Wat is het beste voor combi vloerverwarming en radiatoren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:04
Mijn vraag
Ik heb een huis met vloerverwarming beneden. Daarbij heb ik een klassieke thermostaat, dus geen slimme, die altijd op 20,5 graden staat. Het is altijd behaaglijk beneden!

Boven heb ik radiatoren. Die in de badkamer staat altijd aan, op de kamers staan ze soms aan. Bij voorkeur is het 's nachts koud (slapen met het raam open), maar als er overdag huiswerk gemaakt moet worden, dan moet het warm zijn. En dat lukt vaak niet, want als het beneden warm is, dan slaat de ketel niet aan.

De verwarmingsketel is een Daalderop combiketel met lage temperatuur (vanwege de vloerverwarming) en warmteterugwininstallatie (die vanwege de herrie en het absurd hoge elektriciteitsverbruik uitgeschakeld is).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor de verwarming helemaal niks. Een klassieke Honeywell thermostaat, maar niks "slims".

Ik heb Apple HomeKit en Philips Hue, integratie is leuk, maar geen must.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Natuurlijk heb ik al gezocht, hier en op internet. Ik ken Nest. Ik ben geen fan van overal Google, maar als dit de oplossing is, dan heb ik er geen problemen mee.

Ik heb een iets beter gevoel bij Tado, omdat die minder nadruk leggen op het slimme (juiste in- en uitschakelmomenten vinden door veel data over mij te verzamelen), maar meer op het praktische (bv slimme thermostaatknoppen op de radiatoren die het gewoon doen).

Wat ik zoek
Ik zoek een oplossing die 3 of 4 zones regelt.

Zone 1 is de woonkamer, die moet altijd zo'n 20 graden zijn, dag en nacht, zomer en winter.

Zone 2 is een slaapkamer. Die mag alleen verwarmd worden als dat nodig is, tijdens het maken van huiswerk. Als een stukje opvoeding mag daar een detector op de deur en het raam zitten (moeten dicht zijn), maar dat is geen harde eis.

Zone 3 is ook een slaapkamer, en heeft dezelfde eisen als zone 2.

Zone 4 is optioneel, de badkamer. Deze wordt nu alleen verwarmd als de woonkamer wordt verwarmd, en dat vind ik eerlijk gezegd voldoende. Misschien meteen als het niet teveel geld kost, of later om het "af" te maken.

Als één van de zones warmte nodig heeft, moet dat geleverd worden, maar alleen aan de zones die die warmte nodig hebben.

Wat is de oplossing? Zone 2 en 4 (en eventueel 4) thermostaatknop op de radiator, die de thermostaat in de woonkamer overruled? Plus een regeling voor de vloerverwarming, dat de woonkamer niet te warm wordt?

Wie heeft hier ervaring mee?
Wat moet ik nemen, of wat moet ik juist niet nemen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
ik heb ook een warmteterugwininstallatie.
en ik heb graag die absurd hoge elektriciteit verbruik (rond de 1500kWh)
gewoon omdat het mij in gas gebruik meer in kosten scheelt, dat het elektra gebruik maar de helft kost. ;)

oke geen last van herrie, maar dat is of verkeerd geïnstalleerd of iets is kapot.
dus dat fiksen zou ik eerst doen. ;)
(ook geen idee welk systeem je hebt. ;) )

je huis in zone's opdelen, dat is in een riante stads villa(standaard rijtjeshuis) vaak amper te doen.
die zijn daar vaak te klein voor, daar heb je echt een groot huis voor nodig. ;)

(zoek eens op wat de minimum kW van je gasketel is.
en reken eens uit wat je kW radiator/vloer verwarming vermogen is. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 30-11-2017 14:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ikweethetbeter
Zones, kamers, geef het een naam. Ik ga geen logeerkamer warmstoken als er niemand is!

