Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:42
Op het moment gebruik ik de originele firmware voor mijn router TP Link Archer C7 versie 2.

Nu wil ik graag alternatieve stabiele firmware op zetten die ook regelmatig geupdate wordt. Nu ben ik zelf bij deze uitgekomen
https://forum.lede-projec...ac1750-lede-firmware/1382

Is dit een goede keuze en dan via github deze versie lede-ar71xx-generic-archer-c7-v2-squashfs-factory.bin

Of kan ik beter andere firmware erop zetten? Zoja welke?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26

MsG

Forumzwerver

Wat wil je precies bereiken en wat werkt nu niet wat je wel wil? Zonder een beschrijving van je probleem, wensen of eisen, kunnen wij moeilijk ruiken of dit voor jou een goede firmware is. An sich zijn LEDE, OpenWRT en DD-WRT in mijn ogen alle 3 wel prima opties.

Hier wordt ook best veel gebabbeld over dat ding, wellicht ook een interessant topic voor je: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
De router werkt op zich prima maar hij wordt maar amper geupdate. Het lijkt me dat routers ook lekken kunnen hebben die gedicht dienen te worden. Om die reden zou ik een aangepaste firmware erop willen hebben die dat wel oplost.
De wifi werkt op zich ook prima en de snelheid is ook goed.

Kortom ik wil een veilige router hebben.

Bedankt voor het topic, even doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26

MsG

Forumzwerver

Heb je hem als hoofdrouter op je publieke WAN-aansluiting of heb je hem achter een router van een provider die als zodanig staat ingesteld? Zo ja is de veiligheid iets minder een argument, gezien je dan achter de router van de provider zit. Maar het is inderdaad nooit verkeerd om dit soort apparatuur alsnog wel bij te werken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Ik heb de connectbox van Ziggo, die staat in bridge. Via mijn router loopt alles bedraad en wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uitdaging met 3rd party firmwares is dat ze meestal niet de - proprietary - drivers bevatten voor de packet processor van de SoC van een router. Gevolg is dat alles wat met stock firmware in hardware gebeurt in software moet. Dat heeft impact op de performance, met name de WAN-LAN throughput. Hoeveel dat scheelt hangt af van de hardware in kwestie en hoeveel je ervan merkt hangt af van je internetsnelheid.

Ik weet niet exact wat een Archer C7 met een van de WRT's doet, maar als je 500Mbps hebt van Ziggo kan het zijn dat je in de knoop komt ermee. Heb je 40Mbps, dan kan hij het zonder twijfel met twee vingers in z'n neus.

Verder mbt de keuze tussen OpenWRT, LEDE en DD-WRT: DD-WRT is veruit de meest idiot-proof van de drie maar tegelijk ook de meest beperkte. OpenWRT en LEDE zijn nageneog identiek (grotendeels zelfde codebase), alleen zet LEDE iets meer de nadruk op stabiliteit en OpenWRT op nieuwe features. Opvallend genoeg is support voor nieuwe devices bij LEDE vaak beter, maar bij een oude C7 v2 maakt dat niet uit.

Ik zit de laatste dagen veel met LEDE te rommelen en ben er meer dan blij mee, maar je moet het vooral zien als een Linux-computer die toevallig ook een WebUI heeft, en minder als een kant-en-klare router die alles voor jou doet. Zoek je dat, dan is DD-WRT allicht een betere keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Voor mij volstaat DD-WRT dan als ik het goed lees. Ben niet iemand die al die opties gaat uitproberen, wifi instellen, vasp Ip geven en dat soort zaken wel natuurlijk.

De snelheid van Ziggo is 200 Mbps hier, haal ik met gemak nu.

Ik ga ervan uit dat de veiligheidslekken wel goed en snel opgelost worden in bv DD-WRT?

De vraag is natuurlijk nu. Welke versie kiezen om te flashen?
Zie hier er een aantal staan onder de beta versies
https://www.dd-wrt.com/si...%2Ftplink_archer-c7-v2%2F

Of een andere versie?

