Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMPG.013_
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-05-2022
Hallo allemaal,

Mijn vader is laatst tot de conclusie gekomen dat hij toch eigenlijk wel een nieuwe videokaart wil. Het nadeel is alleen dat deze niet te prijzig kan zijn.. Hieronder zal ik een aantal punten noemen waardoor jullie mij een beetje kunnen helpen met zoeken, want zelf is hij hier niet echt heel erg in thuis.

Wat wil je besteden?
Ongeveer €100,-

Wat wil je ermee doen?
Af en toe wat internetten, en zo nu en dan een game. Deze games hoeven niet op de beste settings te draaien, mag gewoon op low eventueel maar de resolutie moet niet teveel te worden aangepast

Hoeveel geheugen moet hij hebben?
Het liefst tussen de 2 en 4, maar 2/3 is al goed genoeg voor hem.

Maakt het merk uit?
Nee, zolang het maar goed functioneerd.

Moet het perse een nieuw product zijn?
Nee, tweedehands mag ook, zolang het maar werkt.

Wat voor aansluiting moet hij hebben?
Een PCI-e maar dat is nogal veelvoorkomend deze tijd,

Welk type DDR moet hij hebben?
DDR3

Wat heeft hij nu en waar wilt hij naar upgraden?
Momenteel heeft hij een ATI Radeon HD 5770 1GB DDR3. Toen hij deze pc gebouwd heeft was dit nog snel genoeg, maar tegenwoordig wilt hij wat andere games spelen en moet dus een videokaart hebben van boven de 2GB.

Ik zelf snap ook wel dat het erg moeilijk is om voor deze prijs een redelijke videokaart te kopen, maar hij is nou eenmaal geen miljonair. Dat is dus ook gelijk de rede dat het hem niet uit maakt of hij nieuw of tweedehands is. Zelf had ik het volgende product al op het oog:

Asus R7240-OC-4GD3-L
ASUS Radeon R7240-2GD3-L - 2GB - PCI-E

Welke van de 2 zou hij het beste kunnen bestellen? Of hebben jullie nog andere 'underdog' videokaarten waar ik nog wel eens naar zou kunnen kijken?

Alvast bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor we verder gaan, waar bestaat de rest van zijn pc uit.

Enne, waarom per se een "DDR3" videokaart? Ik zou vooral het snelste pakken binnen je budget.

En als laatste, Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:28
Heb je al eens gekeken in V&A?
Hier heb je bv. een leuke : V&A aangeboden: Club 3D Radeon HD 7970 '13Series

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:15
2e hands is denk ik zeer interessant. En als je toch nieuw wilt zou ik 15 euro meer betalen en een 1050 of een 560 halen. Deze kosten on 115

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Op basis van wat concludeerde je vader dat hij een videokaart wil danwel nodig had?

M.a.w. welke programmatuur danwel games draaien niet lekker die hij weer draaiend wil hebben? En wat is de rest van de hardware? Puur naar hoeveelheid videogeheugen kijken is het verkeerde uitgangspunt. Je hebt videokaarten die genoeg geheugen hebben maar amper bedoeld zijn voor spellen en vice versa.

Voor 100 euro zou ik overigens niet nieuw gaan, maar lekker tweedehands rondkijken, wellicht de huidige videokaart nog slijten. HD7950, HD7970, R9 290, GTX 970, iets in die sferen zou ik zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door MsG op 28-11-2017 16:51 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMPG.013_
br00ky schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:42:
Voor we verder gaan, waar bestaat de rest van zijn pc uit.

Enne, waarom per se een "DDR3" videokaart? Ik zou vooral het snelste pakken binnen je budget.

En als laatste, Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! gemist? Schopje naar CAA.
Zijn moederbord is DDR3, dus mij leek het logisch dat het het makkelijkst is als je hier ook een DDR3 videokaart bij pakt, of is het ook mogelijk om er bijvoorbeeld een DDR4/5 in te zetten? En maakt dit enig verschil?

