[Upgrade] Kan ik deze hardware uit 2011 hergebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Omdat ik mijn PC mogelijk wil gaan upgraden ben ik aan 't kijken naar welke componenten ik moet gaan upgraden, en welke onderdelen ik kan hergebruiken. Mijn budget ligt rond de 2000 euro dus er is wat rek hier en daar.

Het doel is om een systeem te hebben waarmee ik op 1440p kan gamen, op een 27" scherm, met een refresh rate van boven de 144Hz. Dat vereist ook dat ik een goede videokaart heb die een hoge FPS kan halen.

Ik heb altijd een K-model CPU gehad maar ik ben nog nooit bezig gegaan met overclocken. Dat wil ik ook niet gaan doen opeens.

Mijn andere optie is om in mijn huidige systeem enkel een GTX-1080 te plaatsen en een nieuwe monitor te kopen. Dat zou ook prima kunnen vermoed ik, want die i7 uit 2011 voldoet eigenlijk niet helemaal prima voor het werk wat ik ermee doe :7

Toch is een upgrade waar ik weer 6 jaar verder kan best aanlokkelijk :)

De eisen op volgorde van prioriteit:
  1. Stil;
  2. Krachtig;
  3. Modern.
Volgens mij kan ik veel componenten hergebruiken, inclusief kast, koeler en voeding.

Mijn huidige systeem plus de bedachte upgrades:

#HuidigVervanger
1Intel Core i7 2600K BoxedIntel Core i7-8700 Boxed
1MSI P67A-GD65 (B3)MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4GMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TBHergebruiken
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TBHergebruiken
3Samsung 840 Pro 256GBHergebruiken
1Dell Ultrasharp U2711 ZwartAsus ROG Swift PG279Q Zwart
1Scythe Mugen 2 Rev. BHergebruiken
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8GCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Totaal: € 2.082,35

Een aantal vragen:

1. Is een stock koeler voldoende?
Ik kan volgens mij de CPU koeler hergebruiken, die past ook op dit socket CPU. Maar heb ik die Scythe Mugen nodig voor een i7-8700 (dus niet het K-model)? De stock koeler is vast voldoende, maar is die ook luidruchtiger?

2. Past alles in deze kast?
De kast is gewoon een goede Antec kast. Daar kan ik volgens mij wel mee verder. Het formaat van het moederbord en de GTX-1080 zullen allebei wel passen vermoed ik. Vergeet ik hier nog iets belangrijks?

3. Voeding veroudert niet, toch?
Momenteel heb ik een modulaire 650 watt voeding in het huidige systeem. Deze voeding is gewoon te hergebruiken hoop ik.

4. Kleine SSD's voldoende, of toch een M.2 SSD kopen?
Mijn SSD's zijn drie Samsung 840 Pro 256GB schijfjes. Die voldoen momenteel voor de paar games die ik speel + Windows 10. Zijn er nog andere opties handig om rekening mee te houden? Een M.2 SSD is natuurlijk iets sneller, maar ook duurder, en dat merk ik niet tijdens 't gamen denk ik. Wat is wijsheid?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1. Investeer in een goede aftermarket; kost je een paar tientjes maar. Denk dat de CPU-koeler qua herrie het minste probleem is als je je GTX1080 volledig gaat belasten :)

2. Als het moederbord ATX blijft, dan past het. Enige wat je even kan meten is de lengte van de GPU PCB maar ik denk niet dat dat heel veel zal schelen.

3. Veroudering kan wel bestaan bij PSU's. Heb je merk/type toevallig bij de hand?

4. M.2 hoeft niet sneller te zijn; die kunnen ook over SATA-600 babbelen namelijk. En nee, PCI-e x4 SSD's heb je niet nodig maar als je het geld denkt over te hebben, dan is het wel een leuk hebbedingetje.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Blue-eagle
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:13:
1. Investeer in een goede aftermarket; kost je een paar tientjes maar. Denk dat de CPU-koeler qua herrie het minste probleem is als je je GTX1080 volledig gaat belasten :)
Alright, maar die Scythe Mugen hergebruiken is dan niet aan te raden? Ik neem aan dat in de afgelopen jaren vast betere koelers zijn gebouwd ;) Maar 't was een duur ding, zeker niet slecht.
3. Veroudering kan wel bestaan bij PSU's. Heb je merk/type toevallig bij de hand?
Yup. XFX Core Edition PRO650W. Staat niet meer in de pricewatch helaas.
4. M.2 hoeft niet sneller te zijn; die kunnen ook over SATA-600 babbelen namelijk. En nee, PCI-e x4 SSD's heb je niet nodig maar als je het geld denkt over te hebben, dan is het wel een leuk hebbedingetje.
Wordt nu te duur denk ik. Dat zal dan een leuke upgrade zijn over een jaar of 2 :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
1. Scythe Mugen (2?) is prima, beter/stiller dan de stock koeler.
3. Was geen slechte voeding, kan eventueel nog een paar jaar mee maar waarschijnlijk niet nog eens 6 jaar.
Mits je hem hergebruikt gaat het ook zeker niet het stilste onderdeel zijn, dus als je wens 1. stilte is, dan is een andere wel aan te raden.
4. Huidige SSD's zijn prima.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06
Voor 1440p doet de cpu er wat minder toe en is die i7-2600K nog ruim voldoende. Ik zou willen aanraden om nog te wachten met upgraden. In 2018 zouden we de Ryzen refresh moeten krijgen welke een stuk competitiever is met Coffee Lake en in uiterlijk 2019 zou Intel's 9de generatie uit moeten komen welke octocores bied net als AMD nu heeft.

Hopelijk gaan de prijzen van processoren daarmee enigszins omlaag. Daarnaast is de verwachting dat eind 2018 of in 2019 de geheugenprijzen weer gaan dalen. Ook zijn er dan nieuwe generaties videokaarten en zul je GTX 1080 prestaties voor een lagere prijs kunnen krijgen.

Kort gezegd;

Je huidige setup voldoet nog enigszins. Wachten op 2018/2019 zal lonen omdat je dan significant betere prestaties kunt krijgen voor minder geld.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Blue-eagle
  • Niet online
Wachten loont misschien nog sneller als ik wacht op de volgende lichting van de GTX kaarten, zie ik nu. De GTX 1080 is al verkrijgbaar sinds 28 mei 2016. Dat is al 549 dagen geleden.

Tussen de 980 en de 1080 zaten grofweg 20 maanden. Dus als ik nog 2 maandjes wacht heb je kans dat de GTX 1180 uitkomt.

Hmm.

Oke dan is wachten slimmer...
Pagina: 1