Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatusDown
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-07-2023
Hoi tweakers,

Mijn pc maakte de laatste tijd vaak ratelende geluiden vanuit de cpu, althans ik schat dat het vanuit die kant komt. Het gebeurd namelijk heel erg random, qua lengte en opbouw van geluid( van zacht naar hard en hard naar zacht) en het gebruik vn bepaalde programma's.
Ik heb de temp ook bekenen en het staat tussen 36-41 graden als de verwarming aan staat. Afstand tussen pc en verwarming is ook behoorlijk groot.
Wat ik misschien nog zou willen uitproberen is koeler eruit, nieuwe koelpasta erop doen en hopen dat er weer zo'n geluid eruit komt.
Weten jullie misschien een oplossing/ advies?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 193,65€ 193,65
1MSI B350M MORTAR€ 88,-€ 88,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 165,20€ 165,20
1Seagate Barracuda, 1TB€ 43,80€ 43,80
1Corsair Carbide 88R€ 46,90€ 46,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,-€ 192,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 54,90€ 54,90
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 86,93€ 86,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geratel is vaak niet koelpasta maar een defecte lager of iets in die trant.

Heb je de PC al open gehad en goed geluisterd of de ratel van de CPU-koeler komt of van de GPU of mogelijk een kabeltje wat ergens tegenaan hangt?

Pas wel op; die fans draaien mogelijk met een paar duizend toeren rond en kunnen flink au doen ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:52
Je hebt kans dat de fan van je cpu koeler dat geluid maakt.

Om dat uit te sluiten zou je eens een andere fan kunnen proberen.

Kijk wel uit als de pc nog draait als je gaat kijken, een snel draaiende fan kan voor verwondingen zorgen(helaas heb ik daar ervaring mee).

[ Voor 35% gewijzigd door CryRaven op 29-11-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik durf te betwijfelen dat het je CPU is. Wellicht de fan die op de koeler zit van je cpu. Zoals aangegeven: maak je kast eens open en de boel flink uitzuigen. Pas wel op dat je niets aanstoot met de zuigmond. Ook niet te hard zuigen (als je een stofzuiger hebt met instelbaar vermogen, dan gewoon laag instellen) en bij voorkeur een zuigmond met borstelkop.
Als het geluid niet weg gaat de fan vervangen. Is geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatusDown
MAX3400 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:39:
Geratel is vaak niet koelpasta maar een defecte lager of iets in die trant.

Heb je de PC al open gehad en goed geluisterd of de ratel van de CPU-koeler komt of van de GPU of mogelijk een kabeltje wat ergens tegenaan hangt?

Pas wel op; die fans draaien mogelijk met een paar duizend toeren rond en kunnen flink au doen ;)
Nope er hangt niks er tegenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:56
Het is altijd een fan.
Maar je hebt ook misschien een fan op de videokaart
of wat andere fans die in de kast hangen.

Allemaal controleren

in het midden kun je er wat tegenaan drukken zodat ze even stoppen.. voorzichtig.
dan weet je meteen welke het is als het geluid op houdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Iets van de CPU koeler of anders coil-whine van moederbord of voeding. Een CPU kan geen geluid maken.
Nog nooit van coil-whine gehoort dus ?

[ Voor 47% gewijzigd door PilatuS op 29-11-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ja.. we hebben het over een ratelend geluid
niet over bizarre jungle geluiden

een een cpu koeler is ook een fan.. als het geen water is maar dat zal wel niet want dat maakt geen geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:52:
ja.. we hebben het over een ratelend geluid
niet over bizarre jungle geluiden
Iedereen omschrijft bepaalde geluiden anders. Als je het niet zelf gehoort hebt weet je niet 100% zeker dat het de fan is, maar dat zeg je wel.
boyette schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:52:
als het geen water is maar dat zal wel niet want dat maakt geen geluid
Nog nooit een pomp horen ratelen dus ? _O-

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 29-11-2017 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 18:09
als je je pc plat legt, maak hij het geluid dan nog?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Het kan ook nog van de fan van de voeding komen.

keer tegen aan tikken met een schroevendraaier (achterkant) en kijken of dat effect heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Case fan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
boyette schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:56:
Het kan ook nog van de fan van de voeding komen.

keer tegen aan tikken met een schroevendraaier (achterkant) en kijken of dat effect heeft
Je kan de fan van de voeding ook best even stil zetten. Het is geen probleem om er even een stukje hout in de steken voordat de PC aangaat. Die fan mag best even 3 minuten stil staan :)

Er iets insteken terwijl de PC draait of er iets van metaal in steken is natuurlijk een no-go, zeg het maar even voor de zekerheid, niet dat de TS dit gaat doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
:P
dat kan zeker.. en zou ik ook kunnen voorstellen
maar niet te ver want dan raak je wat vitaals
bij die voeding moet je wel oppassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatusDown
hmm heb dit geprobeerd:
- plat leggen
- met schroevendraaier/ vinger midden op de fan tikken.
-kabels anders geplaatst. Alleen denk ik niet dat het helpt.

Ik heb me pc ook een avond aan laten staan, nadat ik dat heb gedaan maaakt het "minder" vaak ratelende geluiden. Ik denk dat het geluid maakt vanwege het feit dat de case vanaf de bovenkant open is. En dat al het stof erin komt. Daarom mapjes erop gezet als ik me pc uit heb staan.
Maar ik kan niet echt een "technische" oplossing vinden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:20
StatusDown schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:34:
Stoffilters installeren??

