Hoi Janssen,
Hier een Expat in Duitsland (inmiddels bijna 4 jaar, 26 jaartjes jong), Keulen regio en niet in de IT maar scientific field-sales (HBO/WO/PHD niveau). Ik kan me grotendeels aansluiten bij Gold_Dust en Qwerty al heb ik wel wat extra punten waar ik persoonlijk tegenaan ben gelopen sinds ik hier woon:
-Lonen liggen inderdaad hoger maar daar staat tegenover dat bijvoorbeeld de zorgverzekering een hogere kostenpost is. Ik ben verzekerd bij de Audi BKK (Betriebskrankenkasse) en je betaalt ongeveer 15% van je loon aan zorgverzekering, wel een voordeel is dat je vrijwel alles vergoed krijgt. Ik werk minimaal 40 uur per week en dat lijkt vrij standaard te zijn, part-time komt bijna niet voor (in ieder geval niet hier op kantoor). Wel zijn er veel vrije dagen door religieuze feestdagen.
-Company car; verbazingwekkend genoeg duur. Je betaalt per maand 1% bijtelling op de auto, dit klinkt weinig (12% per jaar) maar hier komt bovenop dat je per KM richting je werk nog een bedrag van 0.03% van de brutoprijs per km betaalt. Voor een Opel Astra K zit ik nu (~35km afstand van mijn werk) betaal ik per maand (bruto) in totaal €506,- Wel kun je dit weer, deels, aftrekken van de belasting.
-Levensonderhoud is kostentechnisch niet veel lager dan in Nederland, zaken als drogisterijen, brandstof en vlees zijn nog wel een stuk gunstiger hier dan in NL. Kwaliteit van voeding is stukken beter in Nederland, vooral de kwaliteit van groente en fruit is mij opgevallen. Wel betaal je nog GEZ (Kijk en luistergeld) en Kirchen steuer (als je bij de kerk zit en dit ook zo op geeft). Behoorlijk brood koop je overigens gewoon bij de bakkerij (vaak per KG), in de supermarkt is inderdaad geen Nederlands "pap-brot" te krijgen. Alcohol is schandalig goedkoop.
-Steden in Duitsland zijn meteen een stuk groter, Bonn is een "kleine/medium size" stad maar er wonen inmiddels al >300K mensen. Het grote nadeel hiervan is dat de huizenmarkt flink onderdruk staat en je voor een 80m2 appartement tussen de 800-1200 euro (koud) moet rekenen. In steden als München, Keulen, Dusseldorf, Frankfurt, Berlijn schiet dit nog veel verder de hoogte in.
-Op kantoor spreek ik voornamelijk Engels maar er zijn collega's die weigeren Engels te praten. Ik spreek nu vloeiend Duits maar we hebben een redelijk internationaal kantoor hier

. De gemiddelde Duitser spreekt een aardig woordje Engels maar wanneer het vaktechnisch is gaan ze snel over naar het Duits en hebben ze ook liever personeel wat Duits spreekt (in mijn geval bij bijvoorbeeld oudere research technicians). Hoe verder je richting het zuiden gaat hoe erger dit is (NRW is redelijk internationaal, zuidelijker is traditioneler).
-Duitsers houden er niet van zich zakelijk te moeten kleden en hebben nog veel meer het motto: Doe maar normaal dan doe je gek genoeg.
-Mensen zijn een stuk beleefder, hiërarchie is zeker een ding en ook hier in NRW zijn ze daarin wel anders dan Nederlanders. Tegenspraak kan mits je een goed argument hebt en dit niet in bijzijn van anderen doet. Verder zijn Duitsers erg van de regeltjes, je wacht dus ook bij het verkeerslicht en loopt absoluut niet door rood. (Een keer gedaan in Keulen toen er een vrouw en kind bij een rood licht stonden, ik kreeg de wind van voren).
-Papierwerk: Nederlandse bankrekeningen worden vaak niet geaccepteerd bij bijvoorbeeld energiecontracten, internetproviders etc. (Ja ik weet dat we de SEPA hebben maar de meeste Duitse bedrijven lappen dit aan de laars). Belastingaangifte gaat grotendeels nog op papier al beginnen er digitale middelen te verschijnen hier in NRW.
-Infrastructuur: Wegen zijn niet de beste, vrijwel geen verlichting, hard rijden doe ik persoonlijk wel maar is niet nodig natuurlijk. Verkeersboetes zijn extreem goedkoop. Je dient er ook rekening mee te houden dat de afstanden in Duitsland een stuk groter zijn en dat een uur of twee in de auto zitten niet heel vreemd is als je ergens naar toe zou willen.
Mijn ervaring is positief maar ik houd er rekening mee dat alles in Duitsland langer duurt dan in Nederland. Inschrijven bij de Gemeente Bonn duurde ongeveer een maand voor ik een afspraak kon inplannen. Als je nog iets specifieks wil weten dan help ik je graag!!
(Ik ga overigens weer retour richting NL maar de afgelopen paar jaar waren genieten hier!)