Data van oude PC op nieuwe PC?

Pagina: 1
Acties:

• PC_EVERYDAY
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-11-2025
Beste mede Tweakers,

Ik ga een nieuwe PC bouwen maar de data die op mijn huidige PC staat wil ik meenemen naar mijn nieuwe PC. Deze data komt op een nieuwe HDD. Maar hoe kan ik deze data op een nieuwe HDD zetten aangezien het gaat over +/- 800GB totaal, W10 moet wel op mijn oude HDD blijven staan.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Thijs

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Zou je nieuwe pc helemaal installeren, en daarna deze hdd toevoegen.. en dan overpompen.

automation fanboy

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PC_EVERYDAY
Punkbuster schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:15:
Zou je nieuwe pc helemaal installeren, en daarna deze hdd toevoegen.. en dan overpompen.
Dus de nieuwe PC bouwen en dan mijn huidige HDD die ik nu heb erin toevoegen.
Maar op mijn huidige HDD staat ook W10 moet ik dan voor dat ik de PC opstart de boot volgorde (F11) aanpassen? Hoe gaat dit in zijn werk?

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

thijsvbree schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:30:
[...]

Dus de nieuwe PC bouwen en dan mijn huidige HDD die ik nu heb erin toevoegen.
Maar op mijn huidige HDD staat ook W10 moet ik dan voor dat ik de PC opstart de boot volgorde (F11) aanpassen? Hoe gaat dit in zijn werk?
Niet lullig bedoeld, maar weet je zeker dat je zelf een PC wilt bouwen?

• PC_EVERYDAY
TeraMod schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:34:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar weet je zeker dat je zelf een PC wilt bouwen?
Ja heb er al meerde gemaakt en is allemaal goed gegaan.
Wil alleen vragen om jullie advies aangezien jullie hier meer verstand van hebben.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden zullen we maar zeggen als dit al gedaan is?

XD

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

thijsvbree schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:48:
[...]

Ja heb er al meerde gemaakt en is allemaal goed gegaan.
Wil alleen vragen om jullie advies aangezien jullie hier meer verstand van hebben.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden zullen we maar zeggen als dit al gedaan is?

XD
Als ik het goed heb begrepen bouw je een nieuwe machine en installeer je hier Windows op een nieuwe schijf? Zo ja, eerst dat uitvoeren en daarna de 2e schijf erin prikken, booten vanaf je nieuwe HDD met verse Windows (dus bootvolgorde aanpassen zou niet aan de orde moeten zijn) en data overpompen. Daarna kun je de oude schijf weer terughangen in de huidige machine.

• PC_EVERYDAY
TeraMod schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:51:
[...]

Als ik het goed heb begrepen bouw je een nieuwe machine en installeer je hier Windows op een nieuwe schijf? Zo ja, eerst dat uitvoeren en daarna de 2e schijf erin prikken, booten vanaf je nieuwe HDD met verse Windows (dus bootvolgorde aanpassen zou niet aan de orde moeten zijn) en data overpompen. Daarna kun je de oude schijf weer terughangen in de huidige machine.
Ja ik ga een nieuw PC bouwen en hier een nieuwe W10 op zetten. W10 staan op een SSD dus als ik u goed begrijp de PC bouwen en W10 op de SSD zetten. Daarna mijn huidige HDD van mijn ''oude'' PC in mijn nieuwe PC hangen (Dit is enkel SATA DATA en SATA POWER, moet ik verder nog iets instellen op mijn nieuwe PC of word de oude HDD meteen herkend in mijn nieuwe PC) Dan Booten vanaf de SSD en dan een kwestie van data van oude HDD op nieuwe HDD zetten?

Mvg
Thijs

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

een kwestie van data van oude HDD op nieuwe HDD zetten?
Nee. Tenzij je definieert wat "data" is.

- al je user settings kan je niet zomaar kopieren/overzetten
- al je applicaties kan je niet zomaar overzetten/kopieren
- grote kans dat bij gebrek aan kennis van UAC & local admin, je ook 0 documenten kan kopieren/overzetten

Maar gezien het feit dat je op USMT niet reageert, vermoed ik dat je zelf al had bedacht volledig opnieuw te beginnen en dat je oude HDD dus eigenlijk alleen stortbak/meuk bevat wat verder niet essentieel is of gekoppeld aan je huidige userprofile?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• PC_EVERYDAY
MAX3400 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:06:
[...]

