Toslink (S/PDIF) 5.1 naar 3x 3.5mm converter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:17

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben al geruime tijd op zoek naar een converter die dit voor elkaar kan krijgen. We hebben op de slaapkamer een Sony Bravia met erg sneu geluid, maar ondersteund wel Dolby en DTS 5.1 over Toslink. Ik heb van een paar jaar terug nog een leuke Creative 6.1 set liggen (die je prima kan gebruiken als 5.1) maar die set heeft 3x 3.5mm aansluitingen (F/C/R).

Bij voorkeur dus een kastje, USB powered of direct aan het net met Toslink IN en 3x 3.5m OUT (F/C/R).

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik kan eigenlijk niets passends vinden voor onder de €50. Alles lijkt 80 euro of duurder te zijn - dan investeer ik liever in een recievertje. Echter denk ik wel dat dit er moet zijn, toch?

Hebben jullie enig idee waar ik dit kan vinden en ook iets was dus daadwerkelijk werkt?

Age of the Geek, baby!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Geen idee hoe goed het werkt, maar eerste hit op de google?
https://www.amazon.de/Dig...eywords=5.1+spdif+decoder

edit: Heb je alleen wat tulp naar jack kabels nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door wagenveld op 29-11-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 11:27
Converters zijn er ook met 3.5mm out, bijv deze:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1eVHwb5ERMeJjy0Fcq6A7opXas/GOOJODOQ-Professional-USB-Sound-Card-6-Channel-5-1-Optical-External-Audio-Card-Converter-CM6206-Chipset.jpg

Geen idee of zoiets een beetje werkt, maar voor minder dan €10 best te proberen -> AliExpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Ik heb via de FRITZ!Box al die irritante ads zoveel mogelijk geblockt, plus AdBlock en Adguard verwijderen behoorlijk wat van deze clutter uit mijn Google zoekopdracht. ;)

Wellicht een idee om de oplossing van Emiel te proberen.
Wat wagenveld aandraagt betreft RCA. Ik kan wel een converter kopen/solderen, maar ik heb het liever out of the box direct goed.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 15:21

pmeter

Poes!

Die converter van AliExpress gaat denk ik niet werken. Waar staat dat deze een optische ingang omzet in een 5.1 uitgang? Er staat juist:
- In de digitale weergave, ontvangt het audio stream van PC via USB interface en zendt audio gegevens volgens de AES/EBU, IEC60958, S/PDIF consument interface normen. Alleen R, L kanaal PCM audio in 5.1 kanaals kan worden overgebracht in digitale weergave. In analoge afspeelmodus, het ondersteunt 6 kanalen codec voor analoge afspelen.
- In digitale opname modus, ontvangt het S/PDIF digitale audio-ingang en stuurt terug naar PC via USB. drie sampling tarieven; omvat 32 KHZ, 44.1 KHZ zijn automatisch vergrendeld intern, in analoge opname modus, vaste 48 khz sampling rate is ondersteund door analoge audio opname

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

FeaR

In GoT we trust

pmeter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:59:
Die converter van AliExpress gaat denk ik niet werken. Waar staat dat deze een optische ingang omzet in een 5.1 uitgang?
Ik deel je mening. Sweex had vroeger een zelfde externe geluidskaart en daar stond specifiek bij dat het geen converter was en puur en alleen een externe geluidskaart.
ReSpawN schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:38:
- dan investeer ik liever in een recievertje.
Dan moet je wel een receiver nemen met Pre-Outs voor 5.1 (zes kanalen), je kan niet zomaar een PC speaker set op een receiver aansluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 29-11-2017 13:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 16:07
Je moet maar even lezen of dit misschien iets is.
http://www.sweex.com/nl/beeld-geluid/sc016/
Ik heb er zelf eentje in gebruik maar kan jouw situatie op dit moment niet testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter

pmeter

Poes!

Misschien ben je er wel met een hdmi naar 5.1 converter zoals deze.

[ Voor 35% gewijzigd door pmeter op 29-11-2017 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
ReSpawN schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:00:
Ik heb via de FRITZ!Box al die irritante ads zoveel mogelijk geblockt, plus AdBlock en Adguard verwijderen behoorlijk wat van deze clutter uit mijn Google zoekopdracht. ;)

Wellicht een idee om de oplossing van Emiel te proberen.
Wat wagenveld aandraagt betreft RCA. Ik kan wel een converter kopen/solderen, maar ik heb het liever out of the box direct goed.
Er zitten toch gewoon jack inputs op die speakerset? Of zijn het vaste kabels?
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1283628-0/jack-tulp-kabel-0.5-meter.jpg

of

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/thumbnail/1409-0/jack-verloopkabel-0.25-meter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

FeaR

In GoT we trust

fietser1997 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:13:
Je moet maar even lezen of dit misschien iets is.
http://www.sweex.com/nl/beeld-geluid/sc016/
Ik heb er zelf eentje in gebruik maar kan jouw situatie op dit moment niet testen
Dat is die Sweex die ik in FeaR in "Toslink (S/PDIF) 5.1 naar 3x 3.5mm converter" bedoelde. Die werkt niet zoals gewenst.

