Zekering knalt er uit bij vochtig weer: wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 27.309 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 16:58
Hallo Tweakers,

Ik heb nu zo'n 2 winters een probleem dat de zekering er uit vliegt van een groep. Het is een huis uit '88. Helaas zitten de tuin, de keuken, een deel van de woonkamer en een kamer op de 1e verdieping allemaal op 1 groep. Sinds augustus vorig jaar is 1 keer de aardlek er uit geknald en een keer of 7 de groep. Alle keren gebeurde dit in de periode rond de jaarwisseling (~2 maanden), dus vocht lijkt een probleem te zijn.

In de schuur was de elektrische installatie zwaar amateuristisch en hing alles aan elkaar met kroonsteentjes, te lang gestripte kabels, niet waterdichte contactdozen en schilderstape. Ook was de aarde niet aangesloten. Dit allemaal aangepakt en volgens mij is dit nu prima. De aarde getest en deze werkt. Ik was er van overtuigd dat het probleem daar zat, en na het vervangen is de stop er ook niet meer uit gevlogen. Helaas was dit eigenlijk een beetje het beeld in het hele huis, en heb overal de kroonsteentjes vervangen met de juiste lasklemmen, de kabels opnieuw geknipt en alle tape weggewerkt.

Helaas is in onze vakantie zo'n 4 weken terug de zekering er weer uit geknald waarbij de vriezer ontdooid is en de dure Amerikaanse koelkast vol schimmel stond. Mijn plan is om de schuur maar af te koppelen (in de schuur waar de kabel uit de grond komt) zodat ik die uit kan sluiten. Ook wil ik de koelkast op een andere groep zetten om die uit te sluiten en alle andere apparaten op die groep los te halen. Omdat de keuken hier ook op zit is dat helaas erg vervelend want de elektra hier van is weggewerkt achter de kastjes.

In de tuin zitten wat waterdichte stekkerdozen, dus ik vermoed ook dat er ergens een grondmof ligt. Hoe de elektra loopt onder de grond weet ik niet en kan ik ook niet meer achterhalen. Ook kan ik vanuit de kruipruimte geen elektra naar de tuin zien gaan.

Detail wat ik nog niet helemaal begrijp; voor de vakantie heb ik de stekker uit de computer gehaald i.v.m. blikseminslag. Ik sloot de computer aan na mijn vakantie en toen klapte de zekering er opnieuw uit. Daarna gewoon opnieuw ingeschakeld, en alles werkte zonder problemen. Omdat de aardlek er niet uit vliegt zou je zeggen overbelasting, maar concreet is er aangesloten:

- Koel/vries combi (max. ~300 watt)
- Computer (max. 550 watt)
- Oven (max. ~1000 watt)
- Vaatwasser (max. ~1200 watt)
- 1 binnen lamp, LED, 6 watt
- 1 buitenlamp, LED, 11.5 watt
- 1 buitenlamp, LED, 20 watt

In alle gevallen dat de stop er uit geslagen is stond alleen de koel/vries combinatie aan en verder niets. De buitenlampen gaan op beweging, maar zouden in theorie ook ingeschakeld geweest kunnen zijn. Hoe dan ook, bij lange na niet in de buurt van 3500 watt en zelf al zou alles aan staan, dan moet het nog kunnen. Kan een zekering er uit schieten zonder dat de aardlek er uit schiet zonder dat het overbelasting is?

Het vervelendste is dat ik dit niet goed kan testen omdat het gemiddeld maar eens per maand voor komt. De vraag is eigenlijk: wat is wijs? Zijn er nog dingen die ik zelf kan doen, anders dan een elektricien bellen? En kan een elektricien hier wel wat mee? Het is natuurlijk weinig concreet. Ik ben niet onhandig, dus ik hoop dat er nog mensen zijn die iets meer weten van elektra en me op weg kunnen helpen met wat ik eventueel nog kan testen/meten of kan doen om zaken uit te sluiten.

