Bekabeld netwerk (deels) traag na verplaatsing van Modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp_mike
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-06 21:21
Ik heb een vreemd probleem waar ik maar niet uitkom.
Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht en daardoor wat zaken anders aan moeten sluiten. In basis is er niets veranderd maar wel verplaatst. Mijn modem, die achter mijn Ziggo modem zit, heb ik verplaatst en op dezelfde manier weer aangesloten (internet-aanvoer in Lan van modem). Alles werk, heb gewoon internet, etc maar het streamen vanaf mijn NAS is in de huiskamer ineens erg traag. Het lijkt dat ik dat probleem om de slaapkamer niet heb. Dit is mijn opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://banninglaw-my.sharepoint.com/personal/mike_jansen_banning_nl/_layouts/15/guestaccess.aspx?docid=1251d5cbd1aa54b6bacaeeb899b327f49&authkey=AeimokDZHvmGrigcnGqS8So&e=f9ca1e5295d54c398a72124158edfc1b

Voorheen heeft het altijd prima gewerkt maar nu dus ineens niet meer. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn met mijn setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie nergens een tweede modem?

Of bedoel je dat je een router hebt; in hoeverre staat dat ding wel/geen DHCP ineens te praten? Heb je eventueel ook nog een tekening van de vorige situatie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 19:53
Hoe heb je de router in de huiskamer aangesloten? En welk merk/type is het?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp_mike
Ik bedoel inderdaad de Router. Dat is een Linksys N-750 (TL-WDR-4300).
De tekening is niet veranderd. Ik heb de router van de ene kan van de kamer naar de andere kant verplaatst en opnieuw aangesloten. Even gecheckt, DHCP staat nog steeds op "disable"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

sp_mike schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:54:
Ik bedoel inderdaad de Router. Dat is een Linksys N-750 (TL-WDR-4300).
De TL-WDR-4300 is een TP-Link, is er ook nog een Linksys in het spel?

Controleer anders even of op de switch of alle poorten actief zijn op gigabit (meestal te zien aan de hand van de indicatielampjes).

Heb je verder nog gerommeld met de bekabeling, eigen netwerkkabels gemaakt of netwerkcontactdozen geïnstalleerd?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp_mike
Herstel ;-) Inderdaad een TP-Link. Ik was even in de war met een oude Router.

Ja, ik heb één eigen kabel gemaakt. Connector aan één kant er zelf aangeklikt. Die lijkt goed te werken, ik heb wel gewoon internet en wifi. Al mijn wifi verbindingen komen van die Router. Wanneer ik bijvoorbeeld op de tv Youtube of Uitzending gemist kijk dan ziet dat er prima uit.

Problemen heb ik als ik opgenomen programma's op mijn schotelontvanger wil kijken (de opnames staan op de NAS) of als ik via mijn WDTV mediaplayer een film wil kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

sp_mike schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:33:
Ik heb een vreemd probleem waar ik maar niet uitkom.
Onlangs heb ik een nieuwe tv gekocht en daardoor wat zaken anders aan moeten sluiten. In basis is er niets veranderd maar wel verplaatst. Mijn modem, die achter mijn Ziggo modem zit, heb ik verplaatst en op dezelfde manier weer aangesloten (internet-aanvoer in Lan van modem). Alles werk, heb gewoon internet, etc maar het streamen vanaf mijn NAS is in de huiskamer ineens erg traag. Het lijkt dat ik dat probleem om de slaapkamer niet heb. Dit is mijn opstelling:

[afbeelding]

Voorheen heeft het altijd prima gewerkt maar nu dus ineens niet meer. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn met mijn setup?
je geeft aan: '' Mijn modem, die achter mijn Ziggo modem zit, heb ik verplaatst en op dezelfde manier weer aangesloten (internet-aanvoer in Lan van modem) ''

Dit zie ik niet terug in het plaatje.

of bedoel je hier de TP-Link router mee? (TL-WDR4300)

Is zowel op de Ziggo als op de TP-Link router de DHCP server ingeschakeld?

