5v 12v switch probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb het volgende ding gemaakt om mijn fans te regelen tussen 5v en 12v, maar als ik hem van 12v op 5v schakel slaat mijn voeding af. Er zit geen kortsluiting in, want dat heb ik nagemeten.
Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/bvluneven/Forum/fanschema.gif

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Kan je fan wel op 12V?
Moet je officieel geen condensatortje tussen aan je schakelaar hangen om inductie tegen te gaan? Heb je niet al veel te veel aan je voeding hangen?

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

www.fanbus.com

haal daar een fatsoenlijke schema weg

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 17:30

EraZor

Don't mention the war

Deze moet je hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_512_no_led.jpg

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
het is fatsoenlijk trouwens en moet dat nou weer zo aggresief..:)
en dit schema is best netjes zoals het hoort...
maar waarom heb je een driewegschakelaar gebruikt??
wil je de fan ook kunnen uitzetten??
en is het maybe zo dat je pc bijna maximaal de voeding belast of dat het piekstroompje van de fan ervoor zorgt dat de voeding overbelast word... schoot plots door me koppie

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Kan je fan wel op 12V?
Ja, is een 12v panaflo 80x80 mm
Heb je niet al veel te veel aan je voeding
hangen?
Nee, want zonder die switch doet de fan het zonder problemen...
Deze moet je hebben:
[afbeelding]
TSSSSS, jij kunt ook geen schema's lezen he... dat is nou precies hetzelfde als ik gemaakt heb |:(

micheljansen.org

Verwijderd

En waar haal je eigenlijk die schakelaars? Ik heb gisteren bij de Gamma gekeken, maar daar hadden ze alleen maar 1 polige schakelaars. Dus dan is het óf aan óf uit.

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 14:53 schreef Sinph het volgende:
En waar haal je eigenlijk die schakelaars? Ik heb gisteren bij de Gamma gekeken, maar daar hadden ze alleen maar 1 polige schakelaars. Dus dan is het óf aan óf uit.
Dat zou op zich ook kunnen, dat je in de "12V-stand" zeg maar je stroom kortsluit. Dan zet de PC de voeding idd uit.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
heb je ook al gekeken of je mischien de schakelaar verkeerd hebt bedraad.
Het lijkt erop of je de 12V met de 5 Volt verbind

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 14:57 schreef Oxonium het volgende:

[..]

Dat zou op zich ook kunnen, dat je in de "12V-stand" zeg maar je stroom kortsluit. Dan zet de PC de voeding idd uit.
Huh :? Ik kan je niet volgen. Ik wil een voeding kunnen schakelen tussen 5 volt en 12 volt, dat gaat volgens mij niet met een 1polige schakelaar.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 17:30

EraZor

Don't mention the war

Op woensdag 11 juli 2001 14:49 schreef dawuss het volgende:

TSSSSS, jij kunt ook geen schema's lezen he... dat is nou precies hetzelfde als ik gemaakt heb |:(
Graag gedaan hoor :9

Verwijderd

Zou het niet kunnen dat de fan een elco oid ingebouwd heeft die je 5 volt even een klein beetje verhoogt zodat je voeding in de beveiliging slaat?

Iets anders kan ik niet bedenken.

• Twynn
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 11 juli 2001 15:09 schreef ascii het volgende:
Zou het niet kunnen dat de fan een elco oid ingebouwd heeft die je 5 volt even een klein beetje verhoogt zodat je voeding in de beveiliging slaat?

Neu, als dat een gewone schakelaar is niet..

Moet haast wel een verbinding tussen de 5V en 12V gemaakt worden.. Dus twee draadjes omgewisseld..

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
leg dat met die verbinding tussen de 5v en de 12v eens uit, want ik snap niet wat je daarmee bedoelt

micheljansen.org

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Op woensdag 11 juli 2001 15:09 schreef ascii het volgende:

Dat zou zeker kunnen! Ik heb wel eens fans gezien waarin een elco werd gebruikt als ontstoring/buffer voor in/uitschakelen.

Door een diode te plaatsen tussen de 5V aansluiting en de schakelaar kan worden voorkomen dat er een stroom richting voeding loopt bij het omschakelen van 12V naar 5V. Je moet dan wel een germanium diode nemen (spanningsval over diode bedraagt dan 0.2-0.3V in tegenstelling tot 0.7V van een normale siliciumdiode).

