Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeie avond,

Ik wil de HP Pavilion Power 15-cb001nd met een i5 processor kopen, alleen ik twijfel erg of ik misschien niet beter de Pavilion Power 15-CB083ND met een i7 processor kan kopen. Mijn vraag is of er veel verschil zit in de snelheid en of ik wel een i7 processor nodig heb.

De reden dat ik voor de i5 wil gaan is omdat ik niet meer dan €1000 uit wil geven aan een laptop, en ik denk dat hij snel genoeg is voor mij, maar graag wil ik daar zekerheid in hebben. Het zou zonde zijn als ik voor €200 meer een veel betere laptop heb. Hoewel €200 niet zomaar iets is.

Gebruik
Ik wil de laptop gaan gebruiken om muziek te maken en grafische werkzaamheden uit te voeren. Het programma waarin ik muziek maak (Fruity Loops Studio) kan best wat CPU in beslag nemen naarmate ik veel plugins en effecten heb geladen. Ik wil meerdere Adobe programma's tegelijk kunnen gebruiken. Gamen doe ik niet aan.

Specificaties beide laptops
Pavilion Power 15-cb001ndHP Pavilion Power 15-CB083ND
Werkgeheugen8GB (DDR4)16GB (DDR4)
Opslagcapaciteit256GB SSD + 1TB HDD256GB SSD + 1TB HDD
VideokaartNVIDIA GeForce GTX 1050 2 GB GDDR5NVIDIA GeForce GTX 1050 2 GB GDDR5
ProcessorIntel Core i5-7300HQIntel Core i7-7700HQ
Aantal processorkernen44
Processorsnelheid2,5 ghz2,8 ghz
Processorsnelheid turbo3,5 ghz3,8 ghz

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik waardeer een reactie enorm. :)

Groeten,
Antonie

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 19:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 11:22

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik gebruik zelf geen Fruity Loops, maar programma's zoals Adobe (en andere grafische, "zwaardere" "profesionele" programma's) hebben voornamelijk profijt van hyperthreading.

De I5 heeft 4 threads, en een I7 heeft er 8. GPU is het zelfde, dus daar heb je geen meerwaarde aan. Het is aan jou om te bepalen of je dat geld het waard vindt voor meer threads, en of je hier ook profijt van hebt, dit verschilt per programma.

Misschien eens wat benchmarks erbij pakken (van CPU's en programma's die je gebruikt) en overwegingen maken?

Ik zelf heb een pricewatch: HP Pavilion 15-bc035nd en hoewel de I7 niet altijd nodig is ben ik toch blij dat ik een I7 heb bij zwaardere (CPU-intensieve) applicaties.

I7 heeft in het algemeen wel een hoger TDP, dus wellicht dat je accu wat sneller leeg is (tenzij de I7 versie meer accucapaciteit heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Lees de vergelijking maar door en kies zelf:
https://www.google.nl/sea...b..0.0.0....0.weIcjLydvh8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Processorkoeler schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:24:
Ik gebruik zelf geen Fruity Loops, maar programma's zoals Adobe (en andere grafische, "zwaardere" "profesionele" programma's) hebben voornamelijk profijt van hyperthreading.

De I5 heeft 4 threads, en een I7 heeft er 8. GPU is het zelfde, dus daar heb je geen meerwaarde aan. Het is aan jou om te bepalen of je dat geld het waard vindt voor meer threads, en of je hier ook profijt van hebt, dit verschilt per programma.

Misschien eens wat benchmarks erbij pakken (van CPU's en programma's die je gebruikt) en overwegingen maken?

Ik zelf heb een pricewatch: HP Pavilion 15-bc035nd en hoewel de I7 niet altijd nodig is ben ik toch blij dat ik een I7 heb bij zwaardere (CPU-intensieve) applicaties.

I7 heeft in het algemeen wel een hoger TDP, dus wellicht dat je accu wat sneller leeg is (tenzij de I7 versie meer accucapaciteit heeft).
Bedankt voor je reactie!

Als de programma's die ik ga gebruiken gewoon snel werken met 4 threads vind ik dat prima. Het is niet zo dat ik heel veel programma's tegelijk wil gebruiken, maximaal 3 tegelijk.

