Toon posts:

Nieuwe SSD kan niet formatten / partitie maken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Voor een klant heb ik diagnose gedaan en vastgesteld dat zijn hdd het heeft begeven. Nu echter wou ik een SSD plaatsen (kingston) van 120GB om hem een kleine upgrade te geven.

de HDD (die kapot was) vond hij zelfs nooit in Disk Utility. De SSD nu wel dus daar was ik al blij om dat ik dan de kabel kan uitsluiten.

Echter bij het partitioneren (GUID startup gekozen, Format Mac OS extended (journaled) zit hij altijd vast bij Waiting for disk to reappear... Dit bleef 5 uren lang aanhouden en dan ben ik ermee gestopt.

Ook formatten blijft problemen geven (Estimated time blijft omhoog gaan van 2 min naar 21 min)....

Zou het dan toch de kabel zijn? Ik wil gewoon snel een nieuwe OS kunnen installeren maar ik kom nergens verder met de disk utility.

* Op google al wat informatie opgezocht dat het toch de hdd kabel kan zijn? Maar waarom vindt hij de ssd dan wel goed?

Hulp nodig dus!

Alle reacties

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:34
Om welk type apparaat gaat het, MacBook, Imac of wat anders?

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 09:53
Kun je opstarten in Recovery mode? Desnoods een Boot USB maken en deze gebruiken om op te starten. Zodat de SSD niet gebruikt wordt.

En inderdaad, als het een iMac is, dan bestaat er een kans dat de SATA kabel niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
luckremers schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:00:
Om welk type apparaat gaat het, MacBook, Imac of wat anders?
macbook pro 2012. Al veel gelezen dat die hdd kabels erg slecht geproduceerd zijn...

Verwijderd

Topicstarter
debom schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:50:
Kun je opstarten in Recovery mode? Desnoods een Boot USB maken en deze gebruiken om op te starten. Zodat de SSD niet gebruikt wordt.

En inderdaad, als het een iMac is, dan bestaat er een kans dat de SATA kabel niet goed is.
Ja dat gaat wel. Hoe maak ik die boot usb? Want ik werk met Windows. Heb geen Mac toestel atm

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Heb 2 weken geleden hetzelfde aan de hand gehad, formateer de disk even op een windows pc als FAT daarna in de mac formateren.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:34
Ik zou, zoals Jur ook zegt, de SSD even in een Windows pc zetten en dan formateren als fat. Mocht niet niet helpen is het waarschijnlijk de Sata kabel.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:36:
Heb 2 weken geleden hetzelfde aan de hand gehad, formateer de disk even op een windows pc als FAT daarna in de mac formateren.
Heb geen adapter voor ssd naar usb...

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:36:
Bij het mac proces: eerst partitie (guid kiezen en apply) ?
Of ditrect format os mac journaled?

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 09:53
Ik begrijp iets niet uit je verhaal. Je zegt een defecte HDD te hebben vervangen voor een SSD.
Dat zou betekenen dat er geen OS meer aanwezig is.
Hoe kun je dan opstarten in Recovery mode (Command-R)? Dan moet er al een OS op staan. Kan het zijn dat je via Internet Recovery (Command-Option-R) bent opgestart?

In Principe is het process simpel. Als je een nieuwe disk in een mac doet, staat er geen OS op. De nieuwere macs (zoals die van jouw klant) hebben de mogelijkheid om via Internet een boot image te downloaden en daarvan af te starten. Technisch gezien draai je nu vanaf een RAM Disk met OSX die is meegeleverd met de mac. Ik gok Mavericks.

Omdat de meeste SSD's geformateerd zijn voor windows, kan dit nog wel eens problemen opleveren in MacOS. Om zeker te zijn dat de schijf kaal is, zonder partities e.d. kun je een dd uitvoeren op de partitie info the verwijderen.