Ook kun je het probleem waarschijnlijk oplossen door de fan niet rechtstreeks te schakelen maar mbv 2 transistoren. Met een schakelaar kies je dan indirect welke transistor gaat geleiden.

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 15:31 schreef Twynn het volgende:

[..]

Neu, als dat een gewone schakelaar is niet..

Moet haast wel een verbinding tussen de 5V en 12V gemaakt worden.. Dus twee draadjes omgewisseld..
Yep.
Volgens mij heeft 'ie iets simpels gedaan als de +5volt en de +draad van de fan verwisselen. Bijvoorbeeld..
;)

Verwijderd

Trouwens,
drieweg schakelaar ???
Hoe bedoel je eigenlijk, er bestaan helemaal geen 'drieweg schakelaar's...

Wat heb je in God's naam voor een schakelaar gebruikt, wedden dat die heel anders schakelt dan jij denkt ?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
hij heeft drie standen.

stand1: hij verbindt het middelste pinnetje met het linker pinnetje

uit (midden): hij verbindt geen pinnetjes

stand2: hij verbindt het middelste pinnetje met het rechter pinnetje. Zoals te zien in het schema. Ik heb geen draadjes verwisseld (kijk nou toch gewoon in het schema, dan is het meteen duidelijk!)

micheljansen.org

• -=Indigo=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-08 00:50
Zou het niet gewoon kunnen dat 5V te weinig is voor die fan? Probeer het dan eens op 7V. Je kunt ook gewoon ff met een multiemeter testen of er überhaupt wel spanning op staat. Als dat niet het geval is heb je toch waarschijnlijk ergens een draadje niet goed vastgesoldeerd of verwisseld.

oops, ff fout gelezen, ik dacht dat je fan niet wilde draaien |:(

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 19:30 schreef dawuss het volgende:
hij heeft drie standen.

stand1: hij verbindt het middelste pinnetje met het linker pinnetje

uit (midden): hij verbindt geen pinnetjes

stand2: hij verbindt het middelste pinnetje met het rechter pinnetje. Zoals te zien in het schema. Ik heb geen draadjes verwisseld (kijk nou toch gewoon in het schema, dan is het meteen duidelijk!)
Sorry dawuss,
ik zit echt niet op je af te geven of zo.. ;)
Ik probeer gewoon mee te denken.

Het schema kan dus in zoverre niet kloppen, dat de voeding niet uit kan slaan met deze schakeling.

Dus.. ik denk dat de schakelaar meer punten doorverbindt dan jij hebt geconstateerd.
.. of je hebt dradeb verwisseld ..

Eén van die twee dingen met dus zijn gebeurd, om de voeding te laten uitslaan.

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op woensdag 11 juli 2001 14:45 schreef EraZor het volgende:
Deze moet je hebben:
[afbeelding]
deze gebruikt geen eens symbolen die je op school leert maar is zo wel makkelijkerv oor de beginnende tweaker :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
ik snap het zelf ook niet ;(

ff een vraagje:

zo'n voedingstekker ziet er zo uit:

+5v GND GND +12v

die middelste twee zijn exact hetzelfde right?

micheljansen.org

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Op donderdag 12 juli 2001 10:59 schreef dawuss het volgende:
ik snap het zelf ook niet ;(

ff een vraagje:

zo'n voedingstekker ziet er zo uit:

+5v GND GND +12v

die middelste twee zijn exact hetzelfde right?
Klopt helemaal.

Heb je inmiddels al geprobeerd om een diode tussen de 5V van je voeding en de schakelaar te plaatsen?

Als er inderdaad een bufferelco in de fan zit staat over de elco bij het schakelen een spanning van 12V die met de 5V wordt verbonden. Deze spanning daalt zéér snel naar 5V, maar ik kan me voor stellen dat een gevoelige voeding hier toch op reageert. Een diode zorgt ervoor dat het ontladen van de elco over de fan gebeurt ipv over de voeding.

