Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarco1984
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-03-2024
Hallo,

Ik wil mijn telefoon verkopen via Marktplaats.
nu vraag een koper of ik het IMEI nummer wil toesturen zodat hij kan controlleren of de telefoon gestolen is.

Maar mijn vraag is eigenlijk kan een potientiele koper ook mijn IMEI nummer blokker of andere zaken met mijn IMEI nummer doen? Of kan een ander helemaal niets met mijn IMEI nummer en kan ik hem veilig afgeven?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09 14:56
Deze site raad het ook aan om te doen.

You should use IMEI checker before buying used or new device. As a result you will see if the device is valid and original.

Maar inderdaad je weet niet wat hij er mee kan doen, wellicht verloopt het verkopen niet soepel en rapporteert hij je telefoon als gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarco1984
Persoonlijk kan ik er ook niets over vinden. Ik heb aangegeven dat hij het bij mij thuis kan controleren en de bon van aanschaf kan zien. Maar daar gaat hij niet mee akkoord en nu vertrouwd hij mij niet.

Deze reactie van hem geeft mij het gevoel dat hij andere zaken wil doen met mijn IMEI nummer, maar ik weet dus niet of dat ook daadwerkelijk kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 19:53
Lekker laten gaan, er komt vast nog wel een andere koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13
Bij twijfel gewoon niet doen. Als je een slecht gevoel bij heb is het raadzaam gewoon niet te doen. Ik snap overigens jouw punt en ook zijn punt dat hij nu beetje huiverig is. Je mobiel verkoop je zeker wel, vooral iPhone gaan zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
Bon, wat wil je nog meer? Kan dan niet gestolen zijn. |:( Gewoon niet doen.

[ Voor 29% gewijzigd door SilencMol op 29-11-2017 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 00:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Okee zullen we ook even ingaan op de vraag van TS? We gaan nu heel erg naar wel/niet doen, maar het punt blijft nog steeds staan: wát kan een externe partij doen met een IMEI op afstand?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Racing_Reporter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:48:
Okee zullen we ook even ingaan op de vraag van TS? We gaan nu heel erg naar wel/niet doen, maar het punt blijft nog steeds staan: wát kan een externe partij doen met een IMEI op afstand?
Melden als gestolen met bijbehorende problemen? Het eerste wat in mij opkwam -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
Hij kan de telefoon aangeven bij de politie, die kan op een black-list zetten en spam berichten naar de telefoon sturen (simkaart maakt niet uit)(Doen ze alleen bij erge misdrijven). Politie doet er waarschijnlijk niks mee. Maar je hebt de mobiel met bon, kun je altijd die black-list nietig verklaren lijkt me. Ook bij bepaalde merken kun je: Find My iPhone Status, iCloud Status, Blacklist Status, Seller Information. Network & Simlock checks, Phone Blacklist, Carrier Check, Warranty Checks, Unlocking the Simlock protection.

[ Voor 27% gewijzigd door SilencMol op 29-11-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lincor
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-10 15:52
Staat op de bon doorgaans niet ook het IMEI nummer vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarco1984
Misschien om de verzekering te frauderen?
Dus eerst aangifte doen vervolgens de verzekering melden dat de telefoon gestolen is?

Uiteraard kan ik aantonen dat de telefoon niet gestolen is maar dan heeft de oplichter zijn geld al? Ik heb even gecontroleerd en het IMEI nummer staat op de bon :)
Echter lijkt het mij niet verstandig om een verzekeringsmaatschappij op te lichten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Zeg gewoon dat je dit soort fraudegevoelige informatie niet via internet verstrekt.
Als deze koper het niet vertrouwt mag hij langs komen en het ter plekke checken zoals je zelf al hebt aangegeven.

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Oud bericht (2005), maar misschien kun je er wat mee:

http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/23/imei-nummer

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jarco1984
bedankt ik had het bericht al gelezen. Hier komt niet naar voren wat een oplichter met je IMEI nummer kan doen.

