Droge kamer blijft droog

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 16:34
Hallo allemaal :)

Ik heb een studentenkamer waar ik over het algemeen erg tevreden mee ben. Alleen is de lucht ontzettend droog. Ik heb een paar simpele hygrometers en die stonden op gemiddeld 30 á 40% relatieve luchtvochtigheid terwijl 40 á 60% beter zou zijn. Het probleem hiermee is dat ik soms 's ochtends of 's nachts wakker werd met een soort 'verkouden' gevoel; een droge keel en verstopte neus.

Om de luchtvochtigheid hoger te krijgen heb ik wel gerommeld met natte was op m'n kamer laten droge en de waterkoker wat vaker aanzetten maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Onlangs dus maar een echte luchtbevochtiger gekocht waarna ik een korte piek had naar ruim 50% luchtvochtigheid! Maar nu ben ik dus al weer een paar dagen terug bij 40% dus dat schiet niet op ;( .

Nu m'n vraag: hebben jullie ervaringen, tips of handigheidjes om de vochtigheid op peil te krijgen? Moet ik vaker luchten, minder vaak luchten, vaker stoken, minder stoken? Ik krijg van 5 van de 6 kanten sowieso al warmte dus zelfs zonder verwarming is het vaak al 20 graden. De luchtbevochtiger die ik nu heb moet in theorie 200 ml water per uur de lucht in slingeren. Ik zit er zelf aan te denken om hem in te ruilen voor een groter broertje die 300 ml moet doen (Stadler Form Oskar Little vs de gewone maat).

Ter info: het is een huis uit ongeveer 1900 denk ik, met voornamelijk een houten constructie. M'n kamer is 20m² met een plafond van ongeveer 3m hoog wat ook nog eens een systeemplafond is, dus eigenlijk is het nog hoger. Aan 1 kant ramen, ong. 6m² waarvan 4m² enkel glas.

Alvast bedankt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 20:37
Hoeveel ventileer je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 23:59
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:53
Hoe groot is jouw studentenkamer? De Stadler Form Oskar Little is goed voor ruimtes tot 30m2. Als jouw studentenkamer bijvoorbeeld 10m2 is dan lijkt mij een grotere variant overbodig, er is dan waarschijnlijk wat anders aan de hand .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:22
Te droge lucht is ook niet goed. O.a. je (houten) meubels kunnen uitdrogen en kapot gaan.

Je zou kunnen proberen om meer planten in je kamer te zetten. Planten brengen vocht in de lucht en zuiveren deze ook nog eens.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnieWbl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:32
Ik heb hetzelfde probleem in mijn studententijd gehad, nooit aan een "echte" oplossing gedacht: een bakje water op m'n gaskachel zorgde voor vermindering van dezelfde klachten die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Weinig eigenlijk. Af en toe even m'n raam open totdat het te koud wordt. Maar daarom vraag ik het nu alvast voordat het gaat vriezen en het dus nog kouder wordt en de buitenlucht ook droger.
Maarten2212 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:15:
Hoe groot is jouw studentenkamer? De Stadler Form Oskar Little is goed voor ruimtes tot 30m2. Als jouw studentenkamer bijvoorbeeld 10m2 is dan lijkt mij een grotere variant overbodig, er is dan waarschijnlijk wat anders aan de hand .
Klopt. Ik denk dat hij nu een beetje aan z'n max zit. Maar dat hij zo weinig effect lijkt te hebben verbaast me eigenlijk, en daarom ook dit topic ;)
edie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:16:
Te droge lucht is ook niet goed. O.a. je (houten) meubels kunnen uitdrogen en kapot gaan.

Je zou kunnen proberen om meer planten in je kamer te zetten. Planten brengen vocht in de lucht en zuiveren deze ook nog eens.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb nu alleen een vetplant en wat cactussn :+ Zijn er nog speciale soorten die hier extra goed voor zijn en ook een beetje makkelijk te onderhouden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-05 20:37
Kwartier per dag ventileren is volgens mij een beetje de norm met oude huizen

https://www.intratuin.nl/...eet-lauretta-d-19-cm.html

Wij hebben zo'n plant en die zuivert de lucht en is makkelijk te onderhouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Groot en groen zou ik zeggen.

