij de radiatoren dan? Hoe lang duurt het voordat de kamer warm wordt?
3-4 radiatoren van de 5 staan altijd wel op standje 2 of 3. Geen idee of dat een flowprobleem is, als de ketel draait worden de radiators altijd wel egaal warm en is het redelijk snel behaaglijk. De keteltemperatuur staat (met geforceerde warmtevraag) nu op 50 aanvoer, retour bij ketel is 38c. Die 50c heb ik als max ingesteld (maar ook met 80c had ik voorheen hetzelfde probleem).

• Tasma
Wolly schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:07:
[...]

Ga ik opzoeken, bedankt. Is het niet makkelijker om de pomp van de vloerverwarming alleen aan te (laten) schakelen als de thermostaat beneden warmte vraagt? Zoals gezegd, het blijft een tijdelijke oplossing omdat ik op termijn toch over wil gaan op een warmtepomp.

Er zit momenteel al een Tercal pompschakelaar op welke de pomp pas aanzet als de aanvoerleiding >25c is, dit om de stroom van altijd draaiende pomp te vermijden.

[...]

3-4 radiatoren van de 5 staan altijd wel op standje 2 of 3. Geen idee of dat een flowprobleem is, als de ketel draait worden de radiators altijd wel egaal warm en is het redelijk snel behaaglijk. De keteltemperatuur staat (met geforceerde warmtevraag) nu op 50 aanvoer, retour bij ketel is 38c. Die 50c heb ik als max ingesteld (maar ook met 80c had ik voorheen hetzelfde probleem).
Dat is wat ik zeg, de thermostaat -beneden- zet de klep -open- als er beneden warmtevraag is. Anders is hij dicht, en wordt enkel boven verwarmd doordat de thermostaat boven om warmte vraagt.

Ook met een warmtepomp hou je dit probleem. De vloer beneden is een veel betere warmtebuffer dan de radiatoren boven die vooral de lucht verwarmen en veel minder de muren en vloeren. Warmtepomp geeft een lagere temperatuur aanvoer waardoor er beneden langer verwarmd wordt dan nu, maar, omdat de temperatuur ook lager is zal het boven (met dezelfde radiatoren) niet significant warmer worden omdat de temperatuur immers ook lager ligt.

Ik heb zelf ook zo'n klep, werkt perfect. Straks met de WP (komt er hier ook aan) blijft die klep zitten en werken. In sommige gevallen zal de WP dan enkel boven verwarmen omdat het beneden minder snel afkoelt.

(Naast afkoelen, staat er beneden ook apparatuur die opwarmt (koelkast, vaatwasser, vriezer, TV, 2pc's e.d.) die boven niet aanwezig is waardoor het zelfs bij identiek warmteverlies beneden alsnog langer warm blijft.)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Wolly schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:07:
Lijkt erop alsof de boel niet goed is ingeregeld dan. Essentie is om beneden minder warmte af te geven zodat de ketel langer (maar op lager vermogen) blijft draaien (modulerende thermostaat / ketel). Kun je de flow naar de vloerverwarming knijpen zodat de afgiftevermogen van de vloerverwarming afneemt? (Geen idee of dit gebruikelijk is, want het wordt er nog trager van. Anders idd zoals hierboven met kleppen in de weer wat een andere uitvoering van hetzelfde idee is.)

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2017 20:14 ]

• Tasma
Rukapul schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:13:
[...]

Lijkt erop alsof de boel niet goed is ingeregeld dan. Essentie is om beneden minder warmte af te geven zodat de ketel langer (maar op lager vermogen) blijft draaien (modulerende thermostaat / ketel). Kun je de flow naar de vloerverwarming knijpen zodat de afgiftevermogen van de vloerverwarming afneemt? (Geen idee of dit gebruikelijk is, want het wordt er nog trager van. Anders idd zoals hierboven met kleppen in de weer wat een andere uitvoering van hetzelfde idee is.)
Werkt enkel als het verschil niet gigantisch is en de vloer niet een grote buffer heeft..
Onze vloer heeft de VV met opzet op 40% diepte in het beton zitten (8cm onder de buizen, 6 cm boven de buizen). Het gevolg is dat de vloer een enorme thermische massa is die, als hij op temperatuur is de gehele dag de kamer op temperatuur houdt. Dus in de nacht is het kouder, dan gaat de verwarming aan. Een paar uur later is de vloer warm en warm voor de gehele dag --> boven geen verwarming.

Als ik de VV op een enorm lage flow ga zetten, dan is dat in de koude nachten te laag (maar boven warm) en overdag overbodig (de thermostaat gaat niet aan, want vloer is warm plus de zon schijnt.. en dus boven koud. Je blijft dan met het probleem zitten tenzij je huis boven exact gelijk is aan beneden.

Ons huis is boven slechter geisoleerd dan beneden, en heeft ook meer circulatie i.v.m. de badkamer. Aanpassen van de flow werkte dus zeer matig vandaar de klep.. Dus je kan maanden gaan zitten rommelen met de flow en het continu boven koud hebben, of 250 euro neerleggen en het definitief oplossen.

• Wolly
  • Niet online
Tasma schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:22:
[...]

Werkt enkel als het verschil niet gigantisch is en de vloer niet een grote buffer heeft..
Onze vloer heeft de VV met opzet op 40% diepte in het beton zitten (8cm onder de buizen, 6 cm boven de buizen). Het gevolg is dat de vloer een enorme thermische massa is die, als hij op temperatuur is de gehele dag de kamer op temperatuur houdt. Dus in de nacht is het kouder, dan gaat de verwarming aan. Een paar uur later is de vloer warm en warm voor de gehele dag --> boven geen verwarming.

Als ik de VV op een enorm lage flow ga zetten, dan is dat in de koude nachten te laag (maar boven warm) en overdag overbodig (de thermostaat gaat niet aan, want vloer is warm plus de zon schijnt.. en dus boven koud. Je blijft dan met het probleem zitten tenzij je huis boven exact gelijk is aan beneden.

Ons huis is boven slechter geisoleerd dan beneden, en heeft ook meer circulatie i.v.m. de badkamer. Aanpassen van de flow werkte dus zeer matig vandaar de klep.. Dus je kan maanden gaan zitten rommelen met de flow en het continu boven koud hebben, of 250 euro neerleggen en het definitief oplossen.
Denk dat je hier de spijker op zijn knop slaat. Het is beneden inderdaad veel langer warm dan boven, ik heb de temperatuur van de VV al een paar keer lager gezet om zo te forceren dat de ketel langer brandt maar uiteindelijk is die vloer weer warm en dan koelt het boven gewoon weer sneller af.

En dan heb ik nota bene nog een warmteterugwin installatie, ik zou toch hopen dat die een beetje warmte van beneden wegtrekt en naar de overige vertrekken transporteerde |:(
Pagina: 1