Toevallig net gebruikt in een project die ik gecalculeerd heb; reken op +-80,-/m2, met de ander voorzieningen ben je zo 100-130,-/m2 kwijt. Ik zou verder zoeken naar andere opties.

frisianstar schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:13:
De muur is toch enkel steens?
Dan zou ik dit overwegen: buiten muur bekleden met dampdoorlatende folie en vervolgens afwerken met panelen, bijvoorbeeld Rockpanel, géén isolatie; wordt te dik.
Zo hou je altijd een droge muur, wat veel beter isoleert en zo wordt het binnen veel minder vochtig.
Bedenk dat een vochtige buitenmuur bij verdamping van het vocht ook je warmte uit de muur meeneemt.
en dan nog maar te zwijgen over condensatie van het vocht aan de binnenkant van de muur als de muur koud wordt..
Denk niet dat dat veel gaat helpen, je creëert een soort ventilerende luchtspouw, dat doet echt noppes met je isolatiewaarde. Het houd puur je muur semi-droog.
Een mogelijkheid kan zijn aan de buitenzijde isoleren, je kunt dan de huidige steens muur beschouwen als het binnenblad. Deze kun je dan isoleren met een niet al te dure isolatie (steenwol o.i.d.) of harde isolatieplaat (iets duurder maar wel iets dunner voor dezelfde RC-waarde). Vervolgens kun je of een steens muur daarvoor weer (laten) metselen. In plaats van isolatie/metselwerk kun je ook een soort HSB constructie aan de buitenzijde maken.
Als je binnen wilt isoleren zijn er ook verschillende mogelijkheden;
- Deur verplaatsen en dikke isolatie
- Dure dunne isolatieplaten
- Plaatselijk bij de deur dunnere platen toepassen
- Eindeloze andere opties die nog niet naar voren gekomen zijn
Let wel; als je naar binnen gaat isoleren, gaat dat ook ten koste van de ruimte binnen.
Let ook goed op condensplekken, waterdichting, ventilatie in de constructie, stabiliteit etc.
[
Voor 68% gewijzigd door
Paragon93 op 30-11-2017 19:45
]