Macbook Pro Error tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Beste mede Tweakers,

Gisteravond wat aan 't YouTuben op mijn Macbook toen ik plots een 'Your computer restarted because of a problem' scherm tevoorschijn kwam. In eerste instantie niks ernstigs. Na herstarten inloggen en na het inloggen (halverwege) laadbalkje kreeg ik hetzelfde scherm weer.

Wat ik geprobeerd heb vervolgens:
- Mac OS High Sierra opnieuw proberen te installeren (halverwege installatie hetzelfde scherm als hierboven)
- Via Schijfhulpprogramma de OSX partitie gewist (halverwege installatie hetzelfde scherm als hierboven)
- Internet Recovery kon ik Yosemite installeren (halverwege installatie hetzelfde scherm als hierboven) maar ineens werd de installatie toch afgerond en kon ik Yosemite gebruiken. Vervolgens weer High Sierra proberen te installeren en hetzelfde verhaal als eerst.
- Gehele SSD gewist (Bootcamp Windows) werkte namelijk wel gewoon nog. Op verzoek van Apple gehele SSD gewist. Dit maakte helaas geen verschil.

Tijdens een installatie vanuit recovery bij High Sierra kreeg ik op begeven moment de foutmelding: 'Het prebootvolume APFS kon niet worden aangemaakt'.

Apple zegt dat het hardwarematig is... Half jaar geleden is het volledige logic board, scherm en topcase vervangen. Mijn Macbook is inmiddels uit garantie (VS Macbook). Kan ik enigszins ergens nog beroep op doen of gewoon dokken uit eigen zak? Macbook is pas anderhalf jaar oud.

Nu rest mijn vraag... Ben ik softwarematig nog iets vergeten te doen of is dit inderdaad een hardwarematig probleem?

Alvast bedankt.

Groet,
Ralph

EDIT: Apple Diagnostics gaf geen hardware matige foutmeldingen aan.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Als hij uit het buitenland (als in niet Europa) komt is hij niet gedekt door luxe zoals consumentenrecht. Dus als er reparatie moet plaatsvinden zal je dat zelf moeten betalen inderdaad. Met wat geluk zullen ze coulance tonen.

Maar over welke Mac hebben we het? MacBook Pro is wat algemeen :) maar dat scherm duidt doorgaans inderdaad op een hardwarematig defect, vaak het geheugen.

I reject your reality and substitute my own

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-10 16:47
Heb je toevallig de mogelijkheid om het met een extern installatie medium (USB stick, hd etc) een versie van Mac OS er op te installeren? Het klinkt wel een beetje dat de partitie om zeep geholpen is. Nu weet ik je locatie niet maar daarmee moet je wel een stuk op weg geholpen kunnen worden.

Wat nog mist is het type (jaar helpt al een enorm)
Het feit dat de machine in windows wel nog kon starten geeft in ieder geval de mogelijkheid dat het iets software matigs is.

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 03:32

Neus

www.zenaconsult.com

Heb je nog garantie op je Macbook? Kijk even op https://checkcoverage.apple.com

Ik heb dit probleem ook gehad maar dat was op en 15" Macbook Pro uit 2011 en bleek dat de dedicated grafische kaart liep te kloten. Als het een nieuwer model is, kan het eventueel ook je geheugen zijn dat defect is. Probeer eens een uitgebreide memory test.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• RPHN
CQC AnacondA schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:16:
Heb je toevallig de mogelijkheid om het met een extern installatie medium (USB stick, hd etc) een versie van Mac OS er op te installeren? Het klinkt wel een beetje dat de partitie om zeep geholpen is. Nu weet ik je locatie niet maar daarmee moet je wel een stuk op weg geholpen kunnen worden.

Wat nog mist is het type (jaar helpt al een enorm)
Het feit dat de machine in windows wel nog kon starten geeft in ieder geval de mogelijkheid dat het iets software matigs is.
Ik heb zojuist met een bootable USB High Sierra proberen te installeren, maar halverwege de installatie loopt het weer vast en krijg ik de bekende melding

Het gaat trouwens om een 2015 model.

• CQC AnacondA
A, en via het stickje ook geprobeerd om de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken?

• RPHN
CQC AnacondA schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:10:
A, en via het stickje ook geprobeerd om de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken?
Yep. Heeft helaas niet mogen werken. Ik ben ten einde raad :'(

• CQC AnacondA
Dit klinkt ongelofelijk sullig, maar check even via terminal (utilities --> terminal) de datum en tijd
via commando : date geeft deze de datum en tijd weer
Als dit niet goed staat (te ver vooruit, of te ver in het verleden) lukt de installatie niet.

datum van vandaag is dan:
date 1130153217

• RPHN
CQC AnacondA schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:32:
Dit klinkt ongelofelijk sullig, maar check even via terminal (utilities --> terminal) de datum en tijd
via commando : date geeft deze de datum en tijd weer
Als dit niet goed staat (te ver vooruit, of te ver in het verleden) lukt de installatie niet.

datum van vandaag is dan:
date 1130153217
Ik heb dit nagekeken, maar de datum staat (helaas) goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
Heb de Macbook ingeleverd ter reparatie, helaas.
In ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-09 06:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Klinkt als defect RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Als Apple Diagnostics geen defect aangeeft zou ik eens proberen eens te booten op een voorinstalleerde USB-stick zodat je uw interne SSD niet hoeft te gebruiken. Als opstarten vanop een externe schijf niet lukt heb je een erger probleem maar ik vermoed van niet omdat de diagnostic tool niets aangeeft. Zo kan je uw SSD formateren zonder dat je de ssd zelf nodig hebt.

8/10 is het een software probleem, zeker omdat Windows via bootcamp nog gewoon werkte. Dus Als ze bij Apple het probleem niet kunnen vinden zou ik zeker die piste proberen. Dus niet gewoon via een bootable USB maar effectief een usb-stick met een werkende High sierra er op via een andere macbook.

Als uw SSD corrupt is geraakt kan je via uw usb-stick uw ssd formateren. Als het nog niet lukt weet je al dat uw RAM nog werkt en kan je uw SSD vervangen. Mss dat ze in de Apple store kunnen vertellen welk component niet meer werkt zodat je uw Macbook zelf nog kan redden. Maar ik vermoed dat uw ssd nog werkt en het een softwareprobleem is. Wat je ook kan doen is alles openhalen, controleren op waterschade of andere schade en terug op zijn plaats klikken. Maar bij schade zou je normaal een hardware fout moeten zien in de diagnostics dus daarom dat ik denk dat het puur software is.
Pagina: 1