• migjes
@ikweethetbeter
meeste gas ketels leveren minimaal een +/-5kW.
meeste slaapkamers hebben 0,5kW aan radiator vermogen.

dus staat alleen de slaapkamer radiator aan, dan kan de gasketel niet zijn warmte kwijt.
en zal dan continu aan en uit springen, en dat kost eigenlijk meer gas als die slaapkamer zonder regeling gewoon maar continu te verwarmen. ;)

(maar ik weet heel weinig gegevens, dus zie dit als voorbeeld van een probleem die je mischien tegen komt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ikweethetbeter
@migjes
Jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik! Daarom stelde ik hier ook een vraag, dit gaat over meer dan alleen computers en AV apparatuur...

De meeste gasketels hebben water van 80-90 graden, mijn ketel (een Daalderop Combinair ketel, werkelijk een ramp, je bespaart een beetje gas, maar verbruikt minstens 4000 kWh aan elektriciteit meer; een verdubbeling dus) levert verwarmingswater van 40-45 graden.

De radiator in de badkamer heeft een hoger vermogen, omdat je volgens het bouwbesluit deze ruimte tot 24 graden moet kunnen stoken, zelfs als het buiten -20 is. Als ik geen zone / kamer 4 heb, dan kan de ketel altijd hier zijn warmte kwijt. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ikweethetbeter schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:40:
@migjes
Jij hebt er duidelijk meer verstand van dan ik! Daarom stelde ik hier ook een vraag, dit gaat over meer dan alleen computers en AV apparatuur...
ach het is geen rocketsience , het volgt simpele natuurkunde regeltjes en veel meer is het niet.
eigenlijk is het simpeler als computers en AV apparatuur. ;)
De meeste gasketels hebben water van 80-90 graden, mijn ketel (een Daalderop Combinair ketel, werkelijk een ramp, je bespaart een beetje gas, maar verbruikt minstens 4000 kWh aan elektriciteit meer; een verdubbeling dus) levert verwarmingswater van 40-45 graden.
mmm, 4000kWh wat je in een apparaat stopt die max 600W doet (waarschijnlijk is dat nominaal gezien wel iets minder.).
geeft mij: 4000kWh / 0,6kW / 24uur per dag = 277 dagen stoken per jaar op vol vermogen.
lol, ik stook maar <150 dagen per jaar en dat niet eens op vol vermogen.
dus ik denk dat we hier te maken hebben met een erge overdrijving of iemand die het niet echt meet maar schat. ;)

ook 80-90 graden radiatoren, is dat niet een beetje hoog, als je dan een radiator aanraakt krijg je al last van 1ste graad verbranding. ;)
is dit ook een erge overdrijving?
(het heeft geen zin hier over te liegen of een ego in te gooien.
daar heb je alleen maar je zelf mee.
dus wees eerlijk en duidelijk dan vinden we wel een oplossing. ;) )
De radiator in de badkamer heeft een hoger vermogen, omdat je volgens het bouwbesluit deze ruimte tot 24 graden moet kunnen stoken, zelfs als het buiten -20 is. Als ik geen zone / kamer 4 heb, dan kan de ketel altijd hier zijn warmte kwijt. Toch?
jep, badkamers hebben meer radiator vermogen omdat over het algemeen de badkamer graag warmer word gehouden als de rest van het huis. dus daar heb je extra ruimte.
maar eigenlijk is dat niet goed gezegd. ;)
in een huis zijn alle radiatoren relatief aan elkaar. dit in verhouding met de warmte verlies van die kamer.

maar nu even terug naar de zone's:
je CV ketel zonder warmtepomp gedeelte levert een flinke 7,5kW als minimum. (dit is erg veel)
dus wil je het heel goed doen, dan wil je elke zone minimaal 7,5kW aan radiator vermogen geven. (mijn hele huis heeft minder als 7,5kW aan radiator vermogen, maar mischien is je huis wel 6x zo groot als die van mij :? )

(oke, nu hoef je niet perse 7,5kW aan radiator vermogen te gebruiken, je komt al een aardig eind met nog een redelijke acceptatie als je 50% aan radiator vermogen hebt.
zet je alleen maar 1 radiator open van 0,75kW (10%) dan heb je wel een rampzalig project.
dus leest het relatief met veel + en -'s, maar doe ook zeker niet te gek. ;) )

doe je dit nu wel met de warmtepomp:
dan is je minimum vermogen in eens 2,5kW. dus 3x zo klein als zonder. *O*
tja dan zijn zones maken al een stuk simpeler.

laten we eens even uit zoeken hoeveel kW aan radiator vermogen je hebt.
beginnend met de vloerverwarming:
een grove schatting kun je nemen dat je daar 0,1kW uit haalt per m2 vloer oppervlak.
op hoeveel kom je dan uit?

