Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wileazy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:59
Mijn vraag
Ik heb van begins af aan het probleem dat mijn USB 3.0 poorten niet sneller schrijven dan ±10MB/s. Op mijn laptop wil dit wel(±120MB/s). De site van de fabrikant(MSI) is ook niet echt behulpzaam en drivers installeren verhelpt het probleem niet. Wat doe ik verkeerd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10.
Moederbord: MSI Z170A GAMING M5.
USB 3.0 stick waar geen merk of model op staat.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Drivers herinstalleren.
MSI USB speedup programma gebruikt(geen verbetering |:( ).
Op de site van MSI staat een USB 3.0 driver maar alleen voor Windows 7 en werkt niet als ik het probeer uit te voeren.

Beste antwoord (via wileazy op 30-11-2017 12:18)

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Staat USB 3.0 wel aan in je bios?, je kunt dit uitschakelen volgens mij. En wat haal je aan lees snelheid?.

Schrijfsnelheid van veel sticks is vrij matig, dus 10MB/s zal waarschijnlijk aan de stick liggen. Leessnelheden zijn vaak stukken beter. Test daarnaast met een groot bestand van een paar GB om een goed beeld te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dus je laptop schrijft wel met 120mb per sec naar die (zelfde) usb stick?

(Want usb 3.0 zegt niks over de daadwerkelijke snelheden die een stick kan halen. 10mb per sec vind ik nog snel voor een no-name stickie :) )

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 29-11-2017 18:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wileazy
maratropa schreef op woensdag 29 november 2017 @ 18:50:
Dus je laptop schrijft wel met 120mb per sec naar die (zelfde) usb stick?

(Want usb 3.0 zegt niks over de daadwerkelijke snelheden die een stick kan halen. 10mb per sec vind ik nog snel voor een no-name stickie :) )
Correct :)

Is wel van een erkend merk, het staat er alleen niet op

[ Voor 16% gewijzigd door wileazy op 29-11-2017 18:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Staat USB 3.0 wel aan in je bios?, je kunt dit uitschakelen volgens mij. En wat haal je aan lees snelheid?.

Schrijfsnelheid van veel sticks is vrij matig, dus 10MB/s zal waarschijnlijk aan de stick liggen. Leessnelheden zijn vaak stukken beter. Test daarnaast met een groot bestand van een paar GB om een goed beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wileazy
Dit zal ik even moeten nakijken. Ik zal dit bericht later veranderen naar wat de uitkomst hiervan is(first thing in the morning :)).
Lees en schrijf snelheid is beide op mijn laptop minimaal 100MB/s. Andere USB sticks halen deze snelheid ook niet op mijn computer(2.0, 3.0 en 3.1). Ik heb dit getest met een Windows10.iso bestand, een 7-zip bestand en een normaal mp4 bestand van 5,6GB.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En toch ben ik benieuwd hoe je aan zo'n hoge snelheden komt op die laptop. Is zeker eentje van een paar duizend euro?

Hoe weet je dat die met 120 MB/s schrijft?

Controleer dat eens als volgt. Neem een map met bestanden van precies 2,4 GB. Schrijf deze naar de stick en kijk ondertussen op de klok. Is die na 20 seconden echt al klaar?

Herhaal deze test op je computer, en vergelijk de tijd. Laat ons weten wat de uitkomsten zijn.

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:46

Processorkoeler

Geen stock koeler

Snel tussendoor; er kan verschil zijn tussen snelheden afhankelijk van het bestand. Sequentieel schrijven en random writes (et cetera) kunnen verschillende resultaten geven ^

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja dat klopt, als je een schrijf test doet, doe het dan met precies dezelfde bestanden.
Zelfs dan kan bijv fragmentatie/het beschikbaar zijn van aaneengesloten ruimte op de stick een rol spelen. En nog een hoop factoren meer natuurlijk.

• wileazy
Tortelli schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:56:
Dit was inderdaad het geval, XHCI Mode stond uit. 8)7

Bedankt nog idereen! ;)

edit:
Resultaat van een 2.4GB dummy file:
Schrijf snelheid van computer naar USB

[ Voor 22% gewijzigd door wileazy op 30-11-2017 12:28 . Reden: Plaatje ]

Pagina: 1