micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Verwijderd
Moet je officieel geen condensatortje tussen aan je schakelaar hangen om inductie tegen te gaan? Heb je niet al veel te veel aan je voeding hangen?
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
en dit schema is best netjes zoals het hoort...
maar waarom heb je een driewegschakelaar gebruikt??
wil je de fan ook kunnen uitzetten??
en is het maybe zo dat je pc bijna maximaal de voeding belast of dat het piekstroompje van de fan ervoor zorgt dat de voeding overbelast word... schoot plots door me koppie
Ja, is een 12v panaflo 80x80 mmKan je fan wel op 12V?
Nee, want zonder die switch doet de fan het zonder problemen...Heb je niet al veel te veel aan je voeding
hangen?
TSSSSS, jij kunt ook geen schema's lezen he... dat is nou precies hetzelfde als ik gemaakt hebDeze moet je hebben:
[afbeelding]
micheljansen.org
Verwijderd
Verwijderd
Dat zou op zich ook kunnen, dat je in de "12V-stand" zeg maar je stroom kortsluit. Dan zet de PC de voeding idd uit.Op woensdag 11 juli 2001 14:53 schreef Sinph het volgende:
En waar haal je eigenlijk die schakelaars? Ik heb gisteren bij de Gamma gekeken, maar daar hadden ze alleen maar 1 polige schakelaars. Dus dan is het óf aan óf uit.
Het lijkt erop of je de 12V met de 5 Volt verbind
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
HuhOp woensdag 11 juli 2001 14:57 schreef Oxonium het volgende:
[..]
Dat zou op zich ook kunnen, dat je in de "12V-stand" zeg maar je stroom kortsluit. Dan zet de PC de voeding idd uit.
Graag gedaan hoorOp woensdag 11 juli 2001 14:49 schreef dawuss het volgende:
TSSSSS, jij kunt ook geen schema's lezen he... dat is nou precies hetzelfde als ik gemaakt heb
Verwijderd
Iets anders kan ik niet bedenken.
Neu, als dat een gewone schakelaar is niet..Op woensdag 11 juli 2001 15:09 schreef ascii het volgende:
Zou het niet kunnen dat de fan een elco oid ingebouwd heeft die je 5 volt even een klein beetje verhoogt zodat je voeding in de beveiliging slaat?
Moet haast wel een verbinding tussen de 5V en 12V gemaakt worden.. Dus twee draadjes omgewisseld..
micheljansen.org
Dat zou zeker kunnen! Ik heb wel eens fans gezien waarin een elco werd gebruikt als ontstoring/buffer voor in/uitschakelen.Op woensdag 11 juli 2001 15:09 schreef ascii het volgende:
Zou het niet kunnen dat de fan een elco oid ingebouwd heeft die je 5 volt even een klein beetje verhoogt zodat je voeding in de beveiliging slaat?
Door een diode te plaatsen tussen de 5V aansluiting en de schakelaar kan worden voorkomen dat er een stroom richting voeding loopt bij het omschakelen van 12V naar 5V. Je moet dan wel een germanium diode nemen (spanningsval over diode bedraagt dan 0.2-0.3V in tegenstelling tot 0.7V van een normale siliciumdiode).
Ook kun je het probleem waarschijnlijk oplossen door de fan niet rechtstreeks te schakelen maar mbv 2 transistoren. Met een schakelaar kies je dan indirect welke transistor gaat geleiden.
Verwijderd
Yep.Op woensdag 11 juli 2001 15:31 schreef Twynn het volgende:
[..]
Neu, als dat een gewone schakelaar is niet..
Moet haast wel een verbinding tussen de 5V en 12V gemaakt worden.. Dus twee draadjes omgewisseld..
Volgens mij heeft 'ie iets simpels gedaan als de +5volt en de +draad van de fan verwisselen. Bijvoorbeeld..
stand1: hij verbindt het middelste pinnetje met het linker pinnetje
uit (midden): hij verbindt geen pinnetjes
stand2: hij verbindt het middelste pinnetje met het rechter pinnetje. Zoals te zien in het schema. Ik heb geen draadjes verwisseld (kijk nou toch gewoon in het schema, dan is het meteen duidelijk!)
micheljansen.org
oops, ff fout gelezen, ik dacht dat je fan niet wilde draaien
Verwijderd
Sorry dawuss,Op woensdag 11 juli 2001 19:30 schreef dawuss het volgende:
hij heeft drie standen.
stand1: hij verbindt het middelste pinnetje met het linker pinnetje
uit (midden): hij verbindt geen pinnetjes
stand2: hij verbindt het middelste pinnetje met het rechter pinnetje. Zoals te zien in het schema. Ik heb geen draadjes verwisseld (kijk nou toch gewoon in het schema, dan is het meteen duidelijk!)
ik zit echt niet op je af te geven of zo..