Verwijderd

Sjeezus, wat een niveau weer hier. Al eens aan ged8 dat een fan tevens als motor kan werken? Als een fan dan draait op 12 volt dan zal die als je hem terugschakelt naar 5 volt nog even 12 volt leveren. Je voeding vindt dat meestal niet prettig. Ik zou er een diode tussen hangen en een elco overheen als buffer. |:(

Verwijderd

Zeg dat wel hadecom, wat een niveau.

Denk je nu echt dat een voeding die bezig is 30 amperes te leveren op 5 volt, reageert op een tegen-emk van 100 ma ????

Forget it, mooi niet dus.

D'r zit ergens een bedradings foutje.

Verwijderd

dawuss,
ben je wel met een kompleet systeem aan het testen? Gewoon complete computer met de voeding er aan ?
Een ATX voeding doet het namelijk niet goed zonder belasting.

Vooral de +5 en +3.3 volt lijnen hebben een minimum belasting nodig voordat ze starten..

Gemiddeld iets van 1 tot 3 amperes, zo even uit m'n hoofd.....

Verwijderd

hij heeft dus deze knoppen:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/pics/fanbus5.jpg

heb ik ook gebruikt, werkt perfect alleen niet op 12/5V maar op 12/7V. schema moet je dus net ff omdraaien voor wat ik gebruikt heb.

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
Op donderdag 12 juli 2001 13:24 schreef neographikal het volgende:
hij heeft dus deze knoppen:

[afbeelding]

heb ik ook gebruikt, werkt perfect alleen niet op 12/5V maar op 12/7V. schema moet je dus net ff omdraaien voor wat ik gebruikt heb.
moet je weer opscheppen sander ;) :P

Verwijderd

ikke wel :P

ow jah, misschien kan ik wel naar de lockdown komen ze hoeven me geloof ik pas een week later bij me werk te hebben :)

ontopic: loop je bedrading idd een keer goed na, het moet werken!!

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 11:20 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Sjeezus, wat een niveau weer hier. Al eens aan ged8 dat een fan tevens als motor kan werken? Als een fan dan draait op 12 volt dan zal die als je hem terugschakelt naar 5 volt nog even 12 volt leveren. Je voeding vindt dat meestal niet prettig. Ik zou er een diode tussen hangen en een elco overheen als buffer. |:(

Dit klopt helemaal :7
Als jij een op 12V draaiende fan van de voeding loshaalt dan wordt het een generator en zal zo'n 3V leveren....
Als jij dan de 5V van de voeding op de fan zet dan krijg je 3V van de fan er tegen in, waardoor je voeding denkt kortsluiting, en schakelt uit.. :o

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 13:51 schreef doophoofd het volgende:
Dit klopt helemaal
Als jij een op 12V draaiende fan van de voeding loshaalt dan wordt het een generator en zal zo'n 3V leveren....
Als jij dan de 5V van de voeding op de fan zet dan krijg je 3V van de fan er tegen in, waardoor je voeding denkt kortsluiting, en schakelt uit..

--------------------------------------------------------------------------------
[..]
Ja hoor LOL
welterusten.

Jij leest zeker vaak de Telegraaf.??
Probeer het nu maar eens gewoon uit.

Een enkel empirisch experiment is meer waard dan duizend scholieren die zitten te theoretiseren...
Dan weet je dus ook na het proberen dat het niet gebeurt.

Doooeeii!!!
:Y)

• Twynn
  • Laatst online: 21-08 09:18
Ik geloof er helemaal niks van dat dit met tegen-EMK te maken heeft..

Maar anders is dat toch lekker heel simpel te proberen.. Je hebt toch die 3 standen schakelaars.. Nou, gewoon simpel eerst op 12V.. Dan op de uit stand.. Effe wachten, en dan op 5V..

Klaar..

Verwijderd

Als je trouwens zou nadenken,
een fan die met uitlopen 3 volt levert, heeft dus gewoon een weerstand. Omdat de spanning lager is dan de toegevoerde spanning ziet de voeding gewoon een (vrijwel) Ohmse belasting, die nog lager is dan de stilstaande fan.

Die tegen-emk onstaat pas bij het starten van de fan vanuit stilstand. Omdat het een spoel is, verzet hij zich tegen het lopen van stroom door de spoel, waardoor er een tegenstroom loopt.
Oftwel omgekeerde spanning.

Maar zelfs dat is niet genoeg om de voeding te verontrusten. Er loopt gewoon meer stroom.