Maar als als er zoveel stof in je kast zit dat het geluid gaat maken valt het echt wel op. Geluid kan je het beste proberen te localiseren. Gewoon stuk voor stuk alle bewegende onderdelen afgaan en je harde schijf niet vergeten. Dan kom je er vanzelf achter waar ergens in je kast het geluid vandaan komt. Vanuit daar de exacte oorzaak bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
hmm heb dit geprobeerd:
- plat leggen

Ik heb me pc ook een avond aan laten staan, nadat ik dat heb gedaan maaakt het "minder" vaak ratelende geluiden. Ik denk dat het geluid maakt vanwege het feit dat de case vanaf de bovenkant open is. En dat al het stof erin komt. Daarom mapjes erop gezet als ik me pc uit heb staan.
Een PC kan prima tegen een beetje stof hoor :) 1x per jaar of 1x per 2 jaar eens schoonmaken is wel aan te raden, maar je hoeft echt niet iedere dag iets op de PC te leggen.

Verder is het geluid vinden heel simpel: Ga 1 voor 1 alle fans langs en zet deze stop om te zien of het geluid er nog is. Is het geen van de fans dan is het mogelijk toch iets van coil-whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatusDown
Ik heb me pc ook niet eens voor een half jaar. En ik had het al een keertje schoongemaakt, althans wat stof weggeveegd. Het gaat overigens over me stockkoeler btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

26779 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:43:
Ik durf te betwijfelen dat het je CPU is. Wellicht de fan die op de koeler zit van je cpu. Zoals aangegeven: maak je kast eens open en de boel flink uitzuigen. Pas wel op dat je niets aanstoot met de zuigmond. Ook niet te hard zuigen (als je een stofzuiger hebt met instelbaar vermogen, dan gewoon laag instellen) en bij voorkeur een zuigmond met borstelkop.
Als het geluid niet weg gaat de fan vervangen. Is geen rocket science.
Geniaal plan, om met een stofzuiger in actie, met een statisch hooggeladen borsteltje het binnenste van je pc uit te zuigen. :+
Niet doen dit, neem dan liever een spuitbus lucht, of een luchtcompressor.

Dat laatste is trouwens ook niet 100% foolproof, omdat van een compressor in principe ook de uitgaande lucht statisch kan worden geladen.
Daarom leg ik het lichtmetalen spuitpistool standaard aan 'aarde' voor dit soort klusjes en dat blijkt (met deze voorzorg) al een slordige 20 jaar helemaal goed te gaan. ;)
hmm heb dit geprobeerd:
- plat leggen
Houd iedere fan een aantal seconden met een vinger stil en het geratel zou meteen bij de booswicht moeten verdwijnen.
Als je de fan rustig vanuit het midden stopt kan er niets mis gaan.

Ik begrijp dit gehannes niet zo goed, met de behuizing open kun je in een enkele minuut de dader te pakken hebben. :?
Ik heb me mijn pc ook een avond aan laten staan, nadat ik dat heb gedaan maakt het "minder" vaak ratelende geluiden. Ik denk dat het geluid maakt vanwege het feit dat de case vanaf de bovenkant open is. En dat al het stof erin komt. Daarom mapjes erop gezet als ik me mijn pc uit heb staan.
De lucht aan de bovenkant van je pc hoort naar buiten te blazen, als zich daar aan de buitenkant stof ophoopt dan blaast de fan op die plek de verkeerde kant op. ;)

Een fan die ratelt kun je in principe met een druppel olie smeren, beter is het die fan maar meteen te vervangen.
Zo'n ventilator heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 09-12-2017 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Raar maar waar, ook ik heb hier last van.

De herrie lijkt van onder de koeler van de CPU uit te komen en wat ik er van kan opmaken is dat zodra er activiteit plaatsvindt, zoals het laden van een internet pagina, dit geluid harder wordt.

De fan van de CPU is het definitief niet, de videokaart ook niet omdat ik dit geprobeerd heb met een passieve kaart en de harddisk is het ook niet want ik heb mijn oor daar tegenaan gelegd. Ook de fan van de voeding is het niet omdat ik die even stilgezet had met een houtje.

Het is het beste te omschrijven als een versleten lager met een hoog schrapend geluidje ertussendoor al zou je het ook kunnen omschrijven als het knetteren van een electrisch stroompje tussen twee polen in (taser of zo). Het is ook niet doorlopend maar zoals ik al zei bij activiteit.

Het enige wat ik nog niet gedaan heb is de koeler van de CPU halen omdat ik geen pasta in huis heb. Of dat het eigenlijk is betwijfel ik ten zeerste omdat het geluid namelijk dus ook te horen is als de fan uitstaat.

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb dit ook nog nooit gehoord en kwam het toevallig tegen omdat ik een oude pc aan het repareren ben.

CPU is een Intel Core Duo E6850
GFX is een HD5750

Wie enig idee heeft (en dan niet de fans) mag het zeggen, wie kan dit even uitleggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:49

rdejongjr

Gnome

Hmmm, het gillen van een zeer snel schakelende voeding yum.

Heel lomp noemt men het coil whime maar ook als de grote chokes ingegoten zijn heb je ceramische condensatoren en zelfs ic's die vrolijk mee zingen met het maken van laag voltage hoog amperage.

Geen ruk aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
zit dat op het moederbord of in de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
riesg schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:11:
zit dat op het moederbord of in de cpu?
Moederbord en ook voor de GPU ook al heeft die geen fan. Wat er gebeurt is dat 12v naar bijvoorbeeld 1.2v moet worden omgezet. De onderdelen die dit doen veroorzaken het geluid. Zo heb ik het zelf bijvoorbeeld ook met mijn GPU zodra ik een spel opstart. Mijn PC is zeer stil waardoor het geluid van de GPU er enorm bovenuit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesg
bedankt, in ieder geval ben ik al blij dat iemand weet wat het is
Pagina: 1