Na 10 jaar is het tijd om de huidige pc te vervangen met een nieuwe. De laatste tijd krijg ik namelijk spontaan woedeaanvallen als ik de desktop wil opstarten.
Aangezien zoonlief ook de roosters van de huidige toren in de vernieling heeft gereden met zijn playmobilwagen is die eveneens aan vervanging toe.
Persoonlijk ben ik een leek op het gebied van hardware. Maar wel één die veel opzoekt en probeert bij te leren op dat gebied omdat alles in dat domein me mateloos interesseert.
De nieuwe pc zou vooral dienen voor:
- Vrouwlief doet aan foto- en videobewerking. Zij maakt voornamelijk gebruik van lightroom.
- Ikzelf speel graag eens een spelletje. Gaandeweg van Total War-series over RPG (The Forest) naar citybuilders en spellen zoals Hitman.
- Daarnaast gebruiken we natuurlijk ook voor dagdagelijkse 'kantoorjobkes'.
Aangezien we 10 jaar geleden gekozen hadden voor een futureproof desktop en ons dat enorm bevallen is willen we uiteraard een exemplaar dat een tijdje mee kan.
Wat kan ik nog overnemen van mijn huidige pc:
- Het werkgeheugen: ddr4 1666 MHZ16gb
- Noctua NH-U12S CPU-koeler.
- Enkele standaardventilators van de case.
- Netwerkkaart
Randapparatuur:
- Samsungmonitor: DVI-aansluiting 1600x900
- Eenvoudige muis en toetsenbord.
- NAS-center
- Printer
De huidige wenslijst om het bovenstaande aan toe te voegen is als volgt...
Vragen waar ik nog mee zit:
- Is de huidige koeling (Noctua NH-U12S) voldoende voor die nieuwe processor?
- De hoogte van de CPU-koeler mag volgens de specs van de case max 160 mm bedragen. Kan ik dan zeker zijn dat mijn huidige CPU- koeling (158mm) past?
- Graag had ik liever wat overdruk in mijn case gecombineerd met enkele ventilators die warmte wegzuigen. Lukt dat als ik bijvoorbeeld de twee nieuwe extra ventilators als intake gebruik en de standaardkoelers van de case gebruik als output?
- Qua moederborden blijf ik eeuwig twijfelen tussen MSI Z370 Gaming Pro Carbon en MSI Z370-A PRO. Prijsverschil is ongeveer 75 EUR. Maar is de meerkost gerechtvaardigd aan vrouwlief? Waarom?
- Als voeding heb ik gekozen voor wat 'extra'. Goed idee of overkill?
- Zien jullie bottlenecks? Ik vermoed dat mijn RAM-geheugen wat achterop zal hinken? Maar ga ik daar last van hebben?
Hopelijk kunnen jullie mij van m'n slapeloze nachten verlossen.
Alvast bedankt.
Aangezien zoonlief ook de roosters van de huidige toren in de vernieling heeft gereden met zijn playmobilwagen is die eveneens aan vervanging toe.
Persoonlijk ben ik een leek op het gebied van hardware. Maar wel één die veel opzoekt en probeert bij te leren op dat gebied omdat alles in dat domein me mateloos interesseert.
De nieuwe pc zou vooral dienen voor:
- Vrouwlief doet aan foto- en videobewerking. Zij maakt voornamelijk gebruik van lightroom.
- Ikzelf speel graag eens een spelletje. Gaandeweg van Total War-series over RPG (The Forest) naar citybuilders en spellen zoals Hitman.
- Daarnaast gebruiken we natuurlijk ook voor dagdagelijkse 'kantoorjobkes'.
Aangezien we 10 jaar geleden gekozen hadden voor een futureproof desktop en ons dat enorm bevallen is willen we uiteraard een exemplaar dat een tijdje mee kan.
Wat kan ik nog overnemen van mijn huidige pc:
- Het werkgeheugen: ddr4 1666 MHZ16gb
- Noctua NH-U12S CPU-koeler.
- Enkele standaardventilators van de case.
- Netwerkkaart
Randapparatuur:
- Samsungmonitor: DVI-aansluiting 1600x900
- Eenvoudige muis en toetsenbord.
- NAS-center
- Printer
De huidige wenslijst om het bovenstaande aan toe te voegen is als volgt...
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8600K Boxed | € 278,- | € 278,- |
| 1 | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | € 178,60 | € 178,60 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 583,- | € 583,- |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 44,43 | € 44,43 |
| 1 | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart/Wit | € 83,45 | € 83,45 |
| 1 | Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm | € 25,45 | € 25,45 |
| 1 | Corsair HX750i | € 150,50 | € 150,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 155,- | € 155,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.498,43 | |
Vragen waar ik nog mee zit:
- Is de huidige koeling (Noctua NH-U12S) voldoende voor die nieuwe processor?
- De hoogte van de CPU-koeler mag volgens de specs van de case max 160 mm bedragen. Kan ik dan zeker zijn dat mijn huidige CPU- koeling (158mm) past?
- Graag had ik liever wat overdruk in mijn case gecombineerd met enkele ventilators die warmte wegzuigen. Lukt dat als ik bijvoorbeeld de twee nieuwe extra ventilators als intake gebruik en de standaardkoelers van de case gebruik als output?
- Qua moederborden blijf ik eeuwig twijfelen tussen MSI Z370 Gaming Pro Carbon en MSI Z370-A PRO. Prijsverschil is ongeveer 75 EUR. Maar is de meerkost gerechtvaardigd aan vrouwlief? Waarom?
- Als voeding heb ik gekozen voor wat 'extra'. Goed idee of overkill?
- Zien jullie bottlenecks? Ik vermoed dat mijn RAM-geheugen wat achterop zal hinken? Maar ga ik daar last van hebben?
Hopelijk kunnen jullie mij van m'n slapeloze nachten verlossen.
Alvast bedankt.
[ Voor 55% gewijzigd door Zoisinge op 29-11-2017 11:36 ]