Uit de handleiding:
U kunt een S/PDIF-bron aansluiten op deze ingang voor opnemen. Let wel: het is niet mogelijk om
de geluidskaart als ontvanger te gebruiken. U kunt uw DVD-speler, Xbox® of ander apparaat niet
aansluiten op de kaart om het geluid af te spelen op de luidsprekers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Blijkt het probleem dus niet zo voor de hang liggend als gedacht. Zijn er dan andere alternatieven? Ik kan wel dit combineren met de oplossing van wagenveld m.b.t. een leuk Marktplaats recievertje. De speakerset van Creative moduleert zelf 5.1 naar 6.1 als zijn een verlaagde rear L/R op het midden. Kortom, als de TV 5.1 output richting de versterker en ik het kan richten via RCA naar 3.5 jacks ben ik er...

De oplossing lijkt dan helaas wel duurder te worden dan gehoopt, tenzij iemand anders een alternatief heeft.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Er zijn zeker alternatieven. Wat je zou kunnen is zoeken naar een tweedehands (of derde-, vierde-,..) DD/DTS-decoder. Die bestonden vooral vroeger in de Laserdics- en eerste jaren van de DVD-tijd. Die hadden coax of optische digital input en decoding naar 5.1 kanalen op line-out nivo die dan naar (eind)versterkers gingen. In het dure high-end segment bestaan dit soort apparaten nog steeds, maar in het lage en middensegment niet (meer) omdat alles via complete surround versterkers gaat in de praktijk.

Deze kost een tientje, maar helaas alleen Dolby Digital en geen DTS:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Deze is trouwens ook geschikt, men vraagt twee tientjes ervoor:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

• wagenveld
  • Niet online
Die tweede kost 30 euro nieuw (zie eerste post), dus daar hoef je het niet voor te doen. TS lijkt niet overtuigd van dat doosje?
Als je voor een tweedehands receiver gaat moet je er wel 1 pakken die preouts heeft (zoals @FeaR ook al zei). Dat kan nog wel flink zoeken zijn en voor 50 euro betwijfel ik of je succes gaat hebben.

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Ik lijk niet overtuigd van de 2e optie wagenveld, door de uitleg gegeven door pmeter. Als het inderdaad werkt zoals hij verkondigd kan ik net zo goed een 1 naar 3 3.5mm jack splitter kopen en front over center en rear drukken, zelfde resultaat als ik het goed inschat.

Mijn doel was inderdaad voor onder de 50 euro klaar te zijn maar dat lijkt niet te gaan lukken voor zover ik nu kan zien. Ik heb wat vragen open staan bij een mixmaster die veel met dit soort dingen bezig is, hij ging kijken of hij wat kan vinden. Als ik een alternatief heb buiten deze topic zal ik jullie hiervan attenderen!

Age of the Geek, baby!

• wagenveld
  • Niet online
@pmeter heeft het over dat doosje van @Emiel_?
Die decoder die ik noemde doet precies dat, decoden.

• pmeter

pmeter

Poes!

De Sweex en de optie van Emiel_ zullen niet werken. Dat zijn geluidskaarten met een optische ingang. Die optische ingang is echter om op de pc op te nemen. Het ingangssignaal wordt niet geconverteerd naar de 5.1 jacks.

Wat zou werken is deze. Nadeel zijn de tulp-aansluitingen. En de ingang is hdmi i.p.v. spdif. Dan moet je tv ondersteunen dat een van de hdmi ingangen het geluid teruggeeft: ARC (Audio Return Channel). Zelf heb ik daar geen ervaring mee.

Ook de tweede optie van @arsimo zou werken. Dat lijkt vrijwel hetzelfde ding als de optie die Wagenveld in zijn eerste post noemt, maar dan tweedehands.

Ik zou gaan voor de tweedehandse van 20 euri.

