Twee gelijk ogende monitoren, maar welke te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• DenneBadman
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-12-2024
Goeiedag Tweakers,
Ik ben een mooie game pc bij elkaar aan het zoeken en mijn twijfels vallen eigenlijk over één ding, de monitor(en) (dual monitor setup, twee 24 inch)
Nu heb ik twee monitoren op het oog, beide AOC, 1440p en 144hz. Het verschil, freesync en gsync. Mijn pc zal een gtx 1080ti sporten, dus gsync zou wel een goede keuze zijn? Maar het is wel heel wat duurder en de reviews zijn toch weer net iets minder over de gsync versie.
De links naar de monitoren:
pricewatch: AOC AGON AG241QG Rood, Zwart
pricewatch: AOC AGON AG241QX Rood, Zwart

Wat voor ervaringen hebben jullie met gsync monitoren? Toen ik de reviews van high end ips gsync monitoren, ging het om een loterij en eindeloos terug sturen en dit wil ik vermijden.

Als ik cruciale info mis in deze topic, graag even vertellen, mijn eerste keer dat ik een forumpost maak.

Alvast bedankt,
DenneBadman

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En om de lot uit de loterij te vermijden met IPS en Gsync monitoren ga je maar voor een TN monitor?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:33
Panelen zullen zeer waarschijnlijk identiek zijn, of in ieder geval uit hetzelfde productieproces komen. Het verschil zal 'em in het aansturingsboard zitten. Zie ook o.a. het aantal aansluitingen bij beide schermen.

Maar zoals @sypie al aangeeft zou ik sowieso niet voor een TN paneel gaan. Dan kun je nog 100x beter een slechte IPS hebben. Als alternatief zou je kunnen kijken naar *VA-paneel (MVA, PVA, VA, etc.), dat is na OLED momenteel een van de beste beeldtechnieken, maar ik zie geen 1440p, 144Hz schermen met GSync helaas.

Daarnaast zou je ook kunnen gaan naar een ultrawide setup. Dan kom je op 34/35" uit, wat in de hoogte vergelijkbaar is met 27" en in de breedte vergelijkbaar met 2x 24". Wel zijn schermen dan ongeveer twee keer zo duur met alle opties die je wilt.

Persoonlijk ben ik van een 27" TN paneel overgestapt naar een 34" 2560x1080 ultrawide IPS paneel en ben er ik echt dolgelukkig mee. Ik snap dat sommige mensen liever een iets hogere resolutie hebben, maar daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. Vooral ook omdat ik maar een Geforce 950 sport voor wat oudere spellen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-02 13:25
Als ik de specs in de pricewatch moet geloven zie ik al direct een 'groot' verschil tussen de twee... ze zijn namelijk niet beide 144hz... de ene is 144 en de andere is 165hz ;)

En dit klopt overigens ook als ik op de website van AOC kijk... verder heeft de 144hz versie 2 hdmi poorten en de 165hz maar 1tje, ook heeft de 144hz versie DVI en VGA en de andere niet. Tevens ondersteunt de 144hz versie MHL en de andere niet.

Zie in dit overzicht staan ze naast elkaar: http://eu.aoc.com/nl/gami...compare?1=320575&2=320659

[ Voor 42% gewijzigd door MicGlou op 28-11-2017 21:18 ]