DHCP op niet-internet router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 10:02
Ik heb 2 routers gekoppeld (router 1 bekabelde apparaten en inkomende internet connectie vanaf modem, router 2 met WiFi en nog wat apparaten). Nu staat DHCP aan op router 1 en router 2 uit wat prima werkt. Nu wil ik dit omdraaien, en router 2 als DHCP server gebruiken. Waarom: omdat anders het gast netwerk ook niet werkt omdat TPlink de DHCP optie voor zowel intern als gastnetwerk gebruikt.

Nu heb ik dat gedaan maar werkt mijn internet connectie niet meer.

Zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om DHCP uit te zetten op de router waar de internet verbinding op binnen komt? ‘Snapt’ de tweede router dan waar mijn internet verbinding zit?

Beste antwoord (via Rct124 op 29-11-2017 14:05)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:43
Rct124 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:50:
[...]

Het is niet om het gastnetwerk aan en uit te zetten.
Als ik nu het gastnetwerk aan zet zonder DHCP op de tweede router krijgen apparaten via het gastnetwerk geen IP omdat dit natuurlijk geisoleerd is van lokaal netwerk en dus geen IP via DHCP router 1 krijgen.
Daarom wil ik DHCP verhuizen naar router 2.
Ik zie je plaatje.
Router 1 heeft een IP adres als het goed is.
Wat je moet doen, is router 2 in dezelfde IP reeks zetten (fix IP adres) en DHCP laten uitdelen met dezelfde gegevens, dus dezelfde reeks, als router 1, en als gateway router 1.

Stel: router 1 heeft 192.168.1.254.
Je stelt router 2 in met IP 192.168.1.10
Je laat DHCP uitdelen op router 2 in de reeks 192.168.1.11-192.168.1.254 en je laat gateway 192.168.1.254 uitdelen.
Dan werkt het.

Afbeeldingslocatie: https://awesometoast.com/wp-content/uploads/2015/09/DHCP.png
Dus bij Default Gateway het adres van router 1 invullen. DNS kun je datzelfde adres ook invullen.

Zorg er dus voor dat router 2 in hetzelfde subnet zit als router 1.

[ Voor 12% gewijzigd door Ora et Labora op 29-11-2017 14:00 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:53
Als je binnen router 2 kunt aangeven waar de gateway (router1) te vinden is in je dhcp opties, dan zou het kunnen werken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Binnen je DHCP settings kun je allerlei dingen aangeven waaronder de zgn. default gateway. (Dat is waar @shure-fan op doelt.)

Er zijn nog wat meer opties die nuttig zijn of kunnen zijn, zoals je DNS server maar in meer ingewikkelde gevallen ook bijvoorbeeld het vlan ID.

Hoe en welke opties je kunt instellen is afhankelijk van je DHCP server (in dit geval je router). Voor pfSense:
https://doc.pfsense.org/index.php/DHCP_Server
http://www.iamasuperuser....d-dhcp-server-of-pfsense/

Hoe heb je die 2 routers geconfigureerd? Ik vermoed dat je ze achter elkaar hebt gezet met router 2 in de LAN poort van router 1 en router 1 in de WAN poort van router 2. In dat geval is de kans groot dat je NAT over NAT doet en dat kan allerlei vervelende issues opleveren. Los van je DHCP, is dat iets om naar te kijken. De betere optie is dan 1 router te hebben en de router van je ISP in bridge mode te zetten waardoor die niet meer als router functioneert maar echt als modem.

Je kunt ook router 1 als router houden, daarop WiFi en alles uitzetten en router 2 als DHCP server en AccessPoint gebruiken, maar dus *niet* via de WAN poort met router 1 communiceren maar juist via 1 van de LAN poorten waardoor router 2 niet als router fungeert maar zuiver als DHCP server en AP.

Het is een beetje gokken, met iets meer informatie over de situatie is er meer over te zeggen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
Verbinding is zo gemaakt momenteel:

Modem > ---- < Wanpoort Router 1 --- Lanpoort Router 1 > ------ < Lanpoort Router 2

Is een apart modem dus, router 1 was ooit wifi router maar wifi staat nu uit. Reden dat deze er tussen zit is de bekabeling die daar allemaal naar toe is geleid. Router 2 staat nu op een andere locatie voor een betere wifi dekking richting man-cave.

