Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lenovo T470 vs X1 Carbon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Winterpeeen
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-06-2020
Beste lezer,

Ik zoek een werklaptop waar ik dagelijks 4 uur mee in de trein moet kunnen werken naar kantoor, op kantoor (of andere locatie), en weer terug. Gewicht, een goede batterij, een goed keyboard, en enige robuustheid zijn daarbij van belang. Ik moet vele tabbladen, documenten, reference manangers, e.d. tegelijkertijd kunnen draaien. Ook wil ik gaan experimenteren met Linux door deze erop te zetten naast Windows. Het is een investering waar ik hopelijk de komende jaren zoet mee ben. Ik hoef er niet op te gamen. Op dit moment geeft de Lenovo op basis van onderstaande keuzes bij beide laptops ongeveer 1500 euro aan. Rond die prijs zou fijn zijn.

Zelf had ik twee mogelijke laptops in gedachten: de T470 en de X1 Carbon. Onderstaande lijst geeft aan wat voor keuzes ik kan maken bij het bestellen van beide modellen op de Lenovo-website. Als het goed is zijn de huidige keuzes vetgedrukt. De prijzen die je ziet zijn de prijzen t.o.v. de geselecteerde optie.

1: voor welke combinatie van processor, memory en HD krijg ik het meeste waar voor mijn geld? Waar kan ik het langste (in jaren) mee vooruit voor de beste prijs? Deze vraag vind ik het lastigst dus tips stel ik zeer op prijs :)
2: met welke batterij-opties kan ik het langste door?
3: zijn er nog zaken die ik verder over het hoofd zie (bijv. met mijn wens met Linux te experimenteren)?
4: ik las iets over een Lenovo campus programma. Weet iemand daar toevallig meer over? Ik kon dat zo snel niet terugvinden op de Nederlandse webpagina.

T470
Processor
Intel Core i3-7100U-processor (3 MB cache, 2,4 GHz) - € 242,00
Intel Core i5-7200U-processor (3 MB cache, max. 3,1 Ghz) - € 145,20
Intel Core i7-7500U-processor (4 MB cache, max. 3,5 Ghz)- € 9,68
Intel Core i5-7300U Processor (3MB Cache, tot 3,50 GHz) GESELECTEERD
Intel Core i7-7600U Processor (4 MB cache, maximaal 3,90 GHz) + € 222,64

Memory
4GB DDR4-2133 SODIMM - € 53,24
8 GB (4+4) DDR4 - 2133 MHz SoDIMM GESELECTEERD
8GB DDR4-2133 SODIMM Verzending over 9 dagen € 0,00
16GB DDR4-2133MHz SODIMM Verzending over 9 dagen + € 108,90
16GB DDR4-2133MHz SODIMM (8GB+8GB) Verzending over 9 dagen + € 108,90
32GB DDR4 2133MHz SoDIMM (16GB+16GB) Verzending over 9 dagen + € 324,28

Graphics
Intel HD Graphics 620

Hard Drive
500GB Hard Disk Drive, 7200rpm, 2.5", SATA3 - € 94,38
128GB Solid State Drive, SATA3 - € 79,86
1TB Hard Disk Drive, 5400rpm, 2.5", SATA3 - € 76,23
Intel 180 GB SSD-station, 2,5 inch, SATA3, OPAL2.0 - € 73,81
Intel 256 GB SSD-station OPAL2.0 PCIe-NVMe - € 22,99
256 GB Solid State Drive PCIe-NVMe OPAL2.0 - Capable GESELECTEERD
SSD-station van 512 GB, PCIe-NVMe OPAL2.0 + € 153,67
1 TB SSD-station OPAL2.0 PCIe-NVMe + € 356,95

Front Battery
3 li-ion cellen 24 Wh vóór Inclusief Rear Battery
Batterij 6 cellen 48 Wh achter - € 1,21
Batterij 3 cellen 24 Wh achter GESELECTEERD
ThinkPad Battery 6 cell Li-Ion (72Wh) Cylindrical Rear + € 9,68

X1 Carbon
Processor
Intel Core i5-7200U-processor (3 MB cache, max. 3,1 Ghz) GESELECTEERD
Intel Core i7-7500U-processor (4 MB cache, max. 3,5 Ghz) + € 135,52
Intel Core i5-7300U Processor (3MB Cache, tot 3,50 GHz) + € 143,99
Intel Core i7-7600U Processor (4 MB cache, maximaal 3,90 GHz) + € 367,84

Display
14,0-inch FHD (1920x1080) IPS, ontspiegeld, geen aanraakfunctie GESELECTEERD
14,0-inch WQHD (2560x1440) IPS, ontspiegeld, geen aanraakfunctie + € 96,80

Memory
8 GB LPDDR3 1866

Graphics
Intel HD Graphics 620

Hard Drive
128GB Solid State Drive, SATA3 - € 67,76
Intel 180 GB SSD-station, 2,5 inch, SATA3, OPAL2.0 - € 59,29
256 GB Solid State Drive PCIe-NVMe OPAL2.0 - Capable GESELECTEERD
SSD-station van 512 GB, PCIe-NVMe OPAL2.0 + € 152,46
1 TB SSD-station OPAL2.0 PCIe-NVMe + € 355,74

Ik hoop zo voldoende informatie te hebben verschaft. Indien dat nite zo is dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Berlinetta
  • Niet online
in jouw geval, had ik mezelf een Macbook gekozen.