(je problemen met de warmteterugwininstallatie die lossen we wel even op denk ik.
uit eindelijk stookt dat ding goedkoper als gas, maar ik ben bang dat je het systeem nog niet helemaal begrijpt en vast verkeert staat ingesteld.
geluid overlast kan lastig zijn, ik weet het, maar ook daar voor zijn er oplossingen, we gaan het gewoon proberen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik hoor goede verhalen over Evo Home. Daarmee kun je verschillende zones inregelen, het systeem zorgt er voor dat de ketel aanslaat als er ergens warmtevraag is.
Met servo's worden de zones / toevoer van de vloerverwarming aangestuurd.

Zoals hier: https://wifithermostaten.nl/evohome/radiatorenvloer.html/

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-12-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
migjes schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:18:
mmm, 4000kWh wat je in een apparaat stopt die max 600W doet (waarschijnlijk is dat nominaal gezien wel iets minder.).
geeft mij: 4000kWh / 0,6kW / 24uur per dag = 277 dagen stoken per jaar op vol vermogen.
lol, ik stook maar <150 dagen per jaar en dat niet eens op vol vermogen.
dus ik denk dat we hier te maken hebben met een erge overdrijving of iemand die het niet echt meet maar schat. ;)
2 jaar geleden, toen ik de warmtepomp van de Daalderop nog niet had losgekoppeld, was mijn verbruik net boven de 8000 kWh, terwijl bij de buren in een zelfde soort huis, die de Daalderop door een Nefit hadden vervangen, onder de 4000 kWh zaten.

Het verbruik is niet gemeten maar geschat, en die schatting is gebaseerd op bovenstaande.

Wij stoken vanaf half april niet of nauwelijks meer, daarna gaat de verwarming pas half / eind september weer aan. Met andere woorden: we stoken 7 maanden per jaar.
ook 80-90 graden radiatoren, is dat niet een beetje hoog, als je dan een radiator aanraakt krijg je al last van 1ste graad verbranding. ;)
Radiatoren zijn nooit meer 80 graden, alhoewel ik mij vroeger bij mijn opa en oma wel eens aan een radiator heb verbrand. Het gaat om de temperatuur tot waar de ketel toe opwarmt, niet de temperatuur van het water zodra deze door de radiator stroomt. En die temperatuur heb ik niet bedacht, deze werd genoemd door de onderhoudsmonteur van de ketel.
is dit ook een erge overdrijving?
(het heeft geen zin hier over te liegen of een ego in te gooien.
daar heb je alleen maar je zelf mee.
dus wees eerlijk en duidelijk dan vinden we wel een oplossing. ;) )
Waarom zou ik hierover willen liegen? Ik heb een vraag, en daar wil ik graag een antwoord op hebben. Waar ik jou overigens zeer dankbaar voor ben!
jep, badkamers hebben meer radiator vermogen omdat over het algemeen de badkamer graag warmer word gehouden als de rest van het huis. dus daar heb je extra ruimte.
maar eigenlijk is dat niet goed gezegd. ;)
in een huis zijn alle radiatoren relatief aan elkaar. dit in verhouding met de warmte verlies van die kamer.
Oké.
maar nu even terug naar de zone's:
je CV ketel zonder warmtepomp gedeelte levert een flinke 7,5kW als minimum. (dit is erg veel)
dus wil je het heel goed doen, dan wil je elke zone minimaal 7,5kW aan radiator vermogen geven. (mijn hele huis heeft minder als 7,5kW aan radiator vermogen, maar mischien is je huis wel 6x zo groot als die van mij :? )
Ik heb geen flauw idee wat het vermogen is...
laten we eens even uit zoeken hoeveel kW aan radiator vermogen je hebt.
beginnend met de vloerverwarming:
een grove schatting kun je nemen dat je daar 0,1kW uit haalt per m2 vloer oppervlak.
op hoeveel kom je dan uit?
Vloeroppervlak beneden is 80m2 inclusief hal, dat komt uit op ongeveer 7,5 tot 8 kW.
(je problemen met de warmteterugwininstallatie die lossen we wel even op denk ik.
uit eindelijk stookt dat ding goedkoper als gas, maar ik ben bang dat je het systeem nog niet helemaal begrijpt en vast verkeert staat ingesteld.
geluid overlast kan lastig zijn, ik weet het, maar ook daar voor zijn er oplossingen, we gaan het gewoon proberen. ;) )
De WTW is al vaak naar gekeken, maar werkt (volgens mij) beroerd, met een veel te hoog elektriciteitsverbruik, en is lawaaiig, ook 's nachts, je wordt er wakker van!