Ik heb de koper inmiddels aangegeven dat hij bij mij alles kan komen controleren en anders moet hij anders maar gaan zoeken. Hij gaf te kennen 15 kilometer verder op te wonen maar dat het te ver rijden is voor hem om het te komen controleren.

toen ik aangaf dat ik mijn huisadres geef, bon heb en IMEI nummer bij mij kan controleren volgens mij voldoende zaken zijn om betrouwbaar te zijn reageerde hij niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Volgens mij komt het er op neer, als ik even verder Google, dat ze het imei kunnen aanpassen van een ander toestel, het toestel als gestolen opgeven en veel meer ook niet.

Hooguit zou het kunnen, zoals je zelf suggereerd dat iemand de verzekering wil flessen.

En niet verstandig om een verzekeringsmaatschappij op te lichten? Weet je hoeveel mensen dat doen? Meer dan jij denkt.... Ik ben eigenaar van een glaszettersbedrijf, hoeveel mensen niet willen dat er wat anders (of meer geld) op een factuur komt te staan is niet bij te houden.... Ben zelf heel eerlijk en werk hier niet aan mee, maar geloof me: het gebeurd, en vaker dan je denkt.

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:28
Jarco1984 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:52:
[...]

bedankt ik had het bericht al gelezen. Hier komt niet naar voren wat een oplichter met je IMEI nummer kan doen.

Ik heb de koper inmiddels aangegeven dat hij bij mij alles kan komen controleren en anders moet hij anders maar gaan zoeken. Hij gaf te kennen 15 kilometer verder op te wonen maar dat het te ver rijden is voor hem om het te komen controleren.

toen ik aangaf dat ik mijn huisadres geef, bon heb en IMEI nummer bij mij kan controleren volgens mij voldoende zaken zijn om betrouwbaar te zijn reageerde hij niet meer.
Ja we gaan dit idd maar als poging phishing zien, 15km is niks natuurlijk, en als jij al aangeeft dat hij het mag controleren, dan zie ik geen reden waarom hij zou denken dat het op niks uitloopt en dan maar niets te laten horen nu.
Of hij is nog aan het werk, maar geef het hem iig niet online door.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 00:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Jarco1984 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:52:
[...]

Sowieso niet mee verder gaan, foute boel. Nog een tipje, er staat bij Marktplaats, als je mailtjes van reacties aanzet, bij hoe lang de desbetreffende persoon actief is daar. Kwam ik alleen niet tegen op de site of in het gesprek zelf. Dikke kans dat het een nieuw account is. Als je het gesprek daar hebt gevoerd, zeker even aangeven bij MP zelf. En de blauwe vinkjes zijn ook handig.

[ Voor 5% gewijzigd door Racing_Reporter op 29-11-2017 12:18 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
is er uberhaubt wel een site waar je een imei nummer kan invoeren waarbij de uitkomst is of het toestel gestolen is of niet.
stopheling.nl bijvoorbeeld vraagt om serienummers, niet om een imei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarco1984
Racing_Reporter schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:17:
[...]

Sowieso niet mee verder gaan, foute boel. Nog een tipje, er staat bij Marktplaats, als je mailtjes van reacties aanzet, bij hoe lang de desbetreffende persoon actief is daar. Kwam ik alleen niet tegen op de site of in het gesprek zelf. Dikke kans dat het een nieuw account is. Als je het gesprek daar hebt gevoerd, zeker even aangeven bij MP zelf. En de blauwe vinkjes zijn ook handig.
Goeie tip!
Het account is 11 maand actief dat heb ik reeds gezien.
Wat bedoel je met blauwe vinkjes? ik zie alleen groene en grijze (gelezen of niet gelezen berichten.

Ik kan overigens niet aangeven bij MP alleen gebruiker blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 16:34
Moeilijke vraag over het IMEI.
Het enige wat ze erg "straffeloos" mee kunnen doen, is klonen op een ander (fake?) toestel.
Het doen van een false aangifte bij de politie (wat vereist is voor diefstalverzekering) is volgens mij een misdrijf. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Al zijn er veel riskantere dingen op marktplaats waar je niet altijd over nadenkt.
Je deelt je adres, en maakt een afspraak voor morgenavond, omdat je vanavond niet thuis bent.....
Dat is voor mensen met kwade bedoelingen soms voldoende info.