[ Voor 69% gewijzigd door pmeter op 30-11-2017 15:16 ]

• Emiel_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 11:27
Zoals eerder goed opgemerkt door @pmeter lijkt de optie die ik voorstelde niet geschikt (iets te snel over de beschrijving gelezen, sorry :/ ).
De meest betaalbare optie is dan toch via de eerst genoemde optie met verloopkabels RCA->jack.

edit:
Bestaat zo te zien toch ook met 3.5mm out (klik!): Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1vvFxiPuhSKJjSspjq6Ai8VXaX.jpg?size=240841&height=800&width=800&hash=1e3da6bdf6f10168cbbaa971eb34c7ec

[ Voor 46% gewijzigd door Emiel_ op 30-11-2017 15:18 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja @Emiel_ dat ding is precies wat @ReSpawN nodig heeft. Optisch (en coax) in, DTS en Dolby Digital decoding en 3x stereo jack uit

Overigens verkoopt amazon dat ding ook voor 2 tientjes:
https://www.amazon.com/Wi...nd-Decoder/dp/B0129FL3XG/

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 30-11-2017 22:15 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Dat ziet er goed uit! Ik heb 'em bij AliExpress gekocht gezien ik daar zonder creditcard direct door kon (ding ligt thuis; wil nu bestellen)! Ook met EU plug in plaats van US stekker, dan hoef ik niet in dozen te gaan graven naar een goede adapter.

[ Voor 27% gewijzigd door ReSpawN op 01-12-2017 11:21 ]

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 09:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ReSpawN schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:20:
Dat ziet er goed uit! Ik heb 'em bij AliExpress gekocht gezien ik daar zonder creditcard direct door kon (ding ligt thuis; wil nu bestellen)! Ook met EU plug in plaats van US stekker, dan hoef ik niet in dozen te gaan graven naar een goede adapter.
Heb je dit ding in gebruik genomen? Bevalt 'ie?

Ik zit met een soortgelijke issue:

Playstation op PC monitor aangesloten. Audio extractor (HDMI - HDMI, Toslink) ertussen. Nu heb ik geluid over Toslink op mijn oude receiver, maar dat spul is toch allemaal wat te lomp voor mijn kleine kamertje en ik wil liever mijn oude Logitech setje eraan hangen. Als dit kast werkt zou dat echt een uitkomst zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Edmin schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:25:
[...]

Heb je dit ding in gebruik genomen? Bevalt 'ie?

Ik zit met een soortgelijke issue:

Playstation op PC monitor aangesloten. Audio extractor (HDMI - HDMI, Toslink) ertussen. Nu heb ik geluid over Toslink op mijn oude receiver, maar dat spul is toch allemaal wat te lomp voor mijn kleine kamertje en ik wil liever mijn oude Logitech setje eraan hangen. Als dit kast werkt zou dat echt een uitkomst zijn. :)
Bevalt dikke prima! Upmix is ook prima. Gewoon een goed dingetje.
Jou scenario zou in ieder geval prima werken. Zowel voor 5.1 als 2.1 enzo.

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ReSpawN schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:16:
[...]

Bevalt dikke prima! Upmix is ook prima. Gewoon een goed dingetje.
Jou scenario zou in ieder geval prima werken. Zowel voor 5.1 als 2.1 enzo.
Thx! Meteen besteld.

Voor de geinteresseerden: deze dus. :)

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48
Edmin schreef op maandag 25 maart 2019 @ 09:44:
[...]

Thx! Meteen besteld.

Voor de geinteresseerden: deze dus. :)
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen bij het gebruiken van dit ding. Ik las op tomsguide wat reacties dat de kwaliteit van dit spul wat te wensen overlaat, hoe is jouw ervaring hiermee?

Bvd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pyr0_ op 29-08-2019 19:54 . Reden: Link ]

Psst v-strom kopen? -klik-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tsja, wat is kwaliteit. In die post op Toms kom ik bij luchtbedden uit en die zullen het niet best doen :P

Maar wat bedoel je precies met kwaliteit? De geluidskwealiteit is wmb goed genoeg. Ik merk eigenlijk geen verschil met de oude set-up, maar ik speel er uitsluitend games mee. De powerconnector is wat flimsy, maar verder is het ding voor mij goed genoeg. De audiofiel zal er ongetwijfeld van huiveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48
Met kwaliteit bedoelde ik meer bv. de aanwezigheid van ruis of plopjes (voornamelijk). Of plotseling uitvallen, of dat ie een reset nodig heeft. Dergelijke dingen ;)
Gaat hier ook om een game-setup (sim-racerig), waar ik een wat oudere 5.1 set op heb aangesloten. Dus puur geluidskwaliteit streef ik niet naar. Maar ik ben vrij allergisch voor 'bij-geluiden', stukje autisme. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar gebruikers-ervaring.

Psst v-strom kopen? -klik-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Topicstarter
Bij mij werkt het prima met prima geluid. Een echte audiofiel zal het vast horen, maar in een gemiddelde home entertainment setup (in dit geval op de slaapkamer) zal je het niet echt horen.

Age of the Geek, baby!

Pagina: 1