• Bergundy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-05 11:46
Hallo, ik ben over komen waaien vanuit de Desktop Aankoopadvies categorie en heb een nog brandende vraag voor de zware Windows 10 gebruikers: raden jullie het OS aan?

Ik ben destijds van XP naar w7 overgestapt en ben nooit afgestapt (mijn laptop met w8.1 uitgezonderd). Mijn idee was om met m'n nieuwe desktop dezelfde key te gebruiken maar ik krijg signalen dat er problemen kunnen ontstaan tussen w7 en de nieuwe generatie Coffee Lake processoren.

Gezien ik nog aardig een leek ben overweeg ik over te stappen op w10 Education maar ik ben op de hoogte van de immense hoeveelheid telemetry en achterlijke tablet gefocuste designkeuzes die Microsoft heeft geïmplementeerd. Hoewel een w7 installatie i.c.m. Coffee Lake alleen wat drivers zou vergen waag ik me er graag aan maar de ondersteuning van het OS loopt natuurlijk af in 2020.
Vandaar een aanvulling op mijn vraag, namelijk of w10 het waard is en dermate valt aan te passen (liefst zonder 3rd party software) dat telemetry en designkeuzes niet langer een doorn in het oog zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 16:45
Allereerst het stukje compatibiliteit.

Microsoft ondersteund met windows 7 geen kaby lake en latere processors meer. Ze gaan zelfs zo ver dat de updates niet meer werken als je windows 7 gebruikt in combinatie met.
Ik heb op een aantal intel nucs met een kaby lake processor geprobeerd om windows 7 te installeren en liep daar tegen problemen aan i.c.m. de usb host controller.

Daarnaast het tweede, waarom nu nog windows 7 installeren op een nieuwe build?
Windows 10 is (naar mijn idee een verbetering op windows 7) en het is helemaal niet zo "tablet focust" als je zegt in je start post.

Het start menu is vanaf de eerste windows 10 versie behoorlijk onder handen genomen tot het punt waar je gewoon een enkele applicatie lijst kan maken zoals dat in voorgaande windows versies ook kon. De tegels beslaan niet meer je hele scherm zoals in windows 8 het geval was, maar staan een stukje naast je startmenu.
Deze mits een beetje ingedeelt is juist veel sneller en handiger dan de ouderwetse lijst, en live tiles zijn zeker een toevoeging.
De zoekfunctie in windows 10 is ook een grote verbetering op windows 7 en zoekt bijna instant in je programmas maar ook in instellingen e.d.

Ik gebruik geen enkele 3rd party tool om windows aan te passen en zou niet terug willen naar windows 7.
Ik kan alleen nog een beetje moeilijk wennen aan het nieuwe instellingen menu en betrap mijzelf er vaak op dat ik toch terug ga naar het configuratiescherm.

TLDR: Ik zeg doen! overstappen naar windows 10 want er is in normale omstandigheden geen enkele reden om windows 7 te gebruiken boven windows 10.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Axewi schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:01:
De tegels beslaan niet meer je hele scherm zoals in windows 8 het geval was, maar staan een stukje naast je startmenu.
Deze mits een beetje ingedeelt is juist veel sneller en handiger dan de ouderwetse lijst, en live tiles zijn zeker een toevoeging.
En die tegels kun je ook heel makkelijk weghalen. Gebruik ze zelf nooit, dus heb ze laatst allemaal weggehaald. Dan lijkt je startmenu al weer voor een heel eind op die uit Win7.

7 is gewoon oud. 10 werkt prima.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bergundy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:31:
... ik ben op de hoogte van de immense hoeveelheid telemetry ...
De telemetry is twee à drie jaar geleden ook ingevoerd op windows 7 en 8
En d'r zijn duizenden toeltjes om het uit te zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Brahiewahiewa schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:11:
[...]

