Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 17:00
Ik wil jullie graag iets voorleggen. Ik ben nu een jaar werkzaam als Applicatiebeheerder bij mijn werkgever. Nu vertelde mijn collega applicatiebeheerder die er al een aantal jaar werkt, dat we op oudjaarsdag en op nieuwjaarsdag werkzaamheden moeten uitvoeren. Dit was voor mij een nare verrassing, aangezien ik al een tijdje plannen had gemaakt. Ik zou dan niet thuis zijn, maar elders. Nu ben ik niet te beroerd om op dit soort dagen te werken, maar er is mij officieel niks persoonlijks gevraagd door mijn leidinggevende. Is het normaal dat het bedrijf er zomaar van uit gaat dat we wel even komen opdraven? Los daarvan, het is ook niet zo dat er blijk van waardering wordt getoond, aangezien ik de uren die gewerkt moeten worden alleen maar kan compenseren op andere momenten. Is dit part of the job? Of is het eigenlijk niet zo netjes?

Wat is jullie mening en hoe zou ik dit kunnen aanpakken naar de werkgever toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:21

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

1 januari is een feestdag. Hoe zit het met andere feestdagen zoals 1e kerstdag en dergelijke?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Oudjaarsdag is een gewone werkdag. Nieuwjaarsdag is wel een feestdag. Ik hier wel iets in je contract over hoort te staan, of de algemene CAO. Op zijn minst zijn de gemaakte uren meer waard op een feestdag (hoger loon, meer verlofuren terug of iets dergelijks.

[ Voor 39% gewijzigd door ToFast op 29-11-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

31 december is een zondag, 1 januari normaal gesproken een 'feestdag'. Moet je vaker op zondag en/of feestdagen werken? In dat geval zou ik oud / nieuw niet anders verwachten.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 29-11-2017 19:49 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:40
Je zit er een jaar, moest je vorig jaar ook met oud en nieuw werken?
Zeker dat het geen geintje is van je collega? En regelt hij/zij de afdelingsplanning?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 17:00
Dit zou de eerste feestdag zijn dat ik moet werken. Vorig jaar werkte de genoemde collega met een andere collega met Oud en Nieuw. Oudjaarsdag is dit jaar op een zondag, Nieuwjaarsdag dus uiteraard op een maandag. Zoals ik al zei ik vind het niet eens echt erg om op zulke dagen te moeten werken, ware het niet dat ik al plannen heb gemaakt en ik toch wel de waardering mis. En dat er gewoon van uit gegaan wordt dat ik er ben. Die collega maakt geen geintje en maakt ook de planningen niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjommer op 29-11-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tjommer schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:04:
Dit zou de eerste feestdag zijn dat ik moet werken. Vorig jaar werkte de genoemde collega met een andere collega met Oud en Nieuw. Oudjaarsdag is dit jaar op een zondag, Nieuwjaarsdag dus uiteraard op een maandag. Zoals ik al zei ik vind het niet eens echt erg om op zulke dagen te moeten werken, ware het niet dat ik al plannen heb gemaakt en ik toch wel de waardering mis. En dat er gewoon van uit gegaan wordt dat ik er ben.
Dan zit er niks anders op te vragen waar dit staat vermeld (als het in je contract of gelezen documenten staat, is het jammer voor je) en of er wat te regelen valt deze keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit zou de eerste feestdag zijn dat ik moet werken. Vorig jaar werkte de genoemde collega met een andere collega met Oud en Nieuw. Oudjaarsdag is dit jaar op een zondag, Nieuwjaarsdag dus uiteraard op een maandag. Zoals ik al zei ik vind het niet eens echt erg om op zulke dagen te moeten werken, ware het niet dat ik al plannen heb gemaakt en ik toch wel de waardering mis. En dat er gewoon van uit gegaan wordt dat ik er ben. Die collega maakt geen geintje en maakt ook de planningen niet.
Het typische "vorig jaar was ik het bokje, jij bent nieuw en nu dus dit jaar jij". Zie je wel vaker idd, zelf ook wel in die situatie gezeten. Gewoon zeggen dat het mooi is dat er dan een change weekend is, maar jij dan niet beschikbaar bent. Mag degene die over de planning gaat dan regelen. Tijd genoeg om dat te doen, me dunkt. En anders is "ik heb geen resources" ook een antwoord :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de afgelopen jaren niet anders gewend, al was dat meer vanuit een controlerende functie. Voor ons pakket moeten de tellers op 0 worden gezet op 1 januari, en helaas kunnen de developers dat niet anders dan remote inloggen en wat handelingen uitvoeren. Het luistert nogal nauw hoe dat gaat. Al met al een half uur werk voor een developer/applicatiebeheerder.

