Vraag

Anoniem: 1002819

Topicstarter
Beste,

In september heb ik een Lacie Rugged mini USB 3.0 gekocht. Hierop hebben we onze trouwfoto's opgeslagen samen met nog wat documenten die belangrijk zijn voor mijn vrouw haar werk. Vorige week wouden wij een van deze documenten raadplegen, maar kwamen we tot de constatatie dat mijn laptop de bestanden niet meer kon raadplegen. Na de harde schijf aan zowel windows als mac toestellen te koppelen, kon de schijf nog steeds niet worden geopend In schijfbeheer is de harde schijf wel te zien, maar niet geïnitialiseerd. Wanneer ik de schijf trachtte te initialiseren,kreeg ik de volgende foutmelding: "de time-outperiode van de semafoor is verlopen". En stopt het initialisatie proces. Ik ben dan met de schijf naar een computerwinkel in de buurt geweest, daar sprak men van de schijf op te sturen naar hun lab, om zo de data te recupereren. Alleen was de kostprijs een 900 euro. Mijn vraag is of er iemand weet heeft van een goedkopere service, of is er iemand dat zich hiermee bezig houd in zijn vrije tijd die mij eventueel zou kunnen verder helpen?

Alle reacties

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bel www.harddisk-recovery.nl eens, en zeg expliciet dat het om je trouwfoto's gaat. Ze kunnen dan vast een mooie prijs afspreken. Je andere data is wellicht een ander verhaal, maar dat lijkt me makkelijker te reproduceren dan je trouwfoto's.

Edit: Ik heb overigens geen belangen meer bij dit bedrijf. Ik heb er tot een jaar of 4 terug gewerkt, maar ben nu al 2 banen verder.

[Voor 22% gewijzigd door TommyboyNL op 29-11-2017 23:05]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:05
TommyboyNL schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:03:
Bel www.harddisk-recovery.nl eens, en zeg expliciet dat het om je trouwfoto's gaat. Ze kunnen dan vast een mooie prijs afspreken. Je andere data is wellicht een ander verhaal, maar dat lijkt me makkelijker te reproduceren dan je trouwfoto's.

Edit: Ik heb overigens geen belangen meer bij dit bedrijf. Ik heb er tot een jaar of 4 terug gewerkt, maar ben nu al 2 banen verder.
Wat hierboven gezegd wordt.

zelf gaan klooien met herstel programma's raad ik ook af tenzij je echt weet wat je doet.

Er zijn wel programma's die het 1 en ander kunnen herstellen echter kan je hiermee het ook erger maken.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:08
Anoniem: 1002819 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:52:
Wanneer ik de schijf trachtte te initialiseren,kreeg ik de volgende foutmelding: "de time-outperiode van de semafoor is verlopen". En stopt het initialisatie proces.
Dat moet je dus NOOIT doen met een schijf die problemen heeft. Daarmee overschrijf je de partitietabel en maak je recovery lastiger. Doe je daarna ook een format dan loop je het risico dat je het doodsvonnis van je data hebt getekent, los van eventuele technische mankementen.

Geen recoverybedrijf dat je nog enige garantie kan bieden als je de NTFS MFT overschrijft met een verse kopie.
Mijn vraag is of er iemand weet heeft van een goedkopere service, of is er iemand dat zich hiermee bezig houd in zijn vrije tijd die mij eventueel zou kunnen verder helpen?
Als de schijf rare geluiden maakt dan moet je er sowieso niet meer aankomen, en dan is professionele datarecovery je enige optie.

Hoor je die niet, dan kun je de SMART data uitlezen met een tool als CrystalDiskInfo. Als dat ook geen alarmbellen laat afgaan dan kan het nuttig zijn om de schijf uit z'n behuizing te halen en hem direct op een 'echte' SATA-controller aan te sluiten - als er tenminste een 'gewone' 2.5" schijf inzit.

Datarecovery van een schijf waar hardwarematig niets mis mee is kan iemand die een beetje weet wat hij doet met de juiste tools (TestDisk, Photorec, etc.) en dan is 900,- véél te duur. Is de schijf daarentegen echt goed fysiek stuk dan kun je niet om zo'n lab heen en dan ben je terecht een paar honderd euro lichter

tl;dr het is handig om te bepalen of je met een softwareprobleem/stukke controller zit of een schijf die fysieke problemen heeft. Dan moet je echter geen gekke dingen doen, zoals de fout van het initialiseren.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
@Anoniem: 1002819:

- (Ik weet dat het een dooddoener is, maar het moet gezegd worden.)
Gewoon je backupbestanden erbij pakken en daarna dat ding formatteren.
Geen backup? Dan waren het ook geen belangrijke bestanden.

- geen backup? Afblijven, op de blaren gaan zitten en 900 Euro dokken.
Dat is het meest succesvolle pad naar je trouwfoto's.

- en daarna backups maken en die periodiek checken en verversen: waardevolle bestanden horen op 3 datadragers te staan, op minimaal 2 verschillende fysieke locaties (met verschillende risicoprofielen) en op minimaal 2 verschillende typen datadrager (bv. Tape/DVD/HD/USB-stick al is die laatste voor dat doel volkomen ongeschikt*).

* een USB-stick is inherent onbetrouwbaar als opslagmedium vanuit zijn wijze van gebruik. Het is bedoeld voor datatransport, niet voor dataopslag. Rugged versies kunnen alleen fysiek wat meer hebben tijdens het transport.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Renault schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:49:
- en daarna backups maken en die periodiek checken en verversen: waardevolle bestanden horen op 3 datadragers te staan, op minimaal 2 verschillende fysieke locaties (met verschillende risicoprofielen) en op minimaal 2 verschillende typen datadrager (bv. Tape/DVD/HD/USB-stick al is die laatste voor dat doel volkomen ongeschikt*).

* een USB-stick is inherent onbetrouwbaar als opslagmedium vanuit zijn wijze van gebruik. Het is bedoeld voor datatransport, niet voor dataopslag. Rugged versies kunnen alleen fysiek wat meer hebben tijdens het transport.
Zelf gebrande DVDs en CDs zijn nog veel minder geschikt dan USB sticks, die hebben last van fysieke bitrot door de dye die na verloop van tijd degredeert. Er zijn op GoT zat topics van mensen die hun archieven op DVDs niet meer kunnen lezen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Helemaal mee eens, maar een live dataversie op DVD of USB-stick is beter dan niets.
Maar als je data je lief is, lees je je eerst een beetje in en na 10 minuten lezen kan je al weten wat slim is en wat niet i.r.t. dataopslag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee