Kloon alleen OS met Programma's naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-06 18:03
Ik heb een familielid die een computer heeft met maar een paar programma's maar heel veel bestanden voor Photoshop etc...

Ze zit nu nog met een hdd te rommelen en wil graag over op een SSD voor niet al te veel geld.

Ik weet dat je een HDD kunt clonen met OS en al naar een SSD, mits het gebruikte geheugen op de HDD onder de capaciteit van de SSD zit.

Nu heeft ze dus 500 gb aan gegevens inclusief os en programma's, maar een 500 gb ssd vind ze iets te prijzig, ik vroeg me dus af of het mogelijk is om alleen de OS met programma's te clonen en de rest van de bestanden op de HDD te houden.

Ik zelf zat te denken aan om een extra partitie te maken van de enkele C partitie die ze nu heeft en daar alle bestanden heen te kopiëren om vervolgens de dan meer en deels lege C partitie met de OS en programma's te klonen, is dat mogelijk? Ik ken een aantal clone programma's maar ik zou eigenlijk niet weten wat beter is of niet en welke deze functionaliteit (gratis) aanbieden.

Al vast bedankt voor u reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Precies, eerst de oude schijf opruimen zodat de migratie wel naar de SSD past. Eventueel via een externe disk of je zet na de migratie alles van backup terug. Moet je wel voor de migratie nog even de backup een keer starten. Nog geen backup? Hét moment om die in te richten O-)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:00

BiLo

PSN: toiletcleaner

Een versie installatie is altijd aan te raden met een nieuwe schijf. Het lijkt mij het makkelijkste om eerst windows op de SSD te installeren, vervolgens de programma's en daarna de HDD weer aan te sluiten en die op te schonen waar nodig.

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DylanE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:11:
Een versie installatie is altijd aan te raden met een nieuwe schijf. Het lijkt mij het makkelijkste om eerst windows op de SSD te installeren, vervolgens de programma's en daarna de HDD weer aan te sluiten en die op te schonen waar nodig.
Beetje overdreven, een SSD-migratie werkt prima. De meeste tools alignen de partitie ook netjes etc. en Windows past zijn leven aan naar de SSD (dus geen defrag, TRIM, etc.)

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 28-11-2017 14:13 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Room42 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:11:
[...]

Beetje overdreven, een SSD-migratie werkt prima.
puur mijn ervaring, lijkt me ook een stuk sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
Room42 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:10:
Precies, eerst de oude schijf opruimen zodat de migratie wel naar de SSD past. Eventueel via een externe disk of je zet na de migratie alles van backup terug. Moet je wel voor de migratie nog even de backup een keer starten. Nog geen backup? Hét moment om die in te richten O-)
Back up heeft ze inderdaad al, maar het gaat haar meer om de programma's, ze wil niet alle programma's die ze gebruikt opnieuw activeren. Ze zit ook nog steeds op windows 7 omdat ze naast de design programma's ook drukkers heeft met speciale drivers waarvan niet zeker is dat deze op windows 10 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
DylanE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:13:
[...]

Als je alle programma's opnieuw moet installeren en activeren, is dat niet een stuk sneller ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DylanE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:13:
[...]

Sneller in wat? Als je de 2 schijven naast elkaar aan kan sluiten (eventueel via USB) kun je in een paar uur door en hoef je niet je hele systeem opnieuw in te richten.

Qua performance ga je er sowieso 100% op vooruit omdat SSD's zoveel sneller zijn dan HDD's. Als de migratie dan niet 100% optimaal is, merk je daar helemaal niks van.
RareAMV schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:13:
[...]

Back up heeft ze inderdaad al, maar het gaat haar meer om de programma's, ze wil niet alle programma's die ze gebruikt opnieuw activeren. Ze zit ook nog steeds op windows 7 omdat ze naast de design programma's ook drukkers heeft met speciale drivers waarvan niet zeker is dat deze op windows 10 draaien.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt. Wat ik bedoel is dat je eerst alle userdata van de oude HDD afhaalt, zodat de gebruikte ruimte onder de grootte van de SSD komt. Hierna kun je de HDD->SSD-migratie uitvoeren. De userdata zet je daarna weer op de HDD, of waar je het van plan was.

offtopic:
@RareAMV Edit je vorige bericht. Dat is al de policy sinds de oprichting, dus ook in 2012 al ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 28-11-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

RareAMV schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:14:
[...]

Als je alle programma's opnieuw moet installeren en activeren, is dat niet een stuk sneller ^^.
Je hebt het in je topicstart over een paar programma's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

excuses, ik had de laatste post moeten aanpassen
Room42 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:16:

Sneller in wat? Als je de 2 schijven naast elkaar aan kan sluiten (eventueel via USB) kun je in een paar uur door en hoef je niet je hele systeem opnieuw in te richten
een paar uur? Windows 10 heb je niet langer dan een uur voor nodig, inclusief programma's.

Indien je programma's van cd's moet installeren moet ik me echter wel weer bij je aansluiten. Maar mijn laatste optische drive kan ik me niet meer herinneren :9

[ Voor 4% gewijzigd door BiLo op 28-11-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
DylanE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:19:
[...]