Maar je wilt Linux draaien. Dit is wel lastig.
Een i7 valt sowieso af vanwege het accu verbruik.
Je zou dan in principe i5 kunnen nemen.

Als je RAM en je SSD later nog kan upgraden dan kan je gewoon 8GB RM en 256GB aan opslag nemen.

Ik kan nu niet het uiterlijk van de laptops zien.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De laptops die je noem vind ik zelf ook mooi (al zijn ze aan de prijs). Enkele gedachten:

1. Lenovoheeft volgens mij nog geen 8e generatie i5 of i7. Die hebben ipv 2 cores 4 cores. Ik dacht dat begin 2018 de 8e generatie beschikbaar zou komen.
2. Of een i7 direct afvalt voor accugebruik, vraag ik me af. Het verschil in prestatie tussen een i5 en i7 (zegt men) U-variant mobiele processor is ca 10%. Dat zal in accugebruik een soortgelijke verhouding opleveren (of wellicht minder, want een CPU klokt zicht terug als je deze niet zwaar gebruikt). Een i7 is wel fors duurder dan een i5, waardoor de i5 wellicht toch de betere keuze is.
3. Een accu met extra capaciteit verlengd de duur van werken zonder stopcontact, maar vanaf een bepaalde capaciteit steekt de accuruit de behuizing. Hoe dat bij Lenovo zit weet ik niet. Het is een afweging tussen gewicht/mobiliteit en wat je mooi vindt.
4. Hoe dunner een laptop, hoe kariger de aansluitingen. Een T470 is wellicht voorzien van meer aansluitingen. Welke je daarvan belangrijk vindt, is jouw keuze. Hele dunne laptops hebben soms nog wel een RJ45 aansluiting, maar die 'klapt soort uit', omdat de behuizing zo dun is. Ik vraag me af hoe lang zo'n aansluiting mee gaat.

Andere merken (HP, Dell) hebben ook vergelijkbare zakelijke modellen. Van Dell bijv. de Latitude. Wellicht hebben ze daar de 8e generatie Kay-lake refresh al wel?

Zie ook www.notebookcheck.com. Ik dacht dat ik van de T470 teleurgestelde berichten las over de schermkwaliteit. Sowieso is kleurechtheid en schermkwaliteit in HD panelen niet altijd top. De 4K panelen zijn beter, maar doen een aanslag op de accuduur + is zo'n hoge resolutie (op 14") dat je moet scalen. Of dat nu met alle software goed gaat, weet ik niet. Hangt ook af wat je zelf gebruikt (en speel voor de gein met je scherm scaling. Als je die op 125 of 150% zet, en applicaties er gek uit gaan zien, dan heb je een antwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door kdekker op 30-11-2017 12:49 ]

• Winterpeeen
Dank voor jullie reacties.

-Op basis van jullie reacties lijkt het alsof ik vanwege het te verwachte gebruik en de lagere kosten, beter af ben met een i5. Ik neig dan te gaan voor de i5 7300u.

-Qua batterijen heb ik alleen wat te kiezen bij de T470 (die van de X1 Carbon zijn 3 cellen 57 Wh). Na wat gegoogle heb ik begrepen dat de 6 cell 48w en de 6 cell 72 w aan de onderkant ietwat uitsteken. Dat klinkt niet echt aantrekkelijk dus ik denk dat ik als ik voor de T470 ga, ik de 3 cell 24w kies.

-Qua RAM zal ik dan gaan voor 8GB DDR4 bij de T470. Bij de X1 Carbon heb ik niet zoveel keus in dat opzicht (16GB lijkt me een beetje teveel van het goede).

-Qua aansluiting zijn voor mij beide laptops gelijkwaardig aan elkaar. Ook de RJ45 aansluiting op de carbon lijkt op foto's niet uit te steken.

-Ik las ook al dat de X1 Carbon een (veel) beter scherm heeft dan de T470. Ik denk nog even na of dat voor mij de meerprijs van ongeveer 150 euro waard is of niet.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04

Sick Nick

Drop the top!

Nu een laptop kopen met een 7e generatie cpu is jezelf flink te kort doen. De nieuwe i5 en i7 zijn quadcores, nog steeds hetzelfde lagere stroomverbruik als de oude dualcores maar zeker bij je multitask plannen aanzienlijk sneller. Misschien de moeite waard om te wachten tot lenovo die aan gaat bieden in deze modellen (als je bij lenovo wilt blijven).