Vroeguh op de lagere school (Dat heette toen nog zo...) hadden we van die waterbakjes aan de radiator hangen om de lucht wat minder droog te krijgen... :z

Afbeeldingslocatie: http://download.p4c.philips.com/sca/sca/090407/090407172038_26863.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:36

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

O88088 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:23:
[...]

Weinig eigenlijk. Af en toe even m'n raam open totdat het te koud wordt. Maar daarom vraag ik het nu alvast voordat het gaat vriezen en het dus nog kouder wordt en de buitenlucht ook droger.

[...]

Klopt. Ik denk dat hij nu een beetje aan z'n max zit. Maar dat hij zo weinig effect lijkt te hebben verbaast me eigenlijk, en daarom ook dit topic ;)

[...]

Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb nu alleen een vetplant en wat cactussn :+ Zijn er nog speciale soorten die hier extra goed voor zijn en ook een beetje makkelijk te onderhouden zijn?
Verluchten is niet hetzelfde als ventileren. Ventileren doe je constant, verluchten 15 tot 30 minuten ;)

Hogere rV behaal je, zoals hiet al vermeld, door water te verdampen met waterbakjes of planten.

Ik heb overigens het compleet omgekeerde probleem: mijn huis ('64) is constant te vochtig :/

Xbox Live ID:Notna8310

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:49
Wij hebben een Venta LW45, werkt perfect. Door de grote draaiende schijven verdampt er veel zonder dat je warm water nodig hebt, wat heel veel bacterie groei voorkomt.

[ Voor 60% gewijzigd door pirke op 30-11-2017 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:54:
[...]

Ik heb overigens het compleet omgekeerde probleem: mijn huis ('64) is constant te vochtig :/
Dan moet je het verdampte vocht condenseren :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
O88088 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:23:
Sanseviera, Graslelie, Aloe Vera, Lepelplant, Ficus en Dieffenbachia zijn allemaal simpele (1/2 keer per week water) zuiverende planten. Kun je allemaal gewoon halen bij Ikea of welke tuinzaak dan ook. Of vraag eens rond in je omgeving voor stekjes. Geen idee wat ze doen om de ruimte vochtig te houden maar meer zuurstof en minder 'troep' in de lucht is volgens mij sowieso postief.

Anoniem: 992889

Planten is een oplossing.

Een ventilatie bovenin je raam is ideaal. Die kun je constant open laten staan, maar dat is misschien een wat drastische aanpassing. Sowieso s'avonds de verwarming uit of max 15 graden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Raam open zetten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 20:53
Nou.. Nee..

OT;
De lucht buiten is relatief heel droog op dit moment. Warme lucht kan namelijk meer waterdamp bevatten. Als je de koude buitenlucht dus opwarmt wordt de relatieve luchtvochtigheid dus lager.

Je wilt dus zo min mogelijk ventileren op dit moment. Dan, hout is een gigantische vocht buffer en zo te horen heb je hier veel van in dat oude huis. Het duurt dus erg lang voordat de RVH omhoog gaat ookal ben je continue water aan het verdampen.

Een luchtbevochtiger had je al, wat ook helpt is regelmatig de vloer dwijlen met lekker veel water (proberen niet te veel water langs de plinten te laten lopen want dan krijg je weer schimmel). Neem ook lekker die houten balken af met een vochtige lap als je daar bij kunt.

Ik heb een modern huis met wtw slaapkamer van 30m^2. En moet ongeveer 4 liter per dag verdampen in de periode naar de winter toe. Op een gegeven moment kan mij luchtbevochtiger het niet meer aan en dwijl ik 3 keer per week mijn houten vloer.
Alleen op die manier heb ik geen last van mijn luchtwegen.

Hoeveel water verdamp jij nu met die bevochtiger?

Always look on the bright side of life.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:02
Je kan het een en ander uitrekenen.
Mogelijk helpt deze calculator je aardig op weg:
https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

Als je nu 200ml/u vocht toevoegt en je luchtvochtigheid stijgt niet dan wordt er waarschijnlijk te veel lucht ververst.