Kijk met diskutil welk disk nummer jouw SSD heeft. Onderstaand op eigen risico.
Open via het menu Hulpprogramma's de Terminal
diskutil list

De disk die je nodig hebt staat in de lijst met disken en ram disken. Zoek naar de disk met 128GB aan totale ruimte. Er kunnen eventueel partities op de SSD staan, deze worden aangeduid met een nummer. Je zult iets in de trant zien van:
/dev/disk0
  #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER
  0:     Apple_partition_scheme                        *74.5 Gi    disk0
  1:        Apple_partition_map                         31.5 Ki    disk0s1
  2:                  Apple_HFS Macintosh HD            74.4 Gi    disk0s3
/dev/disk1
  #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER
  0:        CD_partition_scheme                        *718.1 Mi   disk1
  1:     Apple_partition_scheme                         625.3 Mi   disk1s1
  2:        Apple_partition_map                         31.5 Ki    disk1s1s1
  3:                  Apple_HFS Dungeon Siege Disc 2    625.0 Mi   disk1s1s2

Unmount de disk:
diskutil unmountDisk /dev/diskN

Wijs de partities van de SSD:
dd if=/dev/zero of=/dev/diskN bs=1M

bij een foutmelding probeer dan een 1m (met een lowercase m)

Ga terug naar het hoofdscherm en ga verder met de installatie zoals je normaal zou doen. De MacOS installatie zal zelf de disk partitioneren.
Wil je dit zelf doen, omdat je voor een of andere reden meerdere partities wil (wat niet gebruikelijk is op een mac) dan kun je dit via de GUI van disk Utilty doen.

Ik hoop dat je hiermee verder komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Bij mij was het echt hetzelfde verhaal een gloednieuwe disk erin en geformatteerd in de mac, kon met geen mogelijkheid het OS installeren.

Ook alles geprobeerd met diskutil dat bood geen soelaas, met een USB adapter (welke de TS helaas niet heeft :) ) en een windows machine was het zo voor elkaar...

• hEgelia
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-05 17:38
Houd de toetsen Optie+Command+R vast tijdens opstarten om de MBP te laten opstarten vanaf Apple's servers. Dit heet macOS (Internet) Recovery. Vervolgens kun je (na een poosje wachten) met 't Schijfhulpprogramma de SSD formatteren naar APFS (Apple Filing System) en daarna macOS High Sierra (10.13.1) installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Ik zou OSX installeren op de SSD via een andere macbook, dan deze in die andere macbook steken. Zo heb ik al veel problemen weten te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hEgelia schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:54:
Houd de toetsen Optie+Command+R vast tijdens opstarten om de MBP te laten opstarten vanaf Apple's servers. Dit heet macOS (Internet) Recovery. Vervolgens kun je (na een poosje wachten) met 't Schijfhulpprogramma de SSD formatteren naar APFS (Apple Filing System) en daarna macOS High Sierra (10.13.1) installeren.
Daar loopt hij altijd vast... Bij formatten en partitioneren. (Waiting for disk to reappear) En bij format blijft hij hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit:

Waarom zou het op een andere macbook wel werken?

Ga ik idd best proberen.
Is dit dan ook via recovery een nieuwe OS op de nieuwe disk installeren?
Coolstart schreef op zondag 3 december 2017 @ 01:46:
Ik zou OSX installeren op de SSD via een andere macbook, dan deze in die andere macbook steken. Zo heb ik al veel problemen weten te omzeilen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 09:49
Ik heb een OS gedownload via Apple store op de andere macbook, dan heb via diezelfde mac een install gedaan op de usb-stick en die stick in de corrupte gestoken. Dan tijdens het opstarten de Option knop inhouden de usb-stick kiezen als bootable device ipv de ssd. Zo bypass je de ssd en start osx op. Nu kan je normaal de ssd proberen formatteren. Als hij nog steeds problemen geeft is het wss een hardwarefout.

Zeker eens diagnostics draaien, daar kan je checken op hardwarefouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:50:
Bij mij was het echt hetzelfde verhaal een gloednieuwe disk erin en geformatteerd in de mac, kon met geen mogelijkheid het OS installeren.

Ook alles geprobeerd met diskutil dat bood geen soelaas, met een USB adapter (welke de TS helaas niet heeft :) ) en een windows machine was het zo voor elkaar...
Waar haal ik zo een adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 13:08
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:53:
[...]

Waar haal ik zo een adapter?
bij een random computerwinkeltje. Externe behuizing voor 2,5" HDD moet je dan hebben of alleen het losse kabelspul.

