Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Allen,

ik wil via fstab automatisch een mount point maken met het opstarten. Nu geeft hij een parse error naar een nfs koppeling.

Ik heb al wat zitten google-en maar kom er niet uit. Velen zeggen een UUID te gebruiken maar bij NFS is dat volgens mij geen optie. Zo ziet mijn regel eruit.

x.x.x.x:/volume1/Synology_01 /mnt/Synology_01 nfs rw,hard,intr,rsize=8192,wsize=8192,timeo=14 nfs _netdev 0 0

Mounten werkt verder zonder problemen.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even snel bij Syno gejat:

# Working nfs version 3 auto-mount for Synology DS215j NAS #
#
code:
1
192.168.0.125:/volume1/Music /home/myhome/NAS-Music nfs user,nfsvers=3,rw,udp,auto,hard,intr,rsize=8192,wsize=8192,_netdev 0 0

Below is a now working nfs v4 mount. Just double check you have no udp reference in your nfs v4 mount line.
# Working nfs version 4 auto-mount for Synology DS215j NAS #
code:
1
192.168.0.125:/volume1/Music /home/myhome/NAS-Music nfs user,nfsvers=4,rw,auto,hard,intr,rsize=8192,wsize=8192,_netdev 0 0

Ik mis dus in jouw topicstart het stuke "user"?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Volgens mij heb je 7 of 8 kolomen (er staat een spaties tussen nfs en _netdev), is het format niet 6 kolommen?

nfs _netdev klopt denk ik niet, er moet een komma bij om hem aan de vorige kolom te koppelen, en zonder nfs?

(Wat hierboven dus ook staat)

[ Voor 52% gewijzigd door jeanj op 29-11-2017 08:52 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

jeanj schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:49:
Volgens mij heb je 7 of 8 kolomen (er staat een spaties tussen nfs en _netdev), is het format niet 6 kolommen?

nfs _netdev klopt denk ik niet, er moet een komma bij om hem aan de vorige kolom te koppelen, en zonder nfs?

(Wat hierboven dus ook staat)
Met ^^ , teveel kolommen.

Maak van jouw regel eens:
code:
1
x.x.x.x:/volume1/Synology_01 /mnt/Synology_01 nfs rw,rsize=8192,wsize=8192,timeo=14,_netdev 0 0

Opmerkingen:
  • hard kan er trouwens uit, dat is gelijk aan de default
  • intr kan er uit. Wordt vanaf kernel 2.6.25 (april 2008) al genegeerd.
Is er daarnaast een reden dat je de rsize en de wsize vast op 8k configureert? Want normaalgesproken komen client en server in de onderhandeling overeen wat ze als gedeelde maximum hanteren. En 8k is ook best laag moet ik zeggen, werk je hier om een beperking van de Synology heen. Of heb je hier throughput metingen op verricht?
Want als de mount nog niet gewerkt heeft, dan zou ik vooral niet prematuur gaan "optimaliseren".

[ Voor 35% gewijzigd door Ultraman op 29-11-2017 09:38 . Reden: opmerkingen ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Thanks,

ik had inmiddels de komma ertussen gezet en dat werk idd zoals hierboven.

Een sudo mount -a geeft nu geen fouten meer.

Kan ik die laatste ook toevoegen zodat ik dat niet meer handmatig hoef te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt defaults (die zet o.a. auto en rw, dus kan in plaats daarvan) toevoegen. Dan doet ie wat je wilt.
Of je kunt enkel auto toevoegen, die zorgt voor automatisch mounten (wil je meestal, daarom zit die ook in defaults. Vlag user zou er voor zorgen dat niet alleen root maar ook normale gebruikers de mount kunnen uitvoeren.

Btw:
$ man fstab
en
$ man nfs
zijn misschien interessant voor je.

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraman op 29-11-2017 09:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind 't wel zorgwekkend dat je niet eens gelet hebt op wat er al in je fstab staat en met de miljoenen hits op Google icm de foutmelding nog niet door had wat je fout deed. Hoe kwam je er eigenlijk bij om het zo neer te zetten?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het nu allemaal aan de gang dus bedankt daarvoor.

@hierboven, ik heb alles uit de handleidingen en google gehaald. Echter ben ik een newby met linux en kwam ik er even niet uit. De parse error was dus gewoon een domme komma die ik vergeten was.
Pagina: 1