Je hebt het in je topicstart over een paar programma's :P
Nog steeds, eerst moet je ze downloaden, vervolgens installeren, dan activeren 1 voor 1... een paar bedoel ik ongv 20-50 gb aan programmas he. In vergelijking met de ongeveer 500 gb aan de rest van de bestanden die ze er op heeft staan, is dat een paar.

+ Het gaat om een OEM installatie van windows 7 naar mijn idee, ik weet niet of hij dan moeilijk gaat doen over de activatie, plus geen dvd met windows 7 installatie. Ik denk dat je al met al meer tijd dan kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
DylanE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:22:
excuses, ik had de laatste post moeten aanpassen

[...]

een paar uur? Windows 10 heb je niet langer dan een uur voor nodig, inclusief programma's.

Indien je programma's van cd's moet installeren moet ik me echter wel weer bij je aansluiten. Maar mijn laatste optische drive kan ik me niet meer herinneren :9
En het betreft Windows 7... Maar die slappe verhalen van de pure installatietijd van software snap ik nooit. Voordat je alle settings weer hebt zoals je wilt, ben je wel even bezig. Tenzij jij altijd op alles default draait? Ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
Maarree... zouden we terug op mijn vraag kunnen komen? is het mogelijk om de losse bestanden af te schepen naar een losse partitie op de fysiek zelfde HDD en dan alleen de OS en programma's te clonen (daarbij zeggend dat de SSD bij de HDD gestopt wordt IPV dat deze vervangen wordt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01

MsG

Forumzwerver

DylanE schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:11:
Dit wordt hier altijd geroepen, maar ik moet de eerste test hierover nog vinden. Immers de gevoelssnelheid van een SSD is al significant hoger dan de snelheid van de hardeschijf waar de persoon voorheen aan gewend was, dus stel er is al een verschil, dan zal deze te grotendeels te verwaarlozen zijn, omdat de gevoelsmatige snelheidsverbetering altijd nog een stuk hoger is dan het eventueel efficiëntieverlies.

Ook hoor je hier regelmatig van magische hidden tweaks zijn die Windows toepast bij een kale installatie, die achteraf niet meer gedaan kunnen worden, maar bewijs er voor ontbreekt altijd. Ik heb in mijn tientallen kloon-ervaringen nooit snelheids-hickups gemerkt.

Als je toch al opnieuw wilde beginnen is het natuurlijk prima, maar de meeste mensen willen niet helemaal meer alles opnieuw moeten installeren.

Ik zou zorgen dat de SSD gewoon in zijn geheel C: is met Windows en programma's en zou de oude hardeschijf dan als een D:\ schijf inrichten van 500GB, waarbij alle document-mappen van Windows (video's, muziek, downloads, documenten, etc.) op de officiële manier verplaatst worden (zie hier: https://www.pcworld.com/a...e-drive-or-partition.html) dan krijg je dat je ook niet de hele tijd handmatig hoeft te bladeren naar de juiste mappen bij het opslaan vanuit een programma.

Overigens moet je vanuit de kloon-software wel eerst de bestaande partitie verkleinen naar het formaat van de SSD. Maar daarvoor zul je natuurlijk eerst de grote losse Photoshop-bestanden even elders moeten parkeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
RareAMV schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:27:
Maarree... zouden we terug op mijn vraag kunnen komen? is het mogelijk om de losse bestanden af te schepen naar een losse partitie op de fysiek zelfde HDD en dan alleen de OS en programma's te clonen (daarbij zeggend dat de SSD bij de HDD gestopt wordt IPV dat deze vervangen wordt)
Dat is afhankelijk van de tool, als die het mogelijk maakt om slechts een enkele partitie (de C:) te migreren, dan kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik ken geen enkele tool helaas, die een enkele partitie compleet met MBR/GPT partitietabel over kan verhuizen. Die klopt dan namelijk niet meer.

Mijn aanraden is alles even op een externe harddisk te zetten, (de data die je niet wilt dus), dan verwijderen van de harddisk zodat er genoeg ruimte is, clonen, en de data terugzetten op de originele harddisk (bij voorkeur nadat hij volledig gewist is zodat je niet met een dubbele windows install draait)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01

MsG

Forumzwerver

Hoeveel partities zijn er nu aanwezig op de schijf dan? Ik kom nergens tegen dat het om meerdere gaat.

Acronis True Image kan in ieder geval wel losse partities kopiëren, maar ik zou de hele hardeschijf doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-06 09:46
Ik weet niet of het budget van je familielid reikt tot 140 Euro, maar anders omzeilt ze voor dat bedrag de hele discussie en is ze uitstekend geholpen met deze SSD: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
Ze kan dan de hele inhoud van de huidige harddisk in één keer clonen naar de SSD.
Maar ik kan niet in andermans portemonnee kijken (gelukkig :+ ).

Dat heeft ook als voordeel dat je de huidige harddisk kunt houden als backup en dat de hele operatie daarmee snel en vrij risicoloos is.
Pagina: 1