Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LT Vloerverwarming / 1 groep niet aan(gesloten)?

Pagina: 1
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:39
We hebben een LT vloerverwaming met een danfoss verdeler met ruimte units om de temperatuur in te stellen.

Nu hebben we op elke etage een groep die wel is aangesloten maar niet aangaat. In de woonkamer is b.v. de laatste 1,5meter niet warm. Met een IR warmtebeeld camera konden we dat ook zien.

Afbeeldingslocatie: https://idzhpq-am3pap001.files.1drv.com/y4mdZOXblGshzPbAZ2wwa7jBr74pepelBIKlCZjHO65mF0FwORAAuh5u5NroBLfiXa3-Eex-YJaWa1yagxLIp1Htl3sMxbTyD0xnZUKxBvopm8TlLUJJNHLxRJ-fStktpWGwy8BbzxN1h4SbzUz51hjNWPoOyqu6pmjq7wNHpfxmDreAhreRoE2s25DlcamFGQU_oJ9FQf8lqOcZEaqN7-PFg?width=660&height=505&cropmode=none

Hoe kan ik die 5e groep aankrijgen? Wellicht heeft het e.e.a. ook te maken met het idioot hoge verbruik van de warmtepomp? Volgens mij staan alle kleppen open.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05
Er zit een flowmeter op iedere groep en voor zover ik het kan zien staan die bij elke groep op 0.

Normaal gesproken zijn die ventielen NO, dus als je het betreffende zoenventiel eraf trekt zou hij moeten gaan lopen. Anders even kijken of hij niet dicht geregeld staat. Doorgaan kun je een bias instellen per groep. Je hebt dus de aan\uitventielen op de retour en een regelventiel op de aanvoer.

Anders een duidelijkere foto misschien?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij staan de flowmeters allemaal naar beneden, dus vol open...
Dat krijg ik niet voor elkaar hier met mijn 9 mm slangetjes :+

Ik ken je verdeler niet, maar bij mij is warm, het gedeelte met de flowmeters en koud, het gedeelte met de kleppen.

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2017 16:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Vaevictis_
@paulc wat wil je precies zien op de foto?

• Paul C
AUijtdehaag schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:14:
Volgens mij staan de flowmeters allemaal naar beneden, dus vol open...
Dat krijg ik niet voor elkaar hier met mijn 9 mm slangetjes :+

Ik ken je verdeler niet, maar bij mij is warm, het gedeelte met de flowmeters en koud, het gedeelte met de kleppen.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik kan het niet zien op de slechte foto.
Vaevictis_ schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:36:
@paulc wat wil je precies zien op de foto?
Wat is je probleem nu nog dan? Gaat er niet gewoon flow door alle 5 de groepen?

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 30-11-2017 15:29 ]

• Vaevictis_
Paul C schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:29:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik kan het niet zien op de slechte foto.

[...]

Wat is je probleem nu nog dan? Gaat er niet gewoon flow door alle 5 de groepen?
Nee eentje doet het dus niet...

• Paul C
Vaevictis_ schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:21:
[...]

Nee eentje doet het dus niet...
Maak eens een duidelijke foto van die debiet meters dan?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Moet er op dat kastje ook niet bij iedere aansluiting een LED-je branden? Ik zie maar 4 branden terwijl er 5 groepen zijn aangesloten. Klopt dat?

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:20
Is die groep goed ontlucht?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Vaevictis_
sypie schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:39:
Moet er op dat kastje ook niet bij iedere aansluiting een LED-je branden? Ik zie maar 4 branden terwijl er 5 groepen zijn aangesloten. Klopt dat?
De led gaat alleen branden als de zone aan staat, die 5e heb ik nooit aangezien. We hebben op deze etage ook maar 4 kamers met een bediening in de ruimte.

• Vaevictis_
Geen idee ik kan het eens ontluchten.