Ik deed alleen de controle of het gebeurd was.

De vraag die ik dus heb is, wat moet je doen? Gaat het om remote wat checks uitvoeren of hele dagen op kantoor? En in welke sector? In 24/7 sectoren zoals ziekenhuizen lijkt het mij ook vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:17:
[...]

Het typische "vorig jaar was ik het bokje, jij bent nieuw en nu dus dit jaar jij". Zie je wel vaker idd, zelf ook wel in die situatie gezeten. Gewoon zeggen dat het mooi is dat er dan een change weekend is, maar jij dan niet beschikbaar bent. Mag degene die over de planning gaat dan regelen. Tijd genoeg om dat te doen, me dunkt. En anders is "ik heb geen resources" ook een antwoord :)
Ik zou voordat je dit ingaat wel even de verlofregeling nakijken, ik moet bijvoorbeeld 9 maand van te voren verlof aanvragen, daar zijn vast afspraken over bij elk bedrijf neem ik aan. En dan gelijk voor 2018 nu verlof aanvragen als het al kan.

Ik heb in september 2017 al de zomervakantie voor 2018 moeten opgeven 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou het gewoon aan mijn leidinggevende vragen, hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 15:51
Soldaatje schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:42:
Ik zou het gewoon aan mijn leidinggevende vragen, hoe het zit.
Precies dit, wat is er mis mee met gewoon naar je leidinggevende toestappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 22:37:
[...]

Ik zou voordat je dit ingaat wel even de verlofregeling nakijken, ik moet bijvoorbeeld 9 maand van te voren verlof aanvragen, daar zijn vast afspraken over bij elk bedrijf neem ik aan. En dan gelijk voor 2018 nu verlof aanvragen als het al kan.

Ik heb in september 2017 al de zomervakantie voor 2018 moeten opgeven 8)7
9 maanden!? Dat lijkt me niet helemaal wettig. Wat doen mensen bij jullie op het werk die kinderen gaan krijgen? Of als je een keer naar de tandarts moet?

Het bedrijf moet wel een heel zwaarwegend belang hebben om jouw verlofaanvraag te weigeren omdat hij niet 9 maanden van tevoren is gedaan, dat lijkt me volstrekt onhoudbaar in de meeste sectoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

@TS: Laat gewoon vastleggen hoe ver van tevoren het bedrijf jou buiten de vaste werktijden/dagen mag indelen. Anders zou je nooit privé iets kunnen plannen, en zou je deze beschikbaarheidstijd zelfs betaald moeten kunnen krijgen......

En vakanties voor volgend jaar zomer inplannen? Bedrijven willen dat graag zo vroeg mogelijk weten zodat ze daar rekening mee kunnen houden met het maken van de planning. Het scheelt nogal als je normaal 40 medewerkers hebt werken, en in de zomer zijn er maar 8 beschikbaar......

Speel ook Balls Connect en Repeat

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Maar was de ervaring van vorig jaar dan geen aanleiding voor jou om proactief te informeren naar de regelingen rondom Oud en Nieuw, sowieso voordat je plannen maakte?

Ik vind inderdaad dat het bedrijf je wel even had mogen informeren, maar er klakkeloos vanuit gaan dat je vrij hebt ondanks jouw ervaring, vind ik bijzonder naïef.

Er tegen ingaan zoals hier wordt benoemd kan je doen, maar denk daarbij wel aan de arbeidsrelatie met jouw werkgever en collega's.

Welke weg je ook inslaat, maak dan wel direct afspraken over het vervolg in de toekomst zodat de wederzijdse verwachtingen op een lijn komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik vind het helemaal niet zo raar dat je er vanuit gaat dat je in het weekend en op feestdagen vrij bent. En als ze daar een paar dagen van te voren mee aan komen kakken dan zijn ze ook rijkelijk laat. Zulke dingen plant een goed bedrijf een hele lange tijd van te voren om te voorkomen dat mensen al commitments hebben. Als je voor oud en nieuw een huisje gehuurd hebt op de hei om aan de herrie te ontkomen is de kans nihil dat je dat geld nog terugkrijgt. Om het nog maar niet te hebben over dat 't voor je vrouw en kids ook nogal kut is als ze opeens O&N alleen moeten vieren.

https://niels.nu

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Draai je iets van een standby/oncall/piket dienst? Of staat er de afspraak dat jullie beschikbaar zijn buiten kantooruren indien nodig?

