Hoe beheer ik iemand anders zijn G-suite zonder wachtwoord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 09:05
Hey guys,

Naast webdesign & hosting probeer ik ook anderen met hun E-mail te helpen. In plaats van mijn eigen mindere-kwaliteit mailserver te draaien, adviseer ik altijd om een G-Suite account voor ze te openen die ik dan instel. Hiervoor vraag ik dan een minimale vergoeding. Maar zo nu en dan komt het voor dat er een aanpassing gedaan moet worden zoals het toevoegen van een domein of gebruiker. In het kader van privacy vind ik het lastig om iedere keer het wachtwoord te vragen om in te kunnen loggen en de aanpassingen uit te voeren. Google biedt geen manager-accounts aan en ik zit nog lang niet aan de 100 accounts voor reseller level. Daarom ben ik op zoek naar een goede manier om tóch deze G-suite accounts te kunnen onderhouden zodat dat ik hun wachtwoorden nodig heb.

Wie o wie heeft een suggestie wat ik in een dergelijke situatie het beste kan doen?

Een mogelijkheid zou zijn om een extra gebruiker aan te maken, maar ik betwijfel of ze het zo leuk vinden om dubbele kosten te hebben als ze maar één E-mail adres nodig hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Je kunt toch ook een gebruiker maken zonder daar een licentie aan te koppelen (zeg ik uit ervaring)? Dan heb je gelijk adminrechten (en eventueel de andere users niet) zonder dat je daarvoor kosten maakt. Heb je onder andere geen email, maar beheer je wel de volledige backend voor je users.

• Sjeefr
Sorry, maar hoe dan? Zojuist aan de chat met Google gezeten en die zeiden dat er geen gratis manier is om een G-suite account te beheren, enkel voor de beheer functionaliteit en niet de mail/Office suite. Wil ik dus mijn klanten hun account kunnen beheren, dan zou ik daarvoor een tweede licentie moeten aanschaffen.

[ Voor 21% gewijzigd door Sjeefr op 30-11-2017 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dat is vreemd, aangezien ze ook zelf uitleggen hoe het toewijzen en intrekken van licenties bij gebruikers werkt.

• Sjeefr
Bastiaan schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:31:
Dat is vreemd, aangezien ze ook zelf uitleggen hoe het toewijzen en intrekken van licenties bij gebruikers werkt.
Klopt! Maar stel dat mijn klant maar één gebruiker heeft (hij-/zijzelf), dan heeft diegene één licentie. Wilt diegene dat ik de instellingen van zijn/haar G-suite kan beheren dan moet ik

1. Zijn/haar wachtwoord hebben om in te loggen (hetgeen ik wil vermijden)
2. Een tweede licentie aanschaffen

Enkel optie 2 is mogelijk, maar dat betekent dat de kosten bij 1 gebruiker direct verdubbeld worden. Een gratis tweede account is dus niet mogelijk.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Stap twee zou zijn een nieuwe admingebruiker aan te maken en daar niet een licentie aan te koppelen (of meteen te verwijderen, afhankelijk van je settings); die gekoppelde licenties maken de kosten, niet het aantal gebruikers :) Dat aanmaken gaat je alleen echt niet lukken zonder in te loggen met een bestaande gebruiker en (dus) het wachtwoord te vragen.

• Sjeefr
Ik zit het toch nóg een keer te proberen, maar zonder succes.

Het volgende op mijn eigen G-suite geprobeerd

1. Ik ga naar admin.google.com
2. Ik klik op 'Beheerrollen' en klik op 'Beheerder toewijzen' en voer hier een naam/E-mail adres in die niet bestaat binnen het account
3. Ik krijg de melding "Deze gebruiker bestaat niet, maak een nieuwe gebruiker aan"
4. Ik ga naar gebruikers en klik op de "+" om een nieuwe gebruiker aan te maken
5. Ik krijg de melding "Limiet bereikt. Bestel meer licenties".

Wat ik ook probeer, ik word gevraagd om een extra licentie (= kosten) aan te schaffen. Gratis is dus niet mogelijk.

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ah; duidelijk. En als je eerst de instelling (op de Factureringspagina) uitzet om standaard een licentie toe te wijzen en dán een nieuwe user aanmaakt?

• Sjeefr
Het lijkt erop dat je licenties enkel kan uitzetten wanneer je een Google Business (niet basic) account hebt of verschillende services gebruikt (bv storage & Suite). Enkel voor een G Suite basic kan je het niet uitzetten. Ik zie de optie in ieder geval niet op mijn factureringspagina..
Pagina: 1