• Vaevictis_
Update. Bleek dus dat op de eerste etage de zones per kamer niet goed stonden. Op de begane grond en bovenste etage was aanvoer en retour omgewisseld en beneden werkte een klep niet.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:12
Hoe nauwkeurig werkt dit eigenlijk allemaal ? Als er 1 ding is met een enorme hysteresie dan is het vloerverwarming wel. Ik heb zelf ongeveer 10 jaar een installatie, allemaal VV (3 verdiepingen, 210m² totaal) en werk 100% met WAR (buitenvoeler)

Buiten hydraulisch ingeregeld te hebben laat ik alles gewoon draaien en in elke kamer is het gewoon "goed" te noemen ? Waarom wil je met "per kamer" regeling aan de slag en hoe ga je daar mee om ? Wat zijn je triggers ?
Want als je Danfoss kleppen beginnen werken heb je ook veranderingen waterzijdig, zaken worden geknepen, en water zoekt de weg van de minste weerstand dus gaat bepaalde debieten verhogen in ander kringen met meer warmteafgiste als gevolg ?

• Vaevictis_
Help! Er lijkt toch nog iets niet goed te zijn... Wie weet raad?

Deze is van de 1e etage:

https://1drv.ms/i/s!AjX_DegYHV5f9z9ljoaeoE3M8tnL

Mijn vragen, klopt het dat:

1. De flow meters opengedraaid moeten zijn (omhoog) of staan ze zo juist dicht?,
2. Waarom zijn er een paar flowmeters vies? Loopt hier dan wel water doorheen?
3. De aanvoer temperatuur is 22 graden, is dat niet te laag?

@Paul C @AUijtdehaag

[ Voor 74% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-12-2017 10:20 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:48
Wat gaat er precies niet goed?

• Vaevictis_
zie boven @ThinkPadd

• Vaevictis_
Zie op de warmtepomp dat voor de verwarming de retourtemperatuur op 44,6 en retour berekend op 21 graden staat!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Vaevictis_
Op de flowmeter staat een schaal van 0 tot 4 l/m
De "piston" staat helemaal beneden, dus geen flow.

De "vuile" is dus wel water doorheen gegaan (ooit)
De "heldere" dus nooit

Dus het zou kunnen kloppen dat de "blauwe" verdeler de retour is.
(mijne werkt andersom, dus kan je niet mee vergelijken)

Edit: kan je die kleppen er niet tijdelijk afdraaien? (m30 moer op de verdeler) Dan zou alles open moeten staan..
Heb je al ontlucht?

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2017 10:54 ]

• Vaevictis_
@AUijtdehaag Hoe kan ik de kleppen eraf draaien? Kan dat geen kwaad ik ben een leek met verwarmingsinstallaties.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja dat kan, dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qbyxEmOH9Se6VTQdQSHUm8il/thumb.jpg

• Vaevictis_
Ah dan begrijp ik het. Overigens zie ik nu de de slangen maar 15cm doorsnede zijn. Kan dat wel zonder aparte pomp? (180m2) vloer oppervlak, 3 verdiepingen? Kleppen zijn eraf, 3 lopen nu wel. 2 niet, waarvan 1 glaasje helder is.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-12-2017 14:12 ]

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:25:
[...]

Ah dan begrijp ik het. Overigens zie ik nu de de slangen maar 15cm doorsnede zijn. Kan dat wel zonder aparte pomp? (180m2) vloer oppervlak, 3 verdiepingen?
Heb ze los gedraaid, zie bij 2 debietmeters dat de flotter omhoog gaat. Andere 3 dus niet.
De installateur gaf er beneden een aantal klappen op met een tang. Kan ik dat ook voorzichtig doen?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:09:
[...]

Heb ze los gedraaid, zie bij 2 debietmeters dat de flotter omhoog gaat. Andere 3 dus niet.
De installateur gaf er beneden een aantal klappen op met een tang. Kan ik dat ook voorzichtig doen?
180 m2 op 5 groepen ltv dan heb je bijna een passief huis lijkt me.

maar dat terzijde

als ze niet gaan lopen kan het zijn dat het binnenwerk niet lekker functioneert. je kan de pin een aantal keren even helemaal indrukken met een blokje of iets dergelijks en dan in 1x terug laten springen. Als je dat een paar keer doet zou het binnenwerk los moeten komen en zal er water moeten stromen. gebeurt dat niet dan is er iets mis met de kraan.