Alles tot 10 amperes zal echt geen punt zijn dus.. :P

Interessanter wordt het experiment als je de fan met 20.000 toeren laat lopen met perslucht en dan kijkt of de overspannings beveiliging van de voeding wil reageren :9 :P

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 16:41 schreef Twynn het volgende:
Ik geloof er helemaal niks van dat dit met tegen-EMK te maken heeft..

Maar anders is dat toch lekker heel simpel te proberen.. Je hebt toch die 3 standen schakelaars.. Nou, gewoon simpel eerst op 12V.. Dan op de uit stand.. Effe wachten, en dan op 5V..

Klaar..
Als echte Tweaker heb ik dat natuurlijk al lang gedaan, en nog niet eens met een schakelaar maar gewoon met blanke draadjes.

D'r gebeurt natuurlijk gewoon geen fluit :)

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 13:28 schreef answer_man het volgende:

[..]

moet je weer opscheppen sander ;) :P
O vandaar.
Daar komt dus de kortsluiting vandaan.
Een UIT/12/7 volt schakeling 'aangepast' naar 12/5 volt.
*ehum* :+

Verwijderd

Het kan best dat die fan niet op 5v wil draaien (dat ie gewoon meer stroom nodig heeft)

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Het zal in ieder geval echt niet liggen aan tegen EMK of dan soort onzin.
Ik heb zelf al heel lang een baybus met een paar zware Delta fans erop, en iemand heeft wel eens voor de grap die schakelaars heel snel heen en weer gehaald, maar dat maakte geen zier uit, pc liep gewoon door.
Ik heb zelfs een keer een vonk getrokken door gewoon terwijl de pc aanstond de molexconnector van mijn baybus aan te sluiten (trekt al gauw 2 ampere)... ging ook gewoon goed.
Kortom: het is niet dat je voeding het niet aankan, maar zal wel een schakelfoutje zijn.
Er zijn trouwens ook schakelaars waarbij de middelste stand niet "uit" is, maar een speciale, zoals 1e en 3e pin verbinden! Ik heb ook wel eens perongeluk zulke schakelaars gekregen, foutje van de elektronicazaak...
Maar... heb je je schakelaar / schakeling al eens doorgemeten :?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
als ik er een diode tussen zet dan zou het niet meer moeten gebeuren dan?

micheljansen.org

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 13:47 schreef dawuss het volgende:
als ik er een diode tussen zet dan zou het niet meer moeten gebeuren dan?
Nee, die diode heeft geen zin. Hij zou met de anode op de 12v komen en de kathode zou dan op de nul of de 5 volt zitten -> kortsluiting.

Zoals al eerder opgemerkt, zal je echt die schakelaar en de bedrading beter op moeten meten, omdat
of de schakelaar schakelt niet zoals jij denkt,
of er zit een foutje in de aangelegde bedrading.
(Dat laatste is wel zeker als je van een 7/12 volt fanschakeling bent uitgegaan!!)

Gewoon alles loshalen, doormeten, en opnieuw denken en aansluiten.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
wat ik wilde is een switch tussen

5v, uit en 12v

zoals te zien in de topictitel.

Wat gebeurt er dan als je de 5v op de 12v aansluit? is dat kortsluiting???

micheljansen.org

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 10:41 schreef dawuss het volgende:
wat ik wilde is een switch tussen

5v, uit en 12v

zoals te zien in de topictitel.

Wat gebeurt er dan als je de 5v op de 12v aansluit? is dat kortsluiting???
Ja dus, :)
Nogal wel zo tamelijk !!!!!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
hoe zit dat dan met 7v? ik heb hier op GoT wel es ergens gelezen dat je om 7v te krijgen de 5v en 12v op elkaar aan moest sluiten

micheljansen.org

Verwijderd

? Nee,
je sluit de kabel van de fan op de +5 en +12 van de voeding aan:

Rood oftewel + van de fan op geel= +12 van de voeding.
Blauw (soms zwart) oftewel - van de fan op rood= +5 volt van de voeding.
(Kleuren van de voeding zijn die van de 4polige plug zoals die naar een harde schijf gaat..)

Dan draait de fan op 12-5=7 volt.
:Y)
Pagina: 1