Ik vraag zelf ook altijd om IMEI, gezien ik een paar keer een "misverstand" heb gehad met telefoons die werden geadverteerd als 4g versie maar dat niet waren, of dual sim versie en dat niet waren.

Mocht ik bij het kopen een telefoon aantreffen die gestolen was of niet de versie welke geadverteerd, dan vind ik 5km reizen al zonde van mijn tijd.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluefish007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 06:20
DonChaot schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:30:
is er uberhaubt wel een site waar je een imei nummer kan invoeren waarbij de uitkomst is of het toestel gestolen is of niet.
stopheling.nl bijvoorbeeld vraagt om serienummers, niet om een imei.
Klopt, maar als je de FAQ van stopheling.nl gaat doorbladeren wordt er op z'n minst gesuggereerd dat IMEI ook een serie-nummer is (en staan er instructies hoe je deze op kunt halen). Onze Rijksoverheid raadt op deze website vervolgens de koper aan om het serienummer bij een verkoper op te halen.

Potentiele koper van TS acteert dus keurig conform wat Rijksoverheid/Politie adviseren.

Om het in de database van stopheling.nl voor te laten komen moet het item als gestolen geregistreerd staan bij Politie, waardoor er vermoedelijk een aangifte aan ten grondslag moet liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 16:34
Lekker bij jou thuis laten controleren. Je denkt iets te technisch nu qua mogelijkheden met het IMEI. Op MP zijn zat mensen actief die vragen om dergelijke gegevens, om dit vervolgens te gebruiken om anderen op te lichten:

- jij geeft IMEI
- koper laat niks meer horen
- koper plaatst advertentie voor telefoon, kan alleen gekocht worden met verzending. Check het IMEI maar, is heus niet gestolen hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jarco1984 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:51:
Hallo,

Ik wil mijn telefoon verkopen via Marktplaats.
nu vraag een koper of ik het IMEI nummer wil toesturen zodat hij kan controlleren of de telefoon gestolen is.

Maar mijn vraag is eigenlijk kan een potientiele koper ook mijn IMEI nummer blokker of andere zaken met mijn IMEI nummer doen? Of kan een ander helemaal niets met mijn IMEI nummer en kan ik hem veilig afgeven?
Bij veel IMEI controle sites kun je na controle een toestel melden als gestolen. Een koper kan er naar vragen om te kijken of een toestel geen oa iCloud-lock heeft. bij een iPhone staat dan de optie 'zoek mijn iphone' nog aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Met een imei alleen kan je een telefoon toch niet laten blokkeren, de politie gaat dat toch nooit accepteren?

Langs de andere kant, 15 kilometer... zucht.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
kid1988 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:51:
Moeilijke vraag over het IMEI.
Het enige wat ze erg "straffeloos" mee kunnen doen, is klonen op een ander (fake?) toestel.
Het doen van een false aangifte bij de politie (wat vereist is voor diefstalverzekering) is volgens mij een misdrijf. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.

Al zijn er veel riskantere dingen op marktplaats waar je niet altijd over nadenkt.
Je deelt je adres, en maakt een afspraak voor morgenavond, omdat je vanavond niet thuis bent.....
Dat is voor mensen met kwade bedoelingen soms voldoende info.

Ik vraag zelf ook altijd om IMEI, gezien ik een paar keer een "misverstand" heb gehad met telefoons die werden geadverteerd als 4g versie maar dat niet waren, of dual sim versie en dat niet waren.

Mocht ik bij het kopen een telefoon aantreffen die gestolen was of niet de versie welke geadverteerd, dan vind ik 5km reizen al zonde van mijn tijd.
Daarvoor heb je echt geen IMEI nummer nodig. Als jouw provider 4g ondersteunt, kun je ter plekke laten zien dat de telefoon 4G ondersteunt. Ook om te controleren of het model daadwerkelijk dual sim heeft, is het IMEI nummer niet nodig. Laat de koper gewoon zien dat er 2 sloten zijn, laat ze desnoods zelfs nog even testen en de koper heeft genoeg informatie.