je kan ook even bij een willekeurige zaak een paar afdekkappen kopen. daarmee draai je de pin vast naar beneden, dus dicht. Doe dat bij de groepen die wel werken. Het water moet dan door de andere heen. In geval van lucht kan dit werken

feitelijk moet de installateur natuurlijk hiervoor zorgen maar goed bovenstaande is redelijk simpel zelf te doen

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 09-12-2017 16:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:48
Zorg in ieder geval dat je de pinnetjes alleen indrukt, nooit met een tang ofzo eraan trekken. Dan heb je kans dat ze gaan lekken!

• Vaevictis_
Ray schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 16:47:
[...]

180 m2 op 5 groepen ltv dan heb je bijna een passief huis lijkt me.

maar dat terzijde

als ze niet gaan lopen kan het zijn dat het binnenwerk niet lekker functioneert. je kan de pin een aantal keren even helemaal indrukken met een blokje of iets dergelijks en dan in 1x terug laten springen. Als je dat een paar keer doet zou het binnenwerk los moeten komen en zal er water moeten stromen. gebeurt dat niet dan is er iets mis met de kraan.

je kan ook even bij een willekeurige zaak een paar afdekkappen kopen. daarmee draai je de pin vast naar beneden, dus dicht. Doe dat bij de groepen die wel werken. Het water moet dan door de andere heen. In geval van lucht kan dit werken

feitelijk moet de installateur natuurlijk hiervoor zorgen maar goed bovenstaande is redelijk simpel zelf te doen
BG 5 kleppen, 1e etage 5, en zolder 3. Maar de isolatie is wel goed, niet passief huis niveau Qv10 0,25
Ok morgen even proberen om die klep werkend te krijgen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

Vaevictis_ schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:58:
[...]

BG 5 kleppen, 1e etage 5, en zolder 3. Maar de isolatie is wel goed, niet passief huis niveau Qv10 0,25
Ok morgen even proberen om die klep werkend te krijgen.
kijk dat maakt al meer logica.

13 groepen op 180 m2 is bij 15 mm nog niet heel veel maar goed er zal over nagedacht zijn en met die epc zou dat vast moeten werken

maar dat is ook niet het punt dus.

Doe wat ik schrijf en goede kans dat het opgelost is

• Paul C
Je hebt een open verdeler, dus die heeft geen eigen pomp. Je hebt natuurlijk alleen flow als de warmtepomp aan het verwarmen is. Afgaande op jouw opmerking over bijna passiefhuis zou dit best eens heel sporadisch kunnen zijn. 22C aanvoer is laag, maar als je huis er warm van wordt, dan is het ideaal, want hoe lager de aanvoer des te efficiënter is de warmtepomp. Ik vermoed dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur regelt op basis van de buitentemperatuur en de warmtevraag. Wederom kun je dat natuurlijk alleen meten als de warmtepomp daadwerkelijk aan het verwarmen is.

Je verdeler bestaat uit twee "balken". Op de ene zitten ventielen. Die zijn, zoals gezegd, NO (normally open, dwz als je ze niet actief indrukt, dan duwt een veer ze naar buiten en zijn ze open). Als je de motoren eraf haalt (die witte dingen met een zwarte stip en een draad eraan, genummerd 1 tm 5) dan worden die ventielen niet meer ingedrukt en staan al je groepen open (in principe natuurlijk, als ze niet kapot zijn).

Op de andere balk zitten doorgaans inregelventielen. Deze kun je inregelen om zo te zorgen dat iedere groep het juiste debiet krijgt (= flow). Deze kun je van helemaal dicht tot helemaal open draaien doorgaans. Zo kun je een kortere slang met minder weerstand een beetje verder dicht zetten om te voorkomen dat al het warme water de weg van de minste weerstand neemt.

Op die tweede (duidelijke) foto zie je de debiet metertjes. Die rode zuigertjes die onderin liggen geven de flow aan. Er staat een schaal verdeling op die plastic glaasjes. Die zuigertjes liggen op de foto allemaal onderin, dus er stroomt nergens water door. Waarschijnlijk stond daar je WP dus gewoon uit.