Gezien je netwerk topologie uitgebreid is vraag ik me af of je het probleem ook hebt als je de TL-WDR4300 rechtstreeks aansluit om de de Ziggo modem/router? (verder even niks anders op de Ziggo router aansluiten)
Zo kunnen we kijken of de managed/unmanaged switch misschien een invloed heeft.

Tevens is het ook raadzaam een (nieuwe) ethernet kabel te gebruiken om het probleem '' dat het misschien aan de kabel kan liggen '' ook uit te sluiten.
Persoonlijk ben ik geen fan van zelf in elkaar geknutselde kabels. Indien het niet goed zit aangesloten kan dit ook snelheidsproblemen geven.

Graag ben ik benieuwd naar het resultaat

Mvg Carmen van TP-Link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sp_mike schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:33:
...Voorheen heeft het altijd prima gewerkt maar nu dus ineens niet meer. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn met mijn setup?
Deze setup kan helemaal niet werken. De WAN poort van je router moet rechtstreeks in het modem; niet via de switches die je op het LAN gebruikt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 06:35

tozzke

aka tozzert

@Brahiewahiewa: sterker nog, de WAN-poort op de router wil je het liefst helemaal niet gebruiken maar beter DHCP uitschakelen op de router en de uplink aansluiten op een van de LAN-poorten (of het moet zijn dat je die router in AP-mode kunt zetten waarbij hij niet meer routeert).
Dat de router z'n uplink krijgt via een switch maakt niets uit (mits het modem tevens router is en dus niet in bridge staat)

edit:

Dan erbij.... als de router als router geconfigureerd is, heb je sowieso ook al een probleem met je IP-adressen. Voor (WAN-zijde) en na (LAN-zijde) kun je niet in dezelfde IP-range zitten... dan gaat je router over z'n nek.

[ Voor 23% gewijzigd door tozzke op 30-11-2017 05:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tozzke schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:59:
@Brahiewahiewa: sterker nog, de WAN-poort op de router wil je het liefst helemaal niet gebruiken maar beter DHCP uitschakelen op de router en de uplink aansluiten op een van de LAN-poorten (of het moet zijn dat je die router in AP-mode kunt zetten waarbij hij niet meer routeert).
Dat de router z'n uplink krijgt via een switch maakt niets uit (mits het modem tevens router is en dus niet in bridge staat)
Je hebt gelijk; ik had het ip-adres van de ziggo modem/router over het hoofd gezien (192.168.0.1)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
Plaatje weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Haal de kabel die vanaf de switch komt eens uit de router en prik hem direct in de WDTV. Kijken of je zonder router ertussen nog steeds een trage verbinding hebt. Link van de NAS draait nog steeds op 1000Mbit/s?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik vermoed ook dat de kabel van switch naar de router niet goed is. Dat die verbinding niet gigabit is.

Tevens zou ik in mijn netwerk zo min mogelijk extra switches willen hebben. Zijn kabels gewoonweg te kort of is het echt praktisch niet haalbaar om modem -> router -> switch situatie te krijgen.

Tweakers Discord

• sp_mike
tweakduke schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:14:
Ik vermoed ook dat de kabel van switch naar de router niet goed is. Dat die verbinding niet gigabit is.

Tevens zou ik in mijn netwerk zo min mogelijk extra switches willen hebben. Zijn kabels gewoonweg te kort of is het echt praktisch niet haalbaar om modem -> router -> switch situatie te krijgen.
Ik heb de connector van de kabel opnieuw gedaan. Probleem is nu opgelost. Blijbaar zat de connector net niet goed. Ik had wel internet en in kon mijn NAS ook bereiken.

Mbt tot de switches. Ik heb in de meterkast een switch. Als ik daar de Router zo plaatsen heb ik geen dekking door het hele huis. In de meterkast zitten de buizen naar de verschillende ruimtes. Zodoende dat ik daar een switch neer heb gezet.

Ik wil er nog wel eea in aanpassen maar daar ben ik nog niet uit. Ziggo wifi zou ik als gasen netwerk willen maken en de Router als eigen Wifi, met toegang tot LAN.
Pagina: 1