Wat bij mij nog wel eens hielp is de disk niet partitioneren, maar gewoon wissen als standaard FAT schijf en daarna nog een keer naar Mac OS journaled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:40:
[...]

bij een random computerwinkeltje. Externe behuizing voor 2,5" HDD moet je dan hebben of alleen het losse kabelspul.

Wat bij mij nog wel eens hielp is de disk niet partitioneren, maar gewoon wissen als standaard FAT schijf en daarna nog een keer naar Mac OS journaled.
Vandaag deze besteld: https://www.alternate.be/...l/product/952314?lk=10307

Hoop dat ik hiermee op windows kan aansluiten en hem dan als FAT32 kan formatteren. Dan terug in de mac proberen toch? En moet ik daar dan gewoon installen of eerst nog partitioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 13:08
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:26:
[...]

Vandaag deze besteld: https://www.alternate.be/...l/product/952314?lk=10307

Hoop dat ik hiermee op windows kan aansluiten en hem dan als FAT32 kan formatteren. Dan terug in de mac proberen toch? En moet ik daar dan gewoon installen of eerst nog partitioneren?
Nee hoor. Gewoon wissen via diskutlity als mac os journaled (of apfs als je high sierra hebt ofzo) en dan door.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de adapter ontvangen. Ik plug hem in en ik hoor het usb geluid maar hij toont zich niet bij mijn schijven...

Is dat omdat hij nog op mac os journaled staat?

Mvg

Verwijderd

Topicstarter
Dan toch gelukt met partition magic

https://imgur.com/a/LP1qQ

Lijkt dit goed zo?

Nu terug in de Mac en proberen OS installen?

Verwijderd

Topicstarter
de mac vindt dus totaal de SSD niet meer, ervoor vond hij hem nog maar nu al helemaal niet meer. Ten einde raad

edit, zeer eigenaardig. Als ik de onderkant open laat (case) dan vindt hij hem wel...
Probeer nu de format te doen.

https://imgur.com/a/NXH1j

Moet ik de bovenste of de disk12s1 wissen?
Want als ik bij disk12s1 wissen doe als mac journaled. Dan zegt hij na een tijdje.

Volume wissen mislukt. Partitie indeling kan niet worden gewijzigd.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2017 16:05 ]

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 21:00
Probeer het anders eens op deze manier als je wel een ssd naar sata adaptor hebt die je rechtstreeks in je windows laptop kan steken (dus in de plaats van de hdd die in de laptop zit) of als je windows laptop de ssd aansluiting al heeft.

Plaats de ssd in de windows bak —->>>> windows setup vanaf cd/dvd starten en bij disk opties alle partities verwijderen.
Hierna niet formateren en helemaal geen partitie aanmaken maar de windows bak gewoon uitzetten en de ssd weer in de macbook doen en instaleren maar.

Hier ook altijd problemen met hdd’s en ssd’s met herinstaleren van macs en deze manier werkt voor mij heel goed.
Suc6

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:50:
de mac vindt dus totaal de SSD niet meer, ervoor vond hij hem nog maar nu al helemaal niet meer. Ten einde raad

edit, zeer eigenaardig. Als ik de onderkant open laat (case) dan vindt hij hem wel...
Probeer nu de format te doen.

https://imgur.com/a/NXH1j

Moet ik de bovenste of de disk12s1 wissen?
Want als ik bij disk12s1 wissen doe als mac journaled. Dan zegt hij na een tijdje.

Volume wissen mislukt. Partitie indeling kan niet worden gewijzigd.
Als de disk niet gevonden wordt met de case dicht is er toch wel wat anders aan de hand , los contact oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:28:
[...]

Als de disk niet gevonden wordt met de case dicht is er toch wel wat anders aan de hand , los contact oid
Hij vindt hem wel nu... maar kan niet formatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Het is de Flex kabel die dit veroorzaakt, er is een service programma voor deze kabels, hier zullen ze bij een ARS of AASP van moeten weten, zo niet geef het artikel "OP1700" aan.

Mocht je hier geen zin in hebben zijn deze kabels op veel plekken online te vinden en vrij simpel te vervangen.

[ Voor 16% gewijzigd door joon op 18-12-2017 18:14 ]

Pagina: 1