Ik ga even inlezen naar je advies over DNS etc. De laatste keer dat ik testte leek het alsof mijn pc wel 1 keer de internetverbinding kon vinden maar geen enkel ander apparaat.
Heb ik het nu juist dat ik de DNS moet zetten naar het IP van mijn ISP? (fixed overigens)

[ Voor 10% gewijzigd door Rct124 op 29-11-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Als je WAN router 1 met een LAN poort op Lan Router 1 op een LAN poort koppelt, en je zet DHCP uit op Wan Router 1 en aan op Lan Router 1, zal het gaan werken. Je moet dan wel dezelfde DHCP adressen als op de WAN router uitdelen, met als gateway de WAN router en niet je LAN router. Dat zou op zich nog wel kunnen als je een static route op je LAN kunt toevoegen, 0.0.0.0 naar je WAN router.
Mooi is het echter niet.

Wat mooier is:
Een kleine managed switch, en hier VLAN's op aanmaken. Bijvoorbeeld:
VLAN 1 voor WAN.
VLAN 10 voor LAN.
Vanaf WAN router 1 een kabel naar VLAN 1. Vanaf Lan router een kabel op de WAN aansluiting naar VLAN 1. Vanaf Lan router een kabel vanaf een LAN poort naar VLAN 10.
Alle andere bekabelde apparatuur in VLAN 10.
Je LAN router als DMZ instellen van de WAN zodat je geen dubbele portforwarding hoeft te doen.
Je LAN router op z'n WAN poort een vast IP geven in de reeks van de WAN router.
Vanaf de LAN router alle DHCP, WIFI en andere zaken regelen.

[ Voor 80% gewijzigd door Ora et Labora op 29-11-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
Ora et Labora schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:25:
Als je WAN router 1 met een LAN poort op Lan Router 1 op een LAN poort koppelt, en je zet DHCP uit op Wan Router 1 en aan op Lan Router 1, zal het gaan werken. Je moet dan wel dezelfde DHCP adressen als op de WAN router uitdelen, met als gateway de WAN router en niet je LAN router. Dat zou op zich nog wel kunnen als je een static route op je LAN kunt toevoegen, 0.0.0.0 naar je WAN router.
Mooi is het echter niet.

Wat mooier is:
Een kleine managed switch, en hier VLAN's op aanmaken. Bijvoorbeeld:
VLAN 1 voor WAN.
VLAN 10 voor LAN.
Vanaf WAN router 1 een kabel naar VLAN 1. Vanaf Lan router een kabel op de WAN aansluiting naar VLAN 1. Vanaf Lan router een kabel vanaf een LAN poort naar VLAN 10.
Alle andere bekabelde apparatuur in VLAN 10.
Je LAN router als DMZ instellen van de WAN zodat je geen dubbele portforwarding hoeft te doen.
Je LAN router op z'n WAN poort een vast IP geven in de reeks van de WAN router.
Vanaf de LAN router alle DHCP, WIFI en andere zaken regelen.
Bedoelde met de wan en lan van router 1 de poorten waarop gekoppeld was. Is dus eigenlijk Modem --- router 1 -- router 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Dan zal het gewoon gaan werken als je DHCP waar dan ook aanzet, mits je als default gateway het IP adres van de modem gebruikt, en de DHCP adressen ook in dezelfde reeks als de modem staat, en je alles LAN op LAN gekoppeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
Ora et Labora schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:11:
Dan zal het gewoon gaan werken als je DHCP waar dan ook aanzet, mits je als default gateway het IP adres van de modem gebruikt, en de DHCP adressen ook in dezelfde reeks als de modem staat, en je alles LAN op LAN gekoppeld heb.
Modem heeft toch geen lokaal ipadres? Als ik mijn modem dan koppel naar een lan-poort werkt de firewall dan nog wel? Niet dat mijn netwerk dan openbaar toegankelijk wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:22
DHCP heeft geen invloed op het functioneren van je lokaal netwerk.
Modem heeft wel degelijk een lokaal ip op de LAN zijde.

Enige wat het uitschakelen van de DHCP met zich mee brengt is dat het uitdelen van ip addressen niet dynamisch (lees automatisch) gebeurt. Voor de rest blijft alles hetzelfde werken.

Dus dat moet je dan even zelf regelen door het netwerk statisch in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Rct124 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:18:
[...]

Modem heeft toch geen lokaal ipadres? Als ik mijn modem dan koppel naar een lan-poort werkt de firewall dan nog wel? Niet dat mijn netwerk dan openbaar toegankelijk wordt..
Ik weet niet wat je onder modem verstaat, maar deze geeft welzeker private IP uit.
Misschien kun je een duidelijke tekening maken?
Modem, welk merk/type is dat?
Router 1, idem?
Router 2, idem?
Hoe heb je het nu aangesloten, vanaf poort modem naar LANpoort router 1, of WANpoort router 1? En hoe is router 2 aangesloten? Op router 1, of ook op de modem?
Waar komt alle bekabeling uit? Bij de modem, of router 1, of staan deze bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Ora et Labora schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:21:
[...]

