Voorwaardelijke opmaak op Basis van Woorden in andere Cellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdbent
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-05-2024
Hoi Allemaal,

Mijn Vraag

Ik wil bepaalde Cellen laten kleuren wanneer in meerdere niet opeenvolgende cellen hetzelfde woord staat.
In dit geval moeten C7 en D7 groen kleuren wanneer in G7, K7, O7, R7 en S7 het woord "Gereed" staat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Office 2013 Prof. plus. Nederlands

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb Google in Nederlands en engels geprobeerd. Tevens Dit forum doorzocht. Wat ik tot nu toe vond en probeerde werkte voor twee celen. Maar als ik de derde toevoegde of meer werkte het niet.

=ALS($G$7="Gereed";0;1)=ALS($K$7="Gereed";0) Werkte. Wanneer in beide cellen Gereed stond werd C7 en D7 Groen. Ook kan je met het verdraaien van een 0 en een 1 de kleur van de cel beïnvloeden als er in beide cellen niets staat.
Toen ik zo doorging met de rest van de cellen werkte het niet en kreeg ik Foutmeldingen.
Ook heb ik geprobeerd
=ALS(EN($G$7="Gereed";$K$7="Gereed;Enz;Enz))
Maar dat ging ook niet

Ook heb ik geprobeerd om alle gewenste cellen aan het begin te zetten
$G$7;SK$7; enz enz of met komma als scheidingsteken.

Verder heb ik nog wat variaties geprobeerd al met al te vergeefs

Ik hoop dat ik niet over de oplossing heb heen gelezen op dit forum. Dan spijt mij dat zeer.
Ik wacht Geduldig af of iemand mij hiermee kan helpen!

Met Vriendelijke Groet,

Steven

[ Voor 0% gewijzigd door svdbent op 29-11-2017 19:32 . Reden: Typfout ]

Beste antwoord (via svdbent op 29-11-2017 20:13)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als() is niet nodig en ik heb vaker ruzie met de EN() functie. Probeer eens het volgende:

code:
1
=($F$7="gereed")*($G$7="gereed")*($H$7="gereed")

Omdat Excel een waarde 'waar' intern behandelt als 1 krijg je hetzelfde resultaat.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als() is niet nodig en ik heb vaker ruzie met de EN() functie. Probeer eens het volgende:

code:
1

Omdat Excel een waarde 'waar' intern behandelt als 1 krijg je hetzelfde resultaat.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdbent
Lustucru schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:59:

code:
1

Dat werkt als een malle! Ik heb hem Aangevuld en de juiste cellen ingevoerd en het werkt!
Alleen niet als ik hem zelf typ.... Ik moet jou code kopieren als ik meer cellen aan de voorwaarde wil toevoegen.

Je Hebt mij Super snel en goed geholpen! Dankjwel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28

Reptile209

- gers -

svdbent schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:31:
[...]
Maar als ik de derde toevoegde of meer werkte het niet.
[...]
Toen ik zo doorging met de rest van de cellen werkte het niet en kreeg ik Foutmeldingen.
[...]
Kan je wat specifieker zijn wat er niet werkt (welk resultaat krijg je, wat had je verwacht te krijgen), of welke foutmeldingen je dan krijgt?
Ook heb ik geprobeerd
=ALS(EN($G$7="Gereed";$K$7="Gereed;Enz;Enz))
Maar dat ging ook niet
Dit zou moeten weken als een tierelier (hoewel je nu WAAR of ONWAAR als resultaat zou krijgen, omdat je Als() geen waarden geeft voor deze uitkomsten.

Je gebruik van puntkomma in plaats van komma als scheidingsteken klopt in elk geval: zo moet het in de Nederlandse Excel.
svdbent schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:15:
[...]

Dat werkt als een malle! Ik heb hem Aangevuld en de juiste cellen ingevoerd en het werkt!
Alleen niet als ik hem zelf typ.... Ik moet jou code kopieren als ik meer cellen aan de voorwaarde wil toevoegen.

Je Hebt mij Super snel en goed geholpen! Dankjwel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Huh? Dan doe je toch iets geks met intypen. Wat gebeurt er als je hem zelf intypt dan?