Ik lees dat de systeem vereisen voor bijv. Adobe InDesign CC, een Intel® Pentium® 4- of AMD Athlon® 64-processor en 2 GB ram is. Een i5 om InDesign snel te laten draaien lijkt mij dan snel genoeg. Heb jij een idee of Photoshop met een i5 ook snel zal draaien wanneer je werkt met zeer grote foto's met veel MB's?

De systeem vereisen voor FL Studio is 2Ghz Intel Pentium 4 / AMD Athlon 64 en 1 GB ram. Er staat wel hoe sneller je CPU is en hoe meer cores je hebt, hoe meer je tegelijkertijd kan doen. Maakt het voor dit programma dan uit hoeveel threads je hebt?

De HP Pavilion scoort erg goed met de accu duur dus het is voor mij geen probleem als hij sneller leeg gaat door een i7.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankje voor de link!
Ik zie dat de processors evenveel stemmen hebben en dat de i7 op de meeste gebieden wel iets beter scoort. Maar op de effectieve snelheid scoort hij maar 5 procent meer.

Is het zo dat de snelheid van je laptop sneller afneemt als je een i5 processor hebt? Dus dat bijv. na 5 jaar je laptop een stuk slomer is dan na 5 jaar met een i7 processor. De laptop wil ik wel redelijk lang kunnen gebruiken en op ong. dezelfde snelheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik post net iets vergelijkbaars in MAX3400 in "Welke laptop is het beste voor een webwinkel!"

Oftewel; de i7-7 uit je startpost is ondergeschikt als je een goede laptop met een i5-8 kan vinden ;)

Verder stel je een vraag "welke laptop is voor mij geschikt" maar daarna stel je allemaal vragen of de laptop wel handig is voor taak A en B. Volgens mij kan je in de documentatie van de fabrikanten zelf vinden of Adobe beter werkt met CPU whatever of SSD whatever en dan zoek je daar toch een machine op uit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Volg die applicatie tip van @MAX3400 op.
Tja en dan beslissen of je het geld voor het verschil in performance over hebt.

Over 5 jaar...
Hangt af of je veel zwaardere programma gaat gebruiken.
Als je een opzet gebruikt die je vergelijken kunt met nu zou het niet veel uitmaken qua snelheid,
Maar dan raad ik je wel aan een image van een schone volledige installatie te maken (Win compleet met of zonder Office e.d. is aan jou) en die regelmatig terug te zetten als je de performance terug loopt.
Teruggezet? Draai dan weer meteen alle updates en maak een nieuwe image.
Imho ga je daar veel plezier van krijgen.

Mijn i5 2500 desktop is daardoor nog supersnel (V&A). Geen laptop maar dat maakt niet uit voor het principe.
Heb alleen een i7 7700K systeem als project gebouwd, was eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:52:
Ik post net iets vergelijkbaars in MAX3400 in "Welke laptop is het beste voor een webwinkel!"

Oftewel; de i7-7 uit je startpost is ondergeschikt als je een goede laptop met een i5-8 kan vinden ;)

Verder stel je een vraag "welke laptop is voor mij geschikt" maar daarna stel je allemaal vragen of de laptop wel handig is voor taak A en B. Volgens mij kan je in de documentatie van de fabrikanten zelf vinden of Adobe beter werkt met CPU whatever of SSD whatever en dan zoek je daar toch een machine op uit?
Bedankt voor je tip!

Goed om te weten dat een i5-8 sneller is in sommige taken. Ik ga eens kijken of ik er één kan vinden met een 15,6 inch scherm van rond de €1000.

Mijn vraag is of er veel verschil zit in de snelheid en of ik wel een i7 processor nodig heb.
Aangezien ik weinig verstand heb van computer onderdelen, en daar research naar doen, stel ik ook andere vragen die betrekking hebben op de keuze.
Ik heb gezocht of FL Studio goed draait op een i5 processor, maar dan lees ik dat het eraan ligt hoeveel plugins en effecten etc. je laad in het programma. Dan vraag ik mij af bij welke hoeveelheid je laptop het niet meer goed aankan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 22:04:
Volg die applicatie tip van @MAX3400 op.
Tja en dan beslissen of je het geld voor het verschil in performance over hebt.