Beste antwoord (via m33p op 28-11-2017 21:03)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:41
kan je niet de kabel die naar de schuur toe gaat afkoppelen :? Even de kruipruimte in de kabel opzoeken. Zou met niet verbazen als hij in de lasdoos zit bij de schakelaar van de buitenlamp.
Probleem kan goed in de tuin zitten, dan heeft afkoppelen in de schuur niet veel zin.
Ik trok vorig jaar met het aanpakken van de tuin een grondkabel omhoog die 20cm aan elkaar gesmolten zat :o

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
Ik zou sowieso buiten en binnen van elkaar scheiden via de groepenkast. Wel apart dat je oven en vaatwasser op één groep hebt, meestal is een beetje oven wel zwaar genoeg voor een eigen groep. Maar de groep is dus kortsluiting ergens en als ik buitenstopcontacten en grondmoffen hoor icm houwtje touwtje werk zou ik daar eerst kijken. Hier hebben we de tuin gedaan en kwamen een grondmof van een boterhamzakje met tape tegen... 8)7 Gaat de groep er misschien uit als de sensor van een buitenlamp aanspringt?

Ik heb zelf overigens ook dat de stop weleens omgaat bij het inschakelen van het PC-stekkerblok, hoewel de wattages ver onder de max zitten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 16:41

Standeman

Prutser 1e klasse

Een lastige om te achterhalen. Vocht kan inderdaad een probleem zijn waar bijvoorbeeld druppels op een kaal stukje koper drupt (een lekker contactdoos of mof) en zo nu en dan sluiting veroorzaakt. Dat levert best wel een gevaarlijke situatie op.

Ik vraag me eigenlijk af waarom het niet in de zomer gebeurt. Daar zitten toch ook best natte dagen (weken :X ) tussen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:15:
Ik zou sowieso buiten en binnen van elkaar scheiden via de groepenkast. Wel apart dat je oven en vaatwasser op één groep hebt, meestal is een beetje oven wel zwaar genoeg voor een eigen groep. [...]
Goed punt, en ik zie dat 1200 watt voor een heteluchtoven ook optimistisch is (eerder 2000 watt). Het ding heeft echter 100% zeker niet aangestaan en is ook nooit de trigger geweest voor het klappen van de zekering. Deze is nog wel af te koppelen en gebruiken we toch niet vaak, dus dat ga ik vanavond zeker doen.

Ik denk dat dit door een beun gedaan is. Oorspronkelijk zat de keuken waar nu de woonkamer zit (aan de kant van de tuin). Er is voor de vorige bewoner een uitbouw gebouwd, en de keuken is verplaatst naar de voorkant van het huis. Helaas is er toen niet gekozen om de tuin op een aparte groep te zetten en hetzelfde verhaal voor de oven. Wel is dit gedaan voor de elektrische kookplaat.

De kruipruimte loopt ook niet door onder de uitbouw, dus ik ben bang dat men bij het bouwen de boel in de grond gegooid heeft en de uitbouw er overheen gezet heeft....
Señor Sjon schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:15:
[...] Gaat de groep er misschien uit als de sensor van een buitenlamp aanspringt?
Dat vermoeden had ik vorig jaar ook. We hebben toen de schuur afgekoppeld (waarmee ook die lampen afgekoppeld zijn), en het probleem leek weg te zijn. Dit kan ook toeval geweest zijn. Ik vrees dat de enige manier om dat zeker te weten is door zo veel mogelijk af te koppelen en te verplaatsen naar andere groepen en dan minimaal 2 maanden te wachten.
Standeman schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:17:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af waarom het niet in de zomer gebeurt. Daar zitten toch ook best natte dagen (weken :X ) tussen.
Het kan ook toeval zijn natuurlijk. Als je puur kijkt naar de wintermaanden en het najaar, dan komt het nog geen 1 keer per maand voor, maar in de 2 jaar dat we er wonen is het alleen nog maar rond de jaarwisseling voorgekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door m33p op 28-11-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Standeman schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:17:
Een lastige om te achterhalen. Vocht kan inderdaad een probleem zijn waar bijvoorbeeld druppels op een kaal stukje koper drupt (een lekker contactdoos of mof) en zo nu en dan sluiting veroorzaakt. Dat levert best wel een gevaarlijke situatie op.

In de zomer blijft het veel minder lang vochtig. De herfstmaanden heb je door de lagere zonstand vaak veel meer schaduw en veel meer vocht doordat er minder verdamping door zonnewarmte is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ybos
kan je niet de kabel die naar de schuur toe gaat afkoppelen :? Even de kruipruimte in de kabel opzoeken. Zou met niet verbazen als hij in de lasdoos zit bij de schakelaar van de buitenlamp.
Probleem kan goed in de tuin zitten, dan heeft afkoppelen in de schuur niet veel zin.
Ik trok vorig jaar met het aanpakken van de tuin een grondkabel omhoog die 20cm aan elkaar gesmolten zat :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m33p
Vanuit het werk 2 verlengkabels gekocht en de koelkast op een andere groep aangesloten voor nu. Gekeken hoe de oven aangesloten zat en in de schuur de boel los gehaald. Toen ben ik de tuin door gaan zoeken en kwam ik onder een plant dit tegen:

