Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despotes98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-09 10:26
Beste lezer,

Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een Salora BTS1400. Dit is een 2.1 box (twee speakers aan de voorkant en een sub bovenop). Een tijdje geleden wilde deze echter niet meer aan gaan, dus ben ik direct gaan zoeken naar een speaker(set) ter vervanging. Ik ben toen na even snel tweakers en vergelijkbare sites afgaan uitgekomen bij de Edifier R1280T. Deze zou een heel goed geluid kunnen produceren voor een schappelijk prijs. Achteraf bleek dat het snoer van de Salora het begeven had. Ik heb een nieuw snoer gekocht, en hij doet het weer als vanouds. Echter, afgelopen weekend tijdens de Black friday/aanbiedingen was de Edifier afgeprijsd tot een wel heel mooi prijsje op Amazon. Ik heb besloten toe te slaan en deze speakerset te bestellen. Vanmiddag is bij mij de vraag bij mij naarboven gekomen hoe ik het eigenlijk voor elkaar ga krijgen, deze 3 speakers tegelijk een goed geluid te laten produceren (ik heb de Edifier namelijk nog niet in mijn bezit. Deze wordt 1 of 2 december bezorgd, aldus Amazon). Aangezien ik geen enkel verstand heb van audio-gerelateerde zaken, wendt ik met maar tot de tweakers-community. Wat is de beste manier om deze 3 boxen te positioneren, en hoe moet ik deze aansluiten op mijn Asus Z170 Pro Gaming moederbord?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Despotes98 op 28-11-2017 20:34)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:25

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij heb je straks twee setjes die beiden één 3,5 mm jack hebben. Je kan dan de ene jack in de groene aansluiting van de Asus stoppen voor de Front Left en Front Right en de andere jack in de zwarte voor Surround Left en Surround Right. Ik zou de Salora niet als front gebruiken. Het is sowieso geen 2.1 set en ook de plaatsing van geluid gaat met twee losse speakers een stuk makkelijker dan met één device wat twee kanalen in één probeert te doen. Daarbij heb ik van een paartje Edifier een hogere per op dan een Salora met 20 Watt vermogen op 10% THD...

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 28-11-2017 19:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waar ben je zelf al op gekomen? Wat wil je bereiken, stereo voor muziek, surround voor spelletjes en films, surround voor muziek, gewoon muziek en alle luidsprekers aangesloten hebben?

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 28-11-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despotes98
TBTL schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:33:
Waar ben je zelf al op gekomen?
Mijn Salora BTS1400 wordt d.m.v. een aux-kabel aangesloten aan de gekozen audiobron. De Edifier R1280T kan worden aangesloten op een audiobron d.m.v. een aux-kabel, en d.m.v. een stereo-DCA-kabel
TBTL schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:33:
Wat wil je bereiken, stereo voor muziek, surround voor spelletjes en films, surround voor muziek, gewoon muziek en alle luidsprekers aangesloten hebben?
Aangezien ik (bijna) geen films/series kijk op m'n computer, zijn mijn belangrijkste gebruiksdoelen het luisteren van muziek en het afspelen van geluid tijdens het gamen. Voor het gamen zou ik het liefste (half) surround geluid hebben, maar als dat niet kan is gewoon stereogeluid ook gewoon prima. Zoals ik in mijn eerdere post al aangaf, heb ik weinig verstand van geluid, dus ik weet niet wat de beste opstelling/instelling voor het luisteren van verschillende soorten audio (muziek, games, films, etc.). Mij lijkt het mooiste (maar ik heb er dus geen verstand van) als ik een surround geluid heb in mijn kamer (12m2) voor alle soorten audio. Ik weet alleen niet of bijvoorbeeld Spotify ook 4.1 kanaals muziek afspelen support, of dat er dan gewoon 2.0/2.1 muziek wordt afgespeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Despotes98 op 28-11-2017 17:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij heb je straks twee setjes die beiden één 3,5 mm jack hebben. Je kan dan de ene jack in de groene aansluiting van de Asus stoppen voor de Front Left en Front Right en de andere jack in de zwarte voor Surround Left en Surround Right. Ik zou de Salora niet als front gebruiken. Het is sowieso geen 2.1 set en ook de plaatsing van geluid gaat met twee losse speakers een stuk makkelijker dan met één device wat twee kanalen in één probeert te doen. Daarbij heb ik van een paartje Edifier een hogere per op dan een Salora met 20 Watt vermogen op 10% THD...

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 28-11-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despotes98
Ik was al verbaasd te lezen dat het een 2.1 set zou zijn. Ik dacht dat het een gewone stereo speaker was.
FeaR schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:01:
Volgens mij heb je straks twee setjes die beiden één 3,5 mm jack hebben. Je kan dan de ene jack in de groene aansluiting van de Asus stoppen voor de Front Left en Front Right en de andere jack in de zwarte voor Surround Left en Surround Right.
Dankje voor het antwoord op mijn vraag!
Daarbij heb ik van een paartje Edifier een hogere per op dan een Salora met 20 Watt vermogen op 10% THD...
Waar staat die 20W vermogen op 10%THD voor als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Despotes98 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:34:
[...]
Ik was al verbaasd te lezen dat het een 2.1 set zou zijn. Ik dacht dat het een gewone stereo speaker was.
De grens wanneer het echt een x.1 set mag heten is nogal grijs. Ik ben zelf van mening dat je de .1 apart moet kunnen regelen en ook echt aan moet kunnen sturen. Mijns inziens is de Salora meer iets in een term van "device met ingebouwde lage tonen weergever", waarbij de "lage tonen" dan ook weer dubieus zijn in een dergelijk apparaat. Maar dat is al snel met setjes waarbij het eigenlijk een middentoner is en er niet van sublaag kan worden gesproken. Maar goed, op dat soort kreten valt de gemiddelde consument niet.
Waar staat die 20W vermogen op 10%THD voor als ik vragen mag?
Bij de specs op de site van Salora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Despotes98
Na gisteren en vandaag een aantal uren zoet te zijn geweesd met het uitproberen van verscheidene setups (ook qua aansluiten op de computer) en tevens met het oplossen van softwarematige problemen, is het eindelijk gelukt om mijn ideale setup te maken. Hoewel je dit afgeraden hebt, is uiteindelijk toch gebleken dat ik de Salora als beste recht voor me kan neer zetten, en deze dan aan te sluiten als center/sub speaker op het moederbord. Daarbij heb ik de Edifier speakers schuin voor me gezet en aangesloten op de front speakers aansluiting. Daarna heb ik het geheel ingesteld als 5.1 surround in Windows. Al het geluid wordt nu in ieder geval afgespeeld op de Edifier speakers, en als de bron het support (wat Youtube bijvoorbeeld niet doet, maar Spotify wel), komt er ook geluid uit de Salora. Het enige probleempje waar ik nu nog tegenaan loop is het feit dat Windows de linker speaker van de Salora ziet als center speaker, en de rechter als subwoofer. In de praktijk betekent dit dat al het gewone geluid uit de linker speaker komt, en dat er (bijna) geen geluid uit de rechter speaker komt. Dit is echter niet storend.
Bedankt in ieder geval voor je advies.

P.S. Mocht je interesse hebben om te zien wat het eindresultaat is geworden: https://nl.hardware.info/usersystemen/27421/mijn-computer
Pagina: 1