De 31ste is dit jaar een zondag, en de 1ste een nationale feestdag op een maandag (zie https://www.rijksoverheid...oord/officiele-feestdagen en dan ook het deel "Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers. Er is dus geen wettelijk recht op een vrije dag op een bepaalde feestdag. In uw cao of arbeidsovereenkomst staat of u vrij bent op feestdagen.").

Dus dan kom je weer terug op de eerdere vragen, wat staat er in je contract?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Kurkentrekker schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:01:
9 maanden!? Dat lijkt me niet helemaal wettig.
Ik kan wel uit ervaring vertellen dat een grote organisatie toch wel graag wilt weten eind 2017 wanneer de werknemers hun grote zomervakantie plannen (twee weken of meer aanééngesloten), zodat je daar dan al rekening mee kan houden met je resources en het inboeken van projecten voor 2018.
Vaak is het dan ook alleen maar een indicatie die gevraagd wordt. En niet een vereiste om echt 9 maanden van te voren verlof aan te vragen. Dit kan natuurlijk door de leidinggevende anders worden uitgelegt, of door de werknemer anders worden verstaan etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Hydra schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:55:
Ik vind het helemaal niet zo raar dat je er vanuit gaat dat je in het weekend en op feestdagen vrij bent.
Wel als je weet dat je directe collega’s nota bene de vorige viering hebben moeten werken. Dan mag dat in het verwachtingspatroon liggen. Boekingen etc zijn niet het probleem van het bedrijf.

Zoals ik al zei, houdt dat wel in dat dit niet via dezelfde directe collega tussen mond en lippen in de wandelgangen opgenoemd moet worden, maar op zijn minst middels een officiële planning aangekondigd mag worden. Anderzijds, hoe weet deze collega wanneer TS moet werken? En, wat staat er in het contract. Als daarin een beschikbaarheid geldt voor weekends, dan had he officieel vrij moeten vragen.

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:14:
[...]

Ik kan wel uit ervaring vertellen dat een grote organisatie toch wel graag wilt weten eind 2017 wanneer de werknemers hun grote zomervakantie plannen (twee weken of meer aanééngesloten), zodat je daar dan al rekening mee kan houden met je resources en het inboeken van projecten voor 2018.
Vaak is het dan ook alleen maar een indicatie die gevraagd wordt. En niet een vereiste om echt 9 maanden van te voren verlof aan te vragen. Dit kan natuurlijk door de leidinggevende anders worden uitgelegt, of door de werknemer anders worden verstaan etc.
Dat snap ik dan ook wel, maar waar ik op reageerde is het feit dat TS meldde dat verlof 9 maanden van tevoren moet worden aangevraagd. Als je daar niet mee om kunt gaan als organisatie dan gaat daar gewoon iets mis. Natuurlijk snap ik ook dat een grote organisatie ongeveer een timeframe wil hebben waarin de werknemers van bepaalde afdelingen op vakantie zijn, anders wordt plannen wel heel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Kurkentrekker schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:19:
[...]

...het feit dat TS meldde dat verlof 9 maanden van tevoren moet worden aangevraagd.
Dat was niet TS ;) (Overigens is 9 maanden wel heel erg rigide, ik zou me daar serieus niet in kunnen vinden!)

Het lijkt me op z'n minst netjes als er iemand 'van hogerhand' even tegen je zou hebben gezegd dat er van je verwacht wordt om op een zondag en opeenvolgende feestdag gewerkt dient te worden, en dan ook nog iets meer dan een maand van tevoren. Als je iets niet weet, kun je er geen rekening mee houden en als je werkgever rijkelijk laat aankomt zou deze ook niet van je moeten kunnen verwachten dat je nog geen plannen hebt gemaakt. Maar goed, 'zouden' en 'moeten'...

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 14:25
michaelvink schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:27:
[...]

Dat was niet TS ;) (Overigens is 9 maanden wel heel erg rigide, ik zou me daar serieus niet in kunnen vinden!)

