Het grote schoonmaaktopic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38
Nu ik me een beetje echt een tweaker begin te voelen in m'n tweede jeugd, maar het leven soms nog wel een beetje lastig vindt door alle balletjes die je moet balanceren, is een van de dingen waar ik af en toe nog wel moeite mee heb het huishouden. Nou kan ik me voorstellen dat ik niet de enige ben hierin, het stereotype tweaker die met een zak chips zit te gamen of op IRC (!) zit te chatten over de laatste Intel-processoren is dan waarschijnlijk niet meer waar, maar iets zegt me dat we dit wel gemeen hebben. Om niet te zeggen dat ik gewoon een beetje de schurft heb aan schoonmaken :*)

Het lijkt me dan ook een handig idee om een topic te openen waarin we elkaar tips en trucs kunnen laten weten hoe je bepaalde dingen aan kan pakken. Beetje grootmoeders ideeën misschien, maar waarom het wiel uitvinden als de kennis er al is? En in hoeverre klopt dit imago in combinatie met de grote schoonmaak?

Feel free om zelf ook veegvragen of schoonmaakstruggles te posten.

Sowieso wil ik wel aftrappen met een situatie waar ik al een tijdje tegenaan kijk. Tijdje geleden verhuisd, en boven onze twee voordeuren (twee onder één kap) zit een volgens mij betonnen richel waar ondertussen al flink wat groene aanslag op zit, dat moet wel alg zijn. Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken, zonder het beton op te blazen met al te agressieve middelen?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:07:
dat moet wel alg zijn. Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken, zonder het beton op te blazen met al te agressieve middelen?
Schoonmaakazijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:22

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Ik prijs mijzelf gelukkig met een vriendin die zich in dit soort zaken verdiept, zodat ik dat niet hoef te doen. Tevens de beste tip die ik je kan geven, probeer een vriendin/vrouw/partner te strikken die een lagere tolerantie heeft voor troep dan jij. Als echte tweaker ben je dan natuurlijk wel verplicht alle technische zaken in en omtrent het huis te regelen :p

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Ja, maar niet iedereen verkeert in die luxepositie Flimovic :P Dat zijn over het algemeen de types die de broek wel aan hebben thuis!
Klinkt als flinke emmer heet water en schrobben maar?

[ Voor 42% gewijzigd door Racing_Reporter op 29-11-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Racing_Reporter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:14:
Ja, maar niet iedereen verkeert in die luxepositie Flimovic :P Dat zijn over het algemeen de types die de broek wel aan hebben thuis!

[...]

Pak dit er even bij:
https://debetonfabriek.nl/beton-onderhoud/
Dagelijkse reiniging

Voor de dagelijkse reiniging dient u lauwwarm water met een neutraal schoonmaakmiddel te gebruiken, Bijv. Ecover. Dit middel bevat naast hoogwaardige natuurlijke zepen ook onderhoudscomponenten welke de bescherming bevorderen.

Gebruik geen schuurspons of schoonmaakmiddelen met schurende bestanddelen of zuurhoudende schoonmaakproducten.

Hoe minder ontvettende middelen u gebruikt, hoe langer de beschermlaag zijn bescherming aan uw betonnen product kan bieden.

Kalkhoudend water dat verdampt laat kalkresten achter. Regelmatige verwijdering met een vochtige doek vertraagt of voorkomt zelfs vorming van een harde kalkkorst.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Racing_Reporter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:14:

[...]

Groene zeep zou dit ook moeten kunnen en is iets vriendelijker voor de neus in ieder geval.

Mijn schoonmaak troubles zijn de altijd en eeuwige vunzige kitranden in de douche.
HG heeft daar een goedje voor maar helaas lijkt dat voornamelijk geldklopperij want de schimmel gaat niet meer weg. Tijd om opnieuw te kitten of zijn er nog schoonmaak opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

na vier of vijf jaar is het inderdaad vaak tijd voor nieuwe kitranden.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:41
Hippocampus schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:20:
[...]

Groene zeep zou dit ook moeten kunnen en is iets vriendelijker voor de neus in ieder geval.