Over 5 jaar...
Hangt af of je veel zwaardere programma gaat gebruiken.
Als je een opzet gebruikt die je vergelijken kunt met nu zou het niet veel uitmaken qua snelheid,
Maar dan raad ik je wel aan een image van een schone volledige installatie te maken (Win compleet met of zonder Office e.d. is aan jou) en die regelmatig terug te zetten als je de performance terug loopt.
Teruggezet? Draai dan weer meteen alle updates en maak een nieuwe image.
Imho ga je daar veel plezier van krijgen.

Mijn i5 2500 desktop is daardoor nog supersnel (V&A). Geen laptop maar dat maakt niet uit voor het principe.
Heb alleen een i7 7700K systeem als project gebouwd, was eigenlijk niet nodig.
Nog een hele goede tip, thanks! Heb daar nooit over nagedacht maar het zal zeker profijt hebben. :)

Met een i5 ben je dus prima weg gekomen.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:46:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Als de programma's die ik ga gebruiken gewoon snel werken met 4 threads vind ik dat prima. Het is niet zo dat ik heel veel programma's tegelijk wil gebruiken, maximaal 3 tegelijk.

Ik lees dat de systeem vereisen voor bijv. Adobe InDesign CC, een Intel® Pentium® 4- of AMD Athlon® 64-processor en 2 GB ram is. Een i5 om InDesign snel te laten draaien lijkt mij dan snel genoeg. Heb jij een idee of Photoshop met een i5 ook snel zal draaien wanneer je werkt met zeer grote foto's met veel MB's?

De systeem vereisen voor FL Studio is 2Ghz Intel Pentium 4 / AMD Athlon 64 en 1 GB ram. Er staat wel hoe sneller je CPU is en hoe meer cores je hebt, hoe meer je tegelijkertijd kan doen. Maakt het voor dit programma dan uit hoeveel threads je hebt?

De HP Pavilion scoort erg goed met de accu duur dus het is voor mij geen probleem als hij sneller leeg gaat door een i7.
Systeemvereisten zijn (naar mijn ervaring) altijd minimum, ofwel hetgeen wat je minimaal nodig hebt om het programma te kunnen draaien. Ik heb zelf geen idee hoe Photoshop met een I5 runt, op zowel mijn desktop als laptop heb ik een I7. Ik gok dat een I5 prima voldoet voor photoshop. Zelf werk ik ook niet met erg grote foto's, ik doe meer enkele kleine edits in Photoshop en dat is het wel. Mijn kennis in Photoshop is zeer beperkt dus ik gebruik het vooral als snelle tool en niet om uitgebreid te editten.

Lees even deze link door: https://www.pugetsystems....i5-7600K-Performance-879/

Hierin staan enkele 'benchmarks'. Let erop dat dit desktop CPU's zijn, maar ik verwacht niet dat hun laptopvariant er veel onder zit.
... Maakt het voor dit programma dan uit hoeveel threads je hebt?
Sommige programma's hebben meer profijt van meer threads, als een programma single-threated is dan maakt het niet uit. Adobe heeft zijn software altijd wel goed op orde, dus ik verneem dat ze goed gebruik maken van het aantal beschikbare threads. Of dit alle threads zijn die je hebt (of een maximum), dat weet ik niet. Ik kan in Sony Vegas instellen hoeveel threads het programma mag raadplegen, wellicht dat je dat bij Adobe-software ook kunt doen.

Betreft de Pavilion-series ben ik zelf zeer tevreden zoals ik al zei, mijn eerdergenoemde laptop doet het perfect!
Ik denk niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken met een I5 voor Photoshop en Indesign, volgens mij gaat een I7 pas (merkbare) verschillen tonen als je echt meerdere instanties van Photoshop/Indesign open hebt, of als je gaat videobewerken (waarin je GPU je ook goed helpt).

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag, ik hoop dat ik je voldoende heb kunnen informeren voor zover mijn kennis over dit onderwerp reikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

En? Wat is het geworden? @Verwijderd
Pagina: 1