Ik zou beginnen met al die motoren van de zones af te gooien, zodat alls gewoon helemaal open is. Vervolgens zou ik de thermostaat overal op 30C zetten, zodat de kans groot is de de warmtepomp flink begint te werken en alles in verwarm stand gaat. Je zou dan ergens flow moeten zien, anders wordt je huis helemaal niet verwarmd (VV is je enige verwarming toch?).

Als er dan 1 of enkele groepen geen flow geven dan staat waarschijnlijk het inregelventiel van die groep dicht.

• Vaevictis_
Paul C schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:09:
Je hebt een open verdeler, dus die heeft geen eigen pomp. Je hebt natuurlijk alleen flow als de warmtepomp aan het verwarmen is. Afgaande op jouw opmerking over bijna passiefhuis zou dit best eens heel sporadisch kunnen zijn. 22C aanvoer is laag, maar als je huis er warm van wordt, dan is het ideaal, want hoe lager de aanvoer des te efficiënter is de warmtepomp. Ik vermoed dat de warmtepomp de aanvoertemperatuur regelt op basis van de buitentemperatuur en de warmtevraag. Wederom kun je dat natuurlijk alleen meten als de warmtepomp daadwerkelijk aan het verwarmen is.

Je verdeler bestaat uit twee "balken". Op de ene zitten ventielen. Die zijn, zoals gezegd, NO (normally open, dwz als je ze niet actief indrukt, dan duwt een veer ze naar buiten en zijn ze open). Als je de motoren eraf haalt (die witte dingen met een zwarte stip en een draad eraan, genummerd 1 tm 5) dan worden die ventielen niet meer ingedrukt en staan al je groepen open (in principe natuurlijk, als ze niet kapot zijn).

Op de andere balk zitten doorgaans inregelventielen. Deze kun je inregelen om zo te zorgen dat iedere groep het juiste debiet krijgt (= flow). Deze kun je van helemaal dicht tot helemaal open draaien doorgaans. Zo kun je een kortere slang met minder weerstand een beetje verder dicht zetten om te voorkomen dat al het warme water de weg van de minste weerstand neemt.

Op die tweede (duidelijke) foto zie je de debiet metertjes. Die rode zuigertjes die onderin liggen geven de flow aan. Er staat een schaal verdeling op die plastic glaasjes. Die zuigertjes liggen op de foto allemaal onderin, dus er stroomt nergens water door. Waarschijnlijk stond daar je WP dus gewoon uit.

Ik zou beginnen met al die motoren van de zones af te gooien, zodat alls gewoon helemaal open is. Vervolgens zou ik de thermostaat overal op 30C zetten, zodat de kans groot is de de warmtepomp flink begint te werken en alles in verwarm stand gaat. Je zou dan ergens flow moeten zien, anders wordt je huis helemaal niet verwarmd (VV is je enige verwarming toch?).

Als er dan 1 of enkele groepen geen flow geven dan staat waarschijnlijk het inregelventiel van die groep dicht.
Dank je voor je uitgebreide reactie. Klopt we hebben een buitentemp. sensor (voeler) en een thermostaat in de woonkamer.

Had gisteren al alle motoren eraf gehaald. Huis warmt nu langzaam op. Naast VV hebben we nog een IR Spiegel in de badkamer.

• Paul C
Vaevictis_ schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:21:
[...]

Dank je voor je uitgebreide reactie. Klopt we hebben een buitentemp. sensor (voeler) en een thermostaat in de woonkamer.

Had gisteren al alle motoren eraf gehaald. Huis warmt nu langzaam op. Naast VV hebben we nog een IR Spiegel in de badkamer.
En als je nu naar de debietmeters kijkt, stroomt er dan water door alle groepen nu?

• Vaevictis_
Paul C schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:52:
[...]

En als je nu naar de debietmeters kijkt, stroomt er dan water door alle groepen nu?
De WP staat nu uit. Laat morgen eerst de installateur komen voor die twee debietmeters die helder blijven. Indrukken en los laten heeft niet geholpen.
Pagina: 1