Thuisserver continue beep

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:37
Ik draai al een 15-tal jaar thuis een vorm van een server. De meest "recente" versie daarvan kan je hier vinden alsook een uiteenzetting van de machine.

gallery: HyperBart bij NAS.

Deze "oudgediende" dient me zoals je kan lezen al een aantal jaren zeer trouw. Alsof het ding weet dat je jarig bent ging afgelopen nacht rond een uur of 4h30 er beneden een alarm af in de bureau. In eerste instantie dacht ik met mijn slaapkop "de elektriciteit is afgevallen en de UPS is afgetrapt", niets was minder waar; mijn NAS-server stond luidkeels een continue beep af te geven. Even ter info: deze machine draait 24/7 en gaat alleen down voor maintenance.

Omdat ik het Spaans benauwd kreeg voor mijn data (waarvan ik wel een backup heb van de niet-reproduceerbare data) heb ik zonder verpinken de schakelaar van de voeding onmiddellijk afgezet ben terug naar bed gegaan.

Zonet heb ik de schakelaar terug aangezet en via IPMI wat events nagekeken: niets raars, af en toe een fan die wat te laag in RPM gaat maar geen rare dingen.

Vervolgens de machine zonder data disks (wel alle SSD's etc) geboot: geen problemen afaik.

Zonet heb ik de machine langs voor nog een beetje gestofzuigd (filter zat wat vol) en vervolgens aangezet met alle disks er aan. Op dit moment loopt veiligheidshalve een scrub op ZFS maar de gebeurtenis van afgelopen nacht zindert nog wel na...

Iemand een ideetje? Eerste hits geeft aan dat er iets met de voeding zou mis kunnen zijn maar IPMI lijkt goede voltages te lezen?

cc: @FireDrunk @Verwijderd @-The_Mask-

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
CiPHER is al meer dan een half jaar niet meer op Tweakers geweest denk dus niet dat je nog een reactie van hem gaat krijgen.

Maar het was de mobo speaker die het geluid maakte? Dan kun je wel opzoeken wat het betekent. Kan ook gewoon de CPU fan zijn geweest die te langzaam draaide door stof, sommige moederborden kunnen daarvoor ook een alarm geven. Dat is eenvoudig te testen door hem even los te halen of tegen te houden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• HyperBart
-The_Mask- schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:20:
CiPHER is al meer dan een half jaar niet meer op Tweakers geweest denk dus niet dat je nog een reactie van hem gaat krijgen.
Aha, dat wist ik niet(?)
Maar het was de mobo speaker die het geluid maakte? Dan kun je wel opzoeken wat het betekent. Kan ook gewoon de CPU fan zijn geweest die te langzaam draaide door stof, sommige moederborden kunnen daarvoor ook een alarm geven. Dat is eenvoudig te testen door hem even los te halen of tegen te houden.
Ik ga er van uit van wel ja, afaik zit er geen andere speaker op componenten(?).

Dat van de cpu fan had ik ook al ff getest maar dan spinnen de andere alleen wat harder, geen beep.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:14
Ik had ook al even de voor de hand liggende aanpak opgezocht: je zou verwachten dat zo'n beep-code uitleg in de manual dan zou helpen, maar in appendix A-1 zie je alleen maar 1, 5 of 8 beep-tonen, geen continue toon.

En een google geeft inderdaad de PSU als mogelijke oorzaak, maar ik gok dat ik gewoon dezelfde resultaten bekijk als TS.

Ik zou er eens een kort mailtje aan SuperMicro aan wagen - wellicht dat zij een beter antwoord hebben.

• HyperBart
Inderdaad ja, had ik ook al nagekeken.

Ik heb een mailtje gedropt bij support, even kijken.

• HyperBart
Supermicro had terug gereageerd dat het volgens hen een thermal issue was. Ja dat slaat imo nergens op want in de IPMI zie ik dit nergens terugkeren, als het daar niet in voorkomt maar het gebeurt wel in de realiteit waarvoor neem ik dan IPMI 8)7

Anyway, mailtje teruggestuurd waarom ik dit dan niet zie, awaiting response...
Pagina: 1