De telemetry is twee à drie jaar geleden ook ingevoerd op windows 7 en 8
En d'r zijn duizenden toeltjes om het uit te zetten
Daarnaast hebben de Creator's Update en de Fall Creator's update een hoop van die privacybelemmerende defaults al aangepast naar wenselijkere settings. Ik heb laatst Windows geïnstalleerd op een nieuwe PC en ging hetzelfde stappenplan af dat ik eerder al eens doornomen had om er vervolgens achter te komen dat dat niet meer zo hard nodig was omdat vrijwel al die settings al standaard goed stonden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:24

P_Tingen

omdat het KAN

Haha, ik zou zelf niet terug willen naar w7. Op gebied van shortcuts zijn er verbeteringen (win+toets) en volgens mij is w10 leaner en sneller dan w7, maar dat kan ook een gevoel zijn. We zijn inmiddels bij de - wat is het - vierde of vijfde versie van het OS, dus je loopt, inclusief w8 en w8.1, al een stuk of 6 versies achter.

Je zou je dus ook kunnen afvragen waarom je met een OS van 8 jaar oud zou willen blijven werken. Een OS waar niets meer aan veranderd zal worden. En tot 31-12 kun je met een truukje nog steeds gratis upgraden naar w10, dus ik zeg: gaan met die banaan

... en gaat over tot de orde van de dag

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:25

Fiber

Beaches are for storming.

Windows 10 is veiliger en vrijwel alles wat je niet aanstaat kun je uitzetten. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Fiber schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:44:
Windows 10 is veiliger en vrijwel alles wat je niet aanstaat kun je uitzetten. :)
Behalve het updatebeleid, het is alles of niets :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als je alleen windows 7 (en 8.1) kent van gebruik, dan zou ik dit (en een tig-tal andere "waarom Windows 10) topic(s) even tot me nemen.
Je geeft zelf al aan: windows 7 is niet meer compatible met nieuwe(re) hardware. Dus kaats ik terug: waarom nog windows 7?
Je opmerking over de designkeus lijkt erop te wijzen dat je, na je laptop, niet meer naar nieuwe Windowsbuilds hebt gekeken. 8(x) is meer op tablets gericht dan 10. Je opmerking over telemetry lijkt erop te wijzen dat je ook niet echt veel hebt gelezen in de laatste twee jaar dat Windows 10 uit is, misschien wat topics/artikelen over die telemetrie (en andere MS-evil zaken) daargelaten.

Op basis van mijn eigen ervaringen (ik heb Windows10 vanaf de eerste publieke releases gebruikt) zeg ik dat het een prettiger OS is dan Windows 7. En ik heb alle versies Windows die er tot op heden voor PC zijn verschenen gebruikt. Het is robuust, idiotproof. Het is gewoon te tweaken (ook zonder third party tools). Daarnaast lijkt het genoeg op Windows 7 (meer dan 8x) om de overstap gewoon te maken. Het blijft gewoon Windows

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 16:45
nelizmastr schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:40:
[...]
Behalve het updatebeleid, het is alles of niets :+
Ook niet helemaal.
Je kan bij professional of hoger (home weer ik niet zeker) de driver updates uitschakelen en daarnaast kan je kiezen of je in de slow of fast ring wilt zitten kwa updates.

Je kan zonder 3rd party tools niet meer los updates kiezen maar wees eerlijk, behalve drivers deed je dat echt zo veel?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergundy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-05 11:46
@Iedereen

Heel erg bedankt voor de reacties!! Ik ga me inderdaad even strak inlezen zodat ik up-to-date ben i.p.v. me baseren op controverses van enkele jaren geleden, dit topic ging er dan ook vanwege paniek uit toen ik me realiseerde dat m'n nieuwe build geen w7 kon draaien. Voor de rest vergeet ik dat het software blijft dat volledig naar eigen wens te tweaken valt, ongeacht de intenties van de developer. Daarnaast ben ik ook zonder problemen gewend geraakt aan w8.1 dus het zal allemaal wel weer meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Bergundy schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 17:37:
@Iedereen

Heel erg bedankt voor de reacties!! Ik ga me inderdaad even strak inlezen zodat ik up-to-date ben i.p.v. me baseren op controverses van enkele jaren geleden, dit topic ging er dan ook vanwege paniek uit toen ik me realiseerde dat m'n nieuwe build geen w7 kon draaien. Voor de rest vergeet ik dat het software blijft dat volledig naar eigen wens te tweaken valt, ongeacht de intenties van de developer. Daarnaast ben ik ook zonder problemen gewend geraakt aan w8.1 dus het zal allemaal wel weer meevallen.
Als je echt wilt:
Ik gebruik Startisback en werkt prima :)

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1