Ik probeer gewoon mee te denken.
Het schema kan dus in zoverre niet kloppen, dat de voeding niet uit kan slaan met deze schakeling.
Dus.. ik denk dat de schakelaar meer punten doorverbindt dan jij hebt geconstateerd.
.. of je hebt dradeb verwisseld ..
Eén van die twee dingen met dus zijn gebeurd, om de voeding te laten uitslaan.
deze gebruikt geen eens symbolen die je op school leert maar is zo wel makkelijkerv oor de beginnende tweaker
XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
ff een vraagje:
zo'n voedingstekker ziet er zo uit:
+5v GND GND +12v
die middelste twee zijn exact hetzelfde right?
micheljansen.org
Klopt helemaal.Op donderdag 12 juli 2001 10:59 schreef dawuss het volgende:
ik snap het zelf ook niet
ff een vraagje:
zo'n voedingstekker ziet er zo uit:
+5v GND GND +12v
die middelste twee zijn exact hetzelfde right?
Heb je inmiddels al geprobeerd om een diode tussen de 5V van je voeding en de schakelaar te plaatsen?
Als er inderdaad een bufferelco in de fan zit staat over de elco bij het schakelen een spanning van 12V die met de 5V wordt verbonden. Deze spanning daalt zéér snel naar 5V, maar ik kan me voor stellen dat een gevoelige voeding hier toch op reageert. Een diode zorgt ervoor dat het ontladen van de elco over de fan gebeurt ipv over de voeding.
Verwijderd
Verwijderd
Denk je nu echt dat een voeding die bezig is 30 amperes te leveren op 5 volt, reageert op een tegen-emk van 100 ma ????
Forget it, mooi niet dus.
D'r zit ergens een bedradings foutje.
Verwijderd
ben je wel met een kompleet systeem aan het testen? Gewoon complete computer met de voeding er aan ?
Een ATX voeding doet het namelijk niet goed zonder belasting.
Vooral de +5 en +3.3 volt lijnen hebben een minimum belasting nodig voordat ze starten..
Gemiddeld iets van 1 tot 3 amperes, zo even uit m'n hoofd.....
Verwijderd

heb ik ook gebruikt, werkt perfect alleen niet op 12/5V maar op 12/7V. schema moet je dus net ff omdraaien voor wat ik gebruikt heb.
moet je weer opscheppen sanderOp donderdag 12 juli 2001 13:24 schreef neographikal het volgende:
hij heeft dus deze knoppen:
[afbeelding]
heb ik ook gebruikt, werkt perfect alleen niet op 12/5V maar op 12/7V. schema moet je dus net ff omdraaien voor wat ik gebruikt heb.
Verwijderd
ow jah, misschien kan ik wel naar de lockdown komen ze hoeven me geloof ik pas een week later bij me werk te hebben
ontopic: loop je bedrading idd een keer goed na, het moet werken!!
Verwijderd
Op donderdag 12 juli 2001 11:20 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Sjeezus, wat een niveau weer hier. Al eens aan ged8 dat een fan tevens als motor kan werken? Als een fan dan draait op 12 volt dan zal die als je hem terugschakelt naar 5 volt nog even 12 volt leveren. Je voeding vindt dat meestal niet prettig. Ik zou er een diode tussen hangen en een elco overheen als buffer.
Dit klopt helemaal![]()
Als jij een op 12V draaiende fan van de voeding loshaalt dan wordt het een generator en zal zo'n 3V leveren....
Als jij dan de 5V van de voeding op de fan zet dan krijg je 3V van de fan er tegen in, waardoor je voeding denkt kortsluiting, en schakelt uit..
Verwijderd
Ja hoor LOLOp donderdag 12 juli 2001 13:51 schreef doophoofd het volgende:
Dit klopt helemaal
Als jij een op 12V draaiende fan van de voeding loshaalt dan wordt het een generator en zal zo'n 3V leveren....
Als jij dan de 5V van de voeding op de fan zet dan krijg je 3V van de fan er tegen in, waardoor je voeding denkt kortsluiting, en schakelt uit..
--------------------------------------------------------------------------------
[..]
welterusten.
Jij leest zeker vaak de Telegraaf.??
Probeer het nu maar eens gewoon uit.