Afbeeldingslocatie: http://danielterhorst.nl/DSC_0976_2.JPG

Het is op de fot niet goed te zien, maar hier stond een laag water in. Ik vermoed dat deze vol loopt bij regen en er dan kortsluiting komt. Vrijdag ben ik vrij en ga ik de hele tijd af om te kijken of er nog meer dozen zijn en daarnaast dit helemaal vervangen.
ybos schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:11:
Dat zou ik wel willen, maar zoals vermeld weet ik niet hoe de kabel vanaf het huis loopt. De buitenlampen gaan beiden vanaf de lasdoos in de schuur. Wel ben ik er achter dat het vanuit het huis naar de schuur loopt daar naar de lasdoos op de foto hierboven. Hierboven (niet op de foto te zien) zit een spatwaterdicht stopcontact, en door de hele tuin zitten er nog 4 verspreid. Ik heb nu alles los gehaald in de schuur, en alle stopcontacten zijn spanningsloos. Kortom, ik denk dat ik vorig jaar maar deel van het probleem opgelost heb, en onbewust de kabel naar deze lasdoos weer aangesloten heb en het probleem daarmee weer geintroduceerd heb :X

Ik heb ook met een electricien gesproken en hij gaf ook direct aan dat er gesplitst moet worden en dat er nog een paar dingen mis zijn met de groepenkast, o.a. dat de telefoontrafo is buiten de groepenkast gemonteerd (staat gewoon 230v op aan de onderkant van de trafo) is en deze zit ook nog eens bij dezelfde groep op als de keuken/kamer/tuin zit en er zitten te veel groepen op de enkele aardlekschakelaar zitten. Er is gewoon door de vorige eigenaar/eigenaren geprutst. Die lasdoos/lasdozen vertrouw ik me zelf wel mee, maar de groepenkast niet, dus dat moet ik in orde laten maken.

[ Voor 14% gewijzigd door m33p op 28-11-2017 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
m33p schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:01:
Vanuit het werk 2 verlengkabels gekocht en de koelkast op een andere groep aangesloten voor nu. Gekeken hoe de oven aangesloten zat en in de schuur de boel los gehaald. Toen ben ik de tuin door gaan zoeken en kwam ik onder een plant dit tegen:

[afbeelding]

Het is op de fot niet goed te zien, maar hier stond een laag water in. Ik vermoed dat deze vol loopt bij regen en er dan kortsluiting komt. Vrijdag ben ik vrij en ga ik de hele tijd af om te kijken of er nog meer dozen zijn en daarnaast dit helemaal vervangen.

[...]

Dat zou ik wel willen, maar zoals vermeld weet ik niet hoe de kabel vanaf het huis loopt. De buitenlampen gaan beiden vanaf de lasdoos in de schuur. Wel ben ik er achter dat het vanuit het huis naar de schuur loopt daar naar de lasdoos op de foto hierboven. Hierboven (niet op de foto te zien) zit een spatwaterdicht stopcontact, en door de hele tuin zitten er nog 4 verspreid. Ik heb nu alles los gehaald in de schuur, en alle stopcontacten zijn spanningsloos. Kortom, ik denk dat ik vorig jaar maar deel van het probleem opgelost heb, en onbewust de kabel naar deze lasdoos weer aangesloten heb en het probleem daarmee weer geintroduceerd heb :X

Ik heb ook met een electricien gesproken en hij gaf ook direct aan dat er gesplitst moet worden en dat er nog een paar dingen mis zijn met de groepenkast, o.a. dat de telefoontrafo is buiten de groepenkast gemonteerd (staat gewoon 230v op aan de onderkant van de trafo) is en deze zit ook nog eens bij dezelfde groep op als de keuken/kamer/tuin zit en er zitten te veel groepen op de enkele aardlekschakelaar zitten. Er is gewoon door de vorige eigenaar/eigenaren geprutst. Die lasdoos/lasdozen vertrouw ik me zelf wel mee, maar de groepenkast niet, dus dat moet ik in orde laten maken.
ik heb zo'n vermoeden dat je het probleem gevonden hebt ;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22

[afbeelding]
Gefeliciteerd, ik gok dat je het probleem gevonden hebt. Alhoewel, mogelijkerwijs heb je slechts "een probleem" gevonden en zitten er zo nog een paar dozen. :X

Ik mis in die doos trouwens de aarde? :? Het is zo te zien grondkabel, daar hoort een aardlitze in te zitten tussen de buitenste en binnenste mantel. Waar is die gebleven en waarom is het niet doorverbonden?