Nee. Tenzij je definieert wat "data" is.

- al je user settings kan je niet zomaar kopieren/overzetten
- al je applicaties kan je niet zomaar overzetten/kopieren
- grote kans dat bij gebrek aan kennis van UAC & local admin, je ook 0 documenten kan kopieren/overzetten

Maar gezien het feit dat je op USMT niet reageert, vermoed ik dat je zelf al had bedacht volledig opnieuw te beginnen en dat je oude HDD dus eigenlijk alleen stortbak/meuk bevat wat verder niet essentieel is of gekoppeld aan je huidige userprofile?
Ik snap dus niks van de USMT... :-(
Wat ik bedoel met DATA is Muziek, foto, video, word en excel bestanden enz. Dat wil ik graag overzetten van mijn oude PC naar mijn nieuwe PC. Instellingen hoef ik niet mee te nemen die stel ik opnieuw in op de nieuwe PC als u dit bedoelt.

Alvast bedankt!

Mvg
Thijs

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:00

P_Tingen

omdat het KAN

Dan moet dat gaan lukken. Het lijkt ingewikkelder dan het is. Zoals gezegd: pc bouwen & installeren, dan oude schijf erbij prikken en opstarten. Je pc zal niet vanaf je oude schijf opstarten, maar in de verkenner zul je die er wel bij zien staan. Dan overtanken. Of je oude schijf erin laten zitten als extra databak.

... en gaat over tot de orde van de dag

• PC_EVERYDAY
P_Tingen schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:13:
Dan moet dat gaan lukken. Het lijkt ingewikkelder dan het is. Zoals gezegd: pc bouwen & installeren, dan oude schijf erbij prikken en opstarten. Je pc zal niet vanaf je oude schijf opstarten, maar in de verkenner zul je die er wel bij zien staan. Dan overtanken. Of je oude schijf erin laten zitten als extra databak.
Super bedankt!
Voor mij is het nu helder!
Dankjewel jongens!

Mvg
Thijs

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
thijsvbree schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:16:
[...]

Super bedankt!
Voor mij is het nu helder!
Dankjewel jongens!

Mvg
Thijs
Ga je van te voren wel een backup maken van de huidige data? Het kan altijd mis gaan waardoor je alsnog de data kwijt bent als je geen backup hebt, dus het lijkt mij zeker verstandig eerst een backup te maken...

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Rannasha

Does not compute.

Rik. schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:41:
[...]

Ga je van te voren wel een backup maken van de huidige data? Het kan altijd mis gaan waardoor je alsnog de data kwijt bent als je geen backup hebt, dus het lijkt mij zeker verstandig eerst een backup te maken...
Dat zou niet nodig moeten zijn, want die backup is er natuurlijk allang ;)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Rannasha schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:45:
[...]

Dat zou niet nodig moeten zijn, want die backup is er natuurlijk allang ;)
Helaas is dat bij veel mensen niet het geval... Vandaar dat ik het vaak alsnog even vermeld dat het wel handig is om alsnog een backup te maken...

• PC_EVERYDAY
Rik. schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:09:
[...]

Helaas is dat bij veel mensen niet het geval... Vandaar dat ik het vaak alsnog even vermeld dat het wel handig is om alsnog een backup te maken...
Hartelijk dank voor uw tip en dat u aan me denkt!
Hier is overigens wel al aan gedacht.

Ik heb het op een externe HDD.
Hoe doen jullie een back-up maken?
Aangezien mijn HDD al goed voel zit en ik toch iets moet gaan aanschaffen of veranderen ben ik benieuwd of jullie suggesties hebben.

Mvg
Thijs

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:56
thijsvbree schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:32:
[...]

Ik heb het op een externe HDD.
In dat geval zou ik de backup terug zetten op het nieuwe systeem. Dit scheelt je uitbouwen/inbouwen van je schijf wat altijd meer risico met zich mee brengt dan het aansluiten van een externe harde schijf.
Pagina: 1