Een enkel empirisch experiment is meer waard dan duizend scholieren die zitten te theoretiseren...
Dan weet je dus ook na het proberen dat het niet gebeurt.
Doooeeii!!!
Maar anders is dat toch lekker heel simpel te proberen.. Je hebt toch die 3 standen schakelaars.. Nou, gewoon simpel eerst op 12V.. Dan op de uit stand.. Effe wachten, en dan op 5V..
Klaar..
Verwijderd
een fan die met uitlopen 3 volt levert, heeft dus gewoon een weerstand. Omdat de spanning lager is dan de toegevoerde spanning ziet de voeding gewoon een (vrijwel) Ohmse belasting, die nog lager is dan de stilstaande fan.
Die tegen-emk onstaat pas bij het starten van de fan vanuit stilstand. Omdat het een spoel is, verzet hij zich tegen het lopen van stroom door de spoel, waardoor er een tegenstroom loopt.
Oftwel omgekeerde spanning.
Maar zelfs dat is niet genoeg om de voeding te verontrusten. Er loopt gewoon meer stroom.
Alles tot 10 amperes zal echt geen punt zijn dus..
Interessanter wordt het experiment als je de fan met 20.000 toeren laat lopen met perslucht en dan kijkt of de overspannings beveiliging van de voeding wil reageren
Verwijderd
Als echte Tweaker heb ik dat natuurlijk al lang gedaan, en nog niet eens met een schakelaar maar gewoon met blanke draadjes.Op donderdag 12 juli 2001 16:41 schreef Twynn het volgende:
Ik geloof er helemaal niks van dat dit met tegen-EMK te maken heeft..
Maar anders is dat toch lekker heel simpel te proberen.. Je hebt toch die 3 standen schakelaars.. Nou, gewoon simpel eerst op 12V.. Dan op de uit stand.. Effe wachten, en dan op 5V..
Klaar..
D'r gebeurt natuurlijk gewoon geen fluit
Ik heb zelf al heel lang een baybus met een paar zware Delta fans erop, en iemand heeft wel eens voor de grap die schakelaars heel snel heen en weer gehaald, maar dat maakte geen zier uit, pc liep gewoon door.
Ik heb zelfs een keer een vonk getrokken door gewoon terwijl de pc aanstond de molexconnector van mijn baybus aan te sluiten (trekt al gauw 2 ampere)... ging ook gewoon goed.
Kortom: het is niet dat je voeding het niet aankan, maar zal wel een schakelfoutje zijn.
Er zijn trouwens ook schakelaars waarbij de middelste stand niet "uit" is, maar een speciale, zoals 1e en 3e pin verbinden! Ik heb ook wel eens perongeluk zulke schakelaars gekregen, foutje van de elektronicazaak...
Maar... heb je je schakelaar / schakeling al eens doorgemeten
micheljansen.org
Verwijderd
Nee, die diode heeft geen zin. Hij zou met de anode op de 12v komen en de kathode zou dan op de nul of de 5 volt zitten -> kortsluiting.Op vrijdag 13 juli 2001 13:47 schreef dawuss het volgende:
als ik er een diode tussen zet dan zou het niet meer moeten gebeuren dan?
Zoals al eerder opgemerkt, zal je echt die schakelaar en de bedrading beter op moeten meten, omdat
of de schakelaar schakelt niet zoals jij denkt,
of er zit een foutje in de aangelegde bedrading.
(Dat laatste is wel zeker als je van een 7/12 volt fanschakeling bent uitgegaan!!)
Gewoon alles loshalen, doormeten, en opnieuw denken en aansluiten.
5v, uit en 12v
zoals te zien in de topictitel.
Wat gebeurt er dan als je de 5v op de 12v aansluit? is dat kortsluiting???
micheljansen.org
Verwijderd
Ja dus,Op zaterdag 14 juli 2001 10:41 schreef dawuss het volgende:
wat ik wilde is een switch tussen
5v, uit en 12v
zoals te zien in de topictitel.
Wat gebeurt er dan als je de 5v op de 12v aansluit? is dat kortsluiting???
Nogal wel zo tamelijk !!!!!
micheljansen.org
Verwijderd
je sluit de kabel van de fan op de +5 en +12 van de voeding aan:
Rood oftewel + van de fan op geel= +12 van de voeding.
Blauw (soms zwart) oftewel - van de fan op rood= +5 volt van de voeding.
(Kleuren van de voeding zijn die van de 4polige plug zoals die naar een harde schijf gaat..)
Dan draait de fan op 12-5=7 volt.