Het lijkt me op z'n minst netjes als er iemand 'van hogerhand' even tegen je zou hebben gezegd dat er van je verwacht wordt om op een zondag en opeenvolgende feestdag gewerkt dient te worden, en dan ook nog iets meer dan een maand van tevoren. Als je iets niet weet, kun je er geen rekening mee houden en als je werkgever rijkelijk laat aankomt zou deze ook niet van je moeten kunnen verwachten dat je nog geen plannen hebt gemaakt. Maar goed, 'zouden' en 'moeten'...
Bij ons zijn we nu al bezig met de verlofplanning van 2018.Alle collega's van onze afdeling wordt gevraagd om nog dit jaar het "verwachte" verlof voor 2018 te plannen. Dan hebben we het over periodes van een week of langer. Dit omdat we ook veel projecten doen en we graag willen weten wie er in welke periode aanwezig is. Schuiven is nog mogelijk zolang de bezetting op orde is. En uiteraard een dagje vrij om naar het strand te gaan kan altijd aangevraagd worden. Paar dagen op voorhand is ok, zolang dan ook maar de bezetting ok is. Vind ik zelf niet echt vreemd. Doen we al jaren zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Als een werkgever extreem lang van te voren vraagt welke werkdagen jij van plan bent vrij te nemen, is het redelijk om m.b.t. feestdagen en weekends het omgekeerde te verlangen. Als je een keer in het weekend moet werken, mogen ze die weekends ook voorlopig reserveren een jaar vooruit :)

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Nogal naïef en wegkijkend van de problematiek vind ik jouw reactie. Anticiperen lijkt me ook onderdeel van de job. Niet je sterkste punt. Maar volgens mij mogen ze dat eisen als het werk dat verlangt. Wie er dan moet komen opdraven kunnen ze ook aan jullie overlaten. Dat is pas leuk. Regel het onderling maar dan en dan moeten er iemand zijn. Elk jaar weer feest.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 08:22
@ ts... Werk je normaal wel op zondagen in je functie?

Zo ja, dan zie ik 't probleem niet.

Zo nee, oudjaarsdag is wel een speciaal moment voor veel computersystemen om over te gaan op 't nieuwe jaar, dus wellicht in jouw functie logischer dat je dan wel werkt.

Something something

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tjommer schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:45:
Ik wil jullie graag iets voorleggen. Ik ben nu een jaar werkzaam als Applicatiebeheerder bij mijn werkgever. Nu vertelde mijn collega applicatiebeheerder die er al een aantal jaar werkt, dat we op oudjaarsdag en op nieuwjaarsdag werkzaamheden moeten uitvoeren. Dit was voor mij een nare verrassing, aangezien ik al een tijdje plannen had gemaakt. Ik zou dan niet thuis zijn, maar elders. Nu ben ik niet te beroerd om op dit soort dagen te werken, maar er is mij officieel niks persoonlijks gevraagd door mijn leidinggevende. Is het normaal dat het bedrijf er zomaar van uit gaat dat we wel even komen opdraven? Los daarvan, het is ook niet zo dat er blijk van waardering wordt getoond, aangezien ik de uren die gewerkt moeten worden alleen maar kan compenseren op andere momenten. Is dit part of the job? Of is het eigenlijk niet zo netjes?

Wat is jullie mening en hoe zou ik dit kunnen aanpakken naar de werkgever toe?
Steekt je collega je niet de gek aan ?
Indien jij je vrije dagen kenbaar hebt gemaakt is er toch niks loos? Stap even naar je leidinggevende en vraag het netjes na en overleg

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Als je er al meer dan een jaar werkt en het dus "je tweede jaarwisseling" bij deze werkgever wordt, zou je inmiddels toch wel horen te weten hoe e.e.a. geregeld is. Dat er vorig jaar collega's moesten werken is toch wel een vrij duidelijk signaal. Neemt niet weg, dat als je als werkgever verwacht dat iemand op een bepaalde feestdag werkt, het dan wel handig is om dat ruim vooraf (bij voorkeur bij aanvang dienstverband natuurlijk) duidelijk te maken (als het even kan in een regelingendocument waarnaar je in het contract verwijst).