Mijn schoonmaak troubles zijn de altijd en eeuwige vunzige kitranden in de douche.
HG heeft daar een goedje voor maar helaas lijkt dat voornamelijk geldklopperij want de schimmel gaat niet meer weg. Tijd om opnieuw te kitten of zijn er nog schoonmaak opties?
De goedkope sprayflessen van Action werken hier prima op, eventueel met een schuursponsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
We hebben sinds kort een inductiekookplaat. Prachtig om naar te kijken ten opzichte van een gaskookplaat waarbij het altijd een smeerboel wordt tussen die pitten.

Maarrrrrr, hoe krijg je zo'n glasplaat streeploos schoon?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Brent's schoonmaaktip #1:
Wacht nooit met schoonmaken. Zie je iets vies? Valt er eten op de grond? Zet een een vuil bordje op het aanrecht? Direct boenen. Vuil opsparen maakt het werk niet minder (etensresten gaan aankoeken ipv makkelijk afwasbaar zijn), stinken, en bovendien heb je dan inmiddels zo'n berg dat je alleen al van de omvang depressief wordt en liever wat anders gaat doen. Hou elke schoonmaakactie klein, dan is het ook niet zoveel werk.

Brent's schoonmaaktip #2:
Maak het niet vies! Modderschoenen uit bij de deur, loop niet met eten door het huis, doe je beker niet te vol zodat het erover klotst, hergebruik een beker die je een uur geleden ook al gebruikte. Minder vies == minder schoonmaken.

Brent's schoonmaaktip #3:
Heb je geen vaatwasser? Maak dan tijdens het koken schoon. Tijdens het koken heb je regelmatig even een minuut hier, 3 minuten daar de tijd. Gebruik die tijd, je staat er toch al! Poets die pannen, gereedschappen gewoon, tegen de tijd dat je klaar bent met koken heb je de vaat dan al bijna af. Ik heb eigenlijk nooit vaat 'staan', hooguit een bord of pan, en die doe ik meestal ook meteen na het eten. Geen wasbak vol vaat betekent ook dat je de wasbak altijd kunt gebruiken, en niet hoeft om te lopen omdat er geen ruimte is in je keuken. De volgende dag hoef je niet eerst de wassen voor het koken, je kunt meteen beginnen!

Brent's schoonmaaktip #4:
Laat je stofzuiger in de kamer staan. Zie je een bal stof, wat zand, zoef zoef het is weg en je bouwt minder snel stof op in hoeken en gaten waarvoor je meer tijd moet uittrekken.

Brent's schoonmaaktip #5:
Maak geen rommel. Als je 's ochtends je kleren uitstalt om te kunnen kiezen, stop wat je niet aantrekt direct terug. Heb je paperassen op je bureau of eetkamertafel, leg ze aan de kant. Hou je vloer opgeruimd. Minder zooi == sneller schoonmaken. Heb je een Roomba? Dan weet je dat die niet van rommel houd. Standaard opgeruimd == Roomba kan op elk moment zijn werk doen als het nodig is. Bovendien, geen rommel == jij kunt op elk moment doen wat nodig is, zonder eerst op te hoeven ruimen.

Brent's schoonmaaktip #6:
Badkamers, iedereen wil ze schoon hebben, maar niemand wil ze schoonmaken. Ik heb een handdoek standaard op de grond, tegen de kou, maar ook om wekelijks even de vloer mee (halfnat) schoon te vegen. Daarmee is alle stof en nattigheid met 2 minuten weg, met, maar vaak ook zonder schoonmaakmiddel. Snel en makkelijk. Voor de douche combineer ik het met douchen: neem een lap+schoonmaakmiddel de douche in, schrob de muren tussen rug en borstkas door even mee, en hoppa, met 2 minuten extra werk is de douche ook weer fris en fruitig.

In feite doe ik dus nooit grote schoonmaken, omdat dat gewoon niet hoeft als je zorgt dat je huis/kamer altijd in schone toestand is. Het mooie is dat het niet meer werk is, maar minder, en je ook veel minder lang tegen vuil hoeft aan of op te kijken. Als ik 's avonds lekker wil uitbuiken, heb ik geen vaat in een hoek van de keuken en achterhoofd. Geen todo == lekker ontspannen!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ThinkPadd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:31:
We hebben sinds kort een inductiekookplaat. Prachtig om naar te kijken ten opzichte van een gaskookplaat waarbij het altijd een smeerboel wordt tussen die pitten.