Google eens op "Daalderop Combinair problemen", het internet staat er vol mee!

Dus als het even kan, dan gebruik ik de WTW niet, kan ik kamers individueel verwarmen als het nodig is (met badkamer en eventueel vloerverwarming als buffer om warmte kwijt te raken), en gebruik ik een slimme thermostaat icm met slimme (radiator)kranen om het verbruik en de kosten in de hand te houden.

Overigens bedankt voor je uitgebreide antwoorden, ik leer er veel van!

@CyBeRSPiN
Dank, ik zal er eens naar kijken!

EDIT: via Google gevonden:

https://radar.avrotros.nl...iewtopic.php?f=90&t=79810
wij hebben een recent (medio 2011) gebouwd huis van 750 M3. Uitstekend geisoleerd. Alleen vloerverwarming (ltv). Bovenverdieping staat vloerverwarming uit. Dus feitelijk wordt de helft verwarmd. Ook direct problemen na installatie Combinair ketel (staat op zolder gekoppeld is met een zonneboiler). Veel geluidoverlast bij aanslaan compressor en ventilator. Alle printplaten zijn door Daalderop vervangen. Daarna is complexe installatie bij vloerverdelers geplaatst voor aansturing verschillende thermostaten met het advies om er vooral af te blijven. Verbruik is absurd hoog. In krap een half jaar circa 4500 Kwh verbruikt en ruim 700 m3 gas. In de woning was het aanvankelijk tropisch warm, na vervanging printplaten redelijk koud, terwijl de winter bijzonder zacht is. Het ultra hoge rendement zit dus niet in het energieverbruik. Eerder in de omzet van onze energieleverancier. Waardeloos apparaat dus.

[ Voor 10% gewijzigd door ikweethetbeter op 01-12-2017 17:09 . Reden: Uitgebreid met gevonden ervaring ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Heeft er iemand ervaring met een regelklep voor de vloerverwarming en slimme thermostaatknoppen op 2 radiatoren? Wat is aan te bevelen? Wat is goed en niet belachelijk duur? Is Tado goed? Of Honeywell Evohome? Ofiets anders?

• HenkieDijk
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 24-08-2020
Wie kan mij vertellen hoe je het warmtepomp deel van de Daalderop Combinair (tijdelijk) kan uitschakelen?
Gewoon de stekker eruit trekken werkt in ieder geval niet, dat geeft een CC02 error waardoor er helemaal geen warmte wordt doorgegeven.

Ik wil één winter testen wat het het gas- en electraverbruik is zonder de warmtepomp. Dus alleen direct verwarmen middels het gas gestookte CV gedeelte. Mijn vermoeden zegt dat dit nog wel eens hele interessante gegevens zou kunnen opleveren. :)

[ Voor 8% gewijzigd door HenkieDijk op 27-09-2018 11:36 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
@ikweethetbeter en @HenkieDijk enig idee?
Wil dat ook weleens proberen.
Heb het idee dat die ketel nu ook al flink aan het stoken is en de warmtepomp er als bonus 700kwh bij staat op te draaien 😡
Pagina: 1