Een elektricien doet waarschijnlijk ook niet veel meer dan zoeken en dingen uitsluiten. Je kunt er ook aan meten door een isolatiemeting uit te voeren (met een "megger"), maar deze metingen doet men in bestaande situaties meestal alleen ten opzichte van aarde. Heel nuttig om aardfouten op te sporen, wanneer dus de aardlekschakelaar uitschakelt, niet zo nuttig om een sluiting tussen fase en nul op te sporen. Je kunt wel tussen fase en nul meten maar alleen als je zeker weet dat er geen apparaten meer zijn aangesloten, dus ook geen vast aangesloten verlichtingsarmaturen, bewegingsmelders enzo. Hoe dan ook kun je met zo'n meting alleen bepalen of er nog een probleem aanwezig is ja of nee, waar het dan precies zit blijft zoeken en uitsluiten. Dat kun je zelf ook alleen duurt het dan misschien maanden in plaats van minuten voordat je weet of het verholpen is. :+

Weet je trouwens zeker dat de aardlekschakelaar nog steeds werkt? Misschien heb je toch een sluiting naar aarde en is de aardlekschakelaar na 1x schakelen overleden.
m33p schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:01:
Kan een zekering er uit schieten zonder dat de aardlek er uit schiet zonder dat het overbelasting is?
Jazeker, dat noemt men kortsluiting. ;)

Als je wat foto's plaatst heb je waarschijnlijk binnen no-time een gratis second opinion. ;)

Zitten toch ook wel dingen tussen die je makkelijk zelf kunt aanpakken, zoals de beltrafo (of telefoontrafo :?).

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 28-11-2017 21:43 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 13:40

ThunderNet

Flits!

Indien dit je eigen huis is, lijkt me dit een uitstekend moment om de gehele elektra te reviseren/moderniseren...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

ThunderNet schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:40:
Indien dit je eigen huis is, lijkt me dit een uitstekend moment om de gehele elektra te reviseren/moderniseren...
dat lijkt me niet nodig voor een huis uit 1988, maar de tuin zou ik wel aanpakken in het voorjaar. Of je moet willen klussen in de regen en kou :X

Ik vermoed dat de vorige bewoner niet zo handig was, zoiets onder een plant, stop het dan in zo'n mof en giet dat zwarte spul erin en hop in de grond en nooit meer problemen. Je gaat dat toch niet in een doosje van plastic stoppen, dat is vragen om ellende.

Maar mooi dat het gevonden is, trouwens een tip voor een volgende keer voor het geval TS het niet wist: de diepvries en koelkast die zonder stroom staan zijn vaak ingesloten in de inboedelverzekering, ik krijg bij mijn verzekering een paar honderd euro als de inhoud van de diepvries ontdooit is door zo'n geintje. Niet dat het alles vermoedelijk dekt als je diepvries e.d. vol zit, maar toch. Ik krijg meen ik 250 euro per diepvries en 175 euro per koelkast.

en misschien kan de bevriende electricien het zwart doen? Scheelt toch weer 50% op de kosten van het werkloon ongeveer. Anders zou ik er eentje aanspreken als je er een paar ziet werken, zit altijd wel iemand bij die na het werk even wil bijklussen. En zolang ze maar van die officiële verzegelzegels (of hoe die muntjes aan een koortje ook heten)hebben om aan de meterkast te werken is het geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 28-11-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin..
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik heb een oud huis, verbouwd 1,5 jaar geleden. Alle draden en zekeringen zijn vervangen. in de wintermaanden springt af en toe ook een aardlek uit. In sommige dozen hangt wel eens een druppeltje vocht, in de slaapkamers. Kan dit door een klein beetje aanhangend condens al voorkomen? Waardoor komt er condens in de dozen in een droge ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Waterdichte WCD's buiten blijven ook niet eeuwig waterdicht als ze er al lang zitten kan dit ook een bron van storing zijn. De ondergrondse verdeeldoos lijkt me wel het probleem ze vullen ze ook wel eens met hars om het water buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welkom op GoT, vijf jaar oude topics mogen in de kelder van de forumindex blijven. :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.