Zeer waarschijnlijk ben je het hele pand óf je straat aan het bevochtigen.
Beiden duurt ff voordat je resultaat ziet.

- knip -

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 21:34
In dit seizoen een te droog klimaat betekent gewoon dat de verwarming goed draait (je hebt enkel glas), en daarenboven dat er te veel ventilatie is. Kijk een sof je niet een paar kieren en spleten kan afdichten.

En als je planten kiest, net wel planten kiezen met veel bladeren die veel water nodig hebben.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet altijd luchten/ventileren. Tijdens je slaap ook een raam open zetten. Frisse lucht is erg belangrijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 21:34
Hackus schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:54:
Je moet altijd luchten/ventileren. Tijdens je slaap ook een raam open zetten. Frisse lucht is erg belangrijk
Je hebt gelijk, maar niet in een huis van 1900. Dat is zeker niet luchtdicht!

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat toch om een kamer (slk)
20m2 staat in ts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-05 01:27

Jimbolino

troep.com

Als het koud is juist minder ventileren en de kachel niet te hoog zetten.
De was binnen drogen (droogrek, niet in de droger) en elektrische afzuigers uitzetten of dicht doen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:12
Clifdon schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:48:
[...]

Nou.. Nee..

OT;
De lucht buiten is relatief absoluut heel droog op dit moment. Warme lucht kan namelijk meer waterdamp bevatten. Als je de koude buitenlucht dus opwarmt wordt de relatieve luchtvochtigheid dus lager.
[...]
FTFY ;) Verder heb je helemaal gelijk.

De maximale absolute luchtvochtigheid bij 5 graden is 5.5 g/kg. bij 20 graden is dit nog maar 35% RV. Aangezien de RV ca. 70% is op dit moment bij 5 graden, kom je onder de 4 g/kg uit, wat vertaald naar ca. 25% RV bij 20 graden.
Inderdaad dus zo min mogelijk ventileren. 15 minuten per dag is voldoende om het zuurstof niveau weer op pijl te krijgen en alle schadelijke stoffen af te voeren. Alle tocht /ventilatie voert dus de warme vochtige lucht af, en droge koude lucht aan.

• O88088
Bedankt voor de reacties :) ik ga komend weekend een goudpalm aanschaffen en misschien ook een varen :+ de bevochtiger staat constant aan, en 's nachts op de stille stand dus dat zal zo'n 50 á 200 ml per uur zijn?

"Verluchten" doe ik overdag omdat m'n lamellen gaan klapperen als ik 's nachts het raam open laat en ik dus niet slaap dan.

Toevallig valt het vandaag wel mee, ik zie 54% op m'n wat duurdere, en hopelijk preciezere, hygrometer staan maar het heeft ook veel geregend vandaag. Ik ben benieuwd of meer planten het nog beter gaan maken.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vroeger had menig student een Egyptische parapluplant, die plantte je dan in een oude vissenkom want zo'n plant moest altijd volledig onder water staan...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Om terug te komen op m'n eigen topic, ik heb nu een week of twee een mooie goudpalm staan. Naar mijn idee helpt het behoorlijk. De luchtvochtigheid zit meestal nog wel in de lage 40% maar ik heb weinig last meer van e een droge keel. Het is dat ik niet zo veel plek overheb, anders had ik nog 7 planten gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 19:25

Theo

moederbord

Haal een luchtbevochtoiger en houd deze aan. Door ventilatie komt er continu droge lucht je woning binnen, en deze moet je dus ook continu bevochtigen.

Leuk voorbeeld; de ventilatie in mijn slaapkamer heeft een debiet van 50 m3/uur; ofwel er komt per uur 50 m3 lucht van buiten naar binnen. Per dag verdamp ik bijna 6 liter water om de luchtvochtigheid naar 55% te krijgen.

Een bakje warm water aan de verwarming (100 ml), de was laten drogen (misschien 2 liter) doet dus niet genoeg. Je moet continu vocht aan de lucht toevoegen, en dit is ook nog best veel

7400 Wp op het dak

Pagina: 1