Wat er voor de rest in zijn pc zit kan ik donderdag pas zeggen, dat weekend ben ik weer bij hem. Wat ik wel weet is het volgende:

CPU
Intel Core i3 overclocked 3.40Ghz

RAM geheugen
8GB Ram

Opslaggeheugen
WD 500GB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:09
BMPG.013_ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:52:
[...]

Zijn moederbord is DDR3, dus mij leek het logisch dat het het makkelijkst is als je hier ook een DDR3 videokaart bij pakt, of is het ook mogelijk om er bijvoorbeeld een DDR4/5 in te zetten? En maakt dit enig verschil?

Wat er voor de rest in zijn pc zit kan ik [/b]donderdag[/b] pas zeggen, dat weekend ben ik weer bij hem. Wat ik wel weet is het volgende:

CPU
Intel Core i3 overclocked 3.40Ghz

RAM geheugen
8GB Ram

Opslaggeheugen
WD 500GB HDD
Maakt voor de GPU/moederbord geen donder uit, belangrijker is je voeding, welke zit er in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMPG.013_
MsG schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:50:
Op basis van wat concludeerde je vader dat hij een videokaart wil danwel nodig had?

M.a.w. welke programmatuur danwel games draaien niet lekker die hij weer draaiend wil hebben? En wat is de rest van de hardware? Puur naar hoeveelheid videogeheugen kijken is het verkeerde uitgangspunt. Je hebt videokaarten die genoeg geheugen hebben maar amper bedoeld zijn voor spellen en vice versa.

Voor 100 euro zou ik overigens niet nieuw gaan, maar lekker tweedehands rondkijken, wellicht de huidige videokaart nog slijten. HD7950, HD7970, R9 290, GTX 970, iets in die sferen zou ik zoeken.
Hij heeft recentelijk Sniper elite 3 en Sniper ghost warrior 3 gekocht, omdat hij dus in de veronderstelling was dat zijn PC nog net zo 'snel' was als dat hij 5 jaar geleden was. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMPG.013_
dylan111111 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:53:
[...]

Maakt voor de GPU/moederbord geen donder uit, belangrijker is je voeding, welke zit er in ?
Hier kan ik helaas donderdag avond pas antwoord op geven.. Ben dat weekend bij hem. Hierboven heb ik al wel de specs gezet waarvan ik zeker weet dat deze erin zitten.. Hopelijk kun je hier alvast iets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:12

br00ky

Moderator Harde Waren
BMPG.013_ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:53:
[...]

Hij heeft recentelijk Sniper elite 3 en Sniper ghost warrior 3 gekocht, omdat hij dus in de veronderstelling was dat zijn PC nog net zo 'snel' was als dat hij 5 jaar geleden was. :X
Daar heeft die natuurlijk gelijk in. Afgezien van een mechanische hardeschijf die trager aanvoelt, is alles nog net zo snel als op dag 1. Als je er echter zwaardere games op gaat draaien loop je uiteindelijk tegen een grens aan.

Als je dan de voeding hebt opgesnord neem dan gelijk de rest ook exact mee, want dit zijn van losse kreten die nog een boel kanten op kunnen. Dus welke processor precies, welk moederbord, welke case etc.

Is het trouwens een OEM bak a la HP/Dell of iets zelf geknutseld?

Als laatste, pas je laatste post aan als je nog wat wilt toevoegen als er nog niemand heeft gereageerd. Ook meerdere quotes kunnen prima in 1 reactie. Je kickt nu je topic, wat als irritant wordt ervaren

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 28-11-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:00
Zo'n R7 240 is niet/nauwelijks sneller dan een 5770, zonde van het geld.

Ik ben bang als je te nieuw gaat dat je compatibiliteitsproblemen gaat krijgen (uefi?).

De processor is een eerste generatie i3 (enige die overklokbaar was) en dus ook verouderd, al zal die dit soort games nog wel draaien.

Ik zou persoonlijk kijken naar een 2e hands 7770 of desnoods 7850/7870, heb je al voor een paar tientjes.
Pagina: 1