Goed ik begrijp het dat niet iedereen ver gaat reizen, om dit te controleren. Maar 30KM reizen om dit even zeker te weten is toch niet teveel gevraagd?

@Jarco1984 heb je er al aan gedacht om je telefoon aan een opkoper voor gebruikte smartphones te verkopen? Genoeg bedrijven die oude smartphones opkopen. Coolblue koopt ook oude telefoons in, maar volgens mij (sinds kort) alleen nog Samsung en iPhone. Kans acht ik dan in ieder geval kleiner, dat je gezeik krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja als het andersom was geweest had iedereen TS aangeraden maar een andere telefoon te zoeken. 30km reizen als je toch al eigenlijk zeker weet dat je hem wil is voor de meeste geen groot probleem, vooral als je dan geen risico op oplichting hebt. Tegelijk zou ik me ook niet als koper heel lekker voelen met een berg cash geld voor die nieuwe telefoon bij een heler thuis. Want dat is het idee dat diegene heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayhoun
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-08 18:01
Beste mensen ik als een koper heb op aantal advertenties hier gereageerd. Een aantal tweakers konden mij met de IMEI nummer niet vertrouwen een van die is *knip*. Gebruikersnamen posten is nergens voor nodig. zo ben ik op deze forum terecht gekomen.

Zover ik kan vinden kan niemand werkelijk veel kwaad doen met alleen een IMEI nummer dat ieder gsm heeft bel naar *#06# en je krijgt je toestel IMEI te zien. Aangezien ik er een aantal uurtjes in heb gestopt deel de info dat ik heb kunnen vinden.

Uit de perspectief van de koper, kan je met die nummer checken:
  • Of het een echte iphone of ander merk telefoon is dus ter preventie van oplichting van nep gsm's.
  • Of het is gestolen door te kijken of het op een blacklisted of bij de politie is bekend.
  • En of er icloud lock op zit
Allemaal belangrijk zaken. Dus om het te eerste puntje te doen moet je inloggen bij Apple via de link https://checkcoverage.apple.com/

Voor de andere 2 puntjes kun je de website van https://imei24.com/ gebruiken met ook soms de waarde van de telefoon +/- achter te komen ;)

Uit de perspectief van de verkoper, kan je met die nummer ervoor zorgen dat wanneer find my iphone etc. aan staat dat bij diefstal of zoek jij groot kans maakt om het terug te vinden of om bedrijfsgarantie te kunnen gebruiken. Volgende links geven alle info wat je kun en niet kunt doen.

https://www.bellen.com/mo...n-mobieltjes-imei-en-yunu

https://www.maakhetzeniettemakkelijk.nl/boefproof

https://www.nrc.nl/nieuws...efoon-op-afstand-a1499657

https://support.apple.com...-my-iphone-ipad-mac-watch

Wanneer je de links heb gelezen, kan je er van op maken dat wanneer je originele provider niet vertelt aan de koper, de aankoop bon bewaard hebt, de iphone lock op heb zitten en het apparaat kun terug vinden in je icloud/apple account overview pagina dat helemaal niks met een IMEI mee kan gedaan worden. Dan behalve wat een eerder tweaker zei, het gebruikt bij vervalsing van nep telefoons. Of zo dom zijn om providers te proberen oplichten.

Als je het supper safe wilt spelen dan kun je de koper je IMEI nummer geven en aangeven dat je een icloud lock op staat. Na dat die is geweest of in een openbare plek elkaar ontmoet (met stekkers voor controle opladen en cameras in geval je aangifte wilt doen als het mis gaat) zul je ter plekken de icloud lock verwijderen.

De koper heeft de zekerheid die hij/zij wilt en jij heb de zekerheid dat je wilde hebben ;)

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 28-12-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Findmyiphone, iCloud en *knip*. Nutteloze rant....Wie zegt dat het om een iphone gaat? Heb je ook nuttige tips voor Android phones?

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 28-12-2017 18:40 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Pagina: 1