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-11 20:04

Processorkoeler

Geen stock koeler

Voor mijn werk heb ik zelf een Dell XPS 13 (2014). Even afgezien van het feit dat deze al 3 jaar oud is werkt hij super!

I5, 8GB RAM, 512GB SSD en het 13" formaat is prima voor in de trein (NS treinen kennende). In mijn geval is ie ook nog touch. Linux draait er heel goed op (dualboot), kortom een prima ding!

pricewatch: Dell XPS 13 9360-80VVD
Let er wel op dat dit nog 7e generatie is, ik verwacht dat de nieuwere generaties binnenkort uitkomen.
Voor eeni ets hoger budget heb je deze
pricewatch: Dell XPS 13 9365-XFVD4

Dell heeft ook powerbanks voor bij de XPS-series, en die werken heel handig voor onderweg! Misschien handig om je eens te verdiepen in de XPS-series, ik ben er zelf dik tevreden mee. Nadeel is dat je geen RJ45 hebt, maar met een dongelttje is dat zo verholpen, en tevens; wie heeft er tegenwoordig een netwerkaansluiting, WiFi en portreplicators zijn volgens mij populairder :)

• kdekker
  • Niet online
Processorkoeler schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:12:
Voor mijn werk heb ik zelf een Dell XPS 13 (2014). Even afgezien van het feit dat deze al 3 jaar oud is werkt hij super!

I5, 8GB RAM, 512GB SSD en het 13" formaat is prima voor in de trein (NS treinen kennende). In mijn geval is ie ook nog touch. Linux draait er heel goed op (dualboot), kortom een prima ding!

Let er wel op dat dit nog 7e generatie is, ik verwacht dat de nieuwere generaties binnenkort uitkomen.

Dell heeft ook powerbanks voor bij de XPS-series, en die werken heel handig voor onderweg! Misschien handig om je eens te verdiepen in de XPS-series, ik ben er zelf dik tevreden mee. Nadeel is dat je geen RJ45 hebt, maar met een dongelttje is dat zo verholpen, en tevens; wie heeft er tegenwoordig een netwerkaansluiting, WiFi en portreplicators zijn volgens mij populairder :)
Op werk lijkt me een docking station of kabel toch echt gangbaarder. De oude regel 'als het bedraad kan, doe dat dan ook' is nog altijd geldig. Bedraad levert een stabielere en snellere verbinding op dan Wifi.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

kdekker schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:23:
[...]

Op werk lijkt me een docking station of kabel toch echt gangbaarder. De oude regel 'als het bedraad kan, doe dat dan ook' is nog altijd geldig. Bedraad levert een stabielere en snellere verbinding op dan Wifi.
Een port replicator is ook bedraad ;)

• kdekker
  • Niet online
Processorkoeler schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:30:
[...]

Een port replicator is ook bedraad ;)
Je hebt gelijk. Je gebruikte een ander woord. Alleen hebben doorgaans alleen de 'zakelijker' modellen laptops een aansluiting voor een docking station. Daarnaast is zo'n ding bepaald niet gratis.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

kdekker schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:56:
[...]

Je hebt gelijk. Je gebruikte een ander woord. Alleen hebben doorgaans alleen de 'zakelijker' modellen laptops een aansluiting voor een docking station. Daarnaast is zo'n ding bepaald niet gratis.
Nee, elke USB 3.0 poort voldoet. Hier heb je geen speciale dingen voor nodig.Een docking station is wat anders.

Verwijderd

Bij de specificaties van de X1 Carbon zie ik trouwens DDR3-geheugen staan. Dit klopt niet neem ik aan?

• Winterpeeen
Verwijderd schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:46:
Bij de specificaties van de X1 Carbon zie ik trouwens DDR3-geheugen staan. Dit klopt niet neem ik aan?
Ik heb het nog even gecheckt en je kan kiezen uit:

8 GB LPDDR3 1866
of
16 GB LPDDR3 1866

Is er iets met DDR3 memory wat ik moet weten?

• Winterpeeen
Processorkoeler schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:12:

Dank voor je reactie. Een vriend van mij adviseerde mij ook al nog even bij andere merken te kijken gezien de prijs van de Thinkpads.

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-11 21:56
Winterpeeen schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 10:17:
[...]

Ik heb het nog even gecheckt en je kan kiezen uit:

8 GB LPDDR3 1866
of
16 GB LPDDR3 1866

Is er iets met DDR3 memory wat ik moet weten?
Vooral dat het al verouderd is. Tegenwoordig is DDR4 ook in de budget laptops al gangbaar.

• meijer.o
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-11 10:32
Als je met Linux wilt experimenteren is de Thinkpad 470 een hele goede keuze. Naar mijn weten doen alle componenten het m.u.v. de finger print scanner en een eventuele dedicated video kaart. Ik heb zelf een T460. Dat is een goed apparaat en prima voor Linux. Met de interne en externe combinatie van batterijen die je hebt geselecteerd, is de duur ruim voldoende voor je wens.
Pagina: 1