Ik weet niet wat je onder modem verstaat, maar deze geeft welzeker private IP uit.
we vallen in herhaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
Dit is de huidige setup die werkt, maar doel is om DHCP te verplaatsen naar router 2 wat ik niet werkend krijg. Waarom: aan en uit zetten van DHCP op router 2 is voor lokaal en gast-netwerk 1 optie. Als ik die dus uit zet krijgen gasten geen IP-adres assigned.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0JyV3YL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Waarom zo omslachtig?
Je kan toch gewoon het gastnetwerk uit en aan zetten wanneer dat schikt?

Is vreemd om dat met DHCP te doen.
Als ik je gast ben heb ik 5 minuten later gewoon internet hoor met jouw plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
boyette schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:43:
Waarom zo omslachtig?
Je kan toch gewoon het gastnetwerk uit en aan zetten wanneer dat schikt?

Is vreemd om dat met DHCP te doen.
Als ik je gast ben heb ik 5 minuten later gewoon internet hoor met jouw plannen.
Als ik nu het gastnetwerk aan zet zonder DHCP op de tweede router krijgen apparaten via het gastnetwerk geen IP omdat dit natuurlijk geisoleerd is van lokaal netwerk en dus geen IP via DHCP router 1 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ok. dus je hebt DHCP nodig op router 2.
Maar daarvoor hoeft het nog niet uit te staan op router 1.

Waarom niet beiden aan dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Rct124 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:50:
[...]

Ik zie je plaatje.
Wat je moet doen, is router 2 in dezelfde IP reeks zetten (fix IP adres) en DHCP laten uitdelen met dezelfde gegevens, dus dezelfde reeks, als router 1, en als gateway router 1.

Je laat DHCP uitdelen op router 2 in de reeks 192.168.1.11-192.168.1.254 en je laat gateway 192.168.1.254 uitdelen.
Dan werkt het.

Afbeeldingslocatie: https://awesometoast.com/wp-content/uploads/2015/09/DHCP.png
Dus bij Default Gateway het adres van router 1 invullen. DNS kun je datzelfde adres ook invullen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ora et Labora op 29-11-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rct124
Ora et Labora schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:57:
[...]

Ik zie je plaatje.

Dan werkt het.

[afbeelding]

Hartelijk dank voor je antwoord, boyette ook overigens. Ik denk dat dit inderdaad de setting is die ik nog mis (default gateway). Routers staan namelijk in hetzelfde subnet (192.168.1.x reeks). Default gateway zal ie dan niet goed kunnen vinden dus zal die daar eens proberen in te stellen en kijken of ie dan wel gaat werken.
Router 1 is 192.168.1.1
Router 2 is 192.168.1.2
IP Range staat op 192.168.1.100 tot 192.168.1.200
Dus dan wordt de default gateway op router 2 > 192.168.1.1

Boeletje opnieuw opstarten om alles te resetten zodat alle apparaten ook de verbinding refreshen anders blijven ze de verkeerde default gatway aanhouden denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Als je de default gateway niet instelt, neemt hij router 2, dus 192.168.1.2 als default gateway, en die weet niet waar hij met z'n verkeer heen moet.
192.168.1.1 weet dat wel omdat die een WAN aansluiting heeft, dus dan zal het inderdaad gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rct124 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:05:
[...]

Hartelijk dank voor je antwoord, boyette ook overigens. Ik denk dat dit inderdaad de setting is die ik nog mis (default gateway). Routers staan namelijk in hetzelfde subnet (192.168.1.x reeks). Default gateway zal ie dan niet goed kunnen vinden dus zal die daar eens proberen in te stellen en kijken of ie dan wel gaat werken.
Router 1 is 192.168.1.1
Router 2 is 192.168.1.2
IP Range staat op 192.168.1.100 tot 192.168.1.200
Dus dan wordt de default gateway op router 2 > 192.168.1.1

Boeletje opnieuw opstarten om alles te resetten zodat alle apparaten ook de verbinding refreshen anders blijven ze de verkeerde default gatway aanhouden denk ik
dat is inderdaad niet goed en lijkt me ook niet te kunnen
aah nu zie ik het op het plaatje

ik zou het zo niet aansluiten. Nu zou dat als een switch moeten werken maar dat werkt meestal niet goed.

Ik zou de kabel van LAN router 1 naar WAN router 2 doen.

ik zou zeggen router 1 laten staan
en router 2 geef je als gateway ip: 192.168.2.1

Waarschijnlijk hoeft dat dan niet eens en gaat dat automatisch

[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 29-11-2017 14:16 ]

Pagina: 1