Zie het maar als een financieel meevallertje: nieuwjaarsdag is 200% hier. Maar in principe hoeft er hier niemand te werken. Maar spoedjes heb je ook rond de jaarwisseling, dus het kan gebeuren..... Ongeplande spoedjes worden opgevangen door de 24x7 dienst, gepland werk ga je natuurlijk niet pas 1 maand voor de betreffende feestdag regelen, want dan heeft 80% van het personeel al plannen gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Waar werkt iedereen dat het kennelijk normaal is dat een werkgever je een maand van te voren meldt dat je met O&N present moet zijn? :D

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:35

LankHoar

Langharig tuig

Ik weet niet of ik nu wel naar de werkgever zou stappen als TS zijnde. Je weet nu nog van niets, alleen maar hear-say van een collega die niet eens over de planning gaat. Laat je werkgever maar met een melding komen, hoe kunnen ze anders verwachten dat je er dan ook bent? En waarom weet je collega dit al wel en jij nog niet? Bijkomend voordeel van zelf niet naar je werkgever stappen hiermee: hoe langer die er mee wacht om dit aan jou door te geven, hoe aannemelijker het is dat je het kunt gooien op "geen rekening mee gehouden".

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Als men de regels volgt die zijn afgesproken zie ik weinig ruimte voor je. Hoe wordt normaal gesproken overwerk aangezegd? En is overwerk verplicht als ze dit op tijd aangeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Hydra schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:49:
Waar werkt iedereen dat het kennelijk normaal is dat een werkgever je een maand van te voren meldt dat je met O&N present moet zijn? :D
Ik vind het ook maar vreemd, zeker wanneer er niets over vermeld staat in het arbeidscontract of al veel eerder mondeling overeengekomen.
Als dat allemaal niet het geval is, kan een werkgever je ook niet 'verplichten' om te komen tenzij er sprake is van zwaarwegende belangen. Ik zou niet schromen om in dit geval de arbeidsrelatie onder druk te zetten. De relatie met met kinderen en vriendin vindt ik vele malen belangrijker.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
LankHoar schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:57:
hoe langer die er mee wacht om dit aan jou door te geven, hoe aannemelijker het is dat je het kunt gooien op "geen rekening mee gehouden".
Het is eind Nov. Het is hoe dan ook aannemelijk dat je al plannen hebt voor O&N en dat je daar dus ook geld aan uitgegeven hebt.

En ik weet niet of de TS een vriendin heeft maar die zal er hoe dan ook niet positief tegen over staan dat ze nu opeens alleen naar de party tent in het dorp moet ;)

Maargoed. @Tjommer : iets meer info over wat er in je contract staat e.d. zou welkom zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 30-11-2017 15:41 ]

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 22:58
Vindt het allemaal al heel bijzonder die reacties hier.

Elke werkrelatie gaat uit van een redelijke uitkomst gegeven de belangen van werkgever EN werknemer.
Als iets volledig gewoon is in een sector (in een ziekenhuis weet je dat niet iedereen vrij is met kerst) informeert dat die redelijkheid maar bepaalt die niet. Als kennelijk heel normaal is dat telsystemen met de hand op nul gezet moeten worden (really?!) geldt daarvoor hetzelfde.

Daarmee is nog niet gezegd dat je dan maar ongevraagd of ongezegd daarmee rekening hebt te houden.
Kennelijk wist jij niet dat dat zo was bij jouw baas. Als je dat redelijkerwijs niet hoefde te verwachten, is het onredelijk als dan wordt verwacht dat je je gemaakte plannen annuleert.
(Das weer wat anders dan dat je ieder jaar je snor zou kunnen drukken)

Als je baas verwacht dat jij verlof maanden tevoren kenbaar maakt, is omgekeerd ook redelijk.
Als je baas werk aan ziet komen, heeft hij dat te melden als dat niet binnen je normale werktijden ligt. Jouw niet betaalde prive-leven is niet automatisch secundair aan de belangen van de baas - daar krijg je maar scheidingen van.

Ik doe het nog anders.

Ze weten dat ik in de vroeg zomer ieder jaar lang vrij wil zijn en meestal rond kerst en oud en nieuw ook.
Wanneer ik er precies niet ben laat ik kort van te voren weten (2 a 4 weken), gewoon in gesprek - op de afdeling, niet via een of ander infantiel planningssysteem of mailtjes aan de baas (tenzij het zo uitkomt)

Voor de rest zien ze het achteraf wel in de urenverantwoording.

Is dat wel eens vervelend voor ze? Ja. Maar ik heb geen piket, geen ploegendienst, geen bijzondere vergoeding voor beschikbaarheid, maar ben het grootste deel van het jaar uit mezelf redelijk soepel. Bovendien doe ik grotendeels in mn eentje het werk, dus whenever ik er niet ben, het is altijd onhandig.