[ Voor 28% gewijzigd door satshow op 28-11-2017 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

satshow schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:30:
Voor mij volstaat DD-WRT dan als ik het goed lees. Ben niet iemand die al die opties gaat uitproberen, wifi instellen, vasp Ip geven en dat soort zaken wel natuurlijk.
Klinkt alsof DD-WRT inderdaad de beste keuze is van de drie.
De snelheid van Ziggo is 200 Mbps hier, haal ik met gemak nu.
Nu zonder meer, dat ding kan >>800Mbps routeren met stock fw.

Ik vind geen goede tests van zuiver WAN-to-LAN onder DD-WRT, maar ik zie dat meerdere mensen >350Mbps via 5GHz WiFi halen op een speedtest. De WAN-to-LAN routering is altijd minstens gelijk aan de hoogste waarde die je erachter kunt meten, dus voor 200Mbps moet het prima voldoen :)
Ik ga ervan uit dat de veiligheidslekken wel goed en snel opgelost worden in bv DD-WRT?
Aannames zijn gevaarlijk. Maar jouw link zou al een indicatie moeten geven:
code:
1
2017-11-16

Deze firmwares zijn dus net iets meer dan een week oud. De vorige was van 4 november, dus nog geen twee weken daarvoor, en in totaal zijn er in 2017 al 28 updates geweest, oftewel gemiddeld vaker dan eens per twee weken. Dat is waarschijnlijk iets vaker en iets recenter dan TP-link doet :z

Mbt welke image - als je dat moet vragen zou ik je met klem aanraden om je wat meer in te lezen in DD-WRT voor je iets gaat flashen :o
code:
1
2
3
4
5
6
factory-to-ddwrt-IL.bin         15.69 MB    2017-11-16
factory-to-ddwrt-US.bin         15.69 MB    2017-11-16
factory-to-ddwrt.bin        15.69 MB    2017-11-16
tplink_archer-c7-v2-IL.bin      15.69 MB    2017-11-16
tplink_archer-c7-v2-US.bin      15.69 MB    2017-11-16
tplink_archer-c7-v2.bin         15.69 MB    2017-11-16

In dit geval is het vrij duidelijk:
- twee categorieen, namelijk "factory-to-ddwrt" en "tplink_archer_c7_v2". De eerste doet wat het zegt, het is een DD-WRT image die je kunt flashen vanuit de factory firmware. Dat is wat je nu nodig hebt. Tweede is 'gewoon' DD-WRT, dat alleen vanuit een bestaande DD-WRT omgeving geflashed kan worden. Dat heb je volgende keer nodig.
- per categorie drie versies, namelijk IL (Israel), US (US, duh) en rest. Dit heeft met WiFi frequenties en zendvermogens te maken. Aangezien we niet in IL of US zitten wil je hier de generieke image pakken. Voor de 2.4GHz willen mensen soms de US image pakken omdat je daar harder mag zenden dan hier. Leuk en wel (en veel minder nuttig dan dat het klinkt, want WiFi is tweerichtingsverkeer en het iele zendertje in je smartphone is en blijft de bottleneck), maar bij een dualband-apparaat gooit dat de 5GHz helemaal door de war waardoor je veel kanalen mist die je hier nodig hebt. Niet doen dus.

De vraag is natuurlijk nu. Welke versie kiezen om te flashen?
Zie hier er een aantal staan onder de beta versies
https://www.dd-wrt.com/si...%2Ftplink_archer-c7-v2%2F

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
satshow schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:07:
Nu wil ik graag alternatieve stabiele firmware op zetten die ook regelmatig geupdate wordt.
De afgelopen week heeft TP-link nog een update uitgebracht voor de V2. Mijn ervaring is dat Lede goed werkt en meer mogelijk heden bied maar ook dat qua performance er niets boven de stock firmware van TP-link gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satshow
Waar staat de update dan? Ik zie op de nederlandse site er 1 staan van augustus 2017 Performance is natuurlijk ook belangrijk.

@dion_b Bedankt voor de heldere uitleg. Heb de komende dagen vrij, een mooie klus me hier mee bezig te houden. Had op de site ook een versie gezien om altijd weer naar stock te kunnen, die download ik ook, je weet maar nooiy
Pagina: 1