Deze van de Lidl werkt bij ons altijd prima:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/5d/d7/e0/5dd7e0853764ac517bc9d59c2658eef8.jpg

Alternatief is denk ik Glassex of iets anders vergelijkbaars. Het grove vuil weghalen met een doekje met wat Dreft, inspuiten met glasreiniger, even laten inweken en met een vochtige doek schoonmaken. Even nawrijven met een prop krantenpapier als het echt helemaal streeploos wil.

Nomen nescio

• Racing_Reporter
Hippocampus schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:20:
[...]

Ik lees dus: geen bijtende middelen, maar meer basische oplossingen. Dan moet afwasmiddel ook wel kunnen lijkt me? Die zijn ook vrij neutraal omdat anders je handen eraan kapotgaan, en ontvetten ook wel.

En met de neus bedoel je de gevel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 21:04

TNO

cake.

Of voor 3 a 4 tientjes huur je een schoonmaakster in, bevalt prima in ieder geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Na jarenlang in de viezigheid geleefd te hebben hebben mijn vriendin en ik gelukkig een tijd geleden besloten dat we allebei een hekel hebben aan schoonmaken. Tegenwoordig word ons huis 2 uur per schoon geschrobt door een lief dametje die hier leuk aan verdient.

Het mooie is dat je daardoor gedwongen word alles 'opgeruimd' te houden; wat ons leefplezier een stuk verbeterd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
TNO schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:26:
Of voor 3 a 4 tientjes huur je een schoonmaakster in, bevalt prima in ieder geval ;)
Dit had ik als allereerste reply verwacht, is ook het beste advies naar mijn mening ;)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06

Bob Popcorn

Plop!

Racing_Reporter schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:24:
[...]

Ik lees dus: geen bijtende middelen, maar meer basische oplossingen. Dan moet afwasmiddel ook wel kunnen lijkt me? Die zijn ook vrij neutraal omdat anders je handen eraan kapotgaan, en ontvetten ook wel.

En met de neus bedoel je de gevel?
Lol, je weet er écht niks van he :p Schoonmaakazijn is natuurlijk zuur. Dat is het hele idee achter azijn. Het ruikt wel een beetje, ja, maar het ruikt gewoon "schoon" dus lekker boeiend.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:31:

Afbeeldingslocatie: https://static.blokker.nl//BLKCAS/960x960/1109230.jpg

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:12

LankHoar

Langharig tuig

*knip* Hou het serieus.

[ Voor 79% gewijzigd door naitsoezn op 30-11-2017 16:37 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Helemaal voor deze optie. Als je schoonmaken niets vind en/of niet kunt, huur een werkster in. Kleine investering maar heel handig.

En wil je dat toch niet: hoe minder er vuil wordt hoe minder je hoeft schoon te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Bob Popcorn schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:26:
[...]

Lol, je weet er écht niks van he :p Schoonmaakazijn is natuurlijk zuur. Dat is het hele idee achter azijn. Het ruikt wel een beetje, ja, maar het ruikt gewoon "schoon" dus lekker boeiend.
Dat zeg ik: op beton geen schoonmaakazijn, anders tast je het aan! Even beter lezen :P Mijn opties zijn groene zeep of afwasmiddel. Dat ruiken interesseert inderdaad geen klap, is toch zo weg, zeker buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Groene zeep proberen tegen de alg, goed schrobben met een oude bezem of een handborstel. Anders groene aanslag reiniger van HG, voor de ergere gevallen.

Verder de tip om steeds kleine beetjes schoon te maken en niet het hele huis voor de zaterdag te bewaren, daar heb je dan geen zin in want veel werk en wel wat beters te doen. Elke dag een kamer en als je dat niet redt in een week woon je groot genoeg voor een werkster :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre01011908
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-08-2024
*knip* dit ruikt teveel naar spam

[ Voor 75% gewijzigd door Touchdomex op 23-07-2024 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelmar
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-07 10:06
Als je het kunt betalen, dan is naar mijn mening dit de beste optie.
Zelf zorgen dat het beetje is opgeruimd (geeft mij ongemerkt toch een hoop rust) en het schoonmaken gebeurd terwijl je aan het werk bent. Als je nog een beetje gezellige schoonmaker hebt, goed excuus voor een koffiepauze ;)
Pagina: 1