Als de baas dus ziet aankomen dat hij rondom die periodes mijn hulp onmisbaar nodig heeft, moet ie het ff (bij voorkeur ruim) tevoren aankondigen. Dan probeer ik er rekening mee te houden.

dus het korte antwoord: geinformeerde wederzijdse redelijkheid

• ErikRo
Wie betaalt, bepaalt.
Ik weet niet tot hoeverre redelijkheid hier mee mag spelen.
Scheelt wel als je onvervangbaar bent

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hydra schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:49:
Mijn contract staat overwerk in verband met jaarafsluiting, accountants en jaarrekening ook dat er op zon/feestdagen gewerkt zou moeten worden indien niet anders mogelijk. Dat het 99% nooit voor komt, maakt het geen uitzondering dat het ene jaar dat het wel moest, je er dus ook gewoon moet zijn.

Net als die ene maand, vakantie aanvragen heeft voor ons ook termijn van 1 maand, dus dat opzicht is het wel gelijk naar beide kanten, dezelfde periode.

Persoonlijk vind ik ook 'ik heb al plannen gemaakt' een zwak excuus, iedereen weet binnen de branche toch redelijk welke dagen er mogelijk extra gewerkt moet worden, detailhandel, ICT, overheid, etc, je kan redelijke inschatting maken of er een mogelijkheid is dat voor jouw functie er werken op oudejaarsdag gewenst is. Meestal dekt een contract al aardig af qua vergoeding op zon/feestdagen (150% tot 200%?), je had er natuurlijk naar aanloop van het einde van het jaar ook zelf om kunnen vragen (wij beginnen de planning zelf al in oktober, maar alles wordt pas eind november definitief).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wat een onzin. Je hebt gewoon een contract. Klaar.
SinergyX schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:24:
Persoonlijk vind ik ook 'ik heb al plannen gemaakt' een zwak excuus,
Ik had het specifiek over de huidige situatie dat het nog maar een maand naar O&N is. Het lijkt me dan behoorlijk logisch dat mensen al plannen hebben. Ik heb in ieder geval al genoeg appjes langs zien komen met wie waar naar toe gaat met O&N bijvoorbeeld. En als m'n vriendin en ik een huisje hadden willen huren om O&N vuurwerkloos door te komen hadden we dat nu al betaald ja.
iedereen weet binnen de branche toch redelijk welke dagen er mogelijk extra gewerkt moet worden, detailhandel, ICT, overheid, etc, je kan redelijke inschatting maken of er een mogelijkheid is dat voor jouw functie er werken op oudejaarsdag gewenst is. Meestal dekt een contract al aardig af qua vergoeding op zon/feestdagen (150% tot 200%?), je had er natuurlijk naar aanloop van het einde van het jaar ook zelf om kunnen vragen (wij beginnen de planning zelf al in oktober, maar alles wordt pas eind november definitief).
Ik snap nog steeds niet goed waar jullie allemaal werken dat shit spontaan stuk gaat. Het is software; het valt niet zomaar om. Daarnaast; je hebt het er zelf over dat die planning al lang geregeld is. Plan dat soort dingen gewoon in de zomer als het onderdeel is van je taken. Het is bijna december. Dat is gewoon veel te laat. Punt.

[ Voor 79% gewijzigd door Hydra op 30-11-2017 17:30 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Iedere normale organisatie die regelt dit toch gewoon ruim van tevoren. Zeker omdat zij kunnen weten dat feestdagen zoals kerst en oud en nieuw anders beleefd worden dan pinksteren.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ErikRo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:00:
Wie betaalt, bepaalt.
Ik weet niet tot hoeverre redelijkheid hier mee mag spelen.
Scheelt wel als je onvervangbaar bent
Je wordt betaald voor de uren die je volgens je contract moet maken. En als je normaal weekenden en feestdagen vrij bent, dan horen deze dus niet bij je contracturen tenzij daar expliciete afspraken over zijn gemaakt.

• ErikRo
Azer schreef op donderdag 30 november 2017 @ 20:12:
[...]

Je wordt betaald voor de uren die je volgens je contract moet maken. En als je normaal weekenden en feestdagen vrij bent, dan horen deze dus niet bij je contracturen tenzij daar expliciete afspraken over zijn gemaakt.
lijkt me stug dat je dat kan weigeren als er noodzaak toe is. Maar ben ook geen expert HR. Zou er niet het risico op willen lopen baan te verliezen door werkweigering.
Wat je volgens mij wel kan vragen is de gemaakte kosten van hotel en of vakantie terugkrijgen.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Er zijn ook regels omtrent verlof aanvragen. Volgens mij mogen werkgevers dat niet zomaar weigeren tenzij de bedrijfsvoering erdoor in gevaar komt. Daar zit wel een termijn voor waarvoor je verlof aan moet vragen. Misschien is dat een maand van te voren. Lijkt mij ruim genoeg. Doe gelijk een mail naar je planner/baas dat je 1 januari verlof wilt. Indien zij dit weigeren kan je om een verklaring vragen. Blijkt uit die verklaring geen grote noodzaak dan sta je volgens mij sterk. Maar met de reden: ik heb al met m'n moeder afgesproken dat ik daar even koffie zou doen zou ik niet als tegenargument doen. Heb je al wat geboekt dan heb je een superargument.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-09 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ErikRo schreef op donderdag 30 november 2017 @ 21:03:
[...]
lijkt me stug dat je dat kan weigeren als er noodzaak toe is. Maar ben ook geen expert HR. Zou er niet het risico op willen lopen baan te verliezen door werkweigering.
Wat je volgens mij wel kan vragen is de gemaakte kosten van hotel en of vakantie terugkrijgen.
Als je geen verstand hebt van hoe het echt zit, reageer dan svp niet. Je hebt het volledig verkeerd namelijk. Er staan inmiddels genoeg reacties hier waar het wél goed in wordt uitgelegd.

Als werken op feestdagen niet gebruikelijk is, en het is ook niet opgenomen in je arbeidsovereenkomst, ben je niet verplicht om te komen. Is het wél gebruikelijk, of staat het in je contract, kun je alsnog verlof opnemen op die dag(en). Je werkgever mag het verlof alleen weigeren als daar een gegronde reden voor is. Een telsysteem op nul zetten, waarbij dat op die dag móet gebeuren en jij de enige bent die dat kan doen is zo’n reden. Het feit ‘dat het nou jouw beurt is’ of ‘omdat het handig is om iets op die dag te doen’ is geen goede reden. De reden waarom je verlof wilt is totaal irrelevant. Als jij de hele dag tussen de natte lappen wilt liggen meuren, is dat je goed recht.

[ Voor 5% gewijzigd door Icephase op 30-11-2017 21:14 ]

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Je werkgever mag jouw vakantieaanvraag weigeren. Maar heb je op tijd en schriftelijk uw vakantieverzoek ingediend, dan moet hij de aanvraag in principe goedkeuren. Er zijn 3 situaties waarin je werkgever jouw vakantieaanvraag mag weigeren:

Er is een gewichtige redenen of een zwaarwegend bedrijfsbelang. Dat is bijvoorbeeld het geval als je vakantie leidt tot een ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Denk aan spoedopdrachten of een ontslag van andere werknemers.
Je hebt niet genoeg vakantiedagen om de vakantie die je voorstelt op te nemen.
In je cao of arbeidsovereenkomst staat dat je in een bepaalde periode vakantie moet opnemen, of dat je juist niet weg mag in een bepaalde periode. Denk bijvoorbeeld aan de bouwvak.
Bij een gewichtige reden moet je werkgever dat binnen 2 weken na je vakantieverzoek schriftelijk aan jou laten weten. Doet je werkgever dit niet of niet tijdig, dan gaat je vakantie door zoals je had voorgesteld.

Schaamteloze copy paste

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 09:24
Het is in ieder geval geen standaard werkdag
Werk zelf ook in de ICT en eens in de 3 maanden een nieuwe release en ja die wordt in het weekend uitgerold.
Met de overgang naar een nieuw jaar komt het in sommige systemen weleens voor dat er nieuwe waardes ingesteld moeten worden.

Vraag nu eerst eens wat er exact moet worden aangepast, op welke dagen, hoe lang dit duurt en of het evt vanuit huis kan plaatsvinden.

Als dat duidelijk is dan gewoon met de gehele afdeling een planning maken waar iedereen zich in kan vinden.

Dit valt onder overwerk en belang van de organisatie.
Eerst uitzoeken wat het precies inhoud voordat men zich compleet juridisch ingraaft
Pagina: 1