Nas met 2 netwerkpoorten

Pagina: 1
Acties:

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:19
Hoi

Ik heb een vraag omtrent onze qnap 251+ Nas. (aangezien ik de hele dag kei druk ben met rijden niet echt de tijd om te Google en, dus hoop dat iemand me gewoon een passend antwoord wil geven zodat ik vanavond weer verder kan stoeien)

Onze situatie is als volgt. Upc horizon box, vandaar kabel naar meterkast, daar een gigabit switch op om van daaruit naar zolder te gaan voor de game pc. Nu heb ik op dit moment de Nas op deze switch aangesloten en kan de game pc de Nas ook gewoon zien en benaderen. Helaas kan de pc beneden die bekabeld aan de horizon box zit de Nas niet via de verkenner in het netwerk zien.

Kan ik nu ook de Nas gebruiken als een switch, en dus de horizon box rechtstreeks op de nas aansluiten en de kabel naar zolder op de 2e poort van de Nas aansluiten ipv op de switch?

Hiermee zou ik de switch kunnen weg laten en hoop ik dat ik de Nas via de verkenner van de pc en laptop beneden ook te zien en beheren is.

Ik heb geen flauw benul of de 2e poort hiervoor gebruikt kan worden, maar het is altijd de moeite waard om het uit te zoeken.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(jarig!)
De configuratie die je nu hebt is correct. Wat je wil - NAS als switch - is niet mogelijk. Je zult verder moeten troubleshooten om het issue te vinden.

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Is je switch wel een switch en geen router? In dat laatste geval heb je namelijk twee aparte subnetten en zal het niet gaan zomaar gaan werken. Test eens of je game-pc wel de pc beneden kan zien in het netwerk (en andersom).

Overigens wel erg makkelijk om te zeggen "ik ben te druk, dus zoeken jullie eens een oplossing voor mijn probleem".

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Controleer even de IP adressen van alle devices (PC beneden, Game-pc & NAS) en kijk of ze in hetzelfde subnet vallen. Controleer daarbij ook meteen of ze elkaar kunnen pingen, dan ben je al iets verder met het troubleshooten

En waarom moeten wij voor jou de oplossing zoeken? Je hebt ook tijd om 's avonds de oplossing toe te passen dus kunt ook dingen opzoeken op dat moment...

• huntedjohan
En waarom moeten wij voor jou de oplossing zoeken? Je hebt ook tijd om 's avonds de oplossing toe te passen dus kunt ook dingen opzoeken op dat moment...
kun je mij even aanwijzen waar ik ooit het woordje moeten heb gebruikt, waardoor jij je ook maar verplicht zou kunnen voelen om wat voor mij te doen? en dan even over mijn tijd als je zo nodig de wiseguy wilt uithangen.

ik ben net thuis. dat is 19:00. ben vanmorgen 05:00 begonnen met werken, en mag morgen weer om 05:00 gaan werken om alle winkels en bedrijven te bevoorraden waar jij je eten, drinken en al je andere dingen haal. dus ik het wel geteld 10 uur de tijd. waarvan ik moet eten, douchen slapen en oh ja ook nog hobby. is het dan echt zo erg als ik vraag of iemand antwoord heeft op mijn vraag?

• huntedjohan
DAzN schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:10:
De configuratie die je nu hebt is correct. Wat je wil - NAS als switch - is niet mogelijk. Je zult verder moeten troubleshooten om het issue te vinden.
thanks. ben al een stap verder gekomen, nu de nas zichtbaar op 2 pc's, nu alleen de laptop nog zo ver zien te krijgen. maar die moet er toch uit, dus dat is even mn minste zorg. weet nu iig dat ik de config goed heb.

• huntedjohan
ben er achter wat het probleem is. Helaas niet waar het door komt en hoe op te lossen.

wij hebben dus 3 computers op het netwerk.

huntedjohangame
fambrinkpc
fambrinklaptop

en dan nu fambrinknas

als ik alleen mijn laptop aan heb staan, kan ik via mijn laptop alle computers inclusief de nas zien en benaderen via de verkenner.

start ik daarna andere pc op, kan ik net doen wat ik wil, ik zie de nas en andere computers niet die aan staan. ga ik handmatig via uitvoeren naar \\fambrinknas kan ik de nas wel benaderen, dus hij ziet m ook wel, en kan m ook benaderen maar niet weergeven in de verkenner.

Aangezien ik dus wel de nas en of andere computers op deze manier kan benaderen ga ik me er verder niet al te druk om maken, maak wel een snelkoppeling zodat ik er toch snel naar toe kan navigeren.

Verwijderd

Je kan de nas benaderen vanaf die andere pc, maar in de verkenner niet (welke foutmelding?). Gokje: juiste gebruikersnaam, dezelfde user-account op die pc?

• huntedjohan
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:22:
Je kan de nas benaderen vanaf die andere pc, maar in de verkenner niet (welke foutmelding?). Gokje: juiste gebruikersnaam, dezelfde user-account op die pc?
geen fout melding, ik zie m gewoon nergens. dat is het frapante. hij is wel aanwezig, maar in de verkenner onder netwerk en computers is de nas maar op 1 pc te zien. zet ik de pc waar hij op te zien is uit, en ik vernieuw de netwerk lijst op de 2e pc is nas daar ineens wel weer te zien.

heb de nas toegang nu aan de snelle toegang toegevoegd, en dat werkt wel. dus het werkt nu wel, maar niet helemaal zoals het volgens mij hoort.

[ Voor 23% gewijzigd door huntedjohan op 02-12-2017 16:45 ]

Pagina: 1