[ Voor 23% gewijzigd door Reptile209 op 29-11-2017 20:19 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdbent
Reptile209 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:17:
[...]

Kan je wat specifieker zijn wat er niet werkt (welk resultaat krijg je, wat had je verwacht te krijgen), of welke foutmeldingen je dan krijgt?

[...]

Dit zou moeten weken als een tierelier (hoewel je nu WAAR of ONWAAR als resultaat zou krijgen, omdat je Als() geen waarden geeft voor deze uitkomsten.

Je gebruik van puntkomma in plaats van komma als scheidingsteken klopt in elk geval: zo moet het in de Nederlandse Excel.

[...]

Huh? Dan doe je toch iets geks met intypen. Wat gebeurt er als je hem zelf intypt dan?
Nou ik denk inderdaad ook eerder dat er is mis is met het toetsenbord 8)7
OF kan het komen doordat ik altijd op spatie druk achter de haakjes openen en sluiten""""""
Omdat ze dan pas te voorschijn komen weet je wel.
Ik typ direct na wat in het antwoord is opgegeven de * de " de () alles op zijn plek.
Zal het later wel eens proberen op mijn eigen PC. kijken of het daar wel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:28

Reptile209

- gers -

Spaties in formules negeert Excel gewoon, behalve in een letterlijke tekst tussen aanhalingstekens. En mocht daar een twijfel zitten: een " (dubbele aanhalingsteken) is niet hetzelfde als '' (twee enkele aanhalingstekens), ook al ziet het er op een forum hetzelfde uit ;)

Copy-paste anders eens letterlijk jouw formule die niet werkt tussen [code] en [/code] tags, dan zien we beter wat je doet dan als je ze samenvat.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdbent
Reptile209 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 20:34:
Spaties in formules negeert Excel gewoon, behalve in een letterlijke tekst tussen aanhalingstekens. En mocht daar een twijfel zitten: een " (dubbele aanhalingsteken) is niet hetzelfde als '' (twee enkele aanhalingstekens), ook al ziet het er op een forum hetzelfde uit ;)

Copy-paste anders eens letterlijk jouw formule die niet werkt tussen [code] en [/code] tags, dan zien we beter wat je doet dan als je ze samenvat.
Hoi,

Sorry voor de wat late reactie. Maar het is allemaal gelukt.
De cellen veranderen allemaal mooi van kleur onder bepaalde voorwaarden.
Ziet er gelikt uit allemaal.
Dankzij jullie niet te vergeten!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdbent
Iedereen bedankt voor de tips en tricks! jullie hebben mij super geholpen.
de formules die nu verwerkt zijn in de sheet zijn:
code:
1
=(G7="on hold")+(K7="on hold")+(O7="on hold")+(R7="on hold")

code:
1
=(G7="gereed")*(K7="gereed")*(O7="gereed")*(R7="gereed")*(S7="gereed")

code:
1
=(G7="bezig")+(K7="bezig")+(O7="bezig")+(R7="bezig")

Dit komt meerde malen voor in zo'n 62 cellen.
Daarnaast zijn er nog honderden cellen gekomen die kleuren op hun eigen voorwaarde of op voorwaarden uit andere cellen.

Het idee is eigenlijk:
Cel leeg = "Grijs"
Cel bevat "Tekst" = Licht blauw
Cel bevat "Bezig" = Oranje
Cel Bevat "On hold" = Rood
Cel bevat "Gereed" = Groen
Cel bevat "Geen" = Grijs (Deze functie zit erin omdat ik 31 tabbladen heb voorbereid met 93 hyperlinks daarnaartoe. dan moet er cosmetisch gezien tekst in de cel staan ipv de link)

Daarnaast kleuren dus hier en daar cellen mee met omliggende cellen en zijn bovenstaande lange formules dus om de voorste 2 cellen per rij groen te kleuren, Deze cellen bevatten de naam van het object waar de verschillende statussen in voorkomen, hierbij mogen deze pas groen worden als alle verschillende onderdelen zijn uitgevoerd.

Ook de andere tabbladen zijn van gelijksoortige voorwaardelijke opmaak voorzien.
Daarom duurde het een tijdje voor ik weer antwoord gaf.

Jullie hebben mij fantastisch geholpen.